Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen alhainen syntyvyys - miesnäkökulmaa kaivataan!

Vierailija
21.11.2018 |

Tuntuu, että nyt kun mediassa puhutaan paljon alhaisesta syntyvyydestä ja pelotellaan sillä, niin naisia syyllistetään joka paikassa ihan kohtuuttomasti. Artikkeleista jää helposti kuva, etteivät koulutetut naiset kaipaa elämäänsä lapsia ja lykkäävät niiden hankintaa kunnes on monen kohdalla jo myöhäistä.

Musta kuitenkin tuntuu, että monissa parisuhteissa mies on se, joka sitä lapsenhankintaa haluaa lykätä. Ainakin omalla kohdalla ja monien kavereidenkin kanssa on näin: katsotaan vähän myöhemmin, ei vielä, työ täytyy olla ensin pisteessä X, pitää olla X määrä rahaa, tai auto, tai talo...tuntuu, että noita syitä olla hankkimatta lapsia löytyy loputtomiin! Haluisinkin siis kuulla, mistä se lapsettomuus parisuhteessa olevien miesten kohdalla johtuu? Halutaanko että kaikki olisi ns. valmista ennen vauvaa, ollaanko suhteessa väärään ihmiseen, onko omat harrastukset ja kaverit vielä tärkeämpiä, pelottaako oman elämän menetys, oma isyys tai onko huonoja lapsuusmuistoja? Painaako taloudelliset vai tunnesyyt enemmän? Eikö vaan haluta lapsia muttei kehdata sitä vauvakuumeilevalle kumppanille sanoa? Keskustelua, kiitos!

Kommentit (6577)

Vierailija
3861/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuus on niin huono asia että harva ihminen siihen suostuu vapaaehtoisesti ja tämän takia syntyvyys on laskenut tasa-arvon myötä. Kuka oikeasti nauttii tai tykkää jostain lapsen hoitamisesta? Ne myös vie rahaa ja vie vapauden ihmiseltä. 

Ystävät kellä on lapsia on jatkuvasti kiireisiä eikä ne pääse oikeastaan mihinkään ja osa joutunut olemaan töistäkin pois lapsen takia, heistä kukaan ei ole onnellinen ja osa sanonut että he eivät oikein nauti isänä olemisesta.

Minä itse olen lapseton ja olen oikeastaan melko varma etten minä lapsia halua tehdä. 

Minulla on lapset ns. pahimmassa teini-iässä. Jos voisin pysäyttää kellon tähän hetkeen ja elää heidän kanssaan tätä elämää loputtomiin niin olisi houkutus tehdä niin. Koska he ovat ihania ja tuovat elämääni niin paljon iloa, hauskuutta ja rakkautta. Kaikkea hyvää. Monelle vanhemmalle lapsiperheaika on elämän parasta aikaa. Sekin on hyvä muistaa, vaikka perusnarratiivi nykyään lähes kaikesta, myös lapsiperheistä, on perusnegatiivinen.

No ei siltä kyllä vaikuta kun naiset vaativat miehiltä sitä ja tätä. Naisten valituksesta jää sellainen kuva että se on erittäin haastavaa sekä rankkaa. Miten sellainen voi olla oikein hauskaa ja nautinnollista?

Voithan sinä naida muutaman kuukauden ajan koko valveillaoloaikasi ja pari kertaa yölläkin. Kyllä sinulla jossain vaiheessa kunto pettää ja mietit, että jospa voisi tehdä jotain muutakin välillä.

Vierailija
3862/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies sanoo,ettei halua lasta, eikä hoitaa niitä, on vastaus ihan ok. Jokaisella on oikeus olla haluamatta lasta, MUTTA, jos mies sanoo, että on valmis siittämään lapsen, jos ei tarvitse siitä mitenkään huolehtia eikä maksaa, osoittaa tämä ihmisessä täydellistä välinpitämöttömyyttä muita ihmisiä kohtaan.

Eikö nämä miehet ollenkaan tajua, että on kyse toisesta ihmisestä? Ihan oikeasta sellaisesta. Se miehen siitos tuo maailmaan ihan uuden ihmisen, joka elää kokonaisen elämän. Minkälainen ihminen on valmis saattamaan maailmaan ihmisen, mutta ei sen jälkeen piittaa tästä mitenkään? 

Käveleekö tälläinen mies kadulla ohi, jos joku liukastuu, kaatuu ja kaatuessa pää halkeaa? Eipä miestä kiinnosta, miten tuolle toiselle ihmiselle käy.  Tai näkee miehen ra---s--k--a---a-m---a lasta? No mitäpäse  minua liikuttaa, ohi vaan. Mitäpä ne muut ihmiset kiinnostaa, oma napa vaan. 

Osaatteko te välittää  edes omista läheisistänne, vai onko nekin ihan jonnejoutavia. Ihan sama miten niille käy.

Mies voi suhtautua lapsen tekemiseen kuin purkkiin runkkaamisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3863/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuus on niin huono asia että harva ihminen siihen suostuu vapaaehtoisesti ja tämän takia syntyvyys on laskenut tasa-arvon myötä. Kuka oikeasti nauttii tai tykkää jostain lapsen hoitamisesta? Ne myös vie rahaa ja vie vapauden ihmiseltä. 

Ystävät kellä on lapsia on jatkuvasti kiireisiä eikä ne pääse oikeastaan mihinkään ja osa joutunut olemaan töistäkin pois lapsen takia, heistä kukaan ei ole onnellinen ja osa sanonut että he eivät oikein nauti isänä olemisesta.

Minä itse olen lapseton ja olen oikeastaan melko varma etten minä lapsia halua tehdä. 

Tää. Miksi kukaan haluaa lapsia kun ne vain haittaa elämistä.

Eivät kaikki suinkaan koe niiden haittaavan elämistä vaan monille lapsi on hartaimmin toivottu asia maailmassa. Ei tietenkään kaikille.

Erittäin omituista että joillekkin se on hartaimmin toivottu asia maailmassa. Minä en sitä ymmärrä.

Aika tylsä elämä saa olla jos joku lapsi on niin tärkeä asia elämässä että sellanen on tehtävä.

Vierailija
3864/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet, jos ette halua kerta niitä  lapsia voisitteko ottaa vastuuta sitten siitä ehkäisystä

Jälkiehkäsy on myös keksitty. Mutta joo yleensä myös naiset haluavat ilman kumia ja e-pillerit on keksitty.

Jälkiehkäisy toimii vain tietyssä vaiheessa kiertoa, joten sen varaan ei kannata tuudittautua. Ja se ehkäisee, joka ei lasta halua.

Ketjun aihe ei liene "miehet jotka eivät osaa käyttää ehkäisyä"

Vierailija
3865/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki suinkaan koe niiden haittaavan elämistä vaan monille lapsi on hartaimmin toivottu asia maailmassa. Ei tietenkään kaikille.

Erittäin omituista että joillekkin se on hartaimmin toivottu asia maailmassa. Minä en sitä ymmärrä.

Aika tylsä elämä saa olla jos joku lapsi on niin tärkeä asia elämässä että sellanen on tehtävä.

Naisten biologia. Sit ne luulee että mies kokee asian samanlaisena, vaikka oikeasti lapsen isästä ei ole koskaan varmuutta.

Vierailija
3866/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet, jos ette halua kerta niitä  lapsia voisitteko ottaa vastuuta sitten siitä ehkäisystä

Jälkiehkäsy on myös keksitty. Mutta joo yleensä myös naiset haluavat ilman kumia ja e-pillerit on keksitty.

Jälkiehkäisy toimii vain tietyssä vaiheessa kiertoa, joten sen varaan ei kannata tuudittautua. Ja se ehkäisee, joka ei lasta halua.

Ketjun aihe ei liene "miehet jotka eivät osaa käyttää ehkäisyä"

Sopii silti ketjuun, sillä moni mies on sanonut, että ei halua lapsia. En muista kuin yhden kommentin, jossa mies kirjoitti, että ei halua seksiäkään. Loogisesti ajatellen miehet haluavat seksiä, mutta ei lapsia.

Vierailija
3867/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ihmiset ovat kovin erilaisia. Ei sillä tylsyyden kanssa ole mitään tekemistä.

Vierailija
3868/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

p..kele kirjoitti:

Lihavat feministi-yh-mammat käyttävät kaikki lapsilisät siideriin ja perunalastuihin ja kaikki aika kuluu tinderissä. Vielä sitten ihmettelevät miksi miehiä ei kiinnosta rahoittaa tuota sikailua.

Onko eronneelle miehelle yhtä suuri synti juoda kaljaa, syödä makkaraa ja olla tinderissä? Varmastikin, koska haluamme olla  johdonmukaisia.

Rahoittaako nainen sen?

Vierailija
3869/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä tässä ketjussa kuultu miehinen näkökulma on ollut silmiä avaava. Käsitykseni miehistä on ehkä hitusen entistä negatiivisempi, mutta hyvä että on kuultu suoraa puhetta. Lähinnä itseäni yllätti se, miten vähän tuli esiin kumppanin puute. Se tulee esiin kuitenkin tutkimuksissa ja kyselyissä. Mutta hyvä tietää että monille lapset ja perhe-elämä nyt vain näyttäytyvät vastenmielisinä ja arvottomina. Siihen ei kumppanin löytyminenkään varmasti auta.

Vierailija
3870/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

p..kele kirjoitti:

Lihavat feministi-yh-mammat käyttävät kaikki lapsilisät siideriin ja perunalastuihin ja kaikki aika kuluu tinderissä. Vielä sitten ihmettelevät miksi miehiä ei kiinnosta rahoittaa tuota sikailua.

Onko eronneelle miehelle yhtä suuri synti juoda kaljaa, syödä makkaraa ja olla tinderissä? Varmastikin, koska haluamme olla  johdonmukaisia.

Rahoittaako nainen sen?

Jos hänellä on nainen joka noiden hankintaan osallistuu niin kyllä.

Vierailija
3871/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä tässä ketjussa kuultu miehinen näkökulma on ollut silmiä avaava. Käsitykseni miehistä on ehkä hitusen entistä negatiivisempi, mutta hyvä että on kuultu suoraa puhetta. Lähinnä itseäni yllätti se, miten vähän tuli esiin kumppanin puute. Se tulee esiin kuitenkin tutkimuksissa ja kyselyissä. Mutta hyvä tietää että monille lapset ja perhe-elämä nyt vain näyttäytyvät vastenmielisinä ja arvottomina. Siihen ei kumppanin löytyminenkään varmasti auta.

Onko tuo nyt mikään ihme kun sen kumppanin ja perheen pysyvyydestä edes senvertaa että lapset kasvaisi aikuisiksi ei voi olla nykynaisten kanssa minkäänlaisia takeita. Naiset vaihtaa miestä kuin paitaa ja nyt ollaan niin ihmeissään kun miehet eivät enää halua leikkiä kanssanne. Feminismi voitti mutta voitto vapauttikin miehet.

Vierailija
3872/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin oma mökki on hartaimmin toivottu asia maailmassa. Itse en tajua, kuka haluaa sellaisen työmaan, jossa ei ole kuin rahareikiä ja alituista raatamista.

Vierailija
3873/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo nyt mikään ihme kun sen kumppanin ja perheen pysyvyydestä edes senvertaa että lapset kasvaisi aikuisiksi ei voi olla nykynaisten kanssa minkäänlaisia takeita. Naiset vaihtaa miestä kuin paitaa ja nyt ollaan niin ihmeissään kun miehet eivät enää halua leikkiä kanssanne. Feminismi voitti mutta voitto vapauttikin miehet.

Se pysyvyys on tietysti asia johon voi itsekin yrittää vaikuttaa. Huonosta liitosta on oikeus erota sekä miehellä että naisella. Mutta jos pelkää ettei onnistu pysyvää suhdetta luomaan niin aina voi olla yksinkin. Elämässä on aina riskejä..

Vierailija
3874/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lapset ns. pahimmassa teini-iässä. Jos voisin pysäyttää kellon tähän hetkeen ja elää heidän kanssaan tätä elämää loputtomiin niin olisi houkutus tehdä niin. Koska he ovat ihania ja tuovat elämääni niin paljon iloa, hauskuutta ja rakkautta. Kaikkea hyvää. Monelle vanhemmalle lapsiperheaika on elämän parasta aikaa. Sekin on hyvä muistaa, vaikka perusnarratiivi nykyään lähes kaikesta, myös lapsiperheistä, on perusnegatiivinen.

No ei siltä kyllä vaikuta kun naiset vaativat miehiltä sitä ja tätä. Naisten valituksesta jää sellainen kuva että se on erittäin haastavaa sekä rankkaa. Miten sellainen voi olla oikein hauskaa ja nautinnollista?

Se on vähän kuin muidenkin asioiden kanssa. Jotkut esim. tykkää haastavasta ja rankasta työstä, koska kokee sen merkitykselliseksi. Samoin lasten kanssa. Ei kaikille ole tärkeää päästä elämässä mahdollisimman helpolla.

Vierailija
3875/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsia koska ei kiinnosta leikkiä mitää kodinhengetärtä.

M23

Miehet on niin kätevästi syrjäytetty lasten kasvatustyöstä, että tuo on varmaan monelle miehelle syy jättää lapset hankkimatta jos on tuollaista sivusta seurannut. Lisäksi jos on isäksi jo tullut, niin monet miehet passivoituvat ajan myötä, koska heidät syrjäytetään heti alusta saakka kaikesta päätöksenteosta lapsia koskien. Ja tuo passivoituminen johtaakin sitten ennen pitkää eroon. Nykykasvatuksessa isän pitäisi olla niin kuin vara-äiti, eikä mitään miehisyyttä saisi enää näyttää. Mies vain tottelee kiltisti ja varoo sanomasta mitään toksista, joka automaattisesti vahingoittaa lasta ikuisesti. Mitään ei saa kieltää, kuria ei saa pitää, koskaan ei saa sanoa mitään negatiivista, koska lapsi on perheen johtaja. Se on nykyajan kasvatusta.

Siis miehiä ei "kiinnosta leikkiä kodinhengetärtä" mutta sitten kuitenkin nainen on se, joka syrjäyttää heidät kasvatustyöstä? Kuulkaas herrat - jonkun se koti ja lapset on hoidettava, ja jos teitä ei kiinnosta niin on turha uhriutua siitä, että joku muu sen tekee.

Älä yleistä.

Minä miehenä perustaisin vaikka suurperheen jos nainen olisi se kodinhengetär sen aikaa kun lapset menee päiväkotiin.

Minä naisena voisi perustaa suurperheen jos mies olisi kodinhengetär sen jälkeen kun lapset on mennyt päiväkotiin. Eli hän hoitaisi hakemiset, viemiset, retket, oikeat vaatteet, vanhempain illat, vasut yms. Ja tietysti kävisi kaupassa, siivoaisi ja laittaisi ruoan oman työpäivänsä jälkeen. Mitä seurannut niin se kaaos alkaa vasta kun ne menee tarhaan.
Toki joku muu saisi myös synnyttää kuin minä. Ai hitto, ei kai ole mahdollista että alkaisin perhettä perustaa.

Kuulostaa sitä että kaipaat naista rinnallesi.

Mitä sä miehellä? Rahat?

Miehet täällä kuvittelevat olevansa suuriakin rahamiehiä. Vähän kyllä hymyilyttää. Ei täällä kukaan teidän rahapussillanne vaurastu. Kun nyt viitsisitte ne lastenne elatukset maksaa niin se riittää.

Ok, samaan aikaan te naiset kerrotte kuinka miehen tuloja tarvitaan kun äiti jää kotiin lapsen kanssa, siksi työtön mies ei ole ihanteellinen kumppani.

Vierailija
3876/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies oli sitä mieltä että toki niitä lapsia kaikille vaan tulee ja kun kerroin että mun kanssa niitä ei tule ikinä, se oli että aha no sitten ei tule. Että sen verran kiinnostunut se niistä lapsista sitten oli.

Vierailija
3877/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle lapsi ei ollut ollenkaan se toivotuin asia maailmassa, mutta kun sitten sellaisen sain (vahinkoraskaus) tajusin, että lapsi oli parasta mitä elämä voi antaa.

Sen vahingon jälkeen sain vielä muutaman ihan tarkoituksella tehdyn lapsen. 

Lapset ovat vain lyhyen aikaa lapsia ja sitten kasvavat isoiksi. Heistä on aivan mieletön ilo koko ajan.

Nyt kun lapset ovat jo isoja, aikuisia ihmisiä, heistä on iloa erilailla kuin siloin, kun olivat pieniä ja aina läsnä.

Lapset on oikeasti parasta elämässä, mutta en minäkään sitä vielä 30 vuotiaana tiennyt.

Vierailija
3878/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elin Afrikassa, tiedän sen siitä koska minulla on niin suuri meisseli.

Vierailija
3879/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten biologia. Sit ne luulee että mies kokee asian samanlaisena, vaikka oikeasti lapsen isästä ei ole koskaan varmuutta.

Älä höpötä paskaa. Lapsen isästä on varmuus yleensä aina. Hyvin pienessä % ei ole. nykyään on helppo testata, ei tarvitse vinkua. meillä kaikki 4 lasta on 100% avoimiehen ja niin on yleensäkin. 

Vain harvoin, aniharvoin on toisin.

Vierailija
3880/6577 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset haluaa lapsia?

Biologinen tarve. Halutaan perhe. Halutaan rakastaa toista ihmistä. Halutaan sisältöä, merkitystä ja jatkuvuutta elämään. Rakastetaan lapsia. Puolisokin haluaa lapsia ja yhteinen lapsi on suuri rakkauden teko. Halutaan olla osa isompaa yhteisöä. Halutaan pitää pikkulasta sylissä, koska se on maailman ihanin asia. Halutaan opettaa lapselle asioita, tehdä niitä yhdessä hänen kanssaan. Halutaan oppia uusia juttuja. Halutaan jotain muuta. Halytaan kypysä ja kasvaa aikuisiksi ja viisastua. Halutaan olla hyvä toiselle ihmiselle. Halutaan suoda isovanhemmuus omille vanhemmille, koska heidän näkeminen yhdessä liikuttaa. Halutaan seurata lapsen kasvua. Halutaan kokea raskaan aolo ja synnytys.

Monia erilaisia syitä ja niiden yhdistelmiä.

Yhteinen lapsi rakkauden teko. 

Hauska että nainen valitsee lapsen miehen edeltä joten se siitä rakkaudesta.

Tietenkin valitsee, jos valintatilanne tulee. Mies pärjää omillaan, lapsi ei.

eli nainen on oikeasti itsekäs. Mieheltä halutaan vain siemen koska rakkaus katoaa välittömästi kun miehestä ei ole enää hyötyä

Voi taivas! Sinun mielestäsi siis naisen pitäisi hyljätä lapsensa lastenkotiin ja valita mies?

Ja sitä sinäkin sitten paheksuisit, että sellaisia ne naiset on.

Eli mikään ei kelpaa.

Mutta onhan se nyt ihan selvää, että nainen valitsee lapsensa, joka oikesti on hoivan tarpeessa, eikä miestä, jos kerran valittava on.  Se nimenomaan on sitä rakkautta. Äidin rakkaus on suurin. Ettet vain olisi kateelinen sille?