Juuri 13v. täyttänyt tyttäreni on raskaana!
Ei voi kun ihmetellä. Tytöllä oli pillerit jotka hänelle viime kesänä hankimme kun hän kertoi harrastavansa seksiä poikaystävänsä kanssa, mutta silti nyt raskaana. Lapsen isä on siis hänen vakituinen kumppaninsa. Olleet yhdessä kohta 1.5vuotta.
Enpä tiedä oikein mitä sanoa. Soitimme ajan perhesuunnitteluneuvolaan ja menemme keskustelemaan jatkosta. Tyttö haluisi pitää lapsen.
Kommentit (105)
Ottakaa vastuu vanhemmuudestanne, älkääkä " toivoko parasta" .
Kyllä on pikkasen perheessä asiat sekaisin jos 11-12v. lapsi saa netissä luuhailla jollain seuran haku sivuilla " tositarkoituksella" ,
saa olla poika/tyttöystävää jne.
OLKAA VANHEMPIA!!
mitään jos äiti kieltää poikaystävät!!! sithän se viimeistään hommataan...
että niitä noudatetaan.
Ja aloittaa ajoissa. Teininä on sitten turha enää yrittää jos ei siihen mennessäkään ollut vanhempi.
Kyllä on pikkasen perheessä asiat sekaisin jos 11-12v. lapsi saa netissä luuhailla jollain seuran haku sivuilla " tositarkoituksella" ,
saa olla poika/tyttöystävää jne.
KASVATUKSEN tulos siinä!! Nykyajan lapset saa tehä just sitä mitä ite haluaa ja millon haluaa!!
Vanhemmat laittakaa rajat/rajoja lapsille!! Jo pienelle lapselle on tehtävä selväksi että se on vanhemmat jotka määrää!! Ja varsinki teinille niitä rajoja just pitää laittaa!
Vanhempi on aina vastuussa noin pienestä LAPSESTA!
Ap:lle kovasti voimia, kuin myös sinun tytöllesi toivottavasti vastaisuudessa näytät tytölle mikä on oikeen ja mikä väärin!
Kamalaa hurskastelua! " Minun lapseni ei todellakaan..." Juu, juu. Kaivelkaahan hiukan muistilokeiroita ja miettikää, mitä touhusitte itse teininä. Kerroitteko kaikesta äitille ja isille?!?
samanikäisille kavereille nähdä millaista sitten on olla vauvan kanssa. Voisi jarruttaa joidenkin seksin aloittamispuuhia.
En koskaan kännännyt, karannut yms. alle 15v.
Kun täytin 15v. sain ja menin ihan luvan kanssa nuorisopaikkoihin, kokeilin ekaa kertaa alkoholia ja PUSSAILIN poikien kanssa jne.
Eikä tarvinnut tehdä salaa noitakaan juttuja, vaan ihan luvan kanssa.
Oli vähän enemmän järkeä päässä siinä vaiheessa, kun olisi ollut 12-vuotiaana.
Kyllä vanhempien tehtävä on tosiaan asettaa rajat ja vahtia, että niitä totellaan.
ti ja typerästi, mutta se ei tarkoita että 2000-luvulla kaikki lapset käyttäytyisivät niin. Suurin osa teineistä ei edelleenkään harrasta seksiä, käytä alkoholia tai tupakoi. Eikä suurin osa teineistä käyttäytynyt niin myöskään 80- tai 90-luvuilla. Mutta sitähän on turhaa selitellä näille " kyllä minäkin teininä, ja kaikki mun kaveritkin" -ihmisille. He kun eivät edes tajua että kuuluivat ystävineen siihen pieneen vähemmistöön vaan luulevat eläneensä normaalin teini-iän.
Vierailija:
ja todellakin Jippiissä tms. seuraa etsivillä ei ole kaikki asiat kunnossa! Jotain on silloin vialla! Normaalin terveen lapsen ei tarvitse 12-vuotiaana harrastaa seksiä!
Minä olin 15v. täyttänyt kun hankin itselleni pillerit... Olin seurustellut ikäiseni pojan kanssa vuoden kun seksi tuli puheeksi. Hankin pillerit jo 6kk ennen virallista tapahtumaa. Eli menetin neitsyyteni 16 vuotiaana poikaystävälleni jonka kanssa olin ollut 1,5 vuotta ja myös poika oli neitsyt. Mieleeni on jäänyt erittäin turvallinen ja hyvä muisto tapahtuneesta. Suhde jatkui kaiken kaikkiaan 4 vuotta ja poika oli ensirakkauteni. Äitini oli tietoinen pillereistä ja puhuimme vakavan yhteisen keskustelun asiasta... Nuoria ei pitäisi ikinä sortua vähättelemään...
Ei vanhemmat pysty estämään asiaa minkäänlaisilla kielloilla. Liian voimakkailla kielloilla vaan työnnetään lasta kauemmas ja etäännytään.
Monet ystäväni ovat puhuneet että neitsyys on mennyt 13 vuotiaana pusikoissa/kotibileissä joidenkin vanhempien poikien kanssa yhdenillan juttuna... Se vasta karmealta kuullostaa!! Itse olen onnellinen että mieleeni on jäänyt turvallinen muisto tapahtuneesta...
No pointtini on nyt se, että kieltotilanteessa ollaan jo vähän myöhässä.
Lapsen kanssa pitäisi pystyä vuosien varrella luomaan sellainen molemmin puolinen ymmärrys ja luottamus. Lapselle pitäisi itselleen tulla sellainen olo ettei halua tehdä tyhmyyksiä tai huolestuttaa vanhempiaan... Jos lapsi kapinoi/vähät piittaa vanhempien kielloista, ne kiellot eivät tosiaan estä yhtään mitään! Siinä täytyy sitten vanhemman tyytyä tukemaan ja opastamaan lastaan mahdollisimman järkeviin ratkaisuihin...
Ymmärtiköhän kukaan tästä mitään?? vaikea selittää :)
Kyllä se on vaan kotikasvatuksestakin kiinni, että harrasteleeko tyttö/poika seksiä jo alaikäisenä vai ei. Itselläni on 13v kummityttö eikä hänelle tulisi mieleenkään käydä sekstaileen jonkun kollin kanssa.
Mut niin se on, että tytöt pelkää että poikaystävä jättää jos ei sille anna. Sitten annetaan ja kohta onkin kupu pystyssä ja mietitään käydäänkö leikkimään kotia vai tapetaanko se vahinko. Tässäkin kohtaa tulisi vanhempien puuttua peliin ja tehdä sille tyttölapselle selväksi se, että yhdellekään pojankoltiaiselle ei tarvitse antaa vain siitä syystä että jätkä uhkaa muuten jättää. Ja sitten poikalasten vanhempien taas tulee tehdä selväksi heille, ettei tyttöjä tuolla keinoin uhkailla ja kiristetä. Seksin aika on paljon myöhemmin.
Pitäis varmaan ne siveysvyöt ottaa käyttöön, jos ei lapset vanhempiaan usko eikä kunnioita. Surullista ja säälittävää se on. Mihin tää maailma on menossa? Ei ainakaan parempaan suuntaan jos lapset tekee lapsia.
En nyt siis tarkoita ettei kieltoja ja sääntöjä pitäisi esittää.
Totta kai pitää! mutta jos lapsi pahasti kapinoi vastaan, ei oven kiinni naulaaminen varmastikaan ratkaise/paranna tilannetta...?
Sääntöjä, rajoja ja kieltoja pitää totta kai olla... Mutta niitä pitäisi pystyä ennakoimaan ja ajatuksia kehittämään jo tulevaisuuden varalle...
Ette siis ole ainoita.
(Otsikkoon sisältyi oma näkemykseni siitä, mitä nyt pitäisi tehdä.)
Todellakin ankaran isän kasvatuksen alaisena. Minulla oli tarkat kotiintuloajat, vain vanhempieni hyväksymät ystävät kelpuutettiin seurakseni. Läksyjentekoa vahdittiin joka arki-ilta. Iltaruoka oli aina sekunnilleen klo 17.30, siitä ei sopinut myöhästyä ikinä. Tällöin oli kerrottava päiväntapahtumat yksityiskohtaisesti. Isäni vahtasi ja " pakotti" minut harrastamaan toivomiaan lajeja, pianonsoittoa ja taitoluistelua. Seisoi kaukalon laidalla joka kerta kun oli jäävuoro.
Yökylässä olen ollut parhaan ystäväni luona ensimmäisen kerran sinä kesänä kun täytin 16-vuotta. Siitäkin isäni sopi tarkat säännöt ystäväni vanhempien kanssa. Äitini myötäili isäni kasvatusperiaatteita, mutta koetti säilyttää ennemminkin keskusteluun perustuvan yhteyden minuun.
Silti olen perhesuunnitteluneuvolasta saanut e-pillerit haettua vanhempieni tietämättä 13-vuotiaana. Neitsyyteni menetin jo 12-vuotiaana, omasta halustani, en pakotettuna. Koulun jälkeen, ennen iltaruokaa ehti mainiosti paneskella poikaystävien kanssa kotisohvalla. Se oli kivaa ja jännää. Salailu teki asiasta vieläkin parempaa. Ja uskokaa tai älkää, sain myös mainioita orgasmeja jo tuolloin.
Vanhempani eivät olisi voineet vahtia minua enempää, eikä minulla olisi voinut olla paljon tiukemmat rajat. Silti koulupäivät, jotka loppuivat jo klo 13, olivat parhaita, sillä vanhempani tulivat kotiin vasta klo 16.45. Siihen väliin mahtui monta salaista tuntia.
Summa summarum. Ei lapsia voi valvoa joka sekuntti, vaikka kuinka haluaisi tai kuvittelisi voivansa.
Huolehtikaa LAPSISTANNE ja antakaa heidän olla LAPSIA, vaikka näyttävätkin seksikkäille pikkupimuille ja koville raggareille.
tapauksessa teitpä kummin tahansa niin jälkiä jättää . Lapsen kans rankkaa ja abortin kans rankkaa !
...mutka uskotko todella että kaikki alaikäisenä koetut seksikokemukset ovat kiristettyjä tms...
Kyllä minä kokemattomana täysin kokemattoman pojan kanssa vaan kiinnostuin 1,5 vuoden suukottelun ja hyväilyn jälkeen asioista. Ja siitä puhuttiin yksissä ymmärryksin ja molempia asia jännitti ja mietitytti.
Tietysti on noita mainitsemiasi tapauksiakin, mutta ei nyt ihan kaikki sentään.
Edelleen minäkin uskon puhumiseen ja siihen että lapselle luodaan käsityksiä, mielikuvia ja periaatteita. Jos kaiken sen jälkeenkin lapsi yhä päättää sukupuoliyhteydet aloittaa nuorena, niin sitä on melko vaikea täysin estää... Pitäisi pitää oma asenne ja mielipide, mutta samalla luottaa myös kasvavan nuoren omaan päätökseen ja arvostelukykyyn. (tämä siis jos kyseessä on tasapainoinen nuori eikä kapinoiva nuori)
t.55
jos nuori haluaa sitä seksiä harrastaa niin se harrastaa!! olipa kasvatus hyvää tai huonoa ... turha on omaa kilpee kiilloittaa " ei meidän kullannuppu harrasta seksiä" Jos harrastaa niin harrastaa eikä äippä sille mitään voi...
johtuu ihan siitä, että nykyään lapsia itsenäistetään muutenkin hirmu varhain. Vanhemmat kehuskelevat keskenään, miten lapsi pärjää ja päättää itse asioistaan. Ollaan enemmän kavereita kuin vanhempia, lapset puetaan kuin aikuiset, tytöt tosi seksikkäästi jo ihan lapsina!
Heti kun lapsi vähän kiinnostuu jostain " isojen" lasten jutuista, ollaan heti tukemassa ja ollaan ylpeitä siitä, että lasta ei kiinnostakaan enää lasten jutut, ikäänkuin lapsi olisi jotenkin muita kehittyneempi.
Vanhempien pitäisi " pakottaa" lapset lasten leikkeihin, olla tarjoamatta liian kehittyneitä juttuja ja tavallaan vähän niinkuin yrittää hidastaa sitä kehitystä varsinkin juuri näiden seksijuttujen osalta.
Minusta kehitys on mennyt tosi huonoon suuntaan kun hyväksytään sellainen tosiasia, että lapset harrastavat seksiä ja sen takia aletaan valistaa niitä jo alaluokilla. Tehdään seksistä tuttua ja turvallista lapsesta asti, hankitaan pillerit ja opetetaan käyttämään kondomia. Eiväthän ne nuoret yhtään käsitä sitä, että vahinkoja voi sattua. Ja kun mikään ehkäisy EI OLE 100 % varma, ei edes kierukka tai sterilisaatio, saati sitten jotkut pillerit!! Kuka edes vahtii, että lapsi ottaa pillerinsä oikeaan aikaan?! Aikamoinen vastuu lapselle.
olisi kuinka korkea... lapsilla on sitten omansa, ja sitä ei voi muuta kuin antaa neuvoja ja toivoa parasta....