Juuri 13v. täyttänyt tyttäreni on raskaana!
Ei voi kun ihmetellä. Tytöllä oli pillerit jotka hänelle viime kesänä hankimme kun hän kertoi harrastavansa seksiä poikaystävänsä kanssa, mutta silti nyt raskaana. Lapsen isä on siis hänen vakituinen kumppaninsa. Olleet yhdessä kohta 1.5vuotta.
Enpä tiedä oikein mitä sanoa. Soitimme ajan perhesuunnitteluneuvolaan ja menemme keskustelemaan jatkosta. Tyttö haluisi pitää lapsen.
Kommentit (105)
Lapsen isä on 15vuotias.
En ole vielä miettinyt yhtään mitä vauvan kanssa tehdään, minähän en sitä kumminkaan itse voi päättää. Menenne huomenna puhumaan asiasta ammatti ihmisen kanssa.
Silloinhan se paras aika on kun on vanhemmat töissä ja koti tyhjillään, eli iltapäivällä.
Vierailija:
Lapsen isä on 15vuotias.En ole vielä miettinyt yhtään mitä vauvan kanssa tehdään, minähän en sitä kumminkaan itse voi päättää. Menenne huomenna puhumaan asiasta ammatti ihmisen kanssa.
ne pillerit!! ne kun harrastaa sitä seksiä joka tapauksessa...
Siinä ei petä muuta kuin itseään jos jättää ne pillerit teinille hankkimatta
Nyt vaan pillerit petti syystä tai toisesta....
Ajat ovat muutuneet todella paljon siitä kun me olimme nuoria. Et sinä voi vahtia jokaista lapsesi liikettä.
Ja jos sinun tyttösi tulle 12vuotiaana sanomaan että halua pillerit niin sinäkö kiellät ne? Eikö ehkäisy ole tärkeää? Miten estät lastasi harrastamasta seksiä? Oletko hänen perässään 24/7? Sitä seksiäkun voi harrastaa muuallakin kun yökylässä.
En minä ajatusta hyväksynyt niinkun sanoinkin. Ei minulle jäänyt vaihtoehtoja.
Itse olin 13-vuotiaana täysi lapsi. Leikin hippaa ja kirkonrottaa kavereiden kanssa. Luokallani oli kuitenkin tyttö, joka KUUDENNELLA LUOKALLA (12-13 vuotiaitako silloin ollaan?) seurusteli ja asui 18-vuotiaan miehen / pojan kanssa.
Kyllä meidän tuppukylässä asiasta vauhkottiin. Oli se kummallista. Samalla se oli meille ei niin kovin kehittyneille tytöillä aika jännää. Mitähän ne tekee keskenään?
Tuon tytön äiti hommasi heille yhteisen asunnon aivan tytön kodin vierestä. Näin jälkikäteen ajatelutuna tilanne oli varmaan se, että estää ei voinut, mutta halusi valvoa tyttönsä touhuja.
Olen kovasti miettinyt sitä, miten sitten joskus selitän meidän pojille seksi ja rakkausasiat. Toivoisin, että he odottaisivat sinne jonnekin 17-19 vuoden ikään ainakin ennenkuin alkavat puuhastella. Tuskin odottavat. Niin nuoria tyttöjä ja poikia näkee suutelemassa ja hyväilemässä toisiaan ihan julkisilla paikoilla, esim. uimarannalla.
Miksi me annamme seksin tulvia joka paikasta lasten silmien eteen? Minusta se olisi meidän kaikkien tehtävä vastustaa yletöntä seksillä mälläämistä medioissa. Pidetään se aikuisten juttuna. Helpompi perustella lapsille asia, kun seksiä ei joka paikasta ryöpy silmille.
Millä tosiaan vahdit 13v ettei harrasta seksiä? Joku puhui yökyläilyistä, haloo voi sitä seksiä päivälläkin harrastaa. Miten töistä käsin voi vahtia, ettei lapset kotona sekstaile poika/tyttöystäviensä kanssa? Nyt tyttö pitää vaan saada ymmärtämään miten isosta asiasta on kyse. Tuon ikäinen voi fantasioida ihanasta vauva-arjesta eikä ajattele yhtään eteenpäin
Jos vahinko käy, ainahan voi tehdä abortin. Mitenkäs siinä oppii mitään? Ei 13-vuotias ymmärrä vielä koko asiaa. Adoptioon lapsi, jos mahdollisuutta pitää ei ole. Oppiipahan sen, että seksi on se juttu, millä niitä lapsia saa. Jos sekstaa, kantaa myös sen lopullisen vastuun.
Mutta asiasta täytyy keskustella myös pojan vanhempien kanssa, isä vastuuseen myös, varsinkin kun on vanhempi!
Vanhemmat määrää missä heidän lapsensa luuhaa.
Ei 12-13 vuotiaiden kuulu luuhata kaupungilla kännissä, eikä harrastaa seksiä.
Sen ikäisten kuuluu viettää viikonloput ja illat vielä kotona perheen kanssa. Tai sovitusti jonkun kaverin luona ja kotiin tuloaika on aikainen (21.00).
Turha niitä lapsia on syyttää, nehän tekee ihan mitä tahtoo, jos vanhemmat eivät vahdi ja kiellä.
SE ON VANHEMPIEN SYY.
Äitini tiesi tämän, mut ei hankkinu pillereitä.
No tulin raskaaksi 14 vuotiaana. En uskaltanu kertoa äidille, mutta se arvas kun olin kovin itkuinen ja vähän lihosinki.
Äitini antoi mun itse päättää mitä haluan tehdä, tosin perusteli hyvin, miksi lasta ei kannata pitää.
Lupasi kuitenkin autaa jos päädyn lapsen pitämään.
Mä tein sit abortin, viikkoja oli silloin jo 23 joten jouduin lapsen synnyttämään. Kokemus oli tosi rankka ja muistelen surulla vielä tänäkin päivänä..
Pointtini on, et tue lastasi päätti hän sitten mitä tahansa!
Mutta päätös kannattaa tehdä hyvin nopeasti, että mahdollinen keskeytys sujuisi " helpommin" !
Tai oikeastaan olisin täyttänyt muutaman kuukauden päästä 12v. Minulla ei ollut poikaystävää, olin pikkutyttö joka kehittyi ehkä vähän liian nopsaa.
Lääkäri määräsi minulle pillerit, koska menkkakivut oli sietämättömät. Menkat puolestaan alkoivat jo vuosi ennen pillereitä. Aika kurjaa 10-vuotiaalle.
Koulussa hän on pojan tavannut ja siellä hänen kanssaa onkin yhdessä usein. Siis välitunneilla tapaavat jne.
Ei tyttäreni luuhaa kaupungilla iltoja. Kotonaan hän on suurinmaksi osaksi. Pojan kanssa näkevät iltaisin yleensä meidän pihassa.
Kyllä minä olen vahtinut ja kieltänyt, valistanut ja kuunnellut. Meillä puhutaan rehellisesti. Mutta niinkun kerroin viime aikoina jäänyt tuo kontakti vähemmälle jostain syystä.
Vierailija:
Vanhemmat määrää missä heidän lapsensa luuhaa.Ei 12-13 vuotiaiden kuulu luuhata kaupungilla kännissä, eikä harrastaa seksiä.
Sen ikäisten kuuluu viettää viikonloput ja illat vielä kotona perheen kanssa. Tai sovitusti jonkun kaverin luona ja kotiin tuloaika on aikainen (21.00).
Turha niitä lapsia on syyttää, nehän tekee ihan mitä tahtoo, jos vanhemmat eivät vahdi ja kiellä.
SE ON VANHEMPIEN SYY.
Vierailija:
Vanhemmat määrää missä heidän lapsensa luuhaa.Ei 12-13 vuotiaiden kuulu luuhata kaupungilla kännissä, eikä harrastaa seksiä.
SE ON VANHEMPIEN SYY.
Sitä voi tapailla koulussa, kavereiden luona jne.
En todellakaan kehtais tulla tänne tällaisia huutelemaan!
Mä en todellakaan ikinä ikinä hankkisi lapselleni pillereitä 11-12v, en edes sillä perusteella, että " harrastaa kumminkin" .
EI TAATUSTI harrasta, sillä tuon ikäinen on ainakin meillä vielä sen verran valvovan silmän alla, että se ei yksinkertaisesti ole edes mahdollista! En anatisi tuon ikäisen edes seurustella!
tietää niin siinä ei paljon vanhemmat neuvoineen tule mieleen kun luonto kutsuu!!
Näitä teiniraskauksia on tapahtunut ennenkin ja tulee aina tapahtumaan, turha on viisastella! Olihan niitä kultaisella 80 luvullakin kun itse yläastetta kävi.... joka vuosi joku oli raskaana.
Parempi hankkia ne pillerit... ja nyt kun vahinko on käynyt niin ei jälkiviisaus auta yhtään, tyttö tarvitsee kaiken tuen....
Suosittelen, katsokaa jippiin etusivun ilmoituksia.. Siellä tosiaan 11vuotiaatkin etsii seuraa tositarkoituksella. :(
Kuinka moni teistä äideistä on menettänyt neitsyytensä alle 15v?
Kuinka moni teistä toivoo, että teidän oma lapsi menettää sen alle 15v?
En minä ainakaan, nehän on vielä aivan LAPSIA vaikka ulkoisesti saattaavat olle kuinka kehittyneitä tahansa!!!!
Johan lakikin sanoo, että 16v. kanssa sekstaaminen on rikos. Ok, ap:n tapauksessa poikakin on alaikäinen... mutta silti.
Huh, huh tätä maailman menoa, ennen kaikkea teidän vanhempien....
tsiisus miten löyhä moralista porukkaa....
ja todellakin Jippiissä tms. seuraa etsivillä ei ole kaikki asiat kunnossa! Jotain on silloin vialla! Normaalin terveen lapsen ei tarvitse 12-vuotiaana harrastaa seksiä!
Vai jättikö pillerit syömättä ja hankkiutui tahallaan raskaaksi?