Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko liikunnanopettaja vaatia lääkärintodistuksen kuukautisista?

Vierailija
27.11.2018 |

Koulussa on liikunnassa uintia, ja koska opettajan mukaan joillakin lapsilla on ollut poissaoloja aiempina vuosina niin paljon, nyt vaaditaan kaikilta poissaoloista lääkärintodistus. Siis myös tytöiltä, jotka eivät kuukautisten takia pysty uimaan! Onko tämä ihan laillista?

Kommentit (284)

Vierailija
121/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän johtuu, että lähes kaikki liikunnanopettajat ovat jollain tavoin älyllisesti vajaita tai luonnevikaisia? Onko jollain teistä ollut joskus fiksu liikunnanopettaja, joka olisi oikeasti saanut teidät innostumaan ja harrastamaan vakituisesti liikuntaa?

Meinaan vain, kun itse en ole törmännyt, enkä ole kuullut tuttavienikaan törmänneen sellaiseen jumppamaikkaan, jolla olisi kaikki ruuvit sopivalla kireydellä ja tallessa.

Mulla oli kerran amiskassa. Äänestettiin kokeiltavia lajeja ja itse liikuntatunnilla sai tehdä jos halusi. Kerrankin moni halusi.

Vierailija
122/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt se järki käteen sitten.

Immenkalvossa on pieni reikä, josta kuukautisveri mahtuu valumaan ulos. On ihan yksilöllistä, kuka saa siitä tamponin mahdutettua sisään kivuttomasti. Yhdyntöjen aloittamisen jälkeen immenkalvoa ei enää ole ja emättimeen on helpompi laittaa asioita, vaikkapa nyt se tamponi. Kuukupin kanssa pelaaminen jonkun 11-12v. lapsen kohdalla on aika iso vaatimus, ei tulisi edes mieleen ehdottaa omalla tyttärelle. Itse pystyin käyttämään tamponeja seksielämän aloitettuani 16-vuotiaana, sitä ennen ei kerta kaikkiaan mahtunut, olipa kuinka pieni tamponi tahansa. Toki tuolloin vähän vanhempana oma anatomiakin alkoi käydä tutummaksi ja tamponien käyttö oli ehkä luontevampaa.

Sinulle, joka ehdotit ilman mitään suojaa uimahallissa oleilun, ei muuta kuin tsemppiä valitsemallasi tiellä. Jos sinä olit teininä niin rohkea, että painelit menemään reidet ja sääret veressä alasti muiden kanssa, niin hyvä niin. 

Ei kenenkään kuukautisveri valu sääriä pitkin :) Tai edes reisiä. 

Sitä tulee pari teelusikallista per päivä, googettakaa jonnet ennenkuin laitatte näitä trolleja. 

Joo huvikseenhan mä ensin suihkuttelen kaiken niin puhtaaksi kuin vain voi ja sitten drama queenin lailla juoksen suihkusta makuuhuoneeseen laittamaan siteen ensimmäiseksi paikoilleen.

Et oo vissiin pessyt menkkaisia pyyhkeitä tai alushousuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Immenkalvossa on pieni reikä, josta kuukautisveri mahtuu valumaan ulos. On ihan yksilöllistä, kuka saa siitä tamponin mahdutettua sisään kivuttomasti. Yhdyntöjen aloittamisen jälkeen immenkalvoa ei enää ole ja emättimeen on helpompi laittaa asioita, vaikkapa nyt se tamponi. Kuukupin kanssa pelaaminen jonkun 11-12v. lapsen kohdalla on aika iso vaatimus, ei tulisi edes mieleen ehdottaa omalla tyttärelle. Itse pystyin käyttämään tamponeja seksielämän aloitettuani 16-vuotiaana, sitä ennen ei kerta kaikkiaan mahtunut, olipa kuinka pieni tamponi tahansa. Toki tuolloin vähän vanhempana oma anatomiakin alkoi käydä tutummaksi ja tamponien käyttö oli ehkä luontevampaa.

Sinulle, joka ehdotit ilman mitään suojaa uimahallissa oleilun, ei muuta kuin tsemppiä valitsemallasi tiellä. Jos sinä olit teininä niin rohkea, että painelit menemään reidet ja sääret veressä alasti muiden kanssa, niin hyvä niin. 

Sitä tulee pari teelusikallista per päivä, googettakaa jonnet ennenkuin laitatte näitä trolleja. 

Pari teelusikkaa päivässä?!? :D

Mulla on runsaat kuukautiset ja mulla tulee puoli desiä muutamissa tunneissa, side on parin tunnin päästä aivan täynnä ja painava, veri valuu reisiä pitkin suihkussa ja yöllä mikään side ei pidä, vaan lakanat on veressä. Isoja hyytymäklimppejä tulee myös.

Pari ekaa päivää tulee teurastamalla, sitten vähenee ja ehkä vuodon vikat päivät eli päivät numerot 6 ja 7 tulee ehkä se pari teelusikkaa päivässä ja pärjää pikkuhousunsuojalla.

Menkat kestävät siis viikon.

Samoin täällä. Paksu yöside täyttyy tunnissa, joudun siis tunneittain vaihtamaan - myös yöllä. Suihkusta tullessa veri ehtii valua pitkin jalkoja lattialle ennenkuin ehdin pyyhkeelleni asti, joka on parin metrin päässä pyyhekoukussa. Minullakin lakanat veressä tälläkin hetkellä ja joo, hyytymiä tulee myös (yök). Kivut ovat kauheat, olen tänäänkin ottanut jo kauhean määrän särkylääkettä, muuten makaisin sängyssä ja itkisin kivusta. Että se siitä parista teelusikallisesta ja helpoista menkoista.....

(Tsemppiä sulle menkkojen kanssa)

Samoin!

Ja nyt on todettu myös vakava raudanpuute. Naisten pitäis muutenki syödä rautaa ennaltaehkäisevästi 3kk ajan vuodesta. Tällainen ohjeistus WHO:lta. Eipä yksikään gyne kertonut mulle ja nyt lääkärin määräyksestä olen tosi pitkällä rautakuurilla raudanpuutteen takia. Mites sulla toi puoli, kun noin runsaat on?

Vierailija
124/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo huvikseenhan mä ensin suihkuttelen kaiken niin puhtaaksi kuin vain voi ja sitten drama queenin lailla juoksen suihkusta makuuhuoneeseen laittamaan siteen ensimmäiseksi paikoilleen.

Heti kun astun suihkusta otan vessapaperitupon suojaksi alapäähän, kunnes saan pahimmat vedet kuivattua pyyhkeellä ja heti vierestä otan valmiiksi laitetut alushousut ja siteen. Ilman sitä paperituppoa jo kuivauksen ajan verta valuisi reisiä pitkin laatoille.

En pystyisi kävelemään metriäkään muualle pukeutumaan ilman suojaa, vai verivana tulisi koko kämppään.

Vierailija
125/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiset eivät estä uimista. Tamponi vain sisään ennen uimista ja vaihto sen jälkeen.

Minä kanssa ihmettelen että miksei voisi uida kuukautisten aikana? Tamponi keksitty.

Vierailija
126/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uinti on yhä opetussuunnitelmassa pakollinen sisältö, jonka pois jättäminen on virkavirhe.

Nykypäivänä ei ole mitään tarvetta säästellä immenkalvoa, eikä sen venyttämisessä ole mitään epäterveellistä. Jos tamppooni ei mahdu, on ihan suotavaa aloittaa venyttämisharjoitukset samalla tavalla, kuin pojan kireän esinahan kanssa.

Kuuluuko tämäkin opetussuunnitelmaan?

Jokainen päättäkööt itse mitä suojia haluaa käyttää ja haluaako niihin opetella vai ei. En ole itse käyttänyt koskaan kuukuppia enkä tamponia enkä niitä kaipaa.

Vierailija
127/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti kun astun suihkusta otan vessapaperitupon suojaksi alapäähän, kunnes saan pahimmat vedet kuivattua pyyhkeellä ja heti vierestä otan valmiiksi laitetut alushousut ja siteen. Ilman sitä paperituppoa jo kuivauksen ajan verta valuisi reisiä pitkin laatoille.

En pystyisi kävelemään metriäkään muualle pukeutumaan ilman suojaa, vai verivana tulisi koko kämppään.

Joo.. itse en vaan aina ilkeä laittaa valmiiksi. Vieraissa paikoissa laitan aina!

Vierailija
128/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla mies?

En ole. 

Ja tätä on kyllä tutkittu eli kuukautisverta tulee keskimäärin 35 ml per kuukautiset. Kun teeluskallinen on 5 ml ja kuukautiset yleensä kestävät ainakin sen neljä päivää, niin sunkin matikkapäällä voi päätyä kuta kuinkin samaan lopputulokseen. 

Jos olet edes lukion käynyt, niin voit laskea paljon tulee yhdellä tunnin kestävällä uintireissulla. 

Moni alakoululainen pystyisi tähän. 

Voi luoja :D. Ensinnäkin jokainen on erilainen. "Keskimäärin" ei paljon lohduta silloin kun itse täytyy vaihtaa yöside 1h välein ja vuorata sänky pyyhkeillä.

Ja toisekseen, sori mutta kyllä se tulee pitkin reisiäkin, ihan milloin haluaa, voipa lösähtää kunnon klöntti kerralla. Suihkusta kun tulee pois, on pakko pukeutua välittömästi ellei halua siivota lattiaa.

Olisit kuollut verenhukkaan, jos olisi totta. 

Täällä näköjään menee läpi pahimmatkin trollit. Yöside vetää n. desin nestettä ja tämä väittää, että vuotaa siis vuorokaudessa yli litran verta. Kai täällä sen verran on edes lähihoitajia, että ymmärrätte, että tämä ei ole mahdollista. 

Ja lääkääriin, jos vuoto menee pitkin reisiä. Ei ole normaalia. 

Vierailija
129/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää miehet uskoko näitä uhritarinoita. 

Ihan oikeasti kuukautisissa tulee se IHAN KORKEINTAAN desi per kuukautiset ja se jaetaan sille viidelle päivälle tasaisesti. Eli siitä joku matikkanero laskee, mitä se tarkoittaa per se uintitunti. 

Nämä nilkkoihin juoksevat norot ovat mielikuvituksen tuotetta ja jokainen ymmärtää, että kuolemahan tuollaisessa vuodossa olisi edessä viiden vuorokauden aikana ilman sairaalahoitoa. 

Vierailija
130/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan ennemmin miettiä se välineistö kuntoon että nuori pystyy osallistumaan uintitunneille. Tamponien ja kuukupin lisäksi myös kuukautissieni on yksi vaihtoehto. Erityisesti nuorille tytöille suosittelen noita sieniä, ne on helpompi laittaa kuin tamponi tai kuukuppi. Meidän tytöllä alkoi kuukautiset 11-vuotiaana ja kun koulussa tuli uintia, hankittiin kuukautissieniä. Tyttö käytti niitä aluksi uintipäiviniä mutta aika pian muutenkin, kun tykästyi niiden kätevyyteen. 12-vuotiaana sitten alkoi käyttää kuukuppia. 

Jollain yläasteikäisellä pitäisi nämä kuukautiset olla kyllä jo hanskassa, mutta ala-asteella se on vielä vähän sellaista huoletonta säätämistä ja verisiä alushousuja. 

Vierailija
131/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun olin yläasteella niin aina uinnin aikaan 99% tytöistä oli kuukautiset :D  ja menivät kävelemään .  Olisikohan vastaava tapaus josta seurasi opettajan  typerä ylilyönti. 

Höpö höpö. Onhan sitä uintia useampana viikkona peräkkäin ja jos jollakin menkat kestää muka kolme viikkoa, niin kyllä opettaja tietää, mistä on kyse. 

Siis mistä tämän kommentin alapeukut? Eikö muissa kouluissa ole niin, että uintia on useampi kerta peräkkäisinä viikkoina? Ihan järjetön käytäntö tuollainen, että pitäisi kantaa jotain lääkärintodistuksia, kun ne pinnarithan narahtaa siinä, jos ne menkat kestävät viikkotolkulla. 

Alapeukkuja kyllä riittää, mutta ei yhtään vastausta? 

Vierailija
132/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiset eivät estä uimista. Tamponi vain sisään ennen uimista ja vaihto sen jälkeen.

Minä kanssa ihmettelen että miksei voisi uida kuukautisten aikana? Tamponi keksitty.

Koska se saatana sattuu. Olen keski-ikäinen ja synnyttänyt ja se sattuu aina vaan. Kun litimärän tamponin vetää ulos, se imaisee tullessaan kaiken kosteuden pois, jolloin uuden tamponin tunkeminen kuivaan, särkevään rööriin on täysin mahdotonta. Vertahan ei tietenkään juuri sillä hetkellä tule niin paljon, että se liukastaisi emättimen.

Ja se läpi kastunut tampax ei pidä yhtään mitään. Punainen vana jää jälkeen uidessa.

Nuorena yritin käyttää tamponeja, se oli ihan yhtä hirveää silloinkin.

Vierailija
133/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla mies?

En ole. 

Ja tätä on kyllä tutkittu eli kuukautisverta tulee keskimäärin 35 ml per kuukautiset. Kun teeluskallinen on 5 ml ja kuukautiset yleensä kestävät ainakin sen neljä päivää, niin sunkin matikkapäällä voi päätyä kuta kuinkin samaan lopputulokseen. 

Jos olet edes lukion käynyt, niin voit laskea paljon tulee yhdellä tunnin kestävällä uintireissulla. 

Moni alakoululainen pystyisi tähän. 

Voi luoja :D. Ensinnäkin jokainen on erilainen. "Keskimäärin" ei paljon lohduta silloin kun itse täytyy vaihtaa yöside 1h välein ja vuorata sänky pyyhkeillä.

Ja toisekseen, sori mutta kyllä se tulee pitkin reisiäkin, ihan milloin haluaa, voipa lösähtää kunnon klöntti kerralla. Suihkusta kun tulee pois, on pakko pukeutua välittömästi ellei halua siivota lattiaa.

Olisit kuollut verenhukkaan, jos olisi totta. 

Täällä näköjään menee läpi pahimmatkin trollit. Yöside vetää n. desin nestettä ja tämä väittää, että vuotaa siis vuorokaudessa yli litran verta. Kai täällä sen verran on edes lähihoitajia, että ymmärrätte, että tämä ei ole mahdollista. 

Ja lääkääriin, jos vuoto menee pitkin reisiä. Ei ole normaalia. 

Ei yöside tietenkään päästä päähän täyty, vaan siitä keskeltä, ja tulee laidoista pahimmillaan tunnissa läpi. Varmasti pienemmästä määrästä kuin desim. Ja kyllä toisena päivänä tai yönä tulee noin paljon, mutta ei tietenkään koko menkkojen ajan. En ole vielä kuollut - mutta turha väittää ettei voisi reisille valua. Lisäksi voi tulla kahden ruokalusikan kokoisia hyytymiä...

Ja kiitos mutta olen ihan terve.

Vierailija
134/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen pönttö sinäkin olet.

Mulla tulee yhden-kahden päivän aikana niin runsaasti että saattaa tulla nilkoille. Sitten hiljenee mutta ainakin 5 päivää pitää pitää sidettä ja mieluummin kuukuppia + sidettä.

Kaikki neste ei tietenkään ole verta. Jos käytän kuukuppia voi runsaan vuodon päivänä tulla 3-5 kupillista täyteen, eli 90-150 milliä sen yhden päivän aikana.

Ole tyytyväinen että sulla on niukat menkat, mutta älä päde asioista joista et itse mitään tajua.

Vierailija
135/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisekseen sillä yösiteen vetoisuudella ei ole valumien kannalta mitään tekemistä, kun ei se yöside vedä niitä hyytymiä sisäänsä, ja hyytymät taas toppaavat sen imukyvyn jolloin valuu.

Mulla on tuplapikkarit näinä öinä.

Vierailija
136/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tohon tarkotukseen sellaiset talouspaperi irtoarkit on tosi hyviä. Mulla on niitä aina vessassa ja pesun jälkeen niihin on kätevä kuivatakin alapää kun eivät hajoa niinkuin vessapaperi märälle iholle.

T. Eri, mutta myös teurastamotyyliin valuva

Vierailija
137/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tamponit ja kuukupit eivät sovi kaikille fysiologisista syistä, ja esim. 11-vuotiaalle ei todellakaan tehdä immenkalvoa avaavaa leikkausta sen takia, että voisi uidessa käyttää tamponia.

Jos on kyseessä niin harvinainen tila, että ei pysty tamponia laittamaan sisälleen, niin eihän se kuukautisverikään pääse ulos. Silloin tosiaankin tehdään leikkaus.

Myytti immenkalvosta näköjään elää edelleen...harvalla varsinaista tukkivaa kalvoa on, ja ne harvat joilla on, se tosiaan kannattaa hoidattaa. Eihän yhdyntäkään tule myöhemmin onnistumaan jos alapää on ummessa.

Tamponeita tai kuukuppia ei toki ole kenenkään pakko käyttää.

Tässä yksi nuori nainen, joka ei pystynyet käyttämään kuukuppia eikä tamponnia ennen ekaa yhdyntää, jolloin hyvin kivuliaasti ja verisesti paikat repesivät. Sen jälkeen ei ole ongelmia. Muutamilla ystävilläni ollut sama juttu.

Immenkalvoa ei avata leikkauksella koulu-uinteja varten. 11-vuotiaan tytön ei tarvitse mennä toimenpiteeseen sitä varten asiassa, joka todennäköisesti korjautuu myöhemminl luonnonmenetelmällä. Tuskin julkisella tällaisia edes tuota varten tehtäisiin, toki joillekin uintiharrastajille, mutta ei koulu-uinteja varten.

Vierailija
138/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti kuukautisissa tulee se IHAN KORKEINTAAN desi per kuukautiset ja se jaetaan sille viidelle päivälle tasaisesti. Eli siitä joku matikkanero laskee, mitä se tarkoittaa per se uintitunti. 

Nämä nilkkoihin juoksevat norot ovat mielikuvituksen tuotetta ja jokainen ymmärtää, että kuolemahan tuollaisessa vuodossa olisi edessä viiden vuorokauden aikana ilman sairaalahoitoa. 

Sinä et sitten tiedä mitään endometrioosista tai runsaista, epäsäännöllisistä kuukautisista? Lienet niitä, joilla menkat tulevat täsmälleen tiettynä ajankohtana, mitään heittoja ei ole.

Runsaissa kuukautisissa on se ongelma, että veri varastoituu emättimeen ja hulahtaa sieltä ulos asentoa vaihtaessa. Tulee isoja hyytymiä (sormenpään kokoisia paakkuja limakalvoa), eikä sitä pysty ennakoimaan mitenkään. Ei sitä tietenkään voi valtimovuotoon verrata, mutta jos sinulta tulee joku desilitra viidessä päivässä, niin minulta tulee varmasti puoli litraa. En ole muutenkaan mikään kuivapillu ;D

Vaikea niitä määriä on mitata, mutta tieteen nimissä sitäkin on tehty. Vaihtelua on, ja sinä kuulut siihen sakkiin, joka asettuu johonkin keskiarvoon tai alle, muussakin kuin älyllisessä mielessä.

Vierailija
139/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit tulla kysymään mieheltä joka valitettavasti oli paikalla kun suihkussa valahti jäätävä hyytymä alas. N. 7x3cm. Näytti siltä että sika olisi teurastettu kylppärissä.

Kukaan ei väitä että jatkuvasti 5 päivää vuotaa solkenaan kuin avohaavasta. Sen sijaan jos on runsaat kuukautiset, niiden aika on jaksoja, jolloin hanat on auki. Sellainen jakso voi osua uintipäivälle, jolloin todellakin voi valua ohi, yli, reisille, sänkyyn, mihin vaan.

Itse noina hetkinä joudun esim. asettelemaan suihkua ennen lavuaarin reunalle siteen ja alkkarit valmiiksi koska en voi kävellä makuuhuoneeseen asti. Koska tip tip tip... niitä reisiäkin pitkin, tai suoraan lattialle.

Vierailija
140/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorelta tytöltä ei voi vaatia tamponin tai kuukupin käyttämistä, kuuluu ruumiilliseen itsemääräämisoikeuteen että saa itse päättää, työntääkö jotain sisälleen. Itsekin opin laittamaan tamponin vasta lukioiässä, sitä ennen jännitin jotenkin lihaksia aina niin, ettei laitto onnistunut.

Samaa mieltä. Itse en pystynyt enkä edes halunnut käyttää tamponia vielä teininä kun olin neitsyt. Vasta seksin aloittamisen jälkeen 18v aloin käyttämään tamponia? Siinä vaiheessa koulut oli käyty. Meillä oli koulussa vaihtoehtona esim kävely kun oli kuukautiset. Tai sitten sai tehdä vaikka läksyjä halutessaan.