Eikö lapset osaa enää ajaa pyörällä tai kävellä?
Monesti saa lukea, että lapsi pitää viedä harrastukseen, lapsi pitää viedä kouluun, pitää viedä kaverille jne. Tämä ihmetyttää, koska itse kuljin kouluun 6-12 vuotiaana pyörällä, kävellen ja potkurilla. Matkaa oli reilu 3 kilometriä. Harvoin vietiin autolla, ehkä jos oli 30 astetta pakkasta tai kaatosade, ei muuten. Joskus koulun jälkeen menin kaverille ja kotimatkaa saattoi olla sitten 10 km. Veljeni kulki pyörällä jalkapallotreeneissä, matkaa oli semmonen 9 km.
Minulla ei ole vielä omia lapsia, mutta miehen kanssa on puhuttu, että saavat kyllä itse huolehtia kulkemisensa mahdollisuuksien mukaan.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen ihmettelen, että miksei lapsi voi itse kulkea muutaman kilometrin matkaa. Helsingin järjestelyt eivät ole tiedossani. Jos todella on näin, niin kuulostaa tosi ikävältä ja rankalta. Kaikki eivät kuitenkaan asu Helsingissä. Tämä viitaten siis edelliseen.
Ap
Puhutko nyt koulumatkasta, kaverivierailusta vai harrastuksesta? Jos lapsi kävelee nuo kaikki, niin kyllä siitä tulee enemmän kuin "muutaman kilometriä". Lisäksi lapset kävelevät hitaasti, joten ei voi käyttää koko iltaa sen kyttäämiseen missä kukakin milloinkin liikkuu. Vanhemmilla kun on usein omia menoja, asioiden hoitoa, kaupassa käyntiä ym. samalla. Palataan asiaan sitten kun olet itse vanhempi.
No ei tietenkään näitä kaikkia yhtä aikaa :) Mutta jos johonkin voi mennä pyörällä, niin ei tarvisi joka paikkaan olla kuskaamassa. Palataan vain.
Ap
Mihin sä sen pyörän paat, jos aamulla meet koululle, sitten pitää mennä bussilla harrastukseen josta ei enää kulje busseja illalla ja se matka kotiin sieltä on liian pitkä käbellä?
Jätät koululle? Josta se varastetaan? Ja seuraavana aamuna ei enää pääsekään pyörällä? Vai meinaatko että äiti sitten kävelee koululle ja pyöräilee sen pyörän kotiin? Kunhan ei vaan lasta kuskaa.
Tää on kyllä paras! Pakko kuskata lasta, ettei pyörää pöllitä.
Minä näkisin, että aivan liian moni vanhempi harrastaa lastensa harrastuksia. Vähemmästäkin nuoriso masentuu. Ja autokuskaus on vain pieni sivujuonne koko hommassa.
Eli sinä sitten ostat joka viikko uuden pyörän?
Missä hiton getossa sinä asut? Tuonnehan kannattaisi jo laittaa väijytys.
Asun yhdellä Helsingin kalleimmista alueista. Mutta eihän se pyörä täällä ole, jos kerran se pitää jättää koulun pihalle.
Porvoossakin on paljon kalliita alueita.
Ihan nyt tiedoksi että Helsingissä ja myös muualla liikkuu ihan ammattivarkaita, jotka kyllä tyhjentää sekä kotien että koulujen pihoista niillä lojuvat pyörät. Meillä täällä kalliilla alueella pyörii ihan jatkuvasti pakuja ja pyöriä katoaa tasaiseen tahtiin.
Eikä kukaan ota ylös tuollaisen pakun numeroa?
Kirjoitinko että niitä on tasan yksi? Ja kyllä, asuinalueilla ihmisillä on jopa valvontakamerat ja itse esim koiralenkillä nappaan kuvan epäilyttävistä ajoneuvoista.
Mutta siellä koulun pihalla ei kukaan niitä fillareita päivystää ja siksi ne sieltä just häviääkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaverisynttärikutsuja tulee alaluokilla myös sellaisilta luokkakavereilta, joista lapsi ei tiedä missä kaveri asuu eikä osaa pelkän osoitteen perusteella suunnistaa.
Meillä harrastus on naapurikaupungissa 25km. Nykyään 11v tulee itse bussilla kaupunkiin ja treffaan hänet töiden jälkeen. Paluumatka kotiin on myös ihan hyvää ja laadukasta vanhempi-lapsi -aikaa keskusteluineen.
Itse en kyllä muutenkaan päästä lasta yksin ensimmäistä kertaa jonnekin vieraaseen paikkaan, jos meillä ei ole mitään kontaktia ollut vanhempiin. Meille on välillä tullut jotain random-kavereita ja olen itse oma-alotteisesti ottanut vanhempiin yhteyttä, että tietävät edes osoitteen missä lapsensa on! Ja meidän yhteystietoja. Musta on outoa sellanen, et vanhemmat ei varmista tai kysele mitään, vaan antavat jopa 1 lk:n tulla tuosta noin vaan jonkun luo, josta eivät mitään tiedä. En minä päästä omia lapsia ilman, että olen ollut kontakteissa itse vanhempiin edes joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen ihmettelen, että miksei lapsi voi itse kulkea muutaman kilometrin matkaa. Helsingin järjestelyt eivät ole tiedossani. Jos todella on näin, niin kuulostaa tosi ikävältä ja rankalta. Kaikki eivät kuitenkaan asu Helsingissä. Tämä viitaten siis edelliseen.
Ap
Puhutko nyt koulumatkasta, kaverivierailusta vai harrastuksesta? Jos lapsi kävelee nuo kaikki, niin kyllä siitä tulee enemmän kuin "muutaman kilometriä". Lisäksi lapset kävelevät hitaasti, joten ei voi käyttää koko iltaa sen kyttäämiseen missä kukakin milloinkin liikkuu. Vanhemmilla kun on usein omia menoja, asioiden hoitoa, kaupassa käyntiä ym. samalla. Palataan asiaan sitten kun olet itse vanhempi.
No ei tietenkään näitä kaikkia yhtä aikaa :) Mutta jos johonkin voi mennä pyörällä, niin ei tarvisi joka paikkaan olla kuskaamassa. Palataan vain.
Ap
Mihin sä sen pyörän paat, jos aamulla meet koululle, sitten pitää mennä bussilla harrastukseen josta ei enää kulje busseja illalla ja se matka kotiin sieltä on liian pitkä käbellä?
Jätät koululle? Josta se varastetaan? Ja seuraavana aamuna ei enää pääsekään pyörällä? Vai meinaatko että äiti sitten kävelee koululle ja pyöräilee sen pyörän kotiin? Kunhan ei vaan lasta kuskaa.
Tää on kyllä paras! Pakko kuskata lasta, ettei pyörää pöllitä.
Minä näkisin, että aivan liian moni vanhempi harrastaa lastensa harrastuksia. Vähemmästäkin nuoriso masentuu. Ja autokuskaus on vain pieni sivujuonne koko hommassa.
Eli sinä sitten ostat joka viikko uuden pyörän?
Asun yhdellä Helsingin kalleimmista alueista. Mutta eihän se pyörä täällä ole, jos kerran se pitää jättää koulun pihalle.
Porvoossakin on paljon kalliita alueita.
Ihan nyt tiedoksi että Helsingissä ja myös muualla liikkuu ihan ammattivarkaita, jotka kyllä tyhjentää sekä kotien että koulujen pihoista niillä lojuvat pyörät. Meillä täällä kalliilla alueella pyörii ihan jatkuvasti pakuja ja pyöriä katoaa tasaiseen tahtiin.
Eikä kukaan ota ylös tuollaisen pakun numeroa?
Voi hohhoijaa... Taidat elää jossain lintukodossasi.
Noita pakuja todella on isoissa kaupungeissa jatkuvasti. Poliisi ei pysy perässä, eikä sitä kiinnosta.
No eihän ne osaa kulkea bussillakaan. Just eilen pyörittelin silmiäni, kun kaveri selosti miten kiire tulee, kun töiden jälkeen pitää lähteä viemään Vilma sinne ja Elmo tänne harrastukseen, hirvee paniikki etteivät myöhästy. Molempiin pääsisi lähes suoraan bussillakin ja lapset on about 10vee, kykenisivät ihan hyvin nousemaan omin jaloin bussiin.
Toisaalta, miksi ne lapset osais kävellä tai busseilla kun ei aikuisetkaan osaa. Ahteri on juurtunut niin kiinni siihen auton penkkiin, että kilometrin postireissukin on siis välttämättä tehtävä autolla. Paras on naapurini, joka menee 5min pyöräilymatkan päässä sijaitsevalle salillekin autolla, kesät talvet. Samaan aikaan lähdetään pihasta ja samaan aikaan ollaan perillä :D No tällai autottomana sitä EI VAAN VOI YMMÄRTÄÄ...
Vierailija kirjoitti:
No kato kun tässä on kysymys siitä, että se pyörä VOIDAAN varastaa. Tämä on tietyllä vanhempainlogiikalla ihan just passeli syy pitää se pyörä lukkojen takana omassa varastossa ja kulkea autolla. Vähän saman tason logiikkaa kuin selitys sille, miksi vanhemmat aiheuttaa vaaratilanteita kuskaamalla lapsensa suoraan koulun oven eteen: koska kaikki vanhemmat tuo lapsensa suoraan ovelle, niin siinä on pelottavan kova ruuhka ja ihan TURVALLISUUSSYISTÄ heidänkin pitää siis kaahata suoraan siihen oven eteen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös taannoin uutisoitu etteivät kaikki lapset enää osaa ajaa pyörällä 😮
Enimmäkseen kyse tietysti lienee laiskuudesta..
Minä kutsun kyllä laiskoiksi ja välinpitämättömiksi vanhempia, jotka eivät yhtään piittaa miten lapset liikkuvat matkansa eivätkä huolehdi heidän turvallisuudesta. Llisi minullekin huomattavasti helpompaa olla välittämättä, miten tuo 6v tuolla liikkuu (ja Huom! kenen seurassa.) Monesti nämä itsenäisesti liikkuvat käyvät kaupoissa ja kioskeilla hakemassa karkkeja ja energiajuomia isompien kanssa.
Mitenkäs olisi, että pyöräilisit vaikka yhdessä lapsesi kanssa sinne harrastuksiin? Vai onko autoilu kumminkin helpompaa?
Vierailija kirjoitti:
Monesti saa lukea, että lapsi pitää viedä harrastukseen, lapsi pitää viedä kouluun, pitää viedä kaverille jne. Tämä ihmetyttää, koska itse kuljin kouluun 6-12 vuotiaana pyörällä, kävellen ja potkurilla. Matkaa oli reilu 3 kilometriä. Harvoin vietiin autolla, ehkä jos oli 30 astetta pakkasta tai kaatosade, ei muuten. Joskus koulun jälkeen menin kaverille ja kotimatkaa saattoi olla sitten 10 km. Veljeni kulki pyörällä jalkapallotreeneissä, matkaa oli semmonen 9 km.
Minulla ei ole vielä omia lapsia, mutta miehen kanssa on puhuttu, että saavat kyllä itse huolehtia kulkemisensa mahdollisuuksien mukaan.
Ei kannata olettaa etukäteen että saa terveen ja sopeutuvat lapsen, jota voi sitten itse kasvattaa haluamaansa suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kato kun tässä on kysymys siitä, että se pyörä VOIDAAN varastaa. Tämä on tietyllä vanhempainlogiikalla ihan just passeli syy pitää se pyörä lukkojen takana omassa varastossa ja kulkea autolla. Vähän saman tason logiikkaa kuin selitys sille, miksi vanhemmat aiheuttaa vaaratilanteita kuskaamalla lapsensa suoraan koulun oven eteen: koska kaikki vanhemmat tuo lapsensa suoraan ovelle, niin siinä on pelottavan kova ruuhka ja ihan TURVALLISUUSSYISTÄ heidänkin pitää siis kaahata suoraan siihen oven eteen :D
JÄtä pyöräsi päiväksi, illaksi ja yöksi koulun pihalle valvomatta niin sataprosenttisella varmuudella se pyörä ei siellä koululla enää aamulla ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kutsun kyllä laiskoiksi ja välinpitämättömiksi vanhempia, jotka eivät yhtään piittaa miten lapset liikkuvat matkansa eivätkä huolehdi heidän turvallisuudesta. Llisi minullekin huomattavasti helpompaa olla välittämättä, miten tuo 6v tuolla liikkuu (ja Huom! kenen seurassa.) Monesti nämä itsenäisesti liikkuvat käyvät kaupoissa ja kioskeilla hakemassa karkkeja ja energiajuomia isompien kanssa.
Mitenkäs olisi, että pyöräilisit vaikka yhdessä lapsesi kanssa sinne harrastuksiin? Vai onko autoilu kumminkin helpompaa?
MIten se on järkevämpää kuin ajaa autolla se lapsi snne telinejumppaan ja sillä aikaa lenkkeillä tunti siellä koirien kanssa?
Sen sijaan että ajaa sinne pyörällä lapsen kanssa ja sitten istuu tunnin odottamassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut on keskitetty. Ei ole enää mitään viihtyisiä lähikouluja, vaan isoja tuhannen oppilaan komplekseja keskitetysti.
Tämä on kyllä totta. Itse olin onnekas ja sain kulkea vielä kyläkoulussa. Kuitenkin jos koulumatkaa on tarpeeksi, niin tosiaan on koulukyydit. Ei niistä vanhempien tarvitse huolehtia. Mutta jos koulumatka on vaikka 3-5 km niin silloin ei saa kyytiä. Kuinka moni kulkee pyörällä enää?
Ap
Koulumatkaa ekaluokkalaisella 6 km, taksi noutaa 300 m päästä klo 6.45 ja koululla lapsi on 7:50. Paljon järkevämpää antaa lapsen nukkua klo 7 asti ja viedä lapsi koululle omalla työmatkalla, jolloin ollaan taksin kanssa suunnilleen samaan aikaan perillä.
Eikä edes asuta missään korvessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvassa koulussa pääsee ajamaan oven eteen ellet sitten tarkoita sitä kadulle avautuvaa ovea, jota käytetään erittäin harvoin. Valitettavasti laki ei kiellä pysähtymästä kadunvarteen, joskus jopa pysäköimästä,ellei sitä ole erikseen merkein kielletty.
No niin, hyvin tullut keskustelua aiheesta. Tarkoitukseni ei ollut olla rasittava tai jyrkkä mielipiteissäni eikä se oikeastaan ole mielipide vaan havainto. En ole väittänyt, että lapsien pitäisi kulkea aina ja kaikkialle vain pyörällä ja kävelen. Jos oikeasti harrastus on 20 km päässä, niin eihän sinne pääse muuten kuin autolla! Ymmärrän tämän oikein hyvin.
Omia lapsia ei tosiaan ole, mutta olenhan minäkin elänyt lapsiperhe arkea silloin kun olin lapsi. Potkurilla vietiin talvella sukset ja luistimet kouluun, kun joku kyseli, että mitä kuskasin. Tässä nyt takerruttiin ihan väärin siihen mitä tarkoitin. En todellakaan kuvittele, että esim. 8 v laitetaan kävelemään tien päälle lätkäkamppeet niskassa ja matkaa on 10 km. Ei ei ei.
Lähinnä juuri näitä, joilla olisi MAHDOLLISUUS kulkea omin avuin, mutta kun ei VIITSITÄ. Anteeksi isot kirjaimet, mutta jos nyt menisi perille. Ei ne lapset siis ole sokerista ja pumpuista tehtyjä. Mielipiteeni on toki omani ja minulla ei ole kokemusta kaupunkiasumisesta, jolloin tilanne olisi varmasti minullakin hieman erilainen.
Maailma on toki muuttunut ja tuntuu, että kaikkialla on vain enemmän ja enemmän pelottavia asioita. Voi olla että mieli mulla muuttuu, kun omia lapsia saan. Mielestäni vain tekisin karhunpalveluksen kasvavalle lapselle, joka tarvitsee monipuolista liikuntaa. Omilla asuinpaikka valinnoillaan voi myös vaikuttaa siihen, että kuinka turvallista on. Eikä ole nyt tarkoitus yrittää ketään syyllistää.
Hyvä kun jaksatte kuskata lapsia harrastuksiin. Ei ne sinne 20 km päähän itse pääse.
Ap
Ainakin meilläpäin ihmiset ajavat niin tyytyväisinä päin punaisia suojatiellä, etten todellakaan päästä lasta edes alakouluiässä yksin kulkemaan matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIten se on järkevämpää kuin ajaa autolla se lapsi snne telinejumppaan ja sillä aikaa lenkkeillä tunti siellä koirien kanssa?
Sen sijaan että ajaa sinne pyörällä lapsen kanssa ja sitten istuu tunnin odottamassa?
Lapsi saa liikuntaa. Hiilijalanjälki pienenee. Ja voit kai sinäkin lenkkeillä sen tunnin, vai pitääkö katsoa silmä kovana pyörää ettei sitä varasteta?
Oikeasti suomalaisten pitäisi vähän skarpata tuon autossa istumisen vähentämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tää on taas näitä! Kun minulla oli ankeaa, eikä kukaan kuskannut niin kostan sen tulevaisuudessa lapsilleni ja en kuskaa heitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi saa liikuntaa. Hiilijalanjälki pienenee. Ja voit kai sinäkin lenkkeillä sen tunnin, vai pitääkö katsoa silmä kovana pyörää ettei sitä varasteta?
Oikeasti suomalaisten pitäisi vähän skarpata tuon autossa istumisen vähentämiseksi.
Saa se lapsi sitä liikuntaa siellä telinejumpassakin.
Ja itse kyllä en tarvitse ensin 12 kilsan pyöräilyä, tunnin lenkkeilyä ja sen jälkeen vielä aitten taas tunnin lenkkiä koirien kanssa, jotka saisi sitten odottaa jalat ristissä koko sen ajan.
Vierailija kirjoitti:
No niin, hyvin tullut keskustelua aiheesta. Tarkoitukseni ei ollut olla rasittava tai jyrkkä mielipiteissäni eikä se oikeastaan ole mielipide vaan havainto. En ole väittänyt, että lapsien pitäisi kulkea aina ja kaikkialle vain pyörällä ja kävelen. Jos oikeasti harrastus on 20 km päässä, niin eihän sinne pääse muuten kuin autolla! Ymmärrän tämän oikein hyvin.
Omia lapsia ei tosiaan ole,mutta olenhan minäkin elänyt lapsiperhe arkea silloin kun olin lapsi. Potkurilla vietiin talvella sukset ja luistimet kouluun, kun joku kyseli, että mitä kuskasin. Tässä nyt takerruttiin ihan väärin siihen mitä tarkoitin. En todellakaan kuvittele, että esim. 8 v laitetaan kävelemään tien päälle lätkäkamppeet niskassa ja matkaa on 10 km. Ei ei ei.
Lähinnä juuri näitä, joilla olisi MAHDOLLISUUS kulkea omin avuin, mutta kun ei VIITSITÄ. Anteeksi isot kirjaimet, mutta jos nyt menisi perille. Ei ne lapset siis ole sokerista ja pumpuista tehtyjä. Mielipiteeni on toki omani ja minulla ei ole kokemusta kaupunkiasumisesta, jolloin tilanne olisi varmasti minullakin hieman erilainen.
Maailma on toki muuttunut ja tuntuu, että kaikkialla on vain enemmän ja enemmän pelottavia asioita. Voi olla että mieli mulla muuttuu, kun omia lapsia saan. Mielestäni vain tekisin karhunpalveluksen kasvavalle lapselle, joka tarvitsee monipuolista liikuntaa. Omilla asuinpaikka valinnoillaan voi myös vaikuttaa siihen, että kuinka turvallista on. Eikä ole nyt tarkoitus yrittää ketään syyllistää.
Hyvä kun jaksatte kuskata lapsia harrastuksiin. Ei ne sinne 20 km päähän itse pääse.
Ap
Juu sen kyllä huomaa. Lapsettomat kun noin yleensäkin tuntuvat mielestään olevan maailman parhaita kasvattajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tää on taas näitä! Kun minulla oli ankeaa, eikä kukaan kuskannut niin kostan sen tulevaisuudessa lapsilleni ja en kuskaa heitäkään.
Kai sekin yhdenlaista kostamista on, että lapsista jo neljäsosa on ylipainoisia. Arkiliikunnan väheneminen on yksi suuri syy tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa se lapsi sitä liikuntaa siellä telinejumpassakin.
Ja itse kyllä en tarvitse ensin 12 kilsan pyöräilyä, tunnin lenkkeilyä ja sen jälkeen vielä aitten taas tunnin lenkkiä koirien kanssa, jotka saisi sitten odottaa jalat ristissä koko sen ajan.
Eli koiratkin on ihan välttämätöntä ajaa autolla lenkille? Ei ihme, että tarvittaisiin kymmenen maapalloa tjsp.