Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö lapset osaa enää ajaa pyörällä tai kävellä?

Vierailija
22.11.2018 |

Monesti saa lukea, että lapsi pitää viedä harrastukseen, lapsi pitää viedä kouluun, pitää viedä kaverille jne. Tämä ihmetyttää, koska itse kuljin kouluun 6-12 vuotiaana pyörällä, kävellen ja potkurilla. Matkaa oli reilu 3 kilometriä. Harvoin vietiin autolla, ehkä jos oli 30 astetta pakkasta tai kaatosade, ei muuten. Joskus koulun jälkeen menin kaverille ja kotimatkaa saattoi olla sitten 10 km. Veljeni kulki pyörällä jalkapallotreeneissä, matkaa oli semmonen 9 km.

Minulla ei ole vielä omia lapsia, mutta miehen kanssa on puhuttu, että saavat kyllä itse huolehtia kulkemisensa mahdollisuuksien mukaan.

Kommentit (129)

Vierailija
1/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki koulut ja kaikki harrastukset on aina lähellä?

Meillä on kouluun 14 kilsaa ja harrastuksia on siellä täällä. Jos lapsi taapertelisi joka paikkaan, suurin osa päivästä menisi sitten patikoidessa.

Vierailija
2/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös taannoin uutisoitu etteivät kaikki lapset enää osaa ajaa pyörällä 😮

Enimmäkseen kyse tietysti lienee laiskuudesta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut on keskitetty. Ei ole enää mitään viihtyisiä lähikouluja, vaan isoja tuhannen oppilaan komplekseja keskitetysti.

Vierailija
4/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös nuorilla julkiset kulkee ihan vieressä ja odottavat edelleen hiukan kuskausta paikasta toiseen kiireistä viis.

Vierailija
5/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kouluun 14 kilsaa ja harrastuksia on siellä täällä. Jos lapsi taapertelisi joka paikkaan, suurin osa päivästä menisi sitten patikoidessa.

Jos matkaa on 14 km, niin silloinhan järjestetään koulukyyti, jolloin lasta ei tietenkään tarvitse kuskata. Tai siis ainakin pitäisi olla järjestetty.

Lähinnä tässä ajan takaa, kun tullut tälläkin palstalla vastaan tapauksia, että kun lapsi pitäisi saada 2 km päähän, mutta ei ehdi viemään. Entä jos lapsi nostaisi takapuolensa ja vaikka jopa kävelisi paikasta a paikkaan B. Tuntuu vain, että sitä enää kukaan jaksa tehdä ja lasten liikalihavuus on kasvava ongelma..

Eri asia oikeasti pitkät välimatkat. Olen kotoisin maalta ja tiedän, ettei kaikki ole lähellä ja koko ajan mene busseja.

Ap

Vierailija
6/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulut on keskitetty. Ei ole enää mitään viihtyisiä lähikouluja, vaan isoja tuhannen oppilaan komplekseja keskitetysti.

Tämä on kyllä totta. Itse olin onnekas ja sain kulkea vielä kyläkoulussa. Kuitenkin jos koulumatkaa on tarpeeksi, niin tosiaan on koulukyydit. Ei niistä vanhempien tarvitse huolehtia. Mutta jos koulumatka on vaikka 3-5 km niin silloin ei saa kyytiä. Kuinka moni kulkee pyörällä enää?

Ap

Vierailija
7/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos matkaa on 14 km, niin silloinhan järjestetään koulukyyti, jolloin lasta ei tietenkään tarvitse kuskata. Tai siis ainakin pitäisi olla järjestetty.

Lähinnä tässä ajan takaa, kun tullut tälläkin palstalla vastaan tapauksia, että kun lapsi pitäisi saada 2 km päähän, mutta ei ehdi viemään. Entä jos lapsi nostaisi takapuolensa ja vaikka jopa kävelisi paikasta a paikkaan B. Tuntuu vain, että sitä enää kukaan jaksa tehdä ja lasten liikalihavuus on kasvava ongelma..

Eri asia oikeasti pitkät välimatkat. Olen kotoisin maalta ja tiedän, ettei kaikki ole lähellä ja koko ajan mene busseja.

Ap

Voivoi. Ei Helsingissä järjestetä koulukyytejä. Bussilipun saa. Ja kai sinä tajuat, miten raskasta se koulukyyti on? Pahimmillaan lapset iatuu taksissa neljä tuntia päivässä.

Sen päällekö sitten pitäisi rämpiä harrastukseen ?

Vierailija
8/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen ihmettelen, että miksei lapsi voi itse kulkea muutaman kilometrin matkaa. Helsingin järjestelyt eivät ole tiedossani. Jos todella on näin, niin kuulostaa tosi ikävältä ja rankalta. Kaikki eivät kuitenkaan asu Helsingissä. Tämä viitaten siis edelliseen.

Ap

Vierailija
9/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No odotapa vaan kun saat niitä lapsia ja joudut sydän syrjällään seuraamaan miten ne tuolla liikkuu... pimeässä ja teinilaumojen keskellä. Osa 18 v saaneet juuri ajokortin ja pärtsäävät ees taas rallia... Pyörällä ei ole edes suositeltavaa liikkua itsenäisesti ennen 3lk (näin koulu suosittelee) ja ymmärrän hyvin miksi: todella usein näkee vaarallisia tilanteita, joista vanhemmat ovat autuaan tietämättömiä. Niin kauan ei tiedetä ennen kuin jotain sattuu.

Meillä lapset kulkee koulumatkat kävellen, mutta usein harrastuksiin pääsevät autolla. Siinä on ihan tarpeeksi liikuntaa päivälle, kun usein se harrastuskin on liikuntaa.

Vierailija
10/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen ihmettelen, että miksei lapsi voi itse kulkea muutaman kilometrin matkaa. Helsingin järjestelyt eivät ole tiedossani. Jos todella on näin, niin kuulostaa tosi ikävältä ja rankalta. Kaikki eivät kuitenkaan asu Helsingissä. Tämä viitaten siis edelliseen.

Ap

kyllä monet tuon 2km kulkeekin. Mutta kun monen kohdalla ei enää puhut 2km:stä. Nyt puhutaan ehkä 7km jääkiekkotreeneihin, jotka loppuvat ehkä klo 22. Tai 2 tunnin uintitreeneistä, joista bussilla kestää kotiin bussilla vielä arki-iltanan 1.5h ja seuraavana päivänä on kokeet. ei vanhemmat pikkujuttujen takia kuskaa vaikka sinusta siltä tuntuu.

Kyllä monella on takana ihan vaan, että homma pyörisi ihan kohtuuden rajoissa. Tietenkin kun koulu on vieressä ja julkinenliikenne on nopea tapa ja harrastetaan ihan kevyesti ja vähän siinä kodin vieressä, niin muiden kuskaamisen tarvetta ei edes ymmärretä ja varsinkin jos ei ole joko lapsia tai tyytyy vähään.

Vaikka sm-tasolla urheileminen ja vaativassa koulussa oleminen ei vaan mahdollista, että lapsi tai nuori käyttää päivässä 3 tuntia paikasta paikkaan liikkumiseen. Tai sitten ne menevät huonosti tai homma on lopetettava. Mikä tietenkin monelle vaatimattomaan tyytyväiselle sekä itselle, että lapselle sopii vallan mainiosti. Moni nuori ei tosiaan edes mene autolla kouluun, koska he eivät enää ylipäätään käy koulussa.

Vierailija
11/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut seurattua siskon perheen meininkiä ja tämä on kyllä totta. Lapsena mekin kuljettiin itse kavereille ja kouluun, talvella kävellen, muuten pyörällä. Sisko ja lanko kuskaavat kahta lastaan musiikkiharrastuksiin, liikuntaharrastuksiin, kaverisynttäreille.... Koulumatka taittuu kyytillä, pysäkille vajaa kilometri. Sinnekin käydään heittämässä autolla aina, jos mahdollista. Ei kuulemma lapset jaksa.

Vierailija
12/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Puhutko nyt koulumatkasta, kaverivierailusta vai harrastuksesta? Jos lapsi kävelee nuo kaikki, niin kyllä siitä tulee enemmän kuin "muutaman kilometriä". Lisäksi lapset kävelevät hitaasti, joten ei voi käyttää koko iltaa sen kyttäämiseen missä kukakin milloinkin liikkuu. Vanhemmilla kun on usein omia menoja, asioiden hoitoa, kaupassa käyntiä ym. samalla. Palataan asiaan sitten kun olet itse vanhempi.

Vierailija
13/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Helsingin tilanne on koko lailla myös muissakin suuremmissa kaupungeissa.

Ja esim kun mietin mökkikuntaani niin kas, sieltä lakkautettiin juuri kaikki pienet koulut ja nyt kaikki yhtä isoa, jonne ei kaikilla ole kunnollista kulkua. meidänkin mökin kylästä on sinne kyllä ihan kävely/fillarimatka, mutta ei minkäänlaista kevyen liikenteen väylää, eikä edes piennarta. Ja siinä on vilkas rekkaliikenne koska siellä on tehdas.

Vierailija
14/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

kyllä monet tuon 2km kulkeekin. Mutta kun monen kohdalla ei enää puhut 2km:stä. Nyt puhutaan ehkä 7km jääkiekkotreeneihin, jotka loppuvat ehkä klo 22. Tai 2 tunnin uintitreeneistä, joista bussilla kestää kotiin bussilla vielä arki-iltanan 1.5h ja seuraavana päivänä on kokeet. ei vanhemmat pikkujuttujen takia kuskaa vaikka sinusta siltä tuntuu.

Kyllä monella on takana ihan vaan, että homma pyörisi ihan kohtuuden rajoissa. Tietenkin kun koulu on vieressä ja julkinenliikenne on nopea tapa ja harrastetaan ihan kevyesti ja vähän siinä kodin vieressä, niin muiden kuskaamisen tarvetta ei edes ymmärretä ja varsinkin jos ei ole joko lapsia tai tyytyy vähään.

Vaikka sm-tasolla urheileminen ja vaativassa koulussa oleminen ei vaan mahdollista, että lapsi tai nuori käyttää päivässä 3 tuntia paikasta paikkaan liikkumiseen. Tai sitten ne menevät huonosti tai homma on lopetettava. Mikä tietenkin monelle vaatimattomaan tyytyväiselle sekä itselle, että lapselle sopii vallan mainiosti. Moni nuori ei tosiaan edes mene autolla kouluun, koska he eivät enää ylipäätään käy koulussa.

Tämäkin on vähän nyt eri asia. Ei kaikki lapset harrasta sm-tasolla. Aivan eri asia, jos harrastaa oikeasti monta kertaa viikossa ja monta tuntia, niin siihen vaaditaan ihan erilaista panostusta. Edelleen painotan sitä, että tällä palstalla tullut vastaan, että lapsi pitää kuljettaa parin kilometrin päähän, eikä lapsi sinne pääse omin avuin. Tätä uusavuttomuutta ihmettelen.

Vierailija
15/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 1980. Kävin ala-asteen alaluokilla kuorossa vähän yli 2 km päässä, mutta en kyllä saanut kulkea sinne yksin pyörällä liikenteen takia. Sitten, kun olin ala-asteen viimeisillä luokilla, sain kyllä kulkea pyörällä minne halusin.

Me asutaan 10 km päässä keskustasta ja 20 km päässä ratsastuskoulusta. Lapseni eivät todellakaan saa vielä pitkään aikaan kulkea tuota 10 km matkaa pyörällä, koska matkalla ei ole pyörätietä. Olen aikuinen, enkä enää uskalla ajaa tuota matkaa pimeällä, enkä talvella ollenkaan, koska se on niin mutkainen ja ihmiset ajavat todella kovaa.

Vierailija
16/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset kulkee kouluun kävellen tai pyörällä (n.2km) ympäri vuoden. Harrastuksiinsakin kulkevat pyörällä paljon (n.4km) mutta tämä marras-maaliskuu kuskataan kyllä, kun en halua että pyöräilevät tuolla liukkailla teillä pilkkopimeässä

Vierailija
17/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis Ap.

Vierailija
18/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti saa lukea, että lapsi pitää viedä harrastukseen, lapsi pitää viedä kouluun, pitää viedä kaverille jne. Tämä ihmetyttää, koska itse kuljin kouluun 6-12 vuotiaana pyörällä, kävellen ja potkurilla. Matkaa oli reilu 3 kilometriä. Harvoin vietiin autolla, ehkä jos oli 30 astetta pakkasta tai kaatosade, ei muuten. Joskus koulun jälkeen menin kaverille ja kotimatkaa saattoi olla sitten 10 km. Veljeni kulki pyörällä jalkapallotreeneissä, matkaa oli semmonen 9 km.

Minulla ei ole vielä omia lapsia, mutta miehen kanssa on puhuttu, että saavat kyllä itse huolehtia kulkemisensa mahdollisuuksien mukaan.

Joo, varmaan oli tuollaisessa ympäristössä rauhallista ja mukavaa pyöräillä -jopa 6 v.:na. Itse en todellakaan päästäis kaupunkiympäristössä lapsiani noin nuorena yksin pyöräilemään.

Montako harrastusta sulla oli ja kuinka usein? Mitä välineitä kuljetit mukanasi?

Olet kyllä rasittava.

Vierailija
19/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nykyään lapset pidetään pumpulissa, etteivät varmasti pärjää aikuisina omillaan.

Vierailija
20/129 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Puhutko nyt koulumatkasta, kaverivierailusta vai harrastuksesta? Jos lapsi kävelee nuo kaikki, niin kyllä siitä tulee enemmän kuin "muutaman kilometriä". Lisäksi lapset kävelevät hitaasti, joten ei voi käyttää koko iltaa sen kyttäämiseen missä kukakin milloinkin liikkuu. Vanhemmilla kun on usein omia menoja, asioiden hoitoa, kaupassa käyntiä ym. samalla. Palataan asiaan sitten kun olet itse vanhempi.

No ei tietenkään näitä kaikkia yhtä aikaa :) Mutta jos johonkin voi mennä pyörällä, niin ei tarvisi joka paikkaan olla kuskaamassa. Palataan vain.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä