Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko liikunnanopettaja vaatia lääkärintodistuksen kuukautisista?

Vierailija
27.11.2018 |

Koulussa on liikunnassa uintia, ja koska opettajan mukaan joillakin lapsilla on ollut poissaoloja aiempina vuosina niin paljon, nyt vaaditaan kaikilta poissaoloista lääkärintodistus. Siis myös tytöiltä, jotka eivät kuukautisten takia pysty uimaan! Onko tämä ihan laillista?

Kommentit (284)

Vierailija
161/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt se järki käteen sitten.

Immenkalvossa on pieni reikä, josta kuukautisveri mahtuu valumaan ulos. On ihan yksilöllistä, kuka saa siitä tamponin mahdutettua sisään kivuttomasti. Yhdyntöjen aloittamisen jälkeen immenkalvoa ei enää ole ja emättimeen on helpompi laittaa asioita, vaikkapa nyt se tamponi. Kuukupin kanssa pelaaminen jonkun 11-12v. lapsen kohdalla on aika iso vaatimus, ei tulisi edes mieleen ehdottaa omalla tyttärelle. Itse pystyin käyttämään tamponeja seksielämän aloitettuani 16-vuotiaana, sitä ennen ei kerta kaikkiaan mahtunut, olipa kuinka pieni tamponi tahansa. Toki tuolloin vähän vanhempana oma anatomiakin alkoi käydä tutummaksi ja tamponien käyttö oli ehkä luontevampaa.

Sinulle, joka ehdotit ilman mitään suojaa uimahallissa oleilun, ei muuta kuin tsemppiä valitsemallasi tiellä. Jos sinä olit teininä niin rohkea, että painelit menemään reidet ja sääret veressä alasti muiden kanssa, niin hyvä niin. 

Ei kenenkään kuukautisveri valu sääriä pitkin :) Tai edes reisiä. 

Sitä tulee pari teelusikallista per päivä, googettakaa jonnet ennenkuin laitatte näitä trolleja. 

Pari teelusikkaa päivässä?!? :D

Mulla on runsaat kuukautiset ja mulla tulee puoli desiä muutamissa tunneissa, side on parin tunnin päästä aivan täynnä ja painava, veri valuu reisiä pitkin suihkussa ja yöllä mikään side ei pidä, vaan lakanat on veressä. Isoja hyytymäklimppejä tulee myös.

Pari ekaa päivää tulee teurastamalla, sitten vähenee ja ehkä vuodon vikat päivät eli päivät numerot 6 ja 7 tulee ehkä se pari teelusikkaa päivässä ja pärjää pikkuhousunsuojalla.

Menkat kestävät siis viikon.

Samoin täällä. Paksu yöside täyttyy tunnissa, joudun siis tunneittain vaihtamaan - myös yöllä. Suihkusta tullessa veri ehtii valua pitkin jalkoja lattialle ennenkuin ehdin pyyhkeelleni asti, joka on parin metrin päässä pyyhekoukussa. Minullakin lakanat veressä tälläkin hetkellä ja joo, hyytymiä tulee myös (yök). Kivut ovat kauheat, olen tänäänkin ottanut jo kauhean määrän särkylääkettä, muuten makaisin sängyssä ja itkisin kivusta. Että se siitä parista teelusikallisesta ja helpoista menkoista.....

(Tsemppiä sulle menkkojen kanssa)

Samoin!

Ja nyt on todettu myös vakava raudanpuute. Naisten pitäis muutenki syödä rautaa ennaltaehkäisevästi 3kk ajan vuodesta. Tällainen ohjeistus WHO:lta. Eipä yksikään gyne kertonut mulle ja nyt lääkärin määräyksestä olen tosi pitkällä rautakuurilla raudanpuutteen takia. Mites sulla toi puoli, kun noin runsaat on?

Kiitos!

Syön rautalisää (Floradix) jatkuvasti, ferritiini oli viimeksi mitattuna 75, hemoglobiiniarvoa en nyt muista. Juuri noiden runsaiden menkkojen takia tuota rautalisää juon. Syön kyllä lihaakin jonkin verran, siinä on rautaa myös kuten varmasti tiesitkin. Kuinka huonot rauta-arvot sulla oli sitten? Hyvä, että aloit syömään rautalisää, toivottavasti se auttaa! Joo ei gynellä eikä muutenkaan lääkärillä menkoista ja raudasta mitään puhuta :/

Vierailija
162/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on huono tuntemus naisten anatomiasta. Löysä jos pystyy käyttämään tamponia, huh huh...Immenkalvo katoaa yhdynnässä. No esimerkiksi mulla ikää jo melkoisen paljon, ja se immen"kalvo" mikä mulla oli ennen itsetyydytystä ja yhdyntöjä, on yhä tallella. Penis tai hieromasauva mahtuu mainiosti sisälle siitä huolimatta. Ainoastaan synnytys poistaisi sen, enkä ole synnyttänyt. Ei kaikilla ole mitään "kalvoa" joka pitäisi puhkaista. Joillakin on, mutta yleisemmin nykyään puhutaan immenrenkaasta, kalvo on niin harhaan johtava sana. 

Jo 1950-luvulla kun alettiin markkinoida tamponeja, todettiin että niitä voivat käyttää niin "naimisissa olevat kuin naimattomatkin". Naimattomuus tarkoitti kokemattomuutta seksuaalisesti. Jos kuukautisveri pääsee ulos, mahtuu yleensä tamponikin sisään. Tämä ei luonnollisestikaan tarkoita, että tamponia tai kuppia pitäisi käyttää, jos kokee sen epämukavaksi. Ei. Se tarkoittaa vaan sitä, että ikä ei yleensä ole este niiden käytölle, seksuaalisesta kokeneisuudesta nyt puhumattakaan. Eivätkä naisten alapäät ole samanlaisia. Immenkalvo-myytistä olisi jo aika päästä eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kuukautisethan eivät tosiaan estä uimista. Tamponit ja kuukupit on keksitty.

Terveydenhuollon ammattilaisena voin kertoa, että monille nuorille ei tamponi tai kuukuppi mahdu sisään.

Kaikki eivät ole löysiä vielä yläkouluikäisenä.

Sitäpaitsi uimahallin vettä menee emättimeen ja tulehdusherkkyys on pahempi kuukautisten aikana.

Kyseessä varmaan ns kivakoulu, jossa varmaan uintihalut tapetaan.

Löysiä?? Tamponin mahtumiseen ei tarvita mitään löysyyttä. Minä olin neitsyt kaksikymppiseksi, kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana, ja ihan hyvin meni tamponi sisälle. Yksilöllistä.

Minulla ei mennyt koskaan vaikka kuinka yritin, joten otin heti siteet käyttöön.

Vierailija
164/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita opettajalle Wilma-viestiä ja kysy että mille lääkäriasemalle koulu antaa maksusitoumuksen kuukautistodistuksen hankkimista varten.

Eikä pelkästään maksusitoomusta lääkärinpalkkiosta, vaan tuon ikäisellä gynekologisiin tutkimukseen on lähes välttämätöntä olla äidin mukana tutkimuksen ajan eli lääkäripalkkion lisäksi, korvaus myös palkattomasta vapaasta.

Vierailija
165/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän ei voida tehdä siitä uinnista sellaista, ettei siitä tekisi mieli lintsata. Uintia yläasteella voisi olla vaikka viisi lasta kerrallaan uimasssa ja loput salilla, ei olisi niin kamalaa kun koko luokka ei olisi pällistelemässä. Tai sitten uintia voisi harrastaa omalla ajalla tuoda vaan kuitti todisteeksi.

Ja ehkä se opetuksen tasokin voisi parantua kun ilmeisesti 90-luvulta ei homma ole muuttunut. Itse muistan kuinka ala-asteella kaikki jotka osasivat uida pakotettiin hyppäämään reunalta veteen, itkin enkä uskaltanut millään hypätä niin sellaisella silmukka kepillä uimaopettaja tyrkkäsi selästä niin, että putosin veteen. Lisäksi oli tapana yhtäkkiä painaa sillä kepillä selästä uinnin aikana niin, että pää meni veden alle.

Sen jälkeen minulla oli aina "menkat" uintien aikana koko loppu peruskoulun ajan.

Voiko tää olla totta?! Tämähän kuulostaa jo kidutukselta, oikeasti!

Vierailija
166/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnanopettaja ei voi minkään lakien mukaan antaa lopullista vapautusta uinnista. Se on ainoa laji, joka on opsissa määritelty täysin pakolliseksi.

Lähde kiitos. Tai lain kohta.

Omassa kaupungissa ei enää vuosiin ole annettu uimaopetusta peruskoulussa ja esim. Espoo ja Helsingissä annetaan koulu kohtaisesti.

Vierailija
167/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi kuukautiset estäisivät uinnin? 

Nainen/tyttö on rakennettu siten, että ei se veri valu veteen, vaikka ilman suojausta uisi. Veden paine pitää veren sisällä. 

Tietysti muuten sitten pukkarissa jne. voi olla hankaluuksia, mutta sellaista se nyt vain on. Kuukautiset nyt kuuluvat naisen elämään. 

Ei saa**na, sinun on pakko olla mies. Vedenpaine ei millään lailla pidä kuukautisverta sisällä. Kyllä te miehet olette yksiä tampioita.

Vierailija
168/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen/tyttö on rakennettu siten, että ei se veri valu veteen, vaikka ilman suojausta uisi. Veden paine pitää veren sisällä. 

Tietysti muuten sitten pukkarissa jne. voi olla hankaluuksia, mutta sellaista se nyt vain on. Kuukautiset nyt kuuluvat naisen elämään. 

Just... Sinulla ei taida olla omakohtaista kokemusta emättimestä tai kuukautisista..?

On sillä sen verran kokemusta emättimestä, että on nähnyt niitä tietyntyyppisissä leffoissa, mutta siihen se jääkin...for ever.

Vierailija
169/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon yli 30, enkä ole koskaan käyttänyt tamppoonia. Koen käytön epämiellyttäväksi ja tamppooni myös todella vaikea saada paikoilleen. Seksin harrastaminen tosin sujuu hyvin. Mielestäni lasta tai aikuistakaan ei kyllä voi vaatia tamppooneja tai kuukuppeja käyttämään jos ei halua.

Vierailija
170/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten se lääkäri pystyy toteamaan, että juu kuukautiset on? Täytyykö vastaanotolla näyttää verinen suoja?

No mitäpä luulisit? Miten todetaan vaikkapa ripuli, angiina tai korvatulehdus? Kurkistamalla sinne kyseiseen ruumiinaukkoon tietysti.

Vierailija
171/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten se lääkäri pystyy toteamaan, että juu kuukautiset on? Täytyykö vastaanotolla näyttää verinen suoja?

No mitäpä luulisit? Miten todetaan vaikkapa ripuli, angiina tai korvatulehdus? Kurkistamalla sinne kyseiseen ruumiinaukkoon tietysti.

Hahaha, eipä ole kukaan lääkäri housuihin katsonut kun olen hakenut mahataudissa saikkua :D.

Vierailija
172/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niagaran veriputous täällä, moi! En vieraile uimahalleissa/kylpylöissä kuukautisten aikaan koska jätän uidessa jälkeeni punaisen vanan. Epämiellyttävää muille, suuri tulehdusriski minulle. Näin sanoi terveydenhoitaja jo kouluaikana. Se että tamponeja mainostetaan uinnin, ratsastuksen ja vuoristokiipeilyn mahdollistavana vanutuppona, ei tarkoita että nuo aktiviteetit silti olisivat järkeviä kun vuodat kuin pistetty sika.

Vierailija
173/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just... Sinulla ei taida olla omakohtaista kokemusta emättimestä tai kuukautisista..?

On sillä sen verran kokemusta emättimestä, että on nähnyt niitä tietyntyyppisissä leffoissa, mutta siihen se jääkin...for ever.

Just eilenhän täällä joku väitti että naisen virtsa tulee emättimestä. Naurattaisi jos ei itkettäisi... kun anatomian "tuntemus" tulee näistä leffoista.

Vierailija
174/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö joku ihmettelee, miksi juuri suomalaiset lapset eivät viihdy koulussa, toisin kuin muualla maailmassa (Pisa-tutkimus)?

Eikä ihme, jos suomalaiset eivät liiku, kun liikunnan ilo tapetaan jo koulussa.

Vierailija
175/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että lääkäri kurkkaa ensimmäisenä pehvaan jos menee ripulin takia lääkäriin, jotta voi sen todeta :D :D :D

Vierailija
176/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä kuukautisasioissa on aina kaksi ryhmää, jotka eivät usko että toista on etes olemassa :D niukkavuotoiset ja niagarat. Taino, niagarat kyllä tietävät mitä on loppuajan tiputteluvuoto, mutta niukat eivät voi käsittää että sitä verta voi tulla PALJON. Sänkyyn, reisille, veteen, tamponi vuotaa tunnissa läpi jne.

Kaikkihan sen tietää että verta tulee keskimäärin puoli desiä kuukautisissa. Osa vaan ei tunnu hoksaavan, että se punainen juttu ei ole pelkkää verta, vaan siinä on mukana mm. Limakalvoa ja kohtulimoja, jotka värjäytyvät punaiseksi.

Itse kuulun ryhmään niagara, joskin nykyään uusien pillerien myötä olen sarjassa niukkuus ❤️ tamponia en pystynyt käyttämään ennenkuin olin harrastanut seksiä. Ja ei, ne ekat kerrat ei ollu muna p*ll**n uh ah, vaan surkeaa ähertämistä, kipua ja verta, ja vasta ehkä viidennellä seksikerralla se elin oikeasti jopa päätyi kokonaan sisälleni :D yhdenkään nuoren EI pidä kokea tuota "kalvonrikkomista" koulun tai opettajan pakottamana. Anteeksi sensurointi, en tiedä saako täällä puhua asioista niiden nimillä.

Vierailija
177/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt se järki käteen sitten.

Immenkalvossa on pieni reikä, josta kuukautisveri mahtuu valumaan ulos. On ihan yksilöllistä, kuka saa siitä tamponin mahdutettua sisään kivuttomasti. Yhdyntöjen aloittamisen jälkeen immenkalvoa ei enää ole ja emättimeen on helpompi laittaa asioita, vaikkapa nyt se tamponi. Kuukupin kanssa pelaaminen jonkun 11-12v. lapsen kohdalla on aika iso vaatimus, ei tulisi edes mieleen ehdottaa omalla tyttärelle. Itse pystyin käyttämään tamponeja seksielämän aloitettuani 16-vuotiaana, sitä ennen ei kerta kaikkiaan mahtunut, olipa kuinka pieni tamponi tahansa. Toki tuolloin vähän vanhempana oma anatomiakin alkoi käydä tutummaksi ja tamponien käyttö oli ehkä luontevampaa.

Sinulle, joka ehdotit ilman mitään suojaa uimahallissa oleilun, ei muuta kuin tsemppiä valitsemallasi tiellä. Jos sinä olit teininä niin rohkea, että painelit menemään reidet ja sääret veressä alasti muiden kanssa, niin hyvä niin. 

Ei kenenkään kuukautisveri valu sääriä pitkin :) Tai edes reisiä. 

Sitä tulee pari teelusikallista per päivä, googettakaa jonnet ennenkuin laitatte näitä trolleja. 

Pari teelusikkaa päivässä?!? :D

Mulla on runsaat kuukautiset ja mulla tulee puoli desiä muutamissa tunneissa, side on parin tunnin päästä aivan täynnä ja painava, veri valuu reisiä pitkin suihkussa ja yöllä mikään side ei pidä, vaan lakanat on veressä. Isoja hyytymäklimppejä tulee myös.

Pari ekaa päivää tulee teurastamalla, sitten vähenee ja ehkä vuodon vikat päivät eli päivät numerot 6 ja 7 tulee ehkä se pari teelusikkaa päivässä ja pärjää pikkuhousunsuojalla.

Menkat kestävät siis viikon.

Samoin täällä. Paksu yöside täyttyy tunnissa, joudun siis tunneittain vaihtamaan - myös yöllä. Suihkusta tullessa veri ehtii valua pitkin jalkoja lattialle ennenkuin ehdin pyyhkeelleni asti, joka on parin metrin päässä pyyhekoukussa. Minullakin lakanat veressä tälläkin hetkellä ja joo, hyytymiä tulee myös (yök). Kivut ovat kauheat, olen tänäänkin ottanut jo kauhean määrän särkylääkettä, muuten makaisin sängyssä ja itkisin kivusta. Että se siitä parista teelusikallisesta ja helpoista menkoista.....

(Tsemppiä sulle menkkojen kanssa)

Samoin!

Ja nyt on todettu myös vakava raudanpuute. Naisten pitäis muutenki syödä rautaa ennaltaehkäisevästi 3kk ajan vuodesta. Tällainen ohjeistus WHO:lta. Eipä yksikään gyne kertonut mulle ja nyt lääkärin määräyksestä olen tosi pitkällä rautakuurilla raudanpuutteen takia. Mites sulla toi puoli, kun noin runsaat on?

Kiitos!

Syön rautalisää (Floradix) jatkuvasti, ferritiini oli viimeksi mitattuna 75, hemoglobiiniarvoa en nyt muista. Juuri noiden runsaiden menkkojen takia tuota rautalisää juon. Syön kyllä lihaakin jonkin verran, siinä on rautaa myös kuten varmasti tiesitkin. Kuinka huonot rauta-arvot sulla oli sitten? Hyvä, että aloit syömään rautalisää, toivottavasti se auttaa! Joo ei gynellä eikä muutenkaan lääkärillä menkoista ja raudasta mitään puhuta :/

Miksi ihmeessä joku alapeukutti viestiäni? Mitä väärää tuossa oli?

Vierailija
178/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
179/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just eilenhän täällä joku väitti että naisen virtsa tulee emättimestä. Naurattaisi jos ei itkettäisi... kun anatomian "tuntemus" tulee näistä leffoista.

Niinpä...naurattaisi jos ei surettaisi niin paljon. Miehet biologian ja -anatomiantunneille mars!

Vierailija
180/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahaha, eipä ole kukaan lääkäri housuihin katsonut kun olen hakenut mahataudissa saikkua :D.

Juu kyllähän niillä on yleensä ihan luotto siihen potilaaseen, harvoin mitataan kuumettakaan vaan uskotaan jos sanotaan että sitä on. Mutta vastasin vaan ohiksena tuohon, kun tuolla kyseltiin hölmönä että miten lääkäri tarvittaessa voisi kuukautiset todeta jos olisi tarvis. Niin varmaan ihan samalla lailla kuin tulehtuneen kurkunkin, katsomalla ja toteamalla.

En ottanut kantaa ap:n kysymykseen, kunhan totesin tuon faktan. Ei minustakaan pidä ketään menkkojen aikaan uimaan pakottaa tai mitään lääkärintodistuksia kysellä jos on vanhemmilta poissaololupa.

Ihme että alapeukutitte silti, koska noinhan se menee: lääkäri katsoo mikä tilanne on. Teksti ei muuten ottanut mihinkään mitään kantaa eikä siinä muuten mitään alapeukuttamista ollut, en tajua tän palstan logiikkaa. Jos kertoo faktaa keskusteluun niin sitä alapeukutellaan vaikka en ottanut edes koko aiheeseen kantaa. Mutta ihan miten vaan.