Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua nuorta naista (22v) ihmetyttää aikuisten ihmisten köyhyydestä valittaminen

Vierailija
22.11.2018 |

Ettekö osaa säästää? Minä ja mieheni olemme 22 vuotiaita, maksetaan vuokraa 900€/kk, on oma vm. 2014 oleva hyvä auto. Juuri ostettiin oma asunto, joka valmistuu vuoden päästä. Matkustellaan melko paljon. Mies on opiskelija, minä käyn töissä. Tienaan 2800€/kk bruttona ja mies saa opintotuen 250€/kk, sekä -lainan reilu 600€/kk. Kaikkiin hankintoihin rahat tienattu ja säästetty itse. Ymmärrän, että joillakin tulot ovat hyvin pienet ja voi olla suuriakin pakollisia menoja (sairauksia tmv.). Mutta haluaisin, että jokainen ymmärtäisi että elämällä säästeliäästi rahaa jää automaattisesti vaikka mihin suurempaan hankintaan ja säästöön. En pidä itseäni erityisen varakkaana, sillä tiedän että rahat on kerätty kasaan kovalla työllä ja pienillä menoilla. Mutta siitä huolimatta koen salaa pientä ylpeyttä kohtuullisen hyvästä taloudellisesta tilanteestamme, sekä ihmettelen miten ihmiset valittavat siitä, ettei mitään jää säästöön. Jos me ollaan parissa vuodessa päästy tähän pisteeseen niin kyllä tekin pystytte siihen!

Kommentit (186)

Vierailija
81/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös eri asia elää kahdestaan kuin yksin, jolloin maksat asumisesta aika paljon ennemmän. Mun brutto on myös 2800, josta palaa vuokra-asumiseen 700€ ,+ kulut. Auto vie 500€ vm 2010. Sen lisäksi säästän ja lyhennän opintolainaa. Asuntolainaa ei irtoa, säästäminen on hidasta kun ei voi laittaa syrjään niin paljon kuin haluaisi. En halua säästää perusruoasta ja siirtyä makaronilinjalle.

Ihmisille käy myös huonoa tuuria, esim. mun eksä käytti mun säästöt salaa.

Ottaen huomioon sen että olen kouluttautunut, voin mielestäni vähän valittaa että rahat ei riitä, erityisesti jos autorempat kiristää vyötä. Lisäksi olen ostanut kaikki huonekalut, ajokortit ym itse, koti ei ole tukenut.

Helppo sun ap arvostella omasta kuplasta.

Vierailija
82/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kupla voi pujeta hyvinkin pian ja yllättäen. Miten esim eron tullen , hyväpalkkaiseksi opiskelevasta poikkiksesta si ?!

Tilanteet elämässä muuttuvat useimmiten , riippumatta tämänhetkisestä hyvästä olosta ja tilanteesta. Huomenna jo voi kaikki olla toisin. Tyhmää uppotua tuollaisiin haaveisiin. Poikkis vie osan oamisuudestasi , sekä oletetut, toivomasi hyvät tulot valmistuttuaan!  Jäät pärjäämään kahdella tonnillasi kuussa!!

Voi lopettaa halveksumasta muita. Elämänkokemusta sinulla ei ole ja olet muutoinkin tyhmä lähäri tai puhelinmyyjä!!!

Tyvessä olet , et latvassa suurine puheinesi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Mene huonopalkkaiseen työhön

> Hanki enemmän kuin 1 lapsi

> Hanki koira

> Matkustele

> Valita köyhyydestä

.

Vierailija
84/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota, ensinnäkin mistä säästät, jos ei ole tuloja mistä säästää? Ei sitä työpaikkaa?  Tiedoksesi sinunkin puutteelliselle tiedolle, että niistä säästöistä ei myöskään ole yhtään mitään hyötyä, jos tipahdat työttömyyden kautta toimeentulotuelle. Sitä saadakseen kun _kaikkien_ säästöjen tulee olla käytetty ja omaisuus realisoituna. Eli sinunkin tapauksessa auto tulisi myydä ja mahdollisesti asuntokin. Mistä sen jälkeen ajattelit säästä? Toimeentulotuki on kyllä sellainen köyhyysloukku, josta ei niin vain nousta ja se näyttää olevan tarkoituskin. Tässä ihan vain yksi esimerkki. 

Vierailija
85/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys on yks vitsi. Puhelinmyyjille ja mäkkärin työntekijöille löytyy aina tarvetta

Vierailija
86/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä AP jättää kertomatta?

Onko alue jossa asutte sellaista jossa asunnot ovat halpoja?

Onko taustalla rahaa, takaajia/"pikku"lahjoja antavia sukulaisia (sohvaa, autoa tmv.) ?

Miten mies voi "säästää" jos elää velaksi(!) opintolaina on _velkaa_ ei palkkatuloa.

Kaksi työssäkäyvää saa helposti rahaa säästöön, ei ole mahdottomuus kahden (varsinkaan lapsettoman) palkatuloilla säästää vaikka kokonaan toisen palkkaa, enemmänkin, muutamassa vuodessa voi saada jo "asunnon hinnan" (ainakin suuressa osassa Suomea) säästöön.

230 000€ asunto, onko se halpa vai ei? Pääkaupungissa olisi, mutta minulle se ei erityisen halvalta kuulosta, kylläkin kohtuuhintainen. Ei ole taustalla rikkaita sukulaisia, vanhempia tai muitakaan, keneltä lahjuksia tulisi.

Opintolaina on velkaa, josta osa hyvitetään. Se on meille säästöä siksi, että osittain sen avulla saimme ostettua oman asunnon, minkä vuoksi vuokran maksu päättyy ja alamme maksamaan asuntoa itsellemme. Pitkässä juoksussa tämä on kannattavaa, vaikka se toki nyt velkaa onkin.

Ap

Tämä on ihan totta, älä välitä joidenkin hieman yksinkertaisten "laina on lainaa!!" jurputuksesta, koska he eivät ymmärrä sijoittamisesta. Opintolainaa kannattaa ehdottomasti nostaa sijoittamiseen. Se on käytännössä lähes ilmaista lainaa, mikään ei ole taloudellisesti järkevämpää. Uskomattoman hyvät edut ja saa todella hyvin kiinni heti sijoitusomaisuuteen, joka on kuitenkin se tärkein päämäärä. Nostaisin itsekin välittömästi opintolainaa, jos vain saisin sellaista. En opiskele ja olen työelämässä jo niin vähän myöhäistä :) 

Olette todellakin hyvin järjestäneet asiat. 2800e/kk ei todella ole kovin kummoinen palkka, joten hienosti pärjäätte! Äläkä välitä tyhmistä, jotka säästävät pelkästä palkkatulosta eivätkä pääse sijoittamaan sen vuoksi vuosiin. Itsekin aloitin sijoitusomistamisen 24-vuotiaana, kadun etten aloittanut aikaisemmin.

Kiitos kannustavasta kommentista! Minustakin alkoi tuntumaan ettei täällä hirveästi sijoittamisen päälle ymmärretä.

Ihmettelijöille: toki myös mieheni onpitkät kesälomat töissä, jolloin saamme hyvin ekstrarahaa. Lisäksi teen töitä paljon. Kaikki ylityöt ja mahdolliset viikonloput. Teen enemmän kuin moni muu, joten siksi tienaan ihan ok ikääni ja koulutukseeni nähden. Onneksi tykkään työstäni.

Ap

Siinä lähäri trollaa...:: ) Ylitöistä ei ainakaan kunta-alalla hoitsuille makseta ylityökorvauksia, vaan ne  täytyy ottaa vapaana! Vaikka tekisit kaikki viikonloput ja juhlapyhät töitä, ei kk bruttopalkkasi ylitä 2800 !!

Nämä on niitä ylilihavien lähärien toiveunia!! 

En ole lähäri. Enkä ylilihava 😉

Ap

No mitäpä tekisi jos olisit itse 60-vuotias yksinasuva vammainen työtön?

Et saisi töitä ikäsi takia. Sairauden takia menot olisivat normaalia suuremmat. Sulla olisi halvin mahdollinen vuokra-asunto tai omistusasunto, jossa pieni vastike. Kuitenkin tulosi olisivat vain työmarkkinatuki ja pieni asumistuki. Vuokran ja peruslaskujen jälkeen käteen jäisi kuukaudessa n. 200 euroa. Mutta se ei kattaisi edes perusmenoja vaan joudut jatkuvasti käyttämään kaikki työssäoloaikanasi säästämät rahat.

Semmoista se oikea elämä on.

Miksei voisi tehdä töitä kotoota käsin? Antaa esim. yksityisopetusta tai tekee IT-juttuja

ohis

Vierailija
87/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2800 e tuloilla + toisen opiskelijastatuksella ei saa yli 200 t euron lainaa mistään - jollei ole perintörahoja tms. mukana...

Kaverilta jopa evättiin lainahakemus sijoitusasuntoa varten vaikka miehellä on varmaan 7000 kuukausitulot ja oma asunto suurimmaksi osaksi maksettuna koska kaveri on opiskelija.

Kaikenlaista täälläkin yritetään.

Kuka muuten on niin typerä et elää tollaisilla tuloilla ja ostaa yli 20 t euron auton?!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko taustalla rahaa, takaajia/"pikku"lahjoja antavia sukulaisia (sohvaa, autoa tmv.) ?

Miten mies voi "säästää" jos elää velaksi(!) opintolaina on _velkaa_ ei palkkatuloa.

Kaksi työssäkäyvää saa helposti rahaa säästöön, ei ole mahdottomuus kahden (varsinkaan lapsettoman) palkatuloilla säästää vaikka kokonaan toisen palkkaa, enemmänkin, muutamassa vuodessa voi saada jo "asunnon hinnan" (ainakin suuressa osassa Suomea) säästöön.

230 000€ asunto, onko se halpa vai ei? Pääkaupungissa olisi, mutta minulle se ei erityisen halvalta kuulosta, kylläkin kohtuuhintainen. Ei ole taustalla rikkaita sukulaisia, vanhempia tai muitakaan, keneltä lahjuksia tulisi.

Opintolaina on velkaa, josta osa hyvitetään. Se on meille säästöä siksi, että osittain sen avulla saimme ostettua oman asunnon, minkä vuoksi vuokran maksu päättyy ja alamme maksamaan asuntoa itsellemme. Pitkässä juoksussa tämä on kannattavaa, vaikka se toki nyt velkaa onkin.

Ap

Vierailija
88/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys on yks vitsi. Puhelinmyyjille ja mäkkärin työntekijöille löytyy aina tarvetta

Puhelinmyyjät ei saa palkkaa.

Vierailija
89/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin huvittaa joka kerta, kun lapsettomat valittaa stressiä, kiirettä, ajanpuutetta ja väsymystä.

Mua huvittaa vielä enemmän kun lapsia hankkineet tekevät samaa.

Vierailija
90/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä töitä teet? 😊

Veikkaan prostituutiota ja sugardaddyilyä.

Vierailija
91/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä on ihan totta, älä välitä joidenkin hieman yksinkertaisten "laina on lainaa!!" jurputuksesta, koska he eivät ymmärrä sijoittamisesta. Opintolainaa kannattaa ehdottomasti nostaa sijoittamiseen. Se on käytännössä lähes ilmaista lainaa, mikään ei ole taloudellisesti järkevämpää. Uskomattoman hyvät edut ja saa todella hyvin kiinni heti sijoitusomaisuuteen, joka on kuitenkin se tärkein päämäärä. Nostaisin itsekin välittömästi opintolainaa, jos vain saisin sellaista. En opiskele ja olen työelämässä jo niin vähän myöhäistä :) 

Olette todellakin hyvin järjestäneet asiat. 2800e/kk ei todella ole kovin kummoinen palkka, joten hienosti pärjäätte! Äläkä välitä tyhmistä, jotka säästävät pelkästä palkkatulosta eivätkä pääse sijoittamaan sen vuoksi vuosiin. Itsekin aloitin sijoitusomistamisen 24-vuotiaana, kadun etten aloittanut aikaisemmin.

Kiitos kannustavasta kommentista! Minustakin alkoi tuntumaan ettei täällä hirveästi sijoittamisen päälle ymmärretä.

Ihmettelijöille: toki myös mieheni onpitkät kesälomat töissä, jolloin saamme hyvin ekstrarahaa. Lisäksi teen töitä paljon. Kaikki ylityöt ja mahdolliset viikonloput. Teen enemmän kuin moni muu, joten siksi tienaan ihan ok ikääni ja koulutukseeni nähden. Onneksi tykkään työstäni.

Ap

Siinä lähäri trollaa...:: ) Ylitöistä ei ainakaan kunta-alalla hoitsuille makseta ylityökorvauksia, vaan ne  täytyy ottaa vapaana! Vaikka tekisit kaikki viikonloput ja juhlapyhät töitä, ei kk bruttopalkkasi ylitä 2800 !!

Kyllä tää "läski" entinen lähäri tienasi parhaana vuonna melkein 40 000. Siinä tosin kaikki mahdolliset pyhät ja pelkkä yötyötä. Satunnaiset extra vuorot myös kartutti tiliä.

Vierailija
92/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mukavalle :) Ja en näe miksei voisi olla mahdollistakin MIKÄLI ap on ollut samassa työpaikassa jo useamman vuoden (joka vaikuttaa aika omituiselta.. Tulot siis yht. 3650 e. Siitä autolaina (n.1000e) ja vuokra 900 e = jää 1750. Auton kulut n. 150 e/kk. Jää edelleen 1600e. Kaksi ihmistä elää aivan hyvin 600 eurolla, joten jäisi 1000 e säästöön/kk. 4 vuodessa säästöjä olisi kertynyt jo 48 000 e. Mutta minun on nyt vaikea uskoa että ap olisi tuon ikäisenä kovin montaa vuotta vielä noin hyväpalkkaisessa työssä ollut. Vaan kiva jos asiat ovat oikeasti tuolla mallilla :)

Itsehän olen vain lihava lähäri, jonka vuosiansiot ovat n. 38 000 e ja mies keskituloinen raksalainen. On pankin talo ja auto eikä tosiaan reissata. Vaan minusta tämä elo on ihan kivaa näinkin :D

Vierailija
93/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin, pieni paikkakunta jossa halvat vuokrat. Käyn palkkatyössä+saan opintotukea ja asumislisää+laina. Totta kai rahaa "jää yli", kun ei ole lapsia ja asuntolainaa ja autoa ja muuta rahareikää. Ei sillä elvistellä, vaan tämän pitäis olla itsestäänselvää rahankäytön hallintaa.

Vierailija
94/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin ap:n tarina on täysin uskottava. Jos ap on käynyt ammattikoulun, on hän ehtinyt olla sen jälkeen töissä jo 3,5 vuotta. Esim. kaupan alalla on hyvin mahdollista päästä ap:n mainitsemille palkoille, jos on jonkin osaston vastaava ja tekee lisäksi usein sunnuntaivuoroja.

Ap:n palkasta jää käteen noin 2100 eur. Yhdessä miehen tulojen kanssa siitä tulee 2950 eur / kk. Jos vuokraan menee 900 ja muuhun elämiseen ilman autolainaa 800, jää tuosta joka kuukausi säästöön 1250 eur. Kolmessa ja puolessa vuodessa siitä kertyy jo 52500 eur. Kun siitä vähentää auton hinnan, jää asuntosäästöihin 30 000. Kyllä sen jälkeen voi hyvinkin saada 200 000 euroa asuntolainaa (siitä suurin osa ASP-lainaa, jonka saa käsittääkseni tosi helposti, jos vaadittavat säästöt ovat kasassa), jos mies opiskelee esim. lääkäriksi.

Joo, en ottanut huomioon sitä, että ap:n palkka ei ole varmastikaan koko aikaa ollut näin hyvä. Toisaalta en myöskään laskenut mukaan miehen kesätyöansioita neljältä kesältä.

Vierailija
95/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin ap:n tarina on täysin uskottava. Jos ap on käynyt ammattikoulun, on hän ehtinyt olla sen jälkeen töissä jo 3,5 vuotta. Esim. kaupan alalla on hyvin mahdollista päästä ap:n mainitsemille palkoille, jos on jonkin osaston vastaava ja tekee lisäksi usein sunnuntaivuoroja.

Ap:n palkasta jää käteen noin 2100 eur. Yhdessä miehen tulojen kanssa siitä tulee 2950 eur / kk. Jos vuokraan menee 900 ja muuhun elämiseen ilman autolainaa 800, jää tuosta joka kuukausi säästöön 1250 eur. Kolmessa ja puolessa vuodessa siitä kertyy jo 52500 eur. Kun siitä vähentää auton hinnan, jää asuntosäästöihin 30 000. Kyllä sen jälkeen voi hyvinkin saada 200 000 euroa asuntolainaa (siitä suurin osa ASP-lainaa, jonka saa käsittääkseni tosi helposti, jos vaadittavat säästöt ovat kasassa), jos mies opiskelee esim. lääkäriksi.

Joo, en ottanut huomioon sitä, että ap:n palkka ei ole varmastikaan koko aikaa ollut näin hyvä. Toisaalta en myöskään laskenut mukaan miehen kesätyöansioita neljältä kesältä.

Unohdit matkustelun. Se tuppaa olemaan aika kallista lystiä. 

Vierailija
96/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollihan tämä on. On noita nähty ennemminkin kokoomuslaisten kullannuppuja, jotka ovat omasta mielestään saavuttaneet kaiken itse ja omin päin. Unohtavat vain mainita, että vanhemmat ovat antaneet ensin kymmenen tuhannen euron pesämunan, ostaneet auton ja muutenkin antavat runsasta rahallista tukea milloin millekin hömpänpömpälle. Kummasti auttaa elämässä eteenpäin. Ei tarvitse raataa opiskeluaikoina paskaduuneissa, ja opintolainan voi sijoittaa. Kätevää. Lähipiirissäni on (valitettavasti) juuri tämänkaltainen hopealusikka-perse, joka  vielä syyllistää vähävaraisia omasta onnettomasta ja köyhästä elämästä. 

Vierailija
97/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trollihan tämä on. On noita nähty ennemminkin kokoomuslaisten kullannuppuja, jotka ovat omasta mielestään saavuttaneet kaiken itse ja omin päin. Unohtavat vain mainita, että vanhemmat ovat antaneet ensin kymmenen tuhannen euron pesämunan, ostaneet auton ja muutenkin antavat runsasta rahallista tukea milloin millekin hömpänpömpälle. Kummasti auttaa elämässä eteenpäin. Ei tarvitse raataa opiskeluaikoina paskaduuneissa, ja opintolainan voi sijoittaa. Kätevää. Lähipiirissäni on (valitettavasti) juuri tämänkaltainen hopealusikka-perse, joka  vielä syyllistää vähävaraisia omasta onnettomasta ja köyhästä elämästä. 

Trump peri omaisuutensa mutta vakuutteli että minimipalkkoja ei voi nostaa vaan "meidän" on tehtävä valtavasti töitä noustaksemme yhteiskunnassa ylöspäin.

Vierailija
98/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin huvittaa joka kerta, kun lapsettomat valittaa stressiä, kiirettä, ajanpuutetta ja väsymystä.

Mua ei huvita yhtään. Kaikki nämä on tullut koettua lapsettomana. Katsos kun lapsettomuus EI tarkoita vain itselleen elämistä.

Vierailija
99/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tulot vaan pienet menot. Olen 32 vuotias duunari jolla palkka nettona 2000€, siitä jää kuukausittain 600€ säästöön kaikkien menojen jälkeen. Osa menee indeksirahastoon ja osakkeisiin myös. Rivarikaksio lähes maksettu ja uuden auton ostin pari vuotta sitten 👍 Olen toki sinkkumies enkä tuhlaa rahojani vaan pyrin kasvattamaan omaisuutta. Mukavaa elämää vietän keskisuuressa kaupungissa 🙂

M32

Saisinpa minäkin noin paljon nettona...nyt noin 1200.

Vierailija
100/186 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kyllä tää "läski" entinen lähäri tienasi parhaana vuonna melkein 40 000. Siinä tosin kaikki mahdolliset pyhät ja pelkkä yötyötä. Satunnaiset extra vuorot myös kartutti tiliä.

Ainoa minkä uskon tuosta on se että todellakin olet läski  (kuten lähärit, varsinkin nuoret yleensä ovat, velttoja elämänkoululaisia)

Mutta 40 000 vuosituloja ei kukaan usko lähärin ansaitsevan, peruspalkka kun on max 2100 e/kk. Joten vaikka tekisit kaikki viikonloput ja yötyötä paljon ei ansiosi ole maksimissaan kuin n. 34-35000 vuositasolla !

Usean lähärin vuositulot tiedän, joten tiedän mistä puhun!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä