Suomen alhainen syntyvyys - miesnäkökulmaa kaivataan!
Tuntuu, että nyt kun mediassa puhutaan paljon alhaisesta syntyvyydestä ja pelotellaan sillä, niin naisia syyllistetään joka paikassa ihan kohtuuttomasti. Artikkeleista jää helposti kuva, etteivät koulutetut naiset kaipaa elämäänsä lapsia ja lykkäävät niiden hankintaa kunnes on monen kohdalla jo myöhäistä.
Musta kuitenkin tuntuu, että monissa parisuhteissa mies on se, joka sitä lapsenhankintaa haluaa lykätä. Ainakin omalla kohdalla ja monien kavereidenkin kanssa on näin: katsotaan vähän myöhemmin, ei vielä, työ täytyy olla ensin pisteessä X, pitää olla X määrä rahaa, tai auto, tai talo...tuntuu, että noita syitä olla hankkimatta lapsia löytyy loputtomiin! Haluisinkin siis kuulla, mistä se lapsettomuus parisuhteessa olevien miesten kohdalla johtuu? Halutaanko että kaikki olisi ns. valmista ennen vauvaa, ollaanko suhteessa väärään ihmiseen, onko omat harrastukset ja kaverit vielä tärkeämpiä, pelottaako oman elämän menetys, oma isyys tai onko huonoja lapsuusmuistoja? Painaako taloudelliset vai tunnesyyt enemmän? Eikö vaan haluta lapsia muttei kehdata sitä vauvakuumeilevalle kumppanille sanoa? Keskustelua, kiitos!
Kommentit (6451)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todelliset syyt ovat liian arkoja tälle foorumille tai yleiseen keskusteluun otettavaksi esille kaunistelematta.
Syyt voi kitetyttää yhteen lauseeseen; miehet universaalisti eivät ota isyysvastuuta (panos lähinnä yhteisöllinen) löyhän seksuaalisen moraalin kulttuuriessa. Sitä ei paranna se, että nykyinen sosioekonominen hierarkia tekee miehiestä keskimäärin entistä epähaluttavampia naisten silmissä naisten aseman ja mediasta saatavan "täydellisten" mieskuvan vuoksi.
Niin todellinen syy on juuri tuo eikä sitä tarvitse olla ääneen sanomatta, vaan naiset ovat yksinkertaisesti metoo ja femakkoisuus mädättänyt pilalle ja kääntänyt miehelle perheellisyyden tavoitetilasta käytännössä henkilökohtaiseksi konkurssiksi ja helvetiksi. Jota on syytä kaikien miehien, joilla on vähänkään itsesuojeluvaistoa, vältellä kaikin mahdollisin käytettävissä olevin keinoin.
Taisi olla Popeda, joka aikanaan lauloi että : " ....ei kukaan ehdoin tahdoin pelleks halua ........."
Näin se on, kyllä naisen tehtävä on lutkuttaa munaa ja hoitaa koti ja lapset ja näyttää aina himottavalta.
Itse olen eronneena keski-ikäisenä miehenä varoittanut kaikki nuoria miehiä lisääntymisestä. Miehen asema erotilanteessa on todella paska. Itse olen nyt 3,5 vuotta ollut jatkuvassa löysässä hirressä taloudellisten vaatimusten ja lasten näkemisen suhteen. En todellakaan voi suositella kenellekään tällaisen riskin ottamista.
Omalla kohdalla, 35v mies, vasta pari viimeistä vuotta ovat olleet sellaisia että lapsen tekeminen on alkanut olemaan kiinnostuksien listalla, ennen on ollut elämässä vähän kaikennäköistä menoa niin otollista aikaa ei ole ollut,
Nyt kun otollinen aika alkaa olemaan, olen suunnittelemassa muuttoa pois Suomesta. Muuttoon on muutama syy, mutta yksi niistä on suomalaisten yleinen negatiivinen ajattelutapa asioista, ja se että 90% ihmisistä tuntuu olevan kokoajan paha olo jostain. Näin myös tällä hetkellä sinkkuna sopivan naisen löytäminen on paljon helpompaa muualla. Suomessakin on tottakai poikkeuksia sääntöön ja fiksuja, kauniita ja energisiä naisia, mutta niitä on vaan niin paljon hankalampi löytää täältä. Plus, geenipoolin laajentaminen tuottaa aina parempia tuloksia. Hyvin usein eri etnisten taustojen vanhemmille syntyy kauniita lapsia joista kasvaa hyvin viehättäviä aikuisia. Vientiä on ihan riittävästi täälläkin, mutta nykyään tulee keskityttyä suomalaisten mimmien kanssa vain fyysisiin suhteisiin.
Eli siinäpä ne syyt pähkinänkuoressa, jäänyt tähän asti koska vasta viimeisinä parina vuotena on ollut tunne sopivasta ajasta, ja nykyinen oma haluttomuus uuteen parisuhteeseen suomalaisen naisen kanssa.
- koska mediatajunta antaa ihmisille kuvaa missä irtosuhteita harrastava ihminen on menestyjä. Perheen perustava on luuseri
- digitalisaatio ja internet sumentaa tajuntaa luulemaan elämää erilaiseksi kuin mitä se oikeasti on
- yhteiskunta tukee verotuksen kautta yhä enemmän yksin elämistä
- ihmisistä on tullut ärsykkeiden määrän noustua paljon enemmän nautintoja harrastavia. Nautintoja janoava ei ehdi kasvattamaan lapsia
Haluaisin lapsia, mutta kun töitä ei ole ja rahaa tuskin elellä ilman lapsiakaan. Muutenkin huolettaa tämä maailman nykymeno,
Itse olen siis tosiköyhästä perheestä ja meillä ei käytännössä ollut edes varaa ruokaan, eli päivän ainoa ruoka oli koulussa. En halua yhtäkään lasta elämään samanlaista lapsuutta mikä minulla oli.
M 26
Vierailija kirjoitti:
Oma mies on yli kolmekymppinen, mutta haluaa vapaa-ajallaan vaan pelata x-boxia kavereidensa kanssa ja käydä keikoilla. Kolme vuotta ollaan oltu yhdessä ja lapsista on puhuttu, mutta itsekin olen saanut vastaukseksi vaan tätä "kattellaan" -osastoa. Mies myös tuntuu kuvittelevan että jos lopetettais ehkäisy, pamahtaisin paksuksi saman tien eikä tajua, että hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen voi kestää kuukausia, ennen kun menkat palautuu normaaliksi ja raskautuminen on edes mahdollista. Joku mies äsken fiksusti ylempänä sanoikin, ettei miehille opeteta oikein koskaan lisääntymisterveyttä koskevia asioita. Miksei? Tähän voisi tulla ihan kansallisella tasolla joku muutos jos kerran synnytystalkoita vingutaan!
Vaikuttaa että sulla on jo perheessä yksi ikiteini. Eiköhän siinä ole tarpeeksi lapsia huolehdittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen eronneena keski-ikäisenä miehenä varoittanut kaikki nuoria miehiä lisääntymisestä. Miehen asema erotilanteessa on todella paska. Itse olen nyt 3,5 vuotta ollut jatkuvassa löysässä hirressä taloudellisten vaatimusten ja lasten näkemisen suhteen. En todellakaan voi suositella kenellekään tällaisen riskin ottamista.
Näitä rahastusjuttuja aina ihmettelen, Suomessa elatusriidat voi viedä oikeuteen, joka takuulla ratkaisee asian tasapuolisesti, puhtaasti tulojen, menojen ja lapsen elatustarpeen mukaan.
Syyt syntyvyyden vähentymiseen ovat mielestäni seuraavat:
1. Yhteiskunnan kontrollin lisääntyminen. Tämä sisältää sen, että ihmiset yleisesti ottaen kouluttautuvat pitkään ja joutuvat keskittymään työuran rakentamiseen.
2. Liberalismin lisääntyminen. Tähän sisältyy parisuhdemarkkinoiden pinnallistuminen.
Käytännön ongelmia tällä hetkellä:
1. Persoonallisuushäiriöiset miehet dominovat parisuhdemarkkinoita. Joka toisella lapsella, joiden isä on alle 30-vuotias, isällä on B-clusterin persoonallisuushäiriö.
Jokaisella naisella tuntuu olevan joku narsisti, tai psykopaatti, jonka perään he itkevät ja kaipaavat ja, joka oli se maailman paras mies.
Robert Ressler kirjoitti:
Syyt syntyvyyden vähentymiseen ovat mielestäni seuraavat:
1. Yhteiskunnan kontrollin lisääntyminen. Tämä sisältää sen, että ihmiset yleisesti ottaen kouluttautuvat pitkään ja joutuvat keskittymään työuran rakentamiseen.
2. Liberalismin lisääntyminen. Tähän sisältyy parisuhdemarkkinoiden pinnallistuminen.
Käytännön ongelmia tällä hetkellä:
1. Persoonallisuushäiriöiset miehet dominovat parisuhdemarkkinoita. Joka toisella lapsella, joiden isä on alle 30-vuotias, isällä on B-clusterin persoonallisuushäiriö.
Jokaisella naisella tuntuu olevan joku narsisti, tai psykopaatti, jonka perään he itkevät ja kaipaavat ja, joka oli se maailman paras mies.
NO NYT. Tälle löytyy varmasti lähde, linkkaatko? Kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmikymppinen mies enkä halua lapsia. Syy on ihan yksinkertaisesti se, etteivät lapset parantaisi elämääni millään lailla. Haluan elää helppoa, mukavaa ja antoisaa elämää itseäni kiinnostavien asioiden parissa, ja sellaista elämäntapaa lapsi vain hankaloittaisi.
Jouduin yhden pitkän parisuhteen päättämään tämän takia. Nyt minulla on kymmenen vuotta nuorempi partneri, joka jakaa näkemykseni. Nuoremmissa naisissa on paljon enemmän sellaisia, joille on elämässä muutakin tavoiteltavaa kuin lapsiperhearki.
No nuorempaan ei olisi kannattanut vaihtaa, voi sinunkin naisellesi vielä tulla vauvakuume. Taidat tosin itsekin olla nuori, siinä 40-50 vuoden välissä voivat arvot olla toiset, Netflix, pelaaminen, dokaaminen ja matkustelu eivät välttämättä riitä elämänsisällöksi, etenkin, jos on kylän vanhin heiluja, ja kaverit tukevasti vakiintuneet ja lisääntyneet. Viisikymppisen miehen pikkulapsiarki on karua katseltavaa. Lapsiarki on raskasta ekat vuodet, koululaiset ovat jo hauskoja pikkukavereita.
Vierailija kirjoitti:
On se hirveätä kun joutuu niitä omia kikkelikasvaimiaan pitämään leivänsyrjässä kiinni. Olisiko lasten eutanasia sinun mielestäsi erotilanteessa parempi vaihtoehto niin säästyisi ne rahasi uuden puolison hellimiseen?
Vierailija kirjoitti:
NO NYT. Tälle löytyy varmasti lähde, linkkaatko? Kiinnostaa.
B-ryhmän persoonallisuushäiriöitä ei yleensä diagnosoida, eivätkä tällaiset ihmiset ole yleensä psykiatrisessa hoidossa. He käyvät töissä ja ja heillä on perhe.
Näyttäisi siltä, että syntyvyyden vähentyminen ei ole koskettanut miehiä, joilla on B-ryhmän persoonallisuushäiriö. Paremminkin tällaiset miehet ovat alkaneet lisääntyä jopa aikaisempaa tehokkaammin.
Esimerkiksi Juha Valjakkalalla, joka on diagnosoitu psykopaatti, on parikymmentä lasta eri naisten kanssa.
B-ryhmän persoonallisuushäiriön omaavat miehet ovat naisten silmissä alfauroksia ja laumanjohtajia ja siksi naiset kilpailevat näistä ja synnyttävät näille lapsia. Tämä johtuu siitä, että tällaisilla miehillä on ns. hovi, eli heidän ympärillään pyörii joukko tällaisia tahdottomia myötäilijöitä. Sitten nainen tavallaan alistuu näille miehille tämän sosiaalisen vallan edessä ja antautuu osaksi tätä hovia.
Parisuhdemarkkinoiden liberalisoituminen on aiheuttanut sen, ettei naisen tarvitse enää kelpuuttaa itselleen muita miehiä, kuin näitä sosiaalista valtaa omaavia "alfauroksia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pähkinänkuoressa.
Kun isäni oli nuori tavallinen mies, hänelle oli tarjolla 19v hoikka ja kiva naapurin tyttö joka halusi olla uskollinen ja kunnioittaa miestään, joka rakasti ja kunnioitti vastavuoroisesti häntä. Vanhemmillani oli aikaa seurustella kauan ennen lasten hankkimista.
Kun minä olin 29v nuorehko tavallinen mies, minulle oli tarjolla ylipainoinen ja seksuaaliseen valtaan tottunut nainen, jonka mielestä velvollisuuteni miehenä ei ollut kunnioitettavaa vaan sellaista mistä ei kiitellä koska muuten on luuseri ellei siihen pysty. Ja lapsia olisi tehtävä justnytheti, ei kuherruskuukausi voi kauaa jatkua.
Kiitos feministeille jotka ovat kunniakkaasti opettaneet naisille että ennen oli epäreilua, tarjotkaa vähemmän ja vaatikaa enemmän. Näyttäisi siltä etteivät miehet enää niele ko. marxistista paskaa.Isäsi ja äitisi ovat siis asuneet koko elämänsä samalla paikkakunnalla, eikä niin? Sinun lapsuuden naapurintyttö on taas lähtenyt muualle opintojen perään. Mikset lähtenyt hänen mukaansa vaan jäit kotipaikkakunnalle?
Oletko koskaan ajatellut, ketkä nämä feministit ovat kasvattaneet? Aivan oikein, tyttöjen äidit. Ne samat naiset, jotka joutuivat luopumaan unelmistaan ja jotka ovat kyllästyneet passamaan vuosi vuodelta laiskistuvaa miestään. He haluavat tyttärilleen parempaa ja rohkaisevat heitä toteuttamaan unelmiaan.
Oma äitisikin, joka pitää sinua kultapoikanaan ja on passannut sinut piloille, on kasvattanut sisaresi ihan eri tavalla. Äidillesi on kauhistus, jos tytär joutuu elämään samanlaista elämää kuin hän, mutta sinulle hän haluaa vaimoksi samanlaisen naisen kuin itsekin on. Tuo on noita elämän pikku kummallisuuksia.
Täyttä tuubaa alusta loppuun.
Tässä on vastaus siihen miksi syntyvyys laskee. Ja ehkä siihenkin miksi tutkimusten mukaan naisten onnellisuus laskee myös, ja mt-lääkkeiden popsiminen yleistyy. Naisilla tuputetaan paskaa jonka mukaan ennen oli huonosti, patriarkaatti alisti, ja onnellisuuden avain on turboahdettu kokemuksien hankkiminen, matkustelu tuhanteen paikkaan ja seksisuhteet.
Ihan tasa-arvoista se oli minunkin vanhempieni aikana. Opiskellessa tapasivat ja yhdessä päättivät minne muuttivat. Olivat onnellisia yhdessä silloin ja ovat sitä yhä.
Ero oli siinä ettei yksikään läski feministi ollut paasaamassa äitille kuinka älä sisko nyt anna nuoruuttasi millekään betamiehelle vaan matkustele ja paneskele ympäriinsä minkä ehdit kun vielä voit.
Oletan, että äitisi oli nuori 60-70 -luvulla. Googlaa vaikka milloin feminismi löi läpi aatteena Suomessa ja millon ylistettiin vapaita seksisuhteita.
Käykää lukemassa tämä, se on kertomus nykyajan isästä: https://www.vauva.fi/keskustelu/3321428/esimerkki-nykyaikaisesta-isasta
Edellinen mielipide vaikuttaa liioittelulta.
Mutta totta on että nuoret naiset valikoivat miehiä erilaisilla perusteilla kuin ennen. Ennen pidettiin tarkemmin huolta ettei langettaisi "häntäheikkiin" vaan löydettäisiin kunnollinen mies jo nuorena, vaikkei tämä olisi jännittävin.
Nyt parhaiten pärjäävät komeat, itsevarmuuden ja röyhkeyden välillä tasapainottelevat, erittäin sosiaaliset ja menevät kokeneet miehet jotka harvemmin edustavat tyyppiä joka haluaa sitoutua ja lisääntyä kun naiset sitä haluaisivat. Biologisesti ja kulttuurisesti naiset on koodattu hakemaan tällaisia miehiä siittäjiksi.
Maku yleensä muuttuu kun 30v ikäpyykki lähestyy, mutta siinä vaiheessa laimeampi mies ei välttämättä sytytä, ja laimeammat miehet ovat haluttomia pomppaamaan suoraan naisen odottelusta vauva-arkeen. Se 10 vuotta mikä on oltu pitkälti vaihtopenkillä, halutaan korvata nauttimalla yhdessäolosta ilman perheen tuomia velvoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmikymppinen mies enkä halua lapsia. Syy on ihan yksinkertaisesti se, etteivät lapset parantaisi elämääni millään lailla. Haluan elää helppoa, mukavaa ja antoisaa elämää itseäni kiinnostavien asioiden parissa, ja sellaista elämäntapaa lapsi vain hankaloittaisi.
Jouduin yhden pitkän parisuhteen päättämään tämän takia. Nyt minulla on kymmenen vuotta nuorempi partneri, joka jakaa näkemykseni. Nuoremmissa naisissa on paljon enemmän sellaisia, joille on elämässä muutakin tavoiteltavaa kuin lapsiperhearki.
No nuorempaan ei olisi kannattanut vaihtaa, voi sinunkin naisellesi vielä tulla vauvakuume. Taidat tosin itsekin olla nuori, siinä 40-50 vuoden välissä voivat arvot olla toiset, Netflix, pelaaminen, dokaaminen ja matkustelu eivät välttämättä riitä elämänsisällöksi, etenkin, jos on kylän vanhin heiluja, ja kaverit tukevasti vakiintuneet ja lisääntyneet. Viisikymppisen miehen pikkulapsiarki on karua katseltavaa. Lapsiarki on raskasta ekat vuodet, koululaiset ovat jo hauskoja pikkukavereita.
Ottaako todella noin koville, että kaikki eivät halua astua samaan paska kasaan kuin sinä? 😂 Näitä kommentteja kun lukee, uskoo helposti tutkimuksia, joiden mukaan älykkyys on kääntäen verrannollinen lapsilukuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä rahastusjuttuja aina ihmettelen, Suomessa elatusriidat voi viedä oikeuteen, joka takuulla ratkaisee asian tasapuolisesti, puhtaasti tulojen, menojen ja lapsen elatustarpeen mukaan.
Ai?
Meneekö lasten huoltajuudet puoliksi jos vie asian oikeuteen?
Eli: mies voi harkita lapsen hankkimista jos vain naiset (huom monikko) olisivat kauniimpia, eivät vaatisi yhtään mitään, vaan hoitaisivat kaiken - remontoinnin, kodinhoidon, miehen hygienian, lapset - itse. Naisen tulisi palvoa ja palvella miestä. Hänen tulisi sina olla huoliteltu ja pitää kroppa timminä. Hänen tulisi arvostaa sitä, että mies käy töissä. Töiden lisäksi nainen ei saa vaatia yhtään mitään mieheltä, sillä miehen vapaa-aika on pyhää. Naisen ei tulisi kuitenkaan loisia miehen lompakolla, vaan kaiken yllä mainitun lisäksi hänellä tulisi olla vakituinen työ, eikä se saa olla matalapalkka-alalta.
Melko epäreilua.
Vierailija kirjoitti:
Yhä useammassa tapauksessa naiset venyttävät vakiintumista. Kukkeimmat vuodet halutaan käyttää erilaisten kokemusten hankkimiseen. Ero on siinä että tavalliselle parikymppiselle naiselle riittää huvitteluseuraa, kun taas tavalliselle parikymppiselle miehelle ei.
Luotettava tavismies kiinnostaa vasta kun perheen perustaminen kiinnostaa. Mutta miestä joka haaveili nuorena tyttöystävästä ja hauskanpidosta yhdesä, ei kiinnosta siirtyä suoraan pakkoselibaatista vaipparalliin. Kolmekymppisenä se mies haluaa sen mistä jäi paitsi parikymppisenä.
Tiedän kokemuksesta. Olin täysin näkymätön parikymppisille naisille. Kun olin lähemmäs 30, naisten kiinnostus heräsi. Jokaisella kiinnostuneista oli jo perhekuviot mielessä. Tajusin olevani kuviossa pelkkä väline naisen tavoitteiden saavuttamiseen, silloin kun kyse oli vain molemminpuolisesta halusta ja himosta, nämäkin naiset kiinnostuivat toisenlaisista miehistä.
Sanoin kuviolle kiitos ei.
Tämä. Vahvan sitoutumisen tunteet eivät miehellä tässä tilanteessa herää
Mene ihmeessä hakemaan Puolasta niin saadaan syntyvyys nousuun! Hän hoitaa ja palvelee ja jakaa auliisti pimpuraa352 aina.
Kari ja Adelajda