Mua nuorta naista (22v) ihmetyttää aikuisten ihmisten köyhyydestä valittaminen
Ettekö osaa säästää? Minä ja mieheni olemme 22 vuotiaita, maksetaan vuokraa 900€/kk, on oma vm. 2014 oleva hyvä auto. Juuri ostettiin oma asunto, joka valmistuu vuoden päästä. Matkustellaan melko paljon. Mies on opiskelija, minä käyn töissä. Tienaan 2800€/kk bruttona ja mies saa opintotuen 250€/kk, sekä -lainan reilu 600€/kk. Kaikkiin hankintoihin rahat tienattu ja säästetty itse. Ymmärrän, että joillakin tulot ovat hyvin pienet ja voi olla suuriakin pakollisia menoja (sairauksia tmv.). Mutta haluaisin, että jokainen ymmärtäisi että elämällä säästeliäästi rahaa jää automaattisesti vaikka mihin suurempaan hankintaan ja säästöön. En pidä itseäni erityisen varakkaana, sillä tiedän että rahat on kerätty kasaan kovalla työllä ja pienillä menoilla. Mutta siitä huolimatta koen salaa pientä ylpeyttä kohtuullisen hyvästä taloudellisesta tilanteestamme, sekä ihmettelen miten ihmiset valittavat siitä, ettei mitään jää säästöön. Jos me ollaan parissa vuodessa päästy tähän pisteeseen niin kyllä tekin pystytte siihen!
Kommentit (186)
Mihin miehesi tuota lainaa nostaa? Jos hän joutuu elämiseen joka kuukausi ottamaan 600€ eläimineen, niin ei se mitään säästämistä ole. Te elätte oletan velkaisina kohta, jos olette ostaneet asunnon muulla kuin käteisellä? Vai onnistuitteko säästämään noista mainitsemistasi tuloista etukäteen tuon asunnon? Entä auto? Sekin maksettu etukäteen? Ihailtavaa tosiaan jos 22vuotiaana onnistuit ostamaan sekä asunnon ja auton etukäteen säästetyillä rahoilla ja maksoit samalla vuokraa 900€ ja matkatkin olet maksanut käteisellä etukäteen. Olkoonkin sitten vaikka, että miehesi joutuu lainaamaan 600€ kuussa velaksi.
Hyväpalkkainen ihmettelee köyhyydestä valittamista.
Jos tiedät mitään korkeakoulujen lainapolitiikasta niin se on käytännössä ilmaista rahaa. Valmistuessaan määräajassa saa tuhansia euroja hyvitystä. Sitä lainaa ottaisin itsekin jos saisin! Vaikka sijoittaisin jos ei muuta
Oikeistopuudeli taas räksyttää, hau hau hau.
Ohhoh, onpa sinulla pieni palkka? Täytyykin olla hyvin säästäväinen että tuollaisilla hiluilla kitkuttaa, mutta sinähän oletkin varmasti opiskelija, tuon verran taitaakin saada lähinnä hampurilaispaikan tiskiltä. Jaksa vaan sinnitellä nyt koulussa, jonain päivänä valmistut ja rupeat saamaan ihan kunnon palkkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin miehesi tuota lainaa nostaa? Jos hän joutuu elämiseen joka kuukausi ottamaan 600€ eläimineen, niin ei se mitään säästämistä ole. Te elätte oletan velkaisina kohta, jos olette ostaneet asunnon muulla kuin käteisellä? Vai onnistuitteko säästämään noista mainitsemistasi tuloista etukäteen tuon asunnon? Entä auto? Sekin maksettu etukäteen? Ihailtavaa tosiaan jos 22vuotiaana onnistuit ostamaan sekä asunnon ja auton etukäteen säästetyillä rahoilla ja maksoit samalla vuokraa 900€ ja matkatkin olet maksanut käteisellä etukäteen. Olkoonkin sitten vaikka, että miehesi joutuu lainaamaan 600€ kuussa velaksi.
Joo tosiaan siksi nostaa lainaa kun se on erittäin järkevää (hyvitykset). Auto kahden vuoden maksuajalla on puolen vuoden päästä maksettu (23 000€). Asuntosäästöön laitettu osittain opintolainaa, loput opintolainasta rahastoihin. Matkoja tai muutakaan ole ikinä luotolla tai velaksi hankittu.
Ap
Mitä AP jättää kertomatta?
Onko alue jossa asutte sellaista jossa asunnot ovat halpoja?
Onko taustalla rahaa, takaajia/"pikku"lahjoja antavia sukulaisia (sohvaa, autoa tmv.) ?
Miten mies voi "säästää" jos elää velaksi(!) opintolaina on _velkaa_ ei palkkatuloa.
Kaksi työssäkäyvää saa helposti rahaa säästöön, ei ole mahdottomuus kahden (varsinkaan lapsettoman) palkatuloilla säästää vaikka kokonaan toisen palkkaa, enemmänkin, muutamassa vuodessa voi saada jo "asunnon hinnan" (ainakin suuressa osassa Suomea) säästöön.
Siis eihän opintolainaa saa 600€/kk? Ainakin itse saan vain 300€/kk ja se tulee kahdesti vuodessa (kerralla puolen vuoden laina). Haiskahtaa provolta tämä.
Sitä paitsi noilla tuloilla ei osteta 2014 vm autoja, uusia asuntoja ja matkustella.
Hienoa että teillä menee noin hyvin. Olette vielä nuoria, joten tavallaan ymmärrettävää, että maailmankuva on hieman kapea. Toivon että se avartuu ilman että omalle kohdalle sattuu jotain ikävää. :)
Minäkin sossuntuella elävänä olen ostanut miljoonatalon Timbuktusta ja kesäasunnon Ankkalinnasta. Ajelen omalla museopaloautolla ja mutustelen kaviaaria. Helppoa se on kun osaa säästää, pus pus!
Miksi ihmeessä asutte vuokralla?
Elämä on helpompaa, kun on terve ja laskuilla on kaksi maksajaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä AP jättää kertomatta?
Onko alue jossa asutte sellaista jossa asunnot ovat halpoja?
Onko taustalla rahaa, takaajia/"pikku"lahjoja antavia sukulaisia (sohvaa, autoa tmv.) ?
Miten mies voi "säästää" jos elää velaksi(!) opintolaina on _velkaa_ ei palkkatuloa.
Kaksi työssäkäyvää saa helposti rahaa säästöön, ei ole mahdottomuus kahden (varsinkaan lapsettoman) palkatuloilla säästää vaikka kokonaan toisen palkkaa, enemmänkin, muutamassa vuodessa voi saada jo "asunnon hinnan" (ainakin suuressa osassa Suomea) säästöön.
230 000€ asunto, onko se halpa vai ei? Pääkaupungissa olisi, mutta minulle se ei erityisen halvalta kuulosta, kylläkin kohtuuhintainen. Ei ole taustalla rikkaita sukulaisia, vanhempia tai muitakaan, keneltä lahjuksia tulisi.
Opintolaina on velkaa, josta osa hyvitetään. Se on meille säästöä siksi, että osittain sen avulla saimme ostettua oman asunnon, minkä vuoksi vuokran maksu päättyy ja alamme maksamaan asuntoa itsellemme. Pitkässä juoksussa tämä on kannattavaa, vaikka se toki nyt velkaa onkin.
Ap
Mainitsemillasi tuloilla ei sanomasi yhtälö ole oikein mahdollinen, ellei taustalla ole isoa perintöä/lahjoja jne
Ihmettelen minäkin. Olen vasta 16v vain peruskoulun käynyt ja jo nyt pelkästään pulloja keräämällä ostanut omakotitalon, kesämökin, veneen ja Ferrarin. Vielä olisin maksettavaa veneestä 100e ja sitten olen velaton. Näin helppoa se on. Kyllä tekevä aina töitä löytää ja saa omaisuutta kasvatettua. Luultavasti voin jäädä eläkkeelle jo parin vuoden päästä Porvoon huvilalleni.
Vierailija kirjoitti:
Oikeistopuudeli taas räksyttää, hau hau hau.
Makaa sinä laiska kotona sohvalla vaan ja ihmettele kun elämä menee ohi.
Musta ois ollu jopa vähän surullista, jos noin nuorena ois ollu kaikki "valmiina". Mutta kiva jos noista tuloista ootte jotenkin ihmeellisesti saanu auton maksettua ja asunnon ostettua samalla kun maksatte vuokraa ja matkustelette...ja elätte velaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että teillä menee noin hyvin. Olette vielä nuoria, joten tavallaan ymmärrettävää, että maailmankuva on hieman kapea. Toivon että se avartuu ilman että omalle kohdalle sattuu jotain ikävää. :)
Olemme nuoria ja maailmankuvamme voi olla kapea ja varmasti kehittyy vielä. Kuten sanoin, ymmärrän tilanteita, sairauksia, yksinhuoltajuutta jne joissa köyhyys on todellista. Ihmettelen tällä vain normaalituloisten ihmisten valitusta köyhyydestä. Tätä olen havainnut myös omassa lähipiirissäni. Kuuntelen mielelläni jos haluat avartaa maailmankuvaani. :)
Ap
Muakin huvittaa joka kerta, kun lapsettomat valittaa stressiä, kiirettä, ajanpuutetta ja väsymystä.