Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TOIMISTOKOIRA on allergisen kannalta p-ska juttu

Zyrtec
23.11.2018 |

Mikä helvatun muoti on tuoda koiria työpaikoille?!? Olen pahasti allerginen eläinpölylle eikä kukaan koskaan missään kysellyt, että saako se Lilli tulla meidän toimistoon. Ei sitten tullut pieneen mieleen kysellä, että voiko joku esim. kuolla tämän vuoksi?

Ja kyllä, eläinpöly leijuu kaikkialle, vaikka LIlli makaisi vain taukotilassa.

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei onneksi ole toimistokoiraa, mutta parin viime vuoden aikana useampikin työkaveri on alkanut tuoda koiraansa töihin. Aluksi tämä oli satunnaista mutta nykyään jo ikävän yleistä. Itse inhoan koiria, en ole niistä lainkaan kiinnostunut enkä todellakaan halua kuunnella niiden louskutusta tai hätistellä niitä pois nuuskimasta jalkojani.

Minulla on kolme ihanaa lasta, mutta en todellakaan tuo heitä toimistolle muiden jalkoihin pyörimään! Koirat ja lapset eivät kuulu työpaikoille.

Inhoan koiria, olen vähän allerginenkin. Pieni koira toimistossa ei kuitenkaan haittaisi, jos vaan pysyy omalla alueellaan, eikä multa odoteta hauvelin ihailua tai sille lepertelyä. Vaikka en koirista pidä, niin miksen löytäisi ymmärrystä toisenlaisille näkökulmille. Ei ole kiltit kuolaamattomat koirat kahviloissakaan haitaksi olleet.

Se ei ole kuitenkaan muiden kuin sinun ongelma, jos et sopeudu sosiaaliseen ympäristöön ja normistoon etkä osaa sen mukaisesti toimia.

Luepas uudestaan ennen kuin rageet, höpsönenä. Juurihan sanoin, että sopeudun. Olkoon koira, jos osaa olla, mutta saan itsekin olla niin kuin olen. Sosiaaliseen normiin kuuluu ystävällisyys, muttei nöyristely. Et taida itse tietää, kun heti vedät herneet nenuun jos joku sanoo, ettei halua lässytellä sun pikku fifille.

Vierailija
42/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen huomannut niiden yleistyneen. Näin työttömänä kun selailen yritysten sivuja, niin aika monessa on henkilöstön kuvien joukossa kuva myös toimistokoirasta. En valitettavasti voi hakea niihin töihin, koska olen koirille allerginen.

Lapseni kouluunkin tuli tällaisia koulukoiria, ovat opettajan omia koiria. Eipä siitäkään koskaan missään Wilmassa kysytty, että miten allergiset tämän ottavat. Koulussa kun on kuitenkin läsnäolopakko jokaisella.

Minä en kestä kovin hyvin edes ihmisten vaatteissa kulkevaa koirankarvaa ja -pölyä. Meinasin tukehtua, kun sain kyydin eräältä koiraa autossaan kuljettaneelta. Henki salpautui kokonaan, onneksi oli Epipen mukana. Muuten olisikin saanut ajaa HYKS:iin ambulanssilla.

Koirat on kivoja, mutta...

Miksi ihmeessä menit siihen autoon? Aika selvää että koiranomistajan autossa kuljetetaan koiraa. Joku vastuu omista teoista pitää olla!

Koiran tuominen työpaikalle pitää olla yhteinen päätös. Eli ei ne yhtäkkiä vaan saa ilmestyä sinne. Mielummin panostetaan etäpäiviin kuin tähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli koulussa kaveri, joka oli allerginen "minulle" eli mun vaatteissa olevalle eläinpölylle. Hyvin me silti juttuun tultiin, hän joutui kyllä syömään allergialääkkeitä, mutta allergian ollessa noin paha niitä joutuu kyllä syömään hyvin paljon joka tapauksessa.

Valitettavasti ihminen ei voi valita onko koulussa/töissä/elokuvateatterissa jne eläintenomistajia ja joutuu sopeutumaan itse aika suuressa määrin.

Iso ongelma allergisille on myös nämä muka-allergiset. Ne on yleensä niitä mitkä pitää kovimman mekkalan ja heittäytyvät marttyyriksi aina kun mahdollista. Sellainen kun jää kiinni allergiansa valehtelusta niin huonontaa kyllä joidenkin ihmisten asennetta myös ihan oikeasti allergisia kohtaan.

Työpaikalle eläimiä ei voi viedä ellei asiasta ole keskusteltu kaikkien kanssa. Allergia ja myös koirapelko on todellisia ongelmia, joita ei voi sivuuttaa vain koska "mutkumähaluun".

Vierailija
44/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan koiria. Minulla on niitä kolme. Olen myös henkilöstöjohtaja, joka on yksiselitteisesti kieltänyt koirat meiltä. Minun tehtäväni on pitää huolta siitä, että henkilöstö voi hyvin. Jos on pienikin riski, että joku asia vaarantaa työntekijän terveyden, minä estän sen.

Vierailija
45/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sairasta. Tällaista voi taas olla vain Suomessa. Itse nostaisin sellaisen äläkän ettei pahemmasta väliä. Enkä ole edes allerginen, en vain pidä koirista.

Minkälainen psykopaatti ei pidä koirista?

Vierailija
46/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan ensisijainen tarkoitus ei ole olla koiran päivähoitola mutta monen on sitä ilmeisen vaikea ymmärtää. Ihan kiva jos kaikille sopii mutta jos ei sovi niin koiraa ei tuoda ja normaalijärkisen pitäisi ymmärtää se ilman päkisemistä. Mutta eihän se käytännössä näin aina mene. Vaikka se koira olisi omistajansa maailman napa, se ei ole sitä ihan jokaiselle.

Vierailija
47/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sairasta. Tällaista voi taas olla vain Suomessa. Itse nostaisin sellaisen äläkän ettei pahemmasta väliä. Enkä ole edes allerginen, en vain pidä koirista.

Minkälainen psykopaatti ei pidä koirista?

Minkälainen psykopaatti ei ymmärrä, että ihmiset ovat erilaisia, eivätkä kaikki tykkää samoista asioista kuin hän?

Vierailija
48/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on provo. 1. Kukaan ei tuo koiraa työpaikalle ilman lupaa. 2. Jos on pahasti eläinpölylle allerginen saa oireita myös eläinten omistajien vaatteista, eli jo aiemmin olisi pitänyt oireilla.

En mäkään kannata koirien tuomista *luvatta* paikkoihin joihin niiden ei ole välttämätöntä mennä, mutta en ymmärrä miksi asiasta suivaantuvat yrittävät piiloutua allergian taakse. Eivät muut ole niin tyhmiä, että eivät näkisi tuon tekosyyn läpi, sen nimittäin näkee silloin kun se ei ole tekosyy. Ette te anna muista välittämisen vaikutelmaa noin valehtelemalla. Sanokaa edes suoraan ettette halua silmiinne koiraa/muuta eläintä, ja eläkää sen leiman kanssa, se olisi ainakin rehellisempää kuin vetoaminen "huoleen" allergisista.

t. allerginen

Onko joku väittänyt, ettei koiranomistajan vaatteista allergisoituisi? Luonnollisesti tilanne on vielä pahempi, jos eläin itse oleskelee tilassa. Tunnen pahasti allergisen, joka saa hyvin vähästä oireita. Itsehän vain vihaan koiria. Ei minulla ole mitään ongelmaa sanoa sitä ääneen, ja useimmat tämän faktan minusta tietävätkin.

Vierailija
49/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikan ensisijainen tarkoitus ei ole olla koiran päivähoitola mutta monen on sitä ilmeisen vaikea ymmärtää. Ihan kiva jos kaikille sopii mutta jos ei sovi niin koiraa ei tuoda ja normaalijärkisen pitäisi ymmärtää se ilman päkisemistä. Mutta eihän se käytännössä näin aina mene. Vaikka se koira olisi omistajansa maailman napa, se ei ole sitä ihan jokaiselle.

Tämä just. Koirasta kannattaa luopua, jos ei kykene järjestämään sen hoitoa. Ihmiset ovat nykyään todella lapsellisia, kaikkeen suhtaudutaan kuin ajattelultaan kehittymätön taapero.

Vierailija
50/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tässä ärsyttää osan koirakansan minäminä-asenne ja piittaamattomuus. Ei kaikki halua olla sun kuolaavaa ja pomppivaa turria lähellä. Mullakin on koira mutta en tuo sitä töihin. Ei ole koskaan käynyt edes mielessä. Jos joksus on pitänyt käväistä vapaa-ajalla töissä ja on ollut koira matkassa, olen sitonut sen ulos siksi aikaa. Meillä käy asiakkaita joissa on ihan varmasti joukossa myös allergisia.

Vierailija
51/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä palvelutalossa, jossa on eläinten vierailut sallittu. Osa työntekijöistä nyrpistelee koiravieraille nenää, vaikka vanhukset piristyvät vierailuista selvästi. Vierailevat koirat ovat siis pääsääntöisesti omaisten tuomia tai kaveri- ja terapiakoiria. Yöhoitajilla saattaa olla oma koira mukana.

En vain ymmärrä, miksi pitää hakeutua työhön, jossa altistuu allergeeneille tai inhoamilleen koirille. Hoitoalalla kun on suurin osa puhtaita ympäristöjä.

Meillä on myös lapset työpaikalla sallittuja, ihan esimiehen luvalla. He eivät tietenkään saa mennä asukkaiden huoneisiin ilman asukkaan lupaa, mutta yleisissä tiloissa saavat olla.

Itse olen vähän kateellinen, koska omaa koiraa en töihin voi ottaa, koska se ei todennäköisesti osaisi käyttäytyä. Varastaisi ruokaa pöydiltä ja haukkuisi huoneiden ovien takana perääni (koska asukashuoneisiin en voisi koiraa luvatta ottaa).

Vierailija
52/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä, kun ei täällä Venäjällä ole yhtään allergisia. Ehkä heidät lähetettiin Siperiaan tai sitten suurin osa on vain korvien välissä.

Vierailija
53/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm eli astmaa sairastavana en voi hakeutua toimistotöihin, en vanhusten palvelutaloon sen koommin työntekijäksi kuin joskus tulevaisuudessa asukkaaksikaan, mitä näitä muita vastaavia paikkoja oli?

Vierailija
54/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm eli astmaa sairastavana en voi hakeutua toimistotöihin, en vanhusten palvelutaloon sen koommin työntekijäksi kuin joskus tulevaisuudessa asukkaaksikaan, mitä näitä muita vastaavia paikkoja oli?

Kyllä voit. Vanhemmiten kun elimistö rapistuu, ei allergiat enää juuri vaivaa. Elimistön reaktiot allergeeneihin vaimenevat.

Toisekseen, työpaikanvalinnassa on otettava allergiat huomioon. Jauhopölylle allerginen ei voi vaatia jauhotonta leipomoa. Poliisi ja pelastustyöntekijät altistuvat eläinpölyn lisäksi homeille, tupakan savulle, hajusteille ja pölylle.

Allergia on rajoite, ja valitettavasti se rajoittaa juuri siitä kärsivän elämää. Siksi kannustan siedättymään. Vain vakavat oireet estävät siedättymistä.

Vierailija
55/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voit. Vanhemmiten kun elimistö rapistuu, ei allergiat enää juuri vaivaa. Elimistön reaktiot allergeeneihin vaimenevat.

Toisekseen, työpaikanvalinnassa on otettava allergiat huomioon. Jauhopölylle allerginen ei voi vaatia jauhotonta leipomoa. Poliisi ja pelastustyöntekijät altistuvat eläinpölyn lisäksi homeille, tupakan savulle, hajusteille ja pölylle.

Allergia on rajoite, ja valitettavasti se rajoittaa juuri siitä kärsivän elämää. Siksi kannustan siedättymään. Vain vakavat oireet estävät siedättymistä.

Voi kuule siinähän kannustat siedättymään kun olen sairastanut astmaa ihan lapsesta saakka 40 vuotta enkä ole siinä ajassa siedättynyt esim. tuttavien lemmikeille. Kumma juttu että hajusteet voidaan kieltää työpaikoilta mutta allergeenejä kantavia eläimiä ei.

Vierailija
56/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule siinähän kannustat siedättymään kun olen sairastanut astmaa ihan lapsesta saakka 40 vuotta enkä ole siinä ajassa siedättynyt esim. tuttavien lemmikeille. Kumma juttu että hajusteet voidaan kieltää työpaikoilta mutta allergeenejä kantavia eläimiä ei.

Itse olen sekä astmaatikko, että eläinallerginen. Minulla on silti kissa ja koira, allergian toteamiseen jälkeen otettuja. Osa hajusteista saa keuhkot tukkoon, mutta siihen varaudun ottamalla avaava lääkettä. En voi vaatia muilta hajuttomuutta.

Minä olen allerginen, minun tehtävä on sopeutua, eikä vaatia muita sopeutumaan minun allergioihin.

Vierailija
57/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sekä astmaatikko, että eläinallerginen. Minulla on silti kissa ja koira, allergian toteamiseen jälkeen otettuja. Osa hajusteista saa keuhkot tukkoon, mutta siihen varaudun ottamalla avaava lääkettä. En voi vaatia muilta hajuttomuutta.

Minä olen allerginen, minun tehtävä on sopeutua, eikä vaatia muita sopeutumaan minun allergioihin.

Olen itsekin elänyt astmani kanssa koirataloudessa jonkin aikaa ja nyt vuosia sen jälkeen tajuan kuinka paljon helpompaa elämä on kun sitä koiraa ei asunnossa jossa itse asun.

Toki nytkin voin ottaa avaavaa lääkettä mielin määrin mutta veikkaan että lääkärini huolestuisi hyvin nopeasti miksi joudun käyttämään yliannoksia jos menisin töihin johonkin koiratoimsiton.

Vierailija
58/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun maassa jossa koiria ei erikseen kielletä oikein mistään. Kulkevat myös usein vapaana kaupungissakin, omistajan kannoilla toki. Koiriin voi siis todellakin törmätä monissa kahviloissa, ravintoloissa, kaupoissa, virastoissa yms. Sellaisia "kulkukoiriakin" on jonkun verran, joiden omistaja antaa haahuilla missä vain, tyyliin avaa aamulla oven ja illalla koira tulee takaisin reissuiltaan. Tätä tapahtuu ihan kaupungin sykkeessä. Sama koskee kissojakin. Olen miettinyt toisinaan että eikö täällä oikeasti ole eläinallergioita ihmisillä? Ketään allergista en ole ainakaan tavannut.

Samoin täällä Tsekissä. Koirat kulkevat liikennevälineissä, ravintoloissa, kaupoissa, elokuvissakin oli kerran. Useimmiten liikkuvat vapaana ihan liikenteen seassa kaupungilla. Monella työpaikalla saa olla koira mukana, ne nukkuvat omistajansa pöydän alla. Kukaan ystäväni ei ole allerginen eläimille enkä ole ikinä kenenkään kuullut protestoivan esim. koiria vastaan.

Vähän menee ohi aiheen, mutta Yleltä tuli joku aika sitten dokumentti Istanbulin kissat (saattaa näkyä Areenassa vielä). Se oli niin kiva ja lämminhenkinen. Kissat kuljeksi kaupoissa ja kahviloissa ja porukka ruokki ja helli niitä. Ajattelin silloin, että eipä näy tuolla(kaan) olevan allergiasta valittajia. 

Tietenkin joku sanoo, että ovet ovat auki kun on lämmintä ja ilma vaihtuu hyvin.  Se on toki totta jossain Turkissa tai vaikka Espanjassa. Mutta Tsekissä tosiaan on kylmä talvella ja koirat päästetään kahvilaan sisään lämmittelemään. Kukaan ei valita siitä. Olen itsekin asunut Prahassa:).

Vierailija
59/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jossain paikassa on jo koira, niin sitten sinne ei vaan haeta jos on vakavasti allerginen.

Problem solved.

Joo. Ja ainahan voi irtisanoutua.

Vierailija
60/117 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saa tuoda koiraa töihin jos asiasta ei ole sovittu kaikkien muiden kerroksen työntekijöiden kanssa. Jos joku on allerginen niin sitten ei mahda mitään ja koira jää toki kotiin (paitsi kesälomilla, kun ainakin yksi työkaverini salakuljettaa koiransa melkein tyhjälle toimistolle) , mutta taatusti tulee muuten tappelu jos joku sanoi, ettei salli koiraa toimistossa, koska vihaa niitä.

Ja osa ihmisistä muuten ihan oikeasti siedättyy koirille altistumisen kautta. Mieheni oli nuorempana allerginen koirille, mutta nykyään saa reaktiota mistään koirasta hyvin harvoin. Mutta ei me siis koiraa itsellemme hankittu, vaan mies on vieraillut koirakodeissa ja meillä on ollut pari kertaa lyhytaikaisesti koira hoidossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä