Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö lapset osaa enää ajaa pyörällä tai kävellä?

Vierailija
22.11.2018 |

Monesti saa lukea, että lapsi pitää viedä harrastukseen, lapsi pitää viedä kouluun, pitää viedä kaverille jne. Tämä ihmetyttää, koska itse kuljin kouluun 6-12 vuotiaana pyörällä, kävellen ja potkurilla. Matkaa oli reilu 3 kilometriä. Harvoin vietiin autolla, ehkä jos oli 30 astetta pakkasta tai kaatosade, ei muuten. Joskus koulun jälkeen menin kaverille ja kotimatkaa saattoi olla sitten 10 km. Veljeni kulki pyörällä jalkapallotreeneissä, matkaa oli semmonen 9 km.

Minulla ei ole vielä omia lapsia, mutta miehen kanssa on puhuttu, että saavat kyllä itse huolehtia kulkemisensa mahdollisuuksien mukaan.

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko hetkeäkään että ne terveysongelmaiset oapset on nimenomaan näitä joiden koulunkäynnistä ja harrastuksista pidetään huolta.

Kyllä ne on ne laiminlyödyt lapset joiden kanssa ei tehdä yhtikäs mitään ja jotka mättää huonoa ravintoa kotonaan kaiket illat jotka lihoo. Ei ne telinejumppaajat.

Ei mikään harrastus, minne kuskataan autolla ovelle asti, korvaa päivittäistä arkiliikuntaa. Sori nyt vaan.

Ja näinkö väitettin ? Ei. Vaan totesin että ei ne huolehditut osallistuvat lapset ole niitä lihavia lapsia. Vaan lihavia on ne jotka ei tee mitään.

Vierailija
82/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä missä ap asui itse näen JOKA ainut arki aamu kymmeniä koululaisia pyöräilemässä/kävelemässä kouluun!

Kuinka sokea/tyhmä saa olla jos ei näe? Ootko edes käynyt koulun läheisyydessä aamuisin?

Täällä on näköjään todella vaikeaa saada normaalia keskustelua aikaan ilman haukkumista. En ole sokea tai tyhmä, näen aamulla lapsia, jotka menevät pyörällä kouluun. Kyllä kyllä. En väitä, että KUKAAN ei kulje pyörällä. Tämä aloitukseni perustuu tällä palstalla oleviin keskusteluihin ja joihinkin oikeassa elämässä näkemiin asioihin. Otsikko on kenties herjaava, mutta ei ihan totuuden mukainen. On varmasti paljon näitä reippaita koululaisia, mutta voitteko väittää ettei olisi myös niitä, jotka kuskataan aina ja kaikkialle? Missä ne vanhemmat ovat nyt, kun voisivat puolustella omia näkemyksiään?

Ihan turha kiihtyä noin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi elämä teidän kanssanne. Aloittaja tarkoitti arkiliikuntaa, kävelyä tai pyöräilyä paikasta toiseen. Esim. parin kilsan matkoja.

Onko sekään ihan tervettä että porukka raahaa lapsensa autolla kolme kertaa viikossa tunnin jumpalle tmv. ja lopun aikaa lapset tuijottaa puhelinta?

Niin ja täällä on todettu, että ei kaikilla vaan ole sellaisia matkoja. Kouluun ja harrastuksiin ei ole kahta kilometriä, vaan 20 kilometriä.

Vierailija
84/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu sen kyllä huomaa. Lapsettomat kun noin yleensäkin tuntuvat mielestään olevan maailman parhaita kasvattajia.

Mitä ihmeellistä siinä on? Ulkopuolelta näkee useimmat asiat paljon selkeämmin ja objektiivisemmin, myös lastenkasvatuksen. Omien lastensa kanssa ihminen on niin tunteiden vallassa ja tosiasioille sokea, että ehkä niitä lapsettomia kannattaisi oikeasti kuunnella ;)

Kokematon ei tajua asiasta mitään ja ulkopuolinen ei tiedä mistä on kyse.

Tuossa koko sepustuksessakin oli jo vaikka kuinka monta kohtaa, jotka se reaalitodellisuus ampuu kyllä ap:ltakin alas.

Mulla on kolme lasta, ja reaalitodellisuus ampuu lujaa. Silti ap on mielestäni ihan oikealla asialla. Jos ihminen ei kasva lapsena arkiliikuntaan, tuskin hän siihen isompanakaan tottuu.

Toisaalta ns. suuret ikäluokat oli pakkoarkiliikkujia, jotka ei kuitenkaan kansoita kuntosaleja ja urheiluhalleja. Miksi he eivät jatkaneet 15 km kävelylenkkejään kouluajan jälkeen?

Vierailija
85/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös taannoin uutisoitu etteivät kaikki lapset enää osaa ajaa pyörällä 😮

Enimmäkseen kyse tietysti lienee laiskuudesta..

Minä kutsun kyllä laiskoiksi ja välinpitämättömiksi vanhempia, jotka eivät yhtään piittaa miten lapset liikkuvat matkansa eivätkä huolehdi heidän turvallisuudesta. Llisi minullekin huomattavasti helpompaa olla välittämättä, miten tuo 6v tuolla liikkuu (ja Huom! kenen seurassa.) Monesti nämä itsenäisesti liikkuvat käyvät kaupoissa ja kioskeilla hakemassa karkkeja ja energiajuomia isompien kanssa.

Mitenkäs olisi, että pyöräilisit vaikka yhdessä lapsesi kanssa sinne harrastuksiin? Vai onko autoilu kumminkin helpompaa?

Minähän liikunkin lapseni kanssa nämä matkat! Mistä muuten luulet minun tietävän mitä nämä oman onnensa nojaan jätetyt puuhaavat?

Vierailija
86/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä missä ap asui itse näen JOKA ainut arki aamu kymmeniä koululaisia pyöräilemässä/kävelemässä kouluun!

Kuinka sokea/tyhmä saa olla jos ei näe? Ootko edes käynyt koulun läheisyydessä aamuisin?

Täällä on näköjään todella vaikeaa saada normaalia keskustelua aikaan ilman haukkumista. En ole sokea tai tyhmä, näen aamulla lapsia, jotka menevät pyörällä kouluun. Kyllä kyllä. En väitä, että KUKAAN ei kulje pyörällä. Tämä aloitukseni perustuu tällä palstalla oleviin keskusteluihin ja joihinkin oikeassa elämässä näkemiin asioihin. Otsikko on kenties herjaava, mutta ei ihan totuuden mukainen. On varmasti paljon näitä reippaita koululaisia, mutta voitteko väittää ettei olisi myös niitä, jotka kuskataan aina ja kaikkialle? Missä ne vanhemmat ovat nyt, kun voisivat puolustella omia näkemyksiään?

Ihan turha kiihtyä noin.

Ap

Ja sitten on se arkitodellisuus. Jossa on lapsia jotka kävelee jonnekin ja joita sitten taas kuskataan jonnekin.

Sen mukaan miten perheen aikataulu ja logistiikka kulloinkin vaatii. Se joka selkeästi ei sulle lapsettomalle teoreetikolle nyt aukea.

Vierailija
87/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kävellään 5-vuotiaan kanssa kaksi kertaa viikossa hänen harrastuksiinsa. Matkaa on 2 km/sivu eli yhteensä lapsi kävelee 4+4km joka viikko. Älä nyt liikaa yleistä.

Ihan totta. Pienistä puroista se koostuu. Meillä 2 km hoitoon, ja hävettää, kun 5v menee aikataulusyistä aina aamuisin isänsä kanssa autolla sinne. Mutta toisaalta iltapäivisin minä haen hänet kävellen, siinäkin tosiaan tulee hänelle 10 km kävelyä viikossa.

Vierailija
88/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös taannoin uutisoitu etteivät kaikki lapset enää osaa ajaa pyörällä 😮

Enimmäkseen kyse tietysti lienee laiskuudesta..

Minä kutsun kyllä laiskoiksi ja välinpitämättömiksi vanhempia, jotka eivät yhtään piittaa miten lapset liikkuvat matkansa eivätkä huolehdi heidän turvallisuudesta. Llisi minullekin huomattavasti helpompaa olla välittämättä, miten tuo 6v tuolla liikkuu (ja Huom! kenen seurassa.) Monesti nämä itsenäisesti liikkuvat käyvät kaupoissa ja kioskeilla hakemassa karkkeja ja energiajuomia isompien kanssa.

Mitenkäs olisi, että pyöräilisit vaikka yhdessä lapsesi kanssa sinne harrastuksiin? Vai onko autoilu kumminkin helpompaa?

Minähän liikunkin lapseni kanssa nämä matkat! Mistä muuten luulet minun tietävän mitä nämä oman onnensa nojaan jätetyt puuhaavat?

Liikumme siis kävellen. Mutta ymmärrän, että on joskus huomattavasti fiksumpaa ja vastuullisempaa kuljettaa lapsi autolla kuin antaa mennä menojaan mistään piittaamatta.

Vierailija
89/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aiheen ohi, mutta pitääkö niillä lapsilla olla harrastuksia niin paljon, ettei muuta ehdi? Kotona oloa, kavereita, läksyjä.. Ei kai siitä muuta ehdi kuin harrastaa kun aikuiset vaan kuskaa. Tahtooko ne lapset varmasti käydä niin monessa?

Vierailija
90/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu pahalta sun puolesta ap. Mä ymmärrän tosi hyvin miksi aloitit tän keskustelun. Muut ei vaan halua tajuta sun hyvää pointtia.

Mun edellisessä liitossa exän terveet noin 10v lapset liikkuivat ulkona kavereitten kanssa koulupäivän jälkeen tuntikaupalla pyörällä ja kävellen. Sitten kun oli joku harrastus klo 18.30 noin 700 metrin päästä kodistamme, niin lasten oli pakko saada meno-paluu kyyti. Aivan järjetöntä kasvattaa lapsi joksikin liikuntavammaiseksi joka ei pääse 10 minuutin kävelymatkaa itsenäisesti mukamas perille.

Vierailija
91/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko hetkeäkään että ne terveysongelmaiset oapset on nimenomaan näitä joiden koulunkäynnistä ja harrastuksista pidetään huolta.

Kyllä ne on ne laiminlyödyt lapset joiden kanssa ei tehdä yhtikäs mitään ja jotka mättää huonoa ravintoa kotonaan kaiket illat jotka lihoo. Ei ne telinejumppaajat.

Ei mikään harrastus, minne kuskataan autolla ovelle asti, korvaa päivittäistä arkiliikuntaa. Sori nyt vaan.

Ja näinkö väitettin ? Ei. Vaan totesin että ei ne huolehditut osallistuvat lapset ole niitä lihavia lapsia. Vaan lihavia on ne jotka ei tee mitään.

Kyllä siellä ohjatuissa jumpparyhmissäkin pyöreitä lapsia näkyy. Ja totta kai hyvä, että näkyy, merkki siitä että yritetään kohentaa elämäntapoja.

Vierailija
92/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me kävellään 5-vuotiaan kanssa kaksi kertaa viikossa hänen harrastuksiinsa. Matkaa on 2 km/sivu eli yhteensä lapsi kävelee 4+4km joka viikko. Älä nyt liikaa yleistä.

Ihan totta. Pienistä puroista se koostuu. Meillä 2 km hoitoon, ja hävettää, kun 5v menee aikataulusyistä aina aamuisin isänsä kanssa autolla sinne. Mutta toisaalta iltapäivisin minä haen hänet kävellen, siinäkin tosiaan tulee hänelle 10 km kävelyä viikossa.

Miksi tuota tarvitsee hävetä?! Hyvänen aika, teillähän on selvä syy. Mut ku tää on tätä, et kaikesta pitää olla tilivelvollinen jollekin paremmintietävälle kyylälle... huoh.

Vierailija
93/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän aiheen ohi, mutta pitääkö niillä lapsilla olla harrastuksia niin paljon, ettei muuta ehdi? Kotona oloa, kavereita, läksyjä.. Ei kai siitä muuta ehdi kuin harrastaa kun aikuiset vaan kuskaa. Tahtooko ne lapset varmasti käydä niin monessa?

Ja mistähän tääkin johtopäätös nyt revittiin? Että niitä harraatuksia on aina liikaa, eikä koskaan ehdi?

Vierailija
94/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni teistä vastuullisista aikuisista haukkuisi toista päin naamaa tyhmäksi, jos toisella on eriävä mielipide?

Vierailija
95/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä ohjatuissa jumpparyhmissäkin pyöreitä lapsia näkyy. Ja totta kai hyvä, että näkyy, merkki siitä että yritetään kohentaa elämäntapoja.

Olen kuskannut lapsia liikuntaharrastuksiin vuodesta 2005 ja nähnyt ehkä kaksi pyöreää lasta koko tänä aikana. Ja me vanhemmat ollaan muuten kanssa hoikkia. Minä mm juuri siksi että koirien kanssa tulee arkiliikuntaa aina ja paljon. Jota muuten myös nuo jumppaavat lapsenikin saavat koko ajan, koska eihän hekään aina telinejumppaa ja aikaakin jää, kun ne koulumatkat kuljetaan järkevästi ja nopeasti autolla.

Vierailija
96/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kärjistäen: Nykyvanhemmat kärräävät vielä eskarilaisia lastenrattaissa. Missä ne lapset oppisivat siis kävelemään. Kun ovat oppineet kävelemään, niin vanhemmat vahtivat koko ajan, etteivät lapset vain leiki liian vaarallisia leikkejä, joissa voisi vaikkapa kolhia itsensä, ja mikä pahinta, liata hienot vaatteensa. Pyöräily kuuluu nähtävästi niihin aivan liian vaarallisiin asioihin. Ja polkupyörän moninainen hallitseminen aivan liian vaikeisiin juttuihin. Moni lapsihan järkyttyy liikuntatunnilla, kun syke nousee ja hikeä pukkaa pintaan. Eivät ole tottuneet rasittavaan liikuntaan, kun on aina vain kuskattu rattailla ja autolla. Päiväkoti- ja eskari-ikäiset eivät osaa kulkea maastossa, vaan kompastelevat pieneenkin epätasaisuuteen. Herää kysymys, minkälaisia urheilijoita ehkä saamme tulevaisuudessa. Ovatko kaikki vain e-urheilun harrastajia, koska siinä ei rasitu fyysisesti.

Vierailija
97/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu sen kyllä huomaa. Lapsettomat kun noin yleensäkin tuntuvat mielestään olevan maailman parhaita kasvattajia.

Mitä ihmeellistä siinä on? Ulkopuolelta näkee useimmat asiat paljon selkeämmin ja objektiivisemmin, myös lastenkasvatuksen. Omien lastensa kanssa ihminen on niin tunteiden vallassa ja tosiasioille sokea, että ehkä niitä lapsettomia kannattaisi oikeasti kuunnella ;)

Höpöhöpö. Ei todellakaan ole realiteetit hallussa niillä, jotka eivät lapsiperhearkea elä.

Vierailija
98/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni teistä vastuullisista aikuisista haukkuisi toista päin naamaa tyhmäksi, jos toisella on eriävä mielipide?

Ei ap:lla ole eriävä mielipide vaan hän vetelee ihmeellisiä tyhmiä päätelmiä asiasta jota ei tunne eikä ymmärrä.

Vierailija
99/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan nyt vielä kerran, että en kuvitele, että kaikilla on sama tilanne, samat aikataulut ja samat mahdollisuudet. Sanon vain, että ne joilla olisi mahdollisuus laittaa lapsensa itse kulkemaan jotkin matkat (lyhyet) olisi ehkä aikaa enemmän myös itselleen. Ei tarvitsisi lukea täältä keskusteluja, joissa ahdistustaan, kun ei ole aikaa, mieskin on sika eikä siivoa ja itse pitää vielä lapset kuskaa. Mitä vanhempi lapsi, sitä enemmän voi ottaa enemmän vastuuta omista menoistaan. Tämä on karkea yleistys, kyllä. En laske mukaan heitä, joilla on ne pitkät välimatkat, paljon oikeasti aikaa vieviä harrastuksia, erityislapsia jne. Jos nyt vain lukisitte sen mitä yritän sanoa, ettekä yrittäisi väen vängällä, että jospa tuon pystyisi nyt tulkita jotenkin ikävästi.

Ap

Vierailija
100/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen ihmettelen, että miksei lapsi voi itse kulkea muutaman kilometrin matkaa. Helsingin järjestelyt eivät ole tiedossani. Jos todella on näin, niin kuulostaa tosi ikävältä ja rankalta. Kaikki eivät kuitenkaan asu Helsingissä. Tämä viitaten siis edelliseen.

Ap

Lapseni äiti on hysteerisen huolestuvainen. Hän ei uskalla laskea kolmasluokkalaista lasta yksin pyöräilemään tai kävelemään, koska on varma, että kaahaava rattijuoppo ajaa päälle tai lapsi eksyy tai pedofiili kaappaa tai jotain vastaavaa. Matkaa 3 km ja pieni maalaiskylä kyseessä, jossa koulun lähellä kevyen liikenteen väylät ja katuvalot, loput matkasta maantien piennarta tai hiekkaista sivutietä. Niinpä sitten kuskataan. Kaikki molempien lasten menot ja tulot huomioiden 3-4 kertaa päivässä edestakaisin ajelua. Melko typerää hommaa, mutta minkäs teet. Itse kuljin saman ikäisenä pidemmän koulumatkan samoilla kylillä ja teillä ihan itse pyörällä tai kävellen (joskus hiihtäen), kun ei ollut kevyenliikenteen väyliä ja suojatiekorotuksia ja alennettuja nopeusrajoituksia. Selvisin, kuten kaikki muutkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi