TOIMISTOKOIRA on allergisen kannalta p-ska juttu
Mikä helvatun muoti on tuoda koiria työpaikoille?!? Olen pahasti allerginen eläinpölylle eikä kukaan koskaan missään kysellyt, että saako se Lilli tulla meidän toimistoon. Ei sitten tullut pieneen mieleen kysellä, että voiko joku esim. kuolla tämän vuoksi?
Ja kyllä, eläinpöly leijuu kaikkialle, vaikka LIlli makaisi vain taukotilassa.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Minä asun maassa jossa koiria ei erikseen kielletä oikein mistään. Kulkevat myös usein vapaana kaupungissakin, omistajan kannoilla toki. Koiriin voi siis todellakin törmätä monissa kahviloissa, ravintoloissa, kaupoissa, virastoissa yms. Sellaisia "kulkukoiriakin" on jonkun verran, joiden omistaja antaa haahuilla missä vain, tyyliin avaa aamulla oven ja illalla koira tulee takaisin reissuiltaan. Tätä tapahtuu ihan kaupungin sykkeessä. Sama koskee kissojakin. Olen miettinyt toisinaan että eikö täällä oikeasti ole eläinallergioita ihmisillä? Ketään allergista en ole ainakaan tavannut.
Eikös suomalaisilla ole enemmän allergioita kuin muualla keskimäärin? Geenit ja ympäristö vaikuttavat
Vierailija kirjoitti:
Ihan sairasta. Tällaista voi taas olla vain Suomessa. Itse nostaisin sellaisen äläkän ettei pahemmasta väliä. Enkä ole edes allerginen, en vain pidä koirista.
Minä pidän koirista, kissoista ja kaikista eläimistä (paitsi matelijoista). Mielummin koira työpaikalle, kuin lapsi. Olen aina etäpäivällä, kun on tämä ota lapsi töihin päivä. En pidä lapsista, en ole koskaan pitänyt, enkä tule koskaan pitämään.
Meillä on toimistokoira mutta ennen sitä jokaiselta kysyttiin että passaako se ja jos on allergisia niin ei koira tule.
Eihän se voi mennä niin että jos on vaikka 20 työntekijää niin 1 voi kieltää koiran ihan vain vittuilleekseen
Vierailija kirjoitti:
Eihän se voi mennä niin että jos on vaikka 20 työntekijää niin 1 voi kieltää koiran ihan vain vittuilleekseen
Kyllä voi. Eläimet ei kuulu työpaikalle, paitsi jos olet töissä esim eläintarhassa. Jos koira sallitaan, pitää sallia muutkin lemmikit. Kaikki eivät pidä koirista.
Vanha keskustelu, mutta ajankohtainen. Olen allerginen. Niin pahasti, että siedätyshoito ei toimi. Olen ollut tekemisissä eläinten kanssa ja lapsuudessani kodissa oli eläimiä. Oireet ovat kuitenkin ihan tajuttomat, suorastaan naurettavat. Mikään lääke ei auta, kun iskee hengitysvaikeudet, silmien turpoaminen, ihottuma kasvoihin ja käsiin, aivastelu ja yskiminen ja kaiken kaikkiaan niin huono olo, että parantumiseen menee päiviä. Riittää, kun työkaverin koira kulkee käytävällä huoneeni ohi.
En siis tule ylettömän siististä kodista, on yritetty siedättää. On lääkkeet. Että turha kenenkään on alkaa etsimään syitä ja syyttelemään niuhottamisesta ja ylireagoinnista. Meillä on tämä suvussa. On tähän kuollutkin sukulaisia joskus 1900-luvun alussa. Allergisillakin on oikeus hyvään elämään. Mutta menepä sanomaan, siitä alkaa juurikin tuo täälläkin kirjoitettu ajatus, että mitä siitä, jos yksi ihminen kärsii, kun muilla on kivaa. Mutta onko sekään oikein, että muilla on kivaa sen yhden ihmisen kustannuksella? Työnantaja kiittää, kun alainen on paljon sairaslomilla. Käyhän se niinkin.
Ja tykkään eläimistä. Paljon. Että siitäkään ei tässä ole kyse, että naamioisin eläininhoni allergiaan.
Allergiset on kai pohjasakkaa, joiden hyvinvoinnilla ei ole väliä. Mutta yhteiskunta on kuitenkin se, joka maksaa, kun allergiset sairastaa. Ehkä sitä kautta olisi hyvä ajatella, että pidetään huolta allergisistakin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sairasta. Tällaista voi taas olla vain Suomessa. Itse nostaisin sellaisen äläkän ettei pahemmasta väliä. Enkä ole edes allerginen, en vain pidä koirista.
Amerikasta tämäkin on levinnyt. Minä siis tykkään paljon koirista, mutta en ikinä veisi sitä mihinkään, jossa ihmisille tulee siitä ahdistusta.
Konttorissa koira ja kotona 2 kissaa.
Silmien vuotamisesta voi syyttää työpaikan kosteusvaurioita, oli miitä eli ei.
Vierailija kirjoitti:
Mun sympatiat loppui allergisia kohtaan siinä vaiheessa kun luin että vuokra-asuntoon ei saa ottaa lemmikkejä sillä perusteella että seuraava vuokralainen voi olla allerginen. Pilaavat toisten elämän.
Hah. Joku käyttää asiaa hyväkseen. Vuokraisäntä ei halua koiraa pilaamaan lattioita ja kissaa repimään tapetteja. Tai pissoja lattialle. Jokainen kisaatalo haisee. Ei ehkä omistajien omaan nenää, mutta muiden. En tiedä tarttuuko haju asunnon seiniin.
Fakta on, että vuokralaisen eläimet usein pilaavat asuntoa. Siksi käytetään allergiaa tekosyynä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei saa tuoda koiraa töihin jos asiasta ei ole sovittu kaikkien muiden kerroksen työntekijöiden kanssa. Jos joku on allerginen niin sitten ei mahda mitään ja koira jää toki kotiin (paitsi kesälomilla, kun ainakin yksi työkaverini salakuljettaa koiransa melkein tyhjälle toimistolle) , mutta taatusti tulee muuten tappelu jos joku sanoi, ettei salli koiraa toimistossa, koska vihaa niitä.
Ja osa ihmisistä muuten ihan oikeasti siedättyy koirille altistumisen kautta. Mieheni oli nuorempana allerginen koirille, mutta nykyään saa reaktiota mistään koirasta hyvin harvoin. Mutta ei me siis koiraa itsellemme hankittu, vaan mies on vieraillut koirakodeissa ja meillä on ollut pari kertaa lyhytaikaisesti koira hoidossa.
Ei voi arvata, kuka siedättyy ja kenellä allergia pahenee. Siedätys pitää tehdä hallitusti. Oma lapsi sai vähän oireita hevosista ja silti ratsasti, kunnes sai yhtäkkiä ensin aika vahvan reaktion. Sitäkään ei uskottu, vaan hän meni seuraavan kerran ja sai tukehduttavan reaktion. Onneksi olimme varautuneet vahvaan reaktioon, muuten olisi voinut käydä huonosti. Nyt hän reagoi todella vahvasti kaukaa ja jopa ratsastaja ystäviensä, jos he eivät ole pesseet hiuksiaan tms. Ja on pelottavaa elää tukehtumisen pelossa. Rakas harrastus jäi siihen, eikä siedättymistä tapahtunut.
Tämä tapa on nimeonomaan rantautunut muualta maailman kolkista.
Mun työpaikalla on säännöllisesti näitä toimistokoiria, yhdellä eukolla on kaksi koiraa, jotka eivät ole edes sisäsiistejä. Juoksevat pitkin käytäviä, ronkkivat roskikset ja kusevat käytäville. Tee siinä nyt sitten keskittymistä vaativaa työtä...
Yksi toimistotyöntekijä sai todella pahat oireet, hänen silmänsä muurautuivat umpeen ja hengitys salpautui. Jäi sitten onneksi pois töistä.
Mä vaihdoin kampaajaa, kun sillä alkoi olemaan aina koira mukana kampaamossa.
Olen koiraihminen, mutta valitettavasti allerginen.
Ai että <3
Mä oon toimistossa töissä, työpöytäni vieressä nukkuu tällä hetkellä pieni koiranpentu. Kysyin muutama päivä sitten työkavereilta, että voinko ottaa pennun mukaan, koska meillä on rokotus keskellä päivää ja eläinlääkäri on ihan vieressä. Kaikki akat kiljui kuorossa, että senkus tuot, me pussataan se pentu märäksi!
Olin kerran neuvottelemassa eräässä pankkiiriliikkeessä melko suuren omaisuuteni varainhoidosta. Kesken neuvottelun huoneeseen tassutteli koira, jolle toinen firman edustajista rupesi lepertelemään. Sillä sekunnilla tein päätöksen, että tähän taloon en ainakaan rahojani anna. Osoittautui muutenkin hyväksi päätökseksi, ko. puljun sijoitustoiminta on mennyt aika lailla persiilleen sittemmin.
Minä olin töissä kirjanpitotoimistossa, joka oli täynnä koirahulluja eukkoja. Jatkuvasti ne tulivat koiriensa kanssa työpaikalle, ja joillakin oli siis useita piskejä mukana. Siellä koirat sitten ravasivat vapaasti ympyrää, keskellä toimistotiloja kun oli keittiö ja jonkinlainen oleskelutila, ja niitä ympäröivän ringin varrella olivat kaikki työhuoneet. Ajoivat siis toisiaan takaa nämä piskit juosten vähän väliä minunkin toimistohuoneeni ohi kynnet rapisten ja kuola lentäen.
Voi sitä louskutusta ja räksytystä. Enhän minä sellaista hullua koirahoitolaa jaksanut, kun olin hakeutunut ihan normaaleihin kirjanpitohommiin. Vaihdoin työpaikkaa. Jatkakoot kennelin pitoaan siellä miten tahtovat.
Ihmisillä ei ole enää nykyään mitään tajua mistään normaaleista käytöstavoista. Tuodaan tosiaan lemmikkejä työpaikalle ja keksitään milloin mitäkin kotkotusta, millä vaikeutetaan muiden elämää.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran neuvottelemassa eräässä pankkiiriliikkeessä melko suuren omaisuuteni varainhoidosta. Kesken neuvottelun huoneeseen tassutteli koira, jolle toinen firman edustajista rupesi lepertelemään. Sillä sekunnilla tein päätöksen, että tähän taloon en ainakaan rahojani anna. Osoittautui muutenkin hyväksi päätökseksi, ko. puljun sijoitustoiminta on mennyt aika lailla persiilleen sittemmin.
Samoin minäkin kävelisin tällaisesta eläinpuljusta sillä sekunnilla ulos kun asiakkaan eteen tuodaan eläimiä. Mikäli ehtisin ennen astmakohtausta.
Kyllä, ja sitten kun näitä koiria halutaan tuoda ihan joka paikkaan muuallekin, ja sitte sometetaan että ei päässyt meidän sesse hienoon kartanoon lounasbuffaan. Koira pyörimässä siellä missä muut syö. Miks jotkut ajattelee et niiden pitää joka paikkaan tulla. Meidän koira oli ihan koiraroolissa. Ja tyytyväinen siihen!
Ei niitä pidä rahdata ja tyrkyttää joka kiesuksen paikkaan!
Vierailija kirjoitti:
Jos työpaikalla ei allergisia niin sitten pitäisi mennä enemmistön tahdon mukaan (niin kuin kaikissa muissakin asioissa). Se on sitten voi voi jos joku ei tykkää eläimistä.
Jospa käärmeharrastaja tuo omat isot matelijansa töihin mukaan. Siinä olisi kiva seurata, päätyykö Riitan rotta, Kallen koira vain Kaisan kissa käärmeen suuhun. Itse voisin huhuilla, onko minun lemmikkihämähäkkejä näkynyt, kun pääsivät karkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen töissä palvelutalossa, jossa on eläinten vierailut sallittu. Osa työntekijöistä nyrpistelee koiravieraille nenää, vaikka vanhukset piristyvät vierailuista selvästi. Vierailevat koirat ovat siis pääsääntöisesti omaisten tuomia tai kaveri- ja terapiakoiria. Yöhoitajilla saattaa olla oma koira mukana.
En vain ymmärrä, miksi pitää hakeutua työhön, jossa altistuu allergeeneille tai inhoamilleen koirille. Hoitoalalla kun on suurin osa puhtaita ympäristöjä.
Meillä on myös lapset työpaikalla sallittuja, ihan esimiehen luvalla. He eivät tietenkään saa mennä asukkaiden huoneisiin ilman asukkaan lupaa, mutta yleisissä tiloissa saavat olla.
Itse olen vähän kateellinen, koska omaa koiraa en töihin voi ottaa, koska se ei todennäköisesti osaisi käyttäytyä. Varastaisi ruokaa pöydiltä ja haukkuisi huoneiden ovien takana perääni (koska asukashuoneisiin en voisi koiraa luvatta ottaa).
Minun äitini ei pidä koirista, ja yksi hänen vanhenemiseen liittyviä pelkojaan on se, että hänen lähelleen tuodaan koira jossain palvelutalossa sitten kun hän ei enää tahtoaan kykene ilmaisemaan. Olen kehottanut häntä mainitsemaan asiasta hoitotahdossaan: karvaiset eläimet eivät häntä ilahduta eivätkä piristä, vaan hän ehdottomasti kieltää tuomasta niitä lähelleen.
Yksi hulluus nykyään on myös kirjastokoirat. En toki kiellä ketään mopsia kirjastoon tulemasta, jos nauttii vaikkapa Dostojevskistä tai ylipäätään kirjallisuudesta. Mutta jos koira ei lue, niin kirjastoon ei pitäisi olla mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Hah, siinä meni asiakkaan pehmittely-yritys pieleen. Kuinkahan monen kohdalla onnistui? Noloa tuollainen homma.
Mulla on paha kissa-allergia, joten ymmärrän allergisia. En saa oireita ihmisten mukana tulleista karvoista, mutta jos kissa on lähellä, alkaa ilmatiet menemään tukkoon, silmät turpoamaan ja iho-oireita tulemaan. Toisaalta en taas ole koiralle yhtään allerginen ja minulla on koira.
Aiheeseen liittyen, minulta kysyttiin työhaastattelussa, olenko allerginen koirille. En tiedä kysymyksen laillisuudesta, mutta en varmaan olisi saanut työtä jos olisin, koska pomon koira on aika usein toimistolla.