Voiko liikunnanopettaja vaatia lääkärintodistuksen kuukautisista?
Koulussa on liikunnassa uintia, ja koska opettajan mukaan joillakin lapsilla on ollut poissaoloja aiempina vuosina niin paljon, nyt vaaditaan kaikilta poissaoloista lääkärintodistus. Siis myös tytöiltä, jotka eivät kuukautisten takia pysty uimaan! Onko tämä ihan laillista?
Kommentit (284)
Omalle tytölle aikoinaan yläasteella saatiin gyneltä todistus, että kuukautiset ovat erittäin runsaat, epäsäännölliset ja niin kivuliaat, että on joskus pyörtynyt kivusta.
Liikunnan opettajalle riitti tämä ihan hyvin ja ei tarvinnut mennä uimaan niinä kahtena kertana, joita lukuvuoden aikana oli. Sai myös vapautuksen joskus muistakin liikuntatunneista, kun oli lentopallon pelaamisen tiimellyksessä kivuissaan käpertynyt maahan ja housut olivat olleet ihan veressä. Ei tarvinnut enää toista kertaa kokea tällaista, kun opettaja vihdoin uskoi asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt se järki käteen sitten.
Immenkalvossa on pieni reikä, josta kuukautisveri mahtuu valumaan ulos. On ihan yksilöllistä, kuka saa siitä tamponin mahdutettua sisään kivuttomasti. Yhdyntöjen aloittamisen jälkeen immenkalvoa ei enää ole ja emättimeen on helpompi laittaa asioita, vaikkapa nyt se tamponi. Kuukupin kanssa pelaaminen jonkun 11-12v. lapsen kohdalla on aika iso vaatimus, ei tulisi edes mieleen ehdottaa omalla tyttärelle. Itse pystyin käyttämään tamponeja seksielämän aloitettuani 16-vuotiaana, sitä ennen ei kerta kaikkiaan mahtunut, olipa kuinka pieni tamponi tahansa. Toki tuolloin vähän vanhempana oma anatomiakin alkoi käydä tutummaksi ja tamponien käyttö oli ehkä luontevampaa.
Sinulle, joka ehdotit ilman mitään suojaa uimahallissa oleilun, ei muuta kuin tsemppiä valitsemallasi tiellä. Jos sinä olit teininä niin rohkea, että painelit menemään reidet ja sääret veressä alasti muiden kanssa, niin hyvä niin.
Ei kenenkään kuukautisveri valu sääriä pitkin :) Tai edes reisiä.
Sitä tulee pari teelusikallista per päivä, googettakaa jonnet ennenkuin laitatte näitä trolleja.
Taidat olla mies?
En ole.
Ja tätä on kyllä tutkittu eli kuukautisverta tulee keskimäärin 35 ml per kuukautiset. Kun teeluskallinen on 5 ml ja kuukautiset yleensä kestävät ainakin sen neljä päivää, niin sunkin matikkapäällä voi päätyä kuta kuinkin samaan lopputulokseen.
Jos olet edes lukion käynyt, niin voit laskea paljon tulee yhdellä tunnin kestävällä uintireissulla.
Moni alakoululainen pystyisi tähän.
Reiska hiljaa. Nainen sinä et ainakaan ole.
Keskiarvo ei lohduta, jos ei satu olemaan se keskiarvoyksilö, ja toisaalta vuoto tulee usein epätasaisina ryöppyinä.
Vierailija kirjoitti:
näkee vaan miten paljon sitä valehdellaan ja siihen yritetään saada loppu .ei muuta !
Pitäisikö vaatia lappu, jos joku piipahtaa työaikana hammaslääkärissä, käyttää lasta neuvolassa jne.?
Ja miten paljon tämä maksaa yhteiskunnalle ja se on pois niiltä, jotka tarvitsevat hoitoa.
Ja joka tapauksesssa lääkäri varaa saman ajan kuin muillekin potilaalle ja haluaisimpa nähdä lääkärin, joka tekee gynekologisin tarkastuksen toteaakseen - juu, tytöllä on kuukautiset ja kirjoittaa siitä todistuksen.
Ihan sairasta ja ennen kuulumatonta. Ja kyllä opettajan on ihan itse ansaittava oma arvostus ja kunnioitus, ettei lapset valehtele, ihan samalla tavalla kuin lääkärit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Immenkalvossa on pieni reikä, josta kuukautisveri mahtuu valumaan ulos. On ihan yksilöllistä, kuka saa siitä tamponin mahdutettua sisään kivuttomasti. Yhdyntöjen aloittamisen jälkeen immenkalvoa ei enää ole ja emättimeen on helpompi laittaa asioita, vaikkapa nyt se tamponi. Kuukupin kanssa pelaaminen jonkun 11-12v. lapsen kohdalla on aika iso vaatimus, ei tulisi edes mieleen ehdottaa omalla tyttärelle. Itse pystyin käyttämään tamponeja seksielämän aloitettuani 16-vuotiaana, sitä ennen ei kerta kaikkiaan mahtunut, olipa kuinka pieni tamponi tahansa. Toki tuolloin vähän vanhempana oma anatomiakin alkoi käydä tutummaksi ja tamponien käyttö oli ehkä luontevampaa.
Sinulle, joka ehdotit ilman mitään suojaa uimahallissa oleilun, ei muuta kuin tsemppiä valitsemallasi tiellä. Jos sinä olit teininä niin rohkea, että painelit menemään reidet ja sääret veressä alasti muiden kanssa, niin hyvä niin.
Sitä tulee pari teelusikallista per päivä, googettakaa jonnet ennenkuin laitatte näitä trolleja.
Taidat olla mies?
En ole.
Ja tätä on kyllä tutkittu eli kuukautisverta tulee keskimäärin 35 ml per kuukautiset. Kun teeluskallinen on 5 ml ja kuukautiset yleensä kestävät ainakin sen neljä päivää, niin sunkin matikkapäällä voi päätyä kuta kuinkin samaan lopputulokseen.
Jos olet edes lukion käynyt, niin voit laskea paljon tulee yhdellä tunnin kestävällä uintireissulla.
Reiska hiljaa. Nainen sinä et ainakaan ole.
Keskiarvo ei lohduta, jos ei satu olemaan se keskiarvoyksilö, ja toisaalta vuoto tulee usein epätasaisina ryöppyinä.
Reiska voisi myös opiskella sen alakoulun matematiikan aluksi, jotta ymmärtäisi mistä keskiarvossa on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa voi uida kuukautisten aikaankin tamponin kanssa. Ja ne, jotka eivät voi, eivät tietenkään saa olla poissa, vaan tulevat paikalle, ja opettaja laittaa heidät kävelylenkille. Ja he suorittavat puuttuvat suoritukset sovittuna rästiaikana.
Aloittaja puhui poissaolosta, ja siihen eivät kuukautiset todellakaan oikeuta. Eikä uintisuorituksia voi kokonaan laiminlyödä. Ne pitää suorittaa sitten johonkin toiseen aikaan.
On lääketiett.fakta, ettei edes kaikki naiset voi käyttää tampoonia, jos emättimen suuaukko on tiukka tai sen laittaminen on vaikeaa, saati murrosikäinen tyttö. Nykyisin kun kuukautiset voivat alkaa jo 9 vuotiaana. Ja tuon ikäiselle ei edes suositella tampoonien käyttöä.
Kyllä opettajalla on suuria ongelmia ja haasteita työssään, jos tarvitaan lääkärintodistus kuukautisista ja se on opettajalta terv.hoidon väärinkäyttöä ja yhteiskunnan varojen tuhlausta. Tuollainen 15min. lääkärillä käynti veronmaksajille maksaa 50-80€ ja se on pois muusta terv.hoidosta. Ei ihme jos potilaille ei riitä aikoja.
Mitä se lääkäri siis muka tekee todetakseen kuukautiset?
Mistähän johtuu, että lähes kaikki liikunnanopettajat ovat jollain tavoin älyllisesti vajaita tai luonnevikaisia? Onko jollain teistä ollut joskus fiksu liikunnanopettaja, joka olisi oikeasti saanut teidät innostumaan ja harrastamaan vakituisesti liikuntaa?
Meinaan vain, kun itse en ole törmännyt, enkä ole kuullut tuttavienikaan törmänneen sellaiseen jumppamaikkaan, jolla olisi kaikki ruuvit sopivalla kireydellä ja tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset eivät estä uimista. Tamponi vain sisään ennen uimista ja vaihto sen jälkeen.
Hyi helvetti. Mulla oli yläasteella niin runsaat menkat, että maxitamponista varmaan alle 30min täysin läpi. Ois varmaan ollu tosi hygienistä uida altaassa muiden kanssa. Kalliiksi käy jos muillakin tulee ohivuotoja. Itse en ainakaan halua päälleni tai suuhuni toisen menkkaverta.
Pitäisi lisätä liikuntaa ja erityisesti uintia reilusti,niin ei haittaa jos joskus ei pysty osallistumaan.
Ja varmasti loppuis myös tekosyyt .
Tuollainen opettaja on tyyppiesimerkki henkilöstä, joka saa lapset ja nuoret vihaamaan liikuntaa. Luulen, että tuollaisen opettajan tunneilla ei ole muutenkaan kivaa kenelläkään. Koulu-uinnit on muutenkin tehty vastenmielisiksi, vaikka juuri uimataito olisi melkeinpä tärkein liikuntataito. Minä veisin asian kyllä eteenpäin, jos vaaditaan lääkärintodistusta kuukautisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla mies?
En ole.
Olin juuri eilen uimassa ja jollakin naisella oli kuukautiset ja saunan lauteet olivat veressä ja eihän sinne kukaan halunnut mennä istumaan. Odotettiin lähes kolme varttia, ennen kuin siivooja tuli pesemään lauteita ja sauna oli pois käytöstä yli tunnin ajan.
Harrastan paljon uintia ja ihmettelen, oli sitten koululaisia tai harrastajia, onko pakko tulla kuukautisten aikaan uimaan, tietysti veri sekoittuu uimaveden kanssa, mutta sauna ja suihkutilat ovat ongelmallisia, kun puu ja saumojen laatat imevät veren ja kuumassa se pintyy kiinni. Aika kauan eilen hinkkasi saunan lauteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla mies?
En ole.
Voi luoja :D. Ensinnäkin jokainen on erilainen. "Keskimäärin" ei paljon lohduta silloin kun itse täytyy vaihtaa yöside 1h välein ja vuorata sänky pyyhkeillä.
Ja toisekseen, sori mutta kyllä se tulee pitkin reisiäkin, ihan milloin haluaa, voipa lösähtää kunnon klöntti kerralla. Suihkusta kun tulee pois, on pakko pukeutua välittömästi ellei halua siivota lattiaa.
Olispa mullakin keskimääräiset menkat, kun noin vähän tulee. Harmi vaan, kun suihkun hanan juuri ehtii laittaa kiinni, niin sen jälkeen jo lattia veressä ja jalkoja pitkin valuu... näin runsaimpina päivinä.
Minä rakastan uintia, mutta en ole voinut uida kuukautisten aikana. Siihen tulvaan ei mikään tamponi auta ja vesi vielä laimentaa virtaa, joten...Tarvitsen normioloissakin tamponin ja yösiteen koko ajan pahimman vuodon aikana.
Itse kun olin yläasteella niin aina uinnin aikaan 99% tytöistä oli kuukautiset :D ja menivät kävelemään . Olisikohan vastaava tapaus josta seurasi opettajan typerä ylilyönti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se lääkäri siis muka tekee todetakseen kuukautiset?
Ensimmäiseksi varmaan miettisi potilaan mielenterv.ongelmia tai omaa kuuloaan tai ymmärrystä. Ja varmasti kysyisi useamman kerran asiasta ja miettisi, onko open pää pipi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkut liikunnanopettajalle, joka ei saa lapsia innostumaan uinnista. On nimittäin elintärkeä taito. Koulun uintikerrat olivat perseestä. Miten saakin niin kivasta lajista niin hirveän? Koulun jälkeen olen nauttinut uimaseuran tekniikkakursseista, uppopallon peluusta ja sukeltamisesta. Oli pikkasen eri meininki kuin koulun uima"opetuksessa", jossa ei osattu antaa mitään opetusta, komennettiin vaan altaaseen uimaan kelloa vastaan. Osasit uida tai et.
Reksi vaan tutkimaan liikunnanopettajan osaamista, jos uinnissa tulee paljon poissaoloja. Veikkaan että syy löytyy sieltä.
Kuukautiset on yleensä 11-vuotiailla ja sitä vanhemmilla tytöillä. Eiköhän uimataito opita jo ennen kuin on 11-vuotias. Ainakin meillä se opittiin jo ekalla tai tokalla luokalle viimeistään.
Minä en osaa uida vieläkään, ja olen 50-vuotias.
Liikuntanatsilla ei ole oikeutta vaatia lääkärintodistusta yhtään mistään, koska oppilaan terveysasiat eivät hänelle kuulu. Ne ovat yksityiselämää koskevaa luottamuksellista tietoa. Ei oppilaan terveysasioita saa edes vanhempi tietää, jos oppilas sen kieltää.
Ja toisekseen; eiväthän ne edes osaisi lukea kyseisiä papereita. Vanhempien ilmoituksen pitää riittää. Ellei riitä, on otettava yhteys rehtoriin ja juteltava vakavasti opettajan kyvyttömyydestä tunnistaa rajansa ja virkansa velvoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kuukautisethan eivät tosiaan estä uimista. Tamponit ja kuukupit on keksitty.
Kaikki, varsinkaan nuoret tytöt, eivät osaa/halua/pysty käyttämään tamponia tai kuukuppia. Hygieniasyistä myös kannattaisi mieluummin uida ehkä muulloin kuin kuukautisten aikana, ettei tule tulehduksia. Mulla on endometrioosi, ja jo teininä mulla oli niin tukalat kuukautiset, että uinti ei kyllä silloin ollut päällimmäisenä mielessä. Opin käyttämään tamponia 13-vuotiaana ja uin kyllä menkkojenkin aikana, mutta ei se kivaa ollut. Aiheutti stressiä, kun piti yrittää kuljettaa puhtaita tamponeita märkään suihkutilaan (jossa myös wc:t sijaitsivat) ja ehtiä pestä kädet ja vaihtaa suoja ennen ja jälkeen uimisen. Ei kivaa varsinkaan tilanteessa, jossa ollaan koulukavereiden kanssa ja muutenkin nolostellaan kaikkea. Lisäksi pelkäsin koko ajan, että tamponin naru alkaa roikkua uimapuvun lahkeesta ja muut huomaavat.
Itse pysytin käyttämään tamponia vasta aikuisena seksielämän alettua vaikka monesti teininä tamponin käyttöä kokeilinkin. Ei vaan yksinkertaisesti mennyt sisälle ja kokeileminen oli täyttä kidutusta vaikka otti pienimmän koon mitä kaupoista löytyi. Mua myös ahdisti silloin ihan pelkkä ajatuskin siitä että sisälleni tungetaan jotain ylimääräistä. Nykyään pystyn tamponia käyttämään, mutta en silti menisi tamponin kanssa yleiseen uimahallliin uimaan kun voi kuitenkin tulla ohivuotoa. Kuukupin kanssa mulla tulee 100% varmasti AINA ohivuotoa vaikka kuinka huolellisesti asettelisin. Ei vaan ilmeisesti sovi mun rakenteelle. Ihan uskomatonta että piniä lapsia tuolleen ahdistellaan ja pakotetaan tunkemaan sisälleen jotain ylimääräistä joka ei välttämättä heiltä edes vielä onnistu. Mullakin liikunnan opettaaja sanoi että käytä tamponia kun kerroin että en voi osallistua koulu-uintiin, mutta kun ei pysty niin ei pysty.
Ei ole olemassa teineille tarkoitettuja tamponeita. Tamponin koko valitaan vuodon määrän mukaan, ja niiden paksuuserot ovat minimaaliset.
Mene poikaparka jonnekin muualle pelleilemään.