Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua nuorta naista (22v) ihmetyttää aikuisten ihmisten köyhyydestä valittaminen

Vierailija
22.11.2018 |

Ettekö osaa säästää? Minä ja mieheni olemme 22 vuotiaita, maksetaan vuokraa 900€/kk, on oma vm. 2014 oleva hyvä auto. Juuri ostettiin oma asunto, joka valmistuu vuoden päästä. Matkustellaan melko paljon. Mies on opiskelija, minä käyn töissä. Tienaan 2800€/kk bruttona ja mies saa opintotuen 250€/kk, sekä -lainan reilu 600€/kk. Kaikkiin hankintoihin rahat tienattu ja säästetty itse. Ymmärrän, että joillakin tulot ovat hyvin pienet ja voi olla suuriakin pakollisia menoja (sairauksia tmv.). Mutta haluaisin, että jokainen ymmärtäisi että elämällä säästeliäästi rahaa jää automaattisesti vaikka mihin suurempaan hankintaan ja säästöön. En pidä itseäni erityisen varakkaana, sillä tiedän että rahat on kerätty kasaan kovalla työllä ja pienillä menoilla. Mutta siitä huolimatta koen salaa pientä ylpeyttä kohtuullisen hyvästä taloudellisesta tilanteestamme, sekä ihmettelen miten ihmiset valittavat siitä, ettei mitään jää säästöön. Jos me ollaan parissa vuodessa päästy tähän pisteeseen niin kyllä tekin pystytte siihen!

Kommentit (186)

Vierailija
121/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kiinteät kulut (ruoka, asuminen, laskut) on kuussa 390e. Tienaan lisistä riippuen nettona 2500-3200e/kk. Rahaa on välillä liikaakin. Käytän ylimääräiset osakkeisiin ja jään luultavasti eläkkeelle 45v.

Vierailija
122/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi nostaa opintolainaa ja ostatte lainalla asunnon. Et taida edes hahmottaa kuinka olet aivopessyt itsesi luulemaan, että sinulla on jotain omaa ja olet säästänyt. Tosiasiassa elät velalla koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trollihan tämä on. On noita nähty ennemminkin kokoomuslaisten kullannuppuja, jotka ovat omasta mielestään saavuttaneet kaiken itse ja omin päin. Unohtavat vain mainita, että vanhemmat ovat antaneet ensin kymmenen tuhannen euron pesämunan, ostaneet auton ja muutenkin antavat runsasta rahallista tukea milloin millekin hömpänpömpälle. Kummasti auttaa elämässä eteenpäin. Ei tarvitse raataa opiskeluaikoina paskaduuneissa, ja opintolainan voi sijoittaa. Kätevää. Lähipiirissäni on (valitettavasti) juuri tämänkaltainen hopealusikka-perse, joka  vielä syyllistää vähävaraisia omasta onnettomasta ja köyhästä elämästä. 

Vassarit aina unohtavat sen, että kouluun on ihan itse päästävä ja kurssit on ihan itse läpäistävä. Ei siinä vanhempien rahat auta, jos tentistä ei pääse läpi

Vierailija
124/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan tää ihanaa, jos nykynuorilla menisi niin hyvin että tuossa vaiheessa elämää olisi jo kaikki valmiina. Valitettavasti tää on provo ja ap:n tarina kaatuu yhteen selkeään faktaan.

Ap kertoo, että he maksavat vuokraa 900e/kuussa. Lisäksi ne autolainan lyhennykset (joiden on pakko olla aika isoja, jos kahdessa vuodessa maksetaan vm 2014 auto). Mies ei ole vielä valmistunut vaan elää opintolainalla. Tässä vaiheessa epäilisin jo vahvasti, että myönnetäänkö edes asuntolainaa, mutta oletetaan että ap on saanut kertomansa mukaisen asp-lainan.

Ap kertoo, että uusi koti on jo ostettu ja asunto valmistuu vuoden päästä. Ainakin tähän saakka pankit ovat edellyttäneet että lainaa ryhdytään lyhentämään heti sen myöntämisen jälkeen. Joten kertoisitko ap, miten vielä asunnon lainanlyhennykset (jotka yli 200k asunnosta ovat väkisinkin yli 1000e) mahtuvat tähän teidän taloustilanteeseen, johon kuuluu jo ruoka ja muu eläminen, autolaina ja -käyttökulut, 900e vuokra ja sitten se matkustelu ja sijoittaminen?

Vierailija
125/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ristiriitaisia ajatuksia herättää tuo ap:n kuvio. Toisaalta säästetään, mutta toisaalta pistetään rahaa haisemaan ihan surutta.

Opintolainan nostaminen ja laittaminen ASP-tilille ja sijoituksiin on erittäin fiksua. ASP-talletuksille saa kuitenkin verottoman 1% koron ja lainan noston yhteydessä 4% lisäkoron. Tuo on todella hyvä riskitön tuotto tässä korkoympäristössä ja auttaa myös saamaan edullisemman lainan. 

Mutta sitten 900€/kk vuokraan? Edes Helsingissä ei tarvitse maksaa noin paljon kohtuullisesta kaksiosta. Ja järkyttävän hintainen auto tuolla tulotasolla? En pysty ymmärtämään. Meillä on tulot noin nelinkertaiset ap:n pariskuntaan verrattuna ja ajetaan ihan tyytyväisinä 17000€ autolla joka ostettiin käteisellä. 

Tuo, että tienaa 22-vuotiaana 2800€ on ihan jees. Mutta kuka tahansa jolla on lapsia, ymmärtää ettei tuo riitä mihinkään siinä kohtaa kun on lapsi tai kaksi. Onko ap sellaisessa työssä, missä on mahdollista edetä uralla vaativampiin ja paremmin palkattuihin tehtäviin? 

Meidän vävykandidaatti on juuri täyttänyt 19 ja palkankorotuksen myötä tienaa 3200€/kk. Tämä olisi ihan kiva, mutta jossain vaiheessa hänen pitäisi palata koulun penkille ja hoitaa opinnot loppuun. Hän meni suoraan lukiosta töihin (ekan opiskeluvuoden syksynä) ja opintoja on suoritettu puolen vuoden edestä. Lapsettomalle 19-vuotiaalle tuo voi tuntua ruhtinaalliselta tulotasolta, mutta pitkällä tähtäimellä ne opinnot kannattaisi silti suorittaa että voi päästä vaativampiin ja paremmin palkattuihin tehtäviin. Sen sijaan että säästäisi hampaat irvessa ASP-tilille tämä nuori mies on mennyt ostamaan nuoren miehen auton, joka syö bensaa niin että hirvittää ja sen päälle osti vielä moottoripyörän. Molemmista on velkaa.

Ymmärrän kyllä senkin, että nuorena tulee tuhlailtua kun ensimmäistä kertaa pääsee tienaamaan. Mutta juuri se nuorena kulutettu raha on kaikkein kalleinta rahaa, jos miettii vaihtoehtona säästämistä ja sijoittamista. Siihen ensimmäiseen asuntoon olisi järkevää päästä kiinni mahdollisimman nuorena, että pääsee pois vuokranmaksusta ja kartuttamaan omaa omaisuutta. Valitettavasti tämä tarkoittaa sitä, että rahaa ei ole varaa laittaa kaikkeen hauskaan mitä mieli tekee. Mutta jos malttaa olla tuhlaamatta, selviää sitten vähemmällä hampaidenkiristelyllä lasten päivähoitomaksuista ja toisaalta myös niistä kalliista teinivuosista.

Vierailija
126/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ihan uskottava tarina mutta miten ihmeessä olette saaneet tuollaisen asuntolainan? Meillä oli nuo tulot mitkä teillä kun itse olin kotihoidontuella (vakkarityö odottamassa) ja mies töissä ja olisimme saaneet lainaa 145t (otimme 135t loppujen lopuksi), olimme säästäneet itse 55t joten emme tarvinneet takaajia. Ihmettelen miten olette voineet saada noin ison lainan! Meillä ei ollut mitään velkoja ennestään kun se autokin oli käteisellä ostettu pari vuotta aiemmin (samaa hintaluokkaa kun se teidän auto). Ei edes opintovelkoja. Mikä pankki teille on tuollaisen lainan myöntänyt vai jätätkö jotain kertomatta?

Lisäyksenä että meidän asuntomme maksoi siis 185t€. Tietääkseni lainaehdot ovat tämän jälkeen vielä kiristyneet melkoisesti joten tuntuu aivan mahdottomalta että joku pankki olisi myöntänyt teille tuollaisen lainan!

Vierailija
127/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt ihan samaa.

Juuri uutisissa kerrottiin, että kotitalouksista 33% ei ole ollenkaan säästöjä. Miten ei voi olla?  Mihin ihmisten rahat menee? 

Toinen mikä ihmetyttää, on tulonsiirtoja saavien valitus. Maailmassa vähässä on ne maat ja ihmiset, joiden asuinkustannukset maksetaan ja annetaan päälle vielä rahaa muihin kuluihin. Pakistanissa ihmiset joutuvat tinkimään jopa juomavedestä. Juodaan likaista vesijohtovettä, kun ei ole varaa keittää (maksaa sähköstä) vesijohtovettä.

Suhteellisuudentaju. Sitä ei ihmisillä tunnu olevan tänä päivänä ollenkaan.

Vierailija
128/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollihan tämä on. On noita nähty ennemminkin kokoomuslaisten kullannuppuja, jotka ovat omasta mielestään saavuttaneet kaiken itse ja omin päin. Unohtavat vain mainita, että vanhemmat ovat antaneet ensin kymmenen tuhannen euron pesämunan, ostaneet auton ja muutenkin antavat runsasta rahallista tukea milloin millekin hömpänpömpälle. Kummasti auttaa elämässä eteenpäin. Ei tarvitse raataa opiskeluaikoina paskaduuneissa, ja opintolainan voi sijoittaa. Kätevää. Lähipiirissäni on (valitettavasti) juuri tämänkaltainen hopealusikka-perse, joka  vielä syyllistää vähävaraisia omasta onnettomasta ja köyhästä elämästä. 

Vassarit aina unohtavat sen, että kouluun on ihan itse päästävä ja kurssit on ihan itse läpäistävä. Ei siinä vanhempien rahat auta, jos tentistä ei pääse läpi

Ei tässä koulunkäynnin menestyksestä puhuttu, vaan elintasosta ja säästämisestä. Normi opiskelija ei todellakaan saa säästettyä uuteen autoon, omistuskämppään jne. vain parissa vuodessa.

Vierailija
129/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovaa on tosiaan kultalusikka perseessä syntyneen kokoomustenavan elämä, kun tentit pitää kuitenkin läpäistä ihan itse.

Vierailija
130/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 000 euron auto kahden vuoden maksuajalla? Aika kovaa settiä ap:n mainitsemilla tuloilla ja menoilla.

Vierailija
131/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ihan uskottava tarina mutta miten ihmeessä olette saaneet tuollaisen asuntolainan? Meillä oli nuo tulot mitkä teillä kun itse olin kotihoidontuella (vakkarityö odottamassa) ja mies töissä ja olisimme saaneet lainaa 145t (otimme 135t loppujen lopuksi), olimme säästäneet itse 55t joten emme tarvinneet takaajia. Ihmettelen miten olette voineet saada noin ison lainan! Meillä ei ollut mitään velkoja ennestään kun se autokin oli käteisellä ostettu pari vuotta aiemmin (samaa hintaluokkaa kun se teidän auto). Ei edes opintovelkoja. Mikä pankki teille on tuollaisen lainan myöntänyt vai jätätkö jotain kertomatta?

Eiköhän taikasana tässä ole ASP.

Vierailija
132/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton kuukausierä on alle 400€, sillä käsirahaa oli ostaessa sen verran ettei koko autoa lainalla ostettu. Olen aikeissa itsekin vielä opiskella, ehkä sitten kun mies on valmistunut. Tiedostan että velkaa on paljon, mutta opinto- ja asuntolaina ovat järkeviä velkoja

Autolaina ei niinkään ole järkevä, mutta se onkin kohta maksettu pois. Olen tehnyt töitä jo paljon ennen 18v. Useimma täällä laskevat minun aloittaneen säästön vasta silloin, mutta 18-vuotiaaksi asuin kotona ja minulla oli jo silloin pieni pesämuna.

Haluaisin korostaa että en luule elämän olevan aina ihanaa, helppoa ja kivaa, mutta en myöskään jaksa turhaan murehtia tulevaisuudesta, sillä mielestäni se näyttää taloudellisesti melko valoisalta.

Ap

Vierailija
133/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota vielä kolme vuotta ja yritä sitten käyttää aivojasi uudestaan? 😊

Vierailija
134/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä koulunkäynnin menestyksestä puhuttu, vaan elintasosta ja säästämisestä. Normi opiskelija ei todellakaan saa säästettyä uuteen autoon, omistuskämppään jne. vain parissa vuodessa.

Ap ei olekaan opiskelija. Se on tässä aika ratkaiseva tekijä. Todennäköisesti vanhemmat ovat kustantaneet elämän ammattikoulun aikana (mikä ei mielestäni todellakaan

ole mitään luksusta, vaan ihan normaalia tavisperheissä) ja ap on mennyt töihin heti valmistuttuaan eli 3,5 vuotta sitten.

Vierailija
135/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan tää ihanaa, jos nykynuorilla menisi niin hyvin että tuossa vaiheessa elämää olisi jo kaikki valmiina. Valitettavasti tää on provo ja ap:n tarina kaatuu yhteen selkeään faktaan.

Ap kertoo, että he maksavat vuokraa 900e/kuussa. Lisäksi ne autolainan lyhennykset (joiden on pakko olla aika isoja, jos kahdessa vuodessa maksetaan vm 2014 auto). Mies ei ole vielä valmistunut vaan elää opintolainalla. Tässä vaiheessa epäilisin jo vahvasti, että myönnetäänkö edes asuntolainaa, mutta oletetaan että ap on saanut kertomansa mukaisen asp-lainan.

Ap kertoo, että uusi koti on jo ostettu ja asunto valmistuu vuoden päästä. Ainakin tähän saakka pankit ovat edellyttäneet että lainaa ryhdytään lyhentämään heti sen myöntämisen jälkeen. Joten kertoisitko ap, miten vielä asunnon lainanlyhennykset (jotka yli 200k asunnosta ovat väkisinkin yli 1000e) mahtuvat tähän teidän taloustilanteeseen, johon kuuluu jo ruoka ja muu eläminen, autolaina ja -käyttökulut, 900e vuokra ja sitten se matkustelu ja sijoittaminen?

Minun kokemukseni mukaan on taas täysin normaalia, että jos ostaa rakenteilla olevan asunnon ja ottaa sitä varten lainaa, niin lainaan otetaan aluksi lyhennysvapaata ja lainaa ruvetaan lyhentämään vasta silloin, kun asunto on valmistunut. Näin oli itsellänikin silloin, kun ostimme nykyisen asuntomme.

Lisäksi koko asunnon hintaa ei edes makseta ostohetkellä, vaan hinta maksetaan osissa sitä mukaa, kun rakennus valmistuu.

Vierailija
136/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelussa on myös unohtunut se, että jos ap on ostanut asunnon rakenteilla olevasta talosta, hänen ei välttämättä tarvitse maksaa asunnon koko hintaa, vaan osa hinnasta voi olla yhtiölainaa, jonka lyhentäminen aloitetaan yhtiövastikkeessa vasta muutaman vuoden päästä. Toki sekin tulee maksettavaksi, mutta tämä voi hyvin selittää sen, miksi ap on saanut tarvittavan asuntolainan noilla tuloilla. Lainaa ei välttämättä tarvitakaan 230 000 - säästöt, vaan esim. sadan tonnin laina voi hyvin riittää tässä vaiheessa.

Vierailija
137/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa huomioon myös ne miehen kesätulot 4kk ajalta, jolloin esim. rakennusalalla urakoimalla voi saada todella hyviä tilejä.

Vierailija
138/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovaa on tosiaan kultalusikka perseessä syntyneen kokoomustenavan elämä, kun tentit pitää kuitenkin läpäistä ihan itse.

No se näyttää olevan joillekin liian hankalaa. Rikkaista perheistä tulleet kaverini jäävät opinnoissa jumiin tai vaihtavat helpommalle alalle (köhköh kauppasurkea köhköh). Ei näytä opiskelu sujuvan paremmin vanhempien ostamassa kaksiossa verrattuna omaan opiskelijasoluuni

Vierailija
139/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

23 000 euron auto kahden vuoden maksuajalla? Aika kovaa settiä ap:n mainitsemilla tuloilla ja menoilla.

Ja siihen päälle vielä myönnetty laina 230 000 euron asuntoon...

Jepjep. :D

Meille olisi myönnetty 220 000 laina tilanteessa, jossa mieheni on opiskelija, mutta minun tuloni ovat 3500 e ja meillä ei ole autolainaa ollenkaan. Vaikea uskoa siis ap:n tarinaa.

Vierailija
140/186 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis. Mä en ymmärrä että ihmiset on edelleenkin niin tyhmiä eikä pidä oikeuksistaan kiinni. Ylitöitä ei ole kenenkään pakko ottaa aikana pois jos ei itse siihen suostu. Herranjumala kun ihmiset ei pidä kiinni oikeuksistaan vaan sokeasti uskoo siihen mitä työnantaja heille sepittää..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi