Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko liikunnanopettaja vaatia lääkärintodistuksen kuukautisista?

Vierailija
27.11.2018 |

Koulussa on liikunnassa uintia, ja koska opettajan mukaan joillakin lapsilla on ollut poissaoloja aiempina vuosina niin paljon, nyt vaaditaan kaikilta poissaoloista lääkärintodistus. Siis myös tytöiltä, jotka eivät kuukautisten takia pysty uimaan! Onko tämä ihan laillista?

Kommentit (284)

Vierailija
101/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun olin yläasteella niin aina uinnin aikaan 99% tytöistä oli kuukautiset :D  ja menivät kävelemään .  Olisikohan vastaava tapaus josta seurasi opettajan  typerä ylilyönti. 

Höpö höpö. Onhan sitä uintia useampana viikkona peräkkäin ja jos jollakin menkat kestää muka kolme viikkoa, niin kyllä opettaja tietää, mistä on kyse. 

Vierailija
102/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt se järki käteen sitten.

Immenkalvossa on pieni reikä, josta kuukautisveri mahtuu valumaan ulos. On ihan yksilöllistä, kuka saa siitä tamponin mahdutettua sisään kivuttomasti. Yhdyntöjen aloittamisen jälkeen immenkalvoa ei enää ole ja emättimeen on helpompi laittaa asioita, vaikkapa nyt se tamponi. Kuukupin kanssa pelaaminen jonkun 11-12v. lapsen kohdalla on aika iso vaatimus, ei tulisi edes mieleen ehdottaa omalla tyttärelle. Itse pystyin käyttämään tamponeja seksielämän aloitettuani 16-vuotiaana, sitä ennen ei kerta kaikkiaan mahtunut, olipa kuinka pieni tamponi tahansa. Toki tuolloin vähän vanhempana oma anatomiakin alkoi käydä tutummaksi ja tamponien käyttö oli ehkä luontevampaa.

Sinulle, joka ehdotit ilman mitään suojaa uimahallissa oleilun, ei muuta kuin tsemppiä valitsemallasi tiellä. Jos sinä olit teininä niin rohkea, että painelit menemään reidet ja sääret veressä alasti muiden kanssa, niin hyvä niin. 

Ei kenenkään kuukautisveri valu sääriä pitkin :) Tai edes reisiä. 

Sitä tulee pari teelusikallista per päivä, googettakaa jonnet ennenkuin laitatte näitä trolleja. 

No kyllä se vaan voi valua reisiä pitkin.. joillakin on niukat kuukautiset joillakin niin runsaat että tamponin lisäks pidettävä sidettä ja silti voi valuu reisiä pitkin..

Ennen uintiahan käydään pesulla, saunassa ja suihkussa, eikä olla kuin koirat että tiputellaan pitkin lattioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Immenkalvossa on pieni reikä, josta kuukautisveri mahtuu valumaan ulos. On ihan yksilöllistä, kuka saa siitä tamponin mahdutettua sisään kivuttomasti. Yhdyntöjen aloittamisen jälkeen immenkalvoa ei enää ole ja emättimeen on helpompi laittaa asioita, vaikkapa nyt se tamponi. Kuukupin kanssa pelaaminen jonkun 11-12v. lapsen kohdalla on aika iso vaatimus, ei tulisi edes mieleen ehdottaa omalla tyttärelle. Itse pystyin käyttämään tamponeja seksielämän aloitettuani 16-vuotiaana, sitä ennen ei kerta kaikkiaan mahtunut, olipa kuinka pieni tamponi tahansa. Toki tuolloin vähän vanhempana oma anatomiakin alkoi käydä tutummaksi ja tamponien käyttö oli ehkä luontevampaa.

Sinulle, joka ehdotit ilman mitään suojaa uimahallissa oleilun, ei muuta kuin tsemppiä valitsemallasi tiellä. Jos sinä olit teininä niin rohkea, että painelit menemään reidet ja sääret veressä alasti muiden kanssa, niin hyvä niin. 

Sitä tulee pari teelusikallista per päivä, googettakaa jonnet ennenkuin laitatte näitä trolleja. 

No kyllä se vaan voi valua reisiä pitkin.. joillakin on niukat kuukautiset joillakin niin runsaat että tamponin lisäks pidettävä sidettä ja silti voi valuu reisiä pitkin..

Ennen uintiahan käydään pesulla, saunassa ja suihkussa, eikä olla kuin koirat että tiputellaan pitkin lattioita.

Niin joo..se veri tietää olla valumasta suihkun ja saunan jälkeen..( en tiedä edes miksi vastaan tällaiseen provokommenttiin..🙄)

Vierailija
104/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä kun ei itse pysty päättämään koska sieltä valahtaa.. niin Kyllä, sitä voi tiputella pitkin lattioita..

Vierailija
105/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän johtuu, että lähes kaikki liikunnanopettajat ovat jollain tavoin älyllisesti vajaita tai luonnevikaisia? Onko jollain teistä ollut joskus fiksu liikunnanopettaja, joka olisi oikeasti saanut teidät innostumaan ja harrastamaan vakituisesti liikuntaa?

Meinaan vain, kun itse en ole törmännyt, enkä ole kuullut tuttavienikaan törmänneen sellaiseen jumppamaikkaan, jolla olisi kaikki ruuvit sopivalla kireydellä ja tallessa.

On, mulla oli ala-asteen kuudennen luokan liikanmaikka, (saatto kyllä olla sijainen), ihana tyyppi, anto kaikkien kokeilla asioita omassa tahdissa. Jos jotakuta jännitti vaikka kokeilla yleisurheilulajeja niin sai tunnin jälkeen jäädä pienellä porukalla yrittämään ja rohkeimmat sai lähteä vähän aiemmin vaihtamaan vaatteita.

Vierailija
106/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kuukautisethan eivät tosiaan estä uimista. Tamponit ja kuukupit on keksitty.

Terveydenhuollon ammattilaisena voin kertoa, että monille nuorille ei tamponi tai kuukuppi mahdu sisään.

Kaikki eivät ole löysiä vielä yläkouluikäisenä.

Sitäpaitsi uimahallin vettä menee emättimeen ja tulehdusherkkyys on pahempi kuukautisten aikana.

Kyseessä varmaan ns kivakoulu, jossa varmaan uintihalut tapetaan.

Vierailija
107/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän johtuu, että lähes kaikki liikunnanopettajat ovat jollain tavoin älyllisesti vajaita tai luonnevikaisia? Onko jollain teistä ollut joskus fiksu liikunnanopettaja, joka olisi oikeasti saanut teidät innostumaan ja harrastamaan vakituisesti liikuntaa?

Meinaan vain, kun itse en ole törmännyt, enkä ole kuullut tuttavienikaan törmänneen sellaiseen jumppamaikkaan, jolla olisi kaikki ruuvit sopivalla kireydellä ja tallessa.

Siitä, että liikunnanopettajien pääsykokeissa mitataan epäolennaisia asioita. Mielestäni esimerkiksi opettajan kunnolle ja lajitaidoille ei tulisi antaa liikaa painoarvoa, jonkun verran toki. Miksi peruskoulun liikunnanopettajan tulee osata rullasuksiluistelua (ollut useana vuonna pääsykokeissa)?  Useat sisään päässeet ovat harrastaneet läpi elämän urheilua ja usein kilpatasolla. Tällaisen voi olla hankala asettua sellaisen oppilaan rooliin, joka ei pidä liikunnasta. Joskus on parempi lähteä "puhtaalta pöydältä". Koululiikunta ja urheilu ovat eri asiat, miksi sinne valitaan urheilijoita? Tottakai opetuksen pitäisi huomioida tämä ero, mutta voi olla vaikea oppia uusia malleja ja ajatustapoja, jos vanhat ovat niin pinttyneet.

Vierailija
108/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun olin yläasteella niin aina uinnin aikaan 99% tytöistä oli kuukautiset :D  ja menivät kävelemään .  Olisikohan vastaava tapaus josta seurasi opettajan  typerä ylilyönti. 

Höpö höpö. Onhan sitä uintia useampana viikkona peräkkäin ja jos jollakin menkat kestää muka kolme viikkoa, niin kyllä opettaja tietää, mistä on kyse. 

Siis mistä tämän kommentin alapeukut? Eikö muissa kouluissa ole niin, että uintia on useampi kerta peräkkäisinä viikkoina? Ihan järjetön käytäntö tuollainen, että pitäisi kantaa jotain lääkärintodistuksia, kun ne pinnarithan narahtaa siinä, jos ne menkat kestävät viikkotolkulla. 

Vierailija
109/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kuukautisethan eivät tosiaan estä uimista. Tamponit ja kuukupit on keksitty.

Haista pasca!

Täys imbrsilli taas vauhdissa.

En oo käyttäny tamponia ennä käytä koska tekee ihan järkyttävän alamaha kivun.

Kenellä mikin syy olla käyttämättä. Harvinaisen tyhmä ohje sulla.

Meillä oli 80- luvun lopulla sekopää liikunnanope jolle piti mennä vessaan näyttään onko kuukautiset oikeasti ellei sen takia halunnut uimaan.

Jollain voi olla muukin syy miksei halua uida, eikä halua sitä kellekään ulkopulliselle kertoo. Siitä voi lähtee mikä tahansa shitti rullaan eteenpäin.

Miksi on pakko uida? Vain koska se kuuluu sen päivän liikuntaan?

Vierailija
110/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnanopettaja ei voi minkään lakien mukaan antaa lopullista vapautusta uinnista. Se on ainoa laji, joka on opsissa määritelty täysin pakolliseksi.

Vierailija
111/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä siellä Porvoossa on kovasti aikaa kirjoitella!

Kai sen nyt käsittää yksinkertaisempikin, että ei sellaisen asian takia edes saa aikaa päivystävälle lääkärille, ja siinä iässä kuukautiset voivat olla niin epäsäännölliset, että ei voi ennustaa.

Kouluterveydenhoitajalta ehkä voi vaatia sellaisilta, joilla ne sattuva aina uintipäiville, vaikka uintia olisi joka viikko. Silloin on oikeasti aihetta tarkistaa, onko kaikki kunnossa.

Vierailija
112/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän sulla jotakin todisteita olla. Ettet lintsaa vaan huvin vuoksi.

Vierailija
113/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari teelusikkaa päivässä?!? :D

Mulla on runsaat kuukautiset ja mulla tulee puoli desiä muutamissa tunneissa, side on parin tunnin päästä aivan täynnä ja painava, veri valuu reisiä pitkin suihkussa ja yöllä mikään side ei pidä, vaan lakanat on veressä. Isoja hyytymäklimppejä tulee myös.

Pari ekaa päivää tulee teurastamalla, sitten vähenee ja ehkä vuodon vikat päivät eli päivät numerot 6 ja 7 tulee ehkä se pari teelusikkaa päivässä ja pärjää pikkuhousunsuojalla.

Menkat kestävät siis viikon.

Vierailija
114/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että liikunnanopettajien pääsykokeissa mitataan epäolennaisia asioita. Mielestäni esimerkiksi opettajan kunnolle ja lajitaidoille ei tulisi antaa liikaa painoarvoa, jonkun verran toki. Miksi peruskoulun liikunnanopettajan tulee osata rullasuksiluistelua (ollut useana vuonna pääsykokeissa)?  Useat sisään päässeet ovat harrastaneet läpi elämän urheilua ja usein kilpatasolla. Tällaisen voi olla hankala asettua sellaisen oppilaan rooliin, joka ei pidä liikunnasta. Joskus on parempi lähteä "puhtaalta pöydältä". Koululiikunta ja urheilu ovat eri asiat, miksi sinne valitaan urheilijoita? Tottakai opetuksen pitäisi huomioida tämä ero, mutta voi olla vaikea oppia uusia malleja ja ajatustapoja, jos vanhat ovat niin pinttyneet.

Totta on, että karmeimmat tietämäni liikunnanopettajat, sekä lasten että omani vuosikymmenien takaa ovat olleet itse maajoukkuetason huippu-urheilijoita. Enemmän pitäisi panostaa siihen, että osaa vähintään kannustaa ja jopa innostaa oppilaita liikkumaan.

Vierailija
115/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuma aihe naisilla. Ei tarvita yliksen porukkaa. Naiset tekee sen itse, kuten ennenkin, vaikka Jonneja ja Lasseja syyttävät. Hah!

Vierailija
116/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä juttuja lukiessani koen kyllä olevani tosi onnekas, kun omat menkat kestävät vain 3 päivää ja vuoto on niukkaa. Välillä kyllä kivut on helvetilliset ja eka päivä menee oksennellessa sängyn reunalta, kun vessaan ei pyörtymättä pysty kulkemaan.

Vierailija
117/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tamponit ja kuukupit eivät sovi kaikille fysiologisista syistä, ja esim. 11-vuotiaalle ei todellakaan tehdä immenkalvoa avaavaa leikkausta sen takia, että voisi uidessa käyttää tamponia.

Jos on kyseessä niin harvinainen tila, että ei pysty tamponia laittamaan sisälleen, niin eihän se kuukautisverikään pääse ulos. Silloin tosiaankin tehdään leikkaus.

Myytti immenkalvosta näköjään elää edelleen...harvalla varsinaista tukkivaa kalvoa on, ja ne harvat joilla on, se tosiaan kannattaa hoidattaa. Eihän yhdyntäkään tule myöhemmin onnistumaan jos alapää on ummessa.

Tamponeita tai kuukuppia ei toki ole kenenkään pakko käyttää.

Ei voi olla totta.. siis nyt ihan rautalangasta

Immenkalvo ei ole mikään elmukelmu, joka peittää kaiken. Se aukko, josta kuukautiset mahtuu valumaan ulos, voi olla melko ahdas. Vai meinaatko että kohdunkaula on tamponin kokoinen aukko, kun sieltä mahtuu kaikki tavara ulos? Ei ole.

Mutta millään tällä ei ole merkitystä, koska kuukautiset jokaisen tytön oma asia ja samoin se mitä suojaa käyttää. Eikä se ole välttämättä siitä suojasta kiinni, voi olla niin kivuliaat kuulautiset ettei pysty uimaan.

Itsekin olin menkkojen takia koulusta pois, äitini merkkas että "flunssa". Onneksi terkkarilta sai hyvän reseptin lopulta.

Vierailija
118/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset eivät ole sairaus, joten lääkärintodistusta niistä ei ole mahdollista kirjoittaa. Tuollaisen vaatiminen ei ole edes laillista.

Vierailija
119/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli erityisesti teini-ikäisenä niin runsaat, epäsäännölliset ja kivuliaat kuukautiset, että olin jatkuvasti niiden takia pulassa. Menkat alkoivat ja kestivät miten sattuu, ensimmäisinä päivinä kuukuppi saattoi täyttyä ja vuotaa yli puolessa tunnissa, yöllä heräsin pyykkäämään vereen sotkeutuneita lakanoita ja joskus olin koko päivän pois koulusta ja makasin vaan kotona kylmänhikisenä kivuissani, vatsa sekaisin.

En todellakaan enää yläasteella suostunut liikuntatunneilla uimahalliin, käytännössä alasti luokkalaisten nähtäväksi. Minua kiusattiin jo muutenkin ja vihasin liikuntatunteja. En välittänyt että numero oli "vain" seiska, kunhan ei tarvinnut osallistua siihen nöyryytykseen. Kävelin yksikseni ympäri pururataa, se oli oikein mieluinen vaihtoehto. Kerran hulahti veret housujen läpi siellä metsässä.

Vierailija
120/284 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari teelusikkaa päivässä?!? :D

Mulla on runsaat kuukautiset ja mulla tulee puoli desiä muutamissa tunneissa, side on parin tunnin päästä aivan täynnä ja painava, veri valuu reisiä pitkin suihkussa ja yöllä mikään side ei pidä, vaan lakanat on veressä. Isoja hyytymäklimppejä tulee myös.

Pari ekaa päivää tulee teurastamalla, sitten vähenee ja ehkä vuodon vikat päivät eli päivät numerot 6 ja 7 tulee ehkä se pari teelusikkaa päivässä ja pärjää pikkuhousunsuojalla.

Menkat kestävät siis viikon.

Samoin täällä. Paksu yöside täyttyy tunnissa, joudun siis tunneittain vaihtamaan - myös yöllä. Suihkusta tullessa veri ehtii valua pitkin jalkoja lattialle ennenkuin ehdin pyyhkeelleni asti, joka on parin metrin päässä pyyhekoukussa. Minullakin lakanat veressä tälläkin hetkellä ja joo, hyytymiä tulee myös (yök). Kivut ovat kauheat, olen tänäänkin ottanut jo kauhean määrän särkylääkettä, muuten makaisin sängyssä ja itkisin kivusta. Että se siitä parista teelusikallisesta ja helpoista menkoista.....

(Tsemppiä sulle menkkojen kanssa)