Eikö lapset osaa enää ajaa pyörällä tai kävellä?
Monesti saa lukea, että lapsi pitää viedä harrastukseen, lapsi pitää viedä kouluun, pitää viedä kaverille jne. Tämä ihmetyttää, koska itse kuljin kouluun 6-12 vuotiaana pyörällä, kävellen ja potkurilla. Matkaa oli reilu 3 kilometriä. Harvoin vietiin autolla, ehkä jos oli 30 astetta pakkasta tai kaatosade, ei muuten. Joskus koulun jälkeen menin kaverille ja kotimatkaa saattoi olla sitten 10 km. Veljeni kulki pyörällä jalkapallotreeneissä, matkaa oli semmonen 9 km.
Minulla ei ole vielä omia lapsia, mutta miehen kanssa on puhuttu, että saavat kyllä itse huolehtia kulkemisensa mahdollisuuksien mukaan.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko hetkeäkään että ne terveysongelmaiset oapset on nimenomaan näitä joiden koulunkäynnistä ja harrastuksista pidetään huolta.
Kyllä ne on ne laiminlyödyt lapset joiden kanssa ei tehdä yhtikäs mitään ja jotka mättää huonoa ravintoa kotonaan kaiket illat jotka lihoo. Ei ne telinejumppaajat.
Ei mikään harrastus, minne kuskataan autolla ovelle asti, korvaa päivittäistä arkiliikuntaa. Sori nyt vaan.
Ja näinkö väitettin ? Ei. Vaan totesin että ei ne huolehditut osallistuvat lapset ole niitä lihavia lapsia. Vaan lihavia on ne jotka ei tee mitään.
Kyllä siellä ohjatuissa jumpparyhmissäkin pyöreitä lapsia näkyy. Ja totta kai hyvä, että näkyy, merkki siitä että yritetään kohentaa elämäntapoja.
Olen kuskannut lapsia liikuntaharrastuksiin vuodesta 2005 ja nähnyt ehkä kaksi pyöreää lasta koko tänä aikana. Ja me vanhemmat ollaan muuten kanssa hoikkia. Minä mm juuri siksi että koirien kanssa tulee arkiliikuntaa aina ja paljon. Jota muuten myös nuo jumppaavat lapsenikin saavat koko ajan, koska eihän hekään aina telinejumppaa ja aikaakin jää, kun ne koulumatkat kuljetaan järkevästi ja nopeasti autolla.
Luulisi, että noin urheilullinen perhe jaksaisi joskus kulkea matkansa edes yhteen suuntaan julkisilla ja toiseen suuntaan jalan. Saisi koirakin sitä liikuntaa ja säästyisi vähän rahaa/ilmakehää.
Mutta ei. Te taidattekin olla oikeasti pulleita sohvaperunoita ;)
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan nyt vielä kerran, että en kuvitele, että kaikilla on sama tilanne, samat aikataulut ja samat mahdollisuudet. Sanon vain, että ne joilla olisi mahdollisuus laittaa lapsensa itse kulkemaan jotkin matkat (lyhyet) olisi ehkä aikaa enemmän myös itselleen. Ei tarvitsisi lukea täältä keskusteluja, joissa ahdistustaan, kun ei ole aikaa, mieskin on sika eikä siivoa ja itse pitää vielä lapset kuskaa. Mitä vanhempi lapsi, sitä enemmän voi ottaa enemmän vastuuta omista menoistaan. Tämä on karkea yleistys, kyllä. En laske mukaan heitä, joilla on ne pitkät välimatkat, paljon oikeasti aikaa vieviä harrastuksia, erityislapsia jne. Jos nyt vain lukisitte sen mitä yritän sanoa, ettekä yrittäisi väen vängällä, että jospa tuon pystyisi nyt tulkita jotenkin ikävästi.
Ap
Et nyt millään meinaa ymmärtää, että syitä sinulle luetellaan siksi, että sinä ihmettelet ja yleistät asioita, joista sinulla ei ole tietoa onko edes noin. Onko sulla joku tietty perhe tiedossa, josta tiedät varmuudella, etteivät lapset kävele (mitään) lyhyitä matkoja?
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin arvelinkin, ap ei ole itse ollut mikään aktiiviharrastaja, joten ei se tajua.
Nyt oikiasti. Minulla oli harrastus, joka vei kaksi iltaa viikossa, matkaa 10 km, kuskattiin. Oli kimppakyyti, kun oli muitakin samalta kylältä samaan harrastukseen. Kavereille kuljin itse, pyörällä tai potkurilla, matkat 1 km - 5 km. Samaten kouluun kuljin, matkaa 2 km. Ei olisi tullut mieleenikään, että vanhemmat ois kuskannut myös sinne kavereille ja kouluun. Tsemppiä ap, täällä on nyt joukkolynkkaaminen menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko hetkeäkään että ne terveysongelmaiset oapset on nimenomaan näitä joiden koulunkäynnistä ja harrastuksista pidetään huolta.
Kyllä ne on ne laiminlyödyt lapset joiden kanssa ei tehdä yhtikäs mitään ja jotka mättää huonoa ravintoa kotonaan kaiket illat jotka lihoo. Ei ne telinejumppaajat.
Ei mikään harrastus, minne kuskataan autolla ovelle asti, korvaa päivittäistä arkiliikuntaa. Sori nyt vaan.
Ja näinkö väitettin ? Ei. Vaan totesin että ei ne huolehditut osallistuvat lapset ole niitä lihavia lapsia. Vaan lihavia on ne jotka ei tee mitään.
Kyllä siellä ohjatuissa jumpparyhmissäkin pyöreitä lapsia näkyy. Ja totta kai hyvä, että näkyy, merkki siitä että yritetään kohentaa elämäntapoja.
Olen kuskannut lapsia liikuntaharrastuksiin vuodesta 2005 ja nähnyt ehkä kaksi pyöreää lasta koko tänä aikana. Ja me vanhemmat ollaan muuten kanssa hoikkia. Minä mm juuri siksi että koirien kanssa tulee arkiliikuntaa aina ja paljon. Jota muuten myös nuo jumppaavat lapsenikin saavat koko ajan, koska eihän hekään aina telinejumppaa ja aikaakin jää, kun ne koulumatkat kuljetaan järkevästi ja nopeasti autolla.
Luulisi, että noin urheilullinen perhe jaksaisi joskus kulkea matkansa edes yhteen suuntaan julkisilla ja toiseen suuntaan jalan. Saisi koirakin sitä liikuntaa ja säästyisi vähän rahaa/ilmakehää.
Mutta ei. Te taidattekin olla oikeasti pulleita sohvaperunoita ;)
Meillä on kaksi koiraa. Kahden koiran kanssa julkisilla liikkuminen ei aina ole kovin fiksu ajatus. Silloin kun oli yksi pieni, se oli helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin arvelinkin, ap ei ole itse ollut mikään aktiiviharrastaja, joten ei se tajua.
Lol teidän aktiiviharrastajien kanssa. Siitähän on ollut uutisointiakin, miten harrastavilla lapsilla on yleisesti rasitusvammoja, kun treenataan monta kertaa viikossa, mutta normaali liikunnallinen pohja puuttuu.
Täällä Espoossa kyllä ainakin koululaisia pyöräilee kouluun, koulujen pihatkin fillareita täynnä. Joka päivä saa myös väistellä näitä n. 10v sankareita, jotka meinaa ajaa päälle kun ajavat pyörällä naama kiinni kännykässä. Pari kertaa nähny kun törmäävät tolppaan, pari läheltä-piti-tilannetta.
Tulipa mieleen, että juuri tänään luin keskustelua, jossa äiti halusi vähentää lapsien kuskaamista harrastuksiin. Lapsi ei voinut itse kulkea 3 km matkaa. Eiköhän ap ole tässä tarkoittanut, että lapsista on tullut enemmän mulavuudenhaluisia kuin ennen tai sitten vanhemmista liian suojelevia ja varovaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa mieleen, että juuri tänään luin keskustelua, jossa äiti halusi vähentää lapsien kuskaamista harrastuksiin. Lapsi ei voinut itse kulkea 3 km matkaa. Eiköhän ap ole tässä tarkoittanut, että lapsista on tullut enemmän mulavuudenhaluisia kuin ennen tai sitten vanhemmista liian suojelevia ja varovaisia.
Hyvä, että nykyään ollaan varovaisia ja suojelevia! Ennen lapsikuolleisuus on ollut paljon korkeampi, eikä se ollut pelkästään sairauksien syy. Lapset elivät aika lailla heitteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän aiheen ohi, mutta pitääkö niillä lapsilla olla harrastuksia niin paljon, ettei muuta ehdi? Kotona oloa, kavereita, läksyjä.. Ei kai siitä muuta ehdi kuin harrastaa kun aikuiset vaan kuskaa. Tahtooko ne lapset varmasti käydä niin monessa?
Kun pienessä kylässä ei koululuokalta löydy kavereita vapaa-ajanviettoon niin siksipä juuri lapsi kuskataan naapurikaupunkiin harrastuksiin. Jos löytyisi samanhenkisiä kavereita ja ettei kaikkia iltoja tarvitse olla kotona läksyjen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että nykyään ollaan varovaisia ja suojelevia! Ennen lapsikuolleisuus on ollut paljon korkeampi, eikä se ollut pelkästään sairauksien syy. Lapset elivät aika lailla heitteillä.
Tämä on taas vähän eri asia kuin se, mistä ap aloitti.
Jos vanhempi on oikeasti huolissaan lapsensa turvallisuudesta, hän hankkii hyvän pyöräilykypärän, valot jne. ja kulkee mukana rinnalla hölkötellen. Eihän lapsi siellä autossa istumalla opi liikenteessä oloa.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen painotan sitä, että tällä palstalla tullut vastaan, että lapsi pitää kuljettaa parin kilometrin päähän, eikä lapsi sinne pääse omin avuin. Tätä uusavuttomuutta ihmettelen.
Miksi sinä sitä painotat? Asiahan ei vaikuta sinun elämääsi mitenkään. Sinulla on ihan lupa olla lukematta jokaista aloitusta, jolloin vältyt rasittumasta vieraiden lasten kulkemisista. Ymmärrän, että asia voi sinua ihmetyttää, mutta että ihan uuden aloituksen siitä teet ja stressaat monen kommentin verran. Vaikuttaa pakkomielteiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen painotan sitä, että tällä palstalla tullut vastaan, että lapsi pitää kuljettaa parin kilometrin päähän, eikä lapsi sinne pääse omin avuin. Tätä uusavuttomuutta ihmettelen.
Miksi sinä sitä painotat? Asiahan ei vaikuta sinun elämääsi mitenkään. Sinulla on ihan lupa olla lukematta jokaista aloitusta, jolloin vältyt rasittumasta vieraiden lasten kulkemisista. Ymmärrän, että asia voi sinua ihmetyttää, mutta että ihan uuden aloituksen siitä teet ja stressaat monen kommentin verran. Vaikuttaa pakkomielteiseltä.
Kun taas sinulla ilmeisesti ei ole lupaa jättää lukematta tai kommentoimatta aloitusta, joka ei sinua kiinnosta. Tämä on keskustelupalsta, täällä keskustellaan.
Lapsilla on kouluun 3 km mutta saavat koulukyydin vaarallisen tien takia (ei jalkakäytävää ja rekkoja liikenteessä). Tämän saman syyn takia kuskaan myös harrastuksiin ja kavereille. Isompi on saanut kesäisin ja hyvällä säällä (valoisalla) pyöräillä tien reunaa, mutta viime elokuussa auto kaatoi ojaan, joten on ihan käytännön pakko jatkaa kuskailua.
Lisäksi harrastusvälineet painavat, ja osa treeneistä on todella myöhään (klo 21.30 päättyy eikä alakoululaisen mielestäni kuulu liikkua enää tuohon aikaan liikenteessä). On myös kiva tutustua lapsen harrastuskavereiden vanhempiin ja seurata välillä treenejä. Se on yhteisöllistä toimintaa ja on mukavampi järjestää erilaisia tempauksia tai pyytää kyytiä peleihin, kun tuntee nämä vanhemmat. Osalle meistä lapsen harrastus on tärkeä koko perheen juttu esim. mieheni on apuvalmentajana ja osallistuu lähes kaikkiin treeneihin.
Kun perheessä ei ole autoa, ei tarvi myöskään kuskailla lapsia. 6-vuotiasta me vielä viedään harrastuksiin julkisilla, koska en luota niin pieneen liikenteessä, mutta 8-vuotias osaa jo mennä itse.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on kouluun 3 km mutta saavat koulukyydin vaarallisen tien takia (ei jalkakäytävää ja rekkoja liikenteessä). Tämän saman syyn takia kuskaan myös harrastuksiin ja kavereille. Isompi on saanut kesäisin ja hyvällä säällä (valoisalla) pyöräillä tien reunaa, mutta viime elokuussa auto kaatoi ojaan, joten on ihan käytännön pakko jatkaa kuskailua.
Lisäksi harrastusvälineet painavat, ja osa treeneistä on todella myöhään (klo 21.30 päättyy eikä alakoululaisen mielestäni kuulu liikkua enää tuohon aikaan liikenteessä). On myös kiva tutustua lapsen harrastuskavereiden vanhempiin ja seurata välillä treenejä. Se on yhteisöllistä toimintaa ja on mukavampi järjestää erilaisia tempauksia tai pyytää kyytiä peleihin, kun tuntee nämä vanhemmat. Osalle meistä lapsen harrastus on tärkeä koko perheen juttu esim. mieheni on apuvalmentajana ja osallistuu lähes kaikkiin treeneihin.
Mutta sehän on taas ihan eri juttu, jos vanhemmat harrastavat lasten harrastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös taannoin uutisoitu etteivät kaikki lapset enää osaa ajaa pyörällä 😮
Enimmäkseen kyse tietysti lienee laiskuudesta..
Minä kutsun kyllä laiskoiksi ja välinpitämättömiksi vanhempia, jotka eivät yhtään piittaa miten lapset liikkuvat matkansa eivätkä huolehdi heidän turvallisuudesta. Llisi minullekin huomattavasti helpompaa olla välittämättä, miten tuo 6v tuolla liikkuu (ja Huom! kenen seurassa.) Monesti nämä itsenäisesti liikkuvat käyvät kaupoissa ja kioskeilla hakemassa karkkeja ja energiajuomia isompien kanssa.
Mitenkäs olisi, että pyöräilisit vaikka yhdessä lapsesi kanssa sinne harrastuksiin? Vai onko autoilu kumminkin helpompaa?
MIten se on järkevämpää kuin ajaa autolla se lapsi snne telinejumppaan ja sillä aikaa lenkkeillä tunti siellä koirien kanssa?
Sen sijaan että ajaa sinne pyörällä lapsen kanssa ja sitten istuu tunnin odottamassa?
No vaikka se, että se lapsi saa enemmän liikuntaa. Lasten pitäisi liikkua sellaiset 20h viikossa.
Juuri tällaiset vanhempia syyllistävät keskustelut ovat yksi syy, miksi vanhemmuus koetaan raskaana. Jos vanhempi haluaa tukea lapsen kasvua ja kehitystä ja vie lasta harrastukseen, niin siitäkin joku kaikkitietävä tulee kertomaan, mitä on tehty väärin. Mitä tahansa teetkin, niin aina väärinpäin. Meillä asuu naapurissa pari mummoa, jotka arvostelevat aina sitä, miten puen lapseni. Kerran menin lasten kanssa ulos. Vastaan tuli mummo, joka päivitteli sitä, miten vähän lapsilla on päällä. "Varmasti ovat ihan jäässä!" Käveltiin parisataa metriä ja vastaan tuli toinen mummo, joka päivitteli, miten olen näin lämpimällä ilmalla pukenut lapsille noin paljon vaatetta. Kokoajan täysin sama varustus päällä ja lapset tyytyväisiä. Ajattelin, että nyt olen varmasti pukenut juuri sopivasti vaatetta lapsille! 😂 Samat mummot ovat sitä mieltä että aurinkoisella säällä ei saa mennä ulos, koska silloin on kuuma, lasten nahka palaa ja AURINKO PAISTAA SILMIIN! Sateisella säällä kuulemma kastuu ja vilustuu. Tuulisella säällä vilustutaan myös ja puut kaatuvat päälle JA LASTA TUULEE NAAMALLE! Talvella on kylmää, ei silloin saa mennä ulos ollenkaan! Että harrasta tässä nyt arkiliikuntaa! Silti me ulkoillaan säästä riippumatta joka päivä. Sitten toinen hirvitys on kellonaika, siis esim. miten lapset voivat ulkoilla kesällä klo 16.00 kun klo 7.00 pitäisi? Tai miten lapsi tulee harrastuksestaan kotiin vasta klo 19.00. Silloinhan on PIMEETÄ! Eihän silloin ulkona voi liikkua! Että jos mummoilta ja lapsettomilta kysyttäisiin, aika hiljaista olisi arkiliikunta.
Lähiökoulut on vuosia sitten lakkautettu. Me rakennettiin okt, jotta lapsilla olisi lyhyt matka (vajaa 2km) kouluun, niin eipä mennyt kuin vuosi kun koulu lakkautettiin ja nyt koulu on 7km päässä.
Ja kyllä lapset paljon kävelevät koulumatkoja, kun ainakin meillä koulukuljetus, jos matka on yli 5km.
Ja silloin kun ap. oli lapsi, liikennettä on ollut paljon vähemmän ja pyöräily turvallisempaa.