Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerä Ota lapsi töihin-päivä

Vierailija
19.11.2018 |

Oikeasti, miettikää nyt miten eriarvoiseen asemaan lapset tässä saatetaan.

Oma työni on valitettavasti sellaista, että en pysty määräämään itse tehtäviäni (eli toisin sanoen joku muu määräilee minua koko päivän). Tehtäviin kuuluu paljon vaitiolovelvollista asiaa yms., joten lapset olisivat koko päivän jossakin nurkissa värittelemässä tai keskenään kahvihuoneessa eivätkä koulussa, jossa heidän kuuluisi olla.

Miehen työpaikka taas on vaarallinen, sinne ei ole lapsilla mitään asiaa enkä heitä sinne edes päästäisi.

Nyt kuopus itkee kun kavereita lähtee vanhempien töihin. Ja kun luokasta on ilmeisesti iso osa pois, aineissa ei voida edetä. Eli tämä typerä päivä a) vie lapselta mahdollisuuden oppia ja b) saa lapselle olon, että äiti ei välitä ja tykkää kun ei halua mukaansa töihin.

Kuka tämän p*skan idean on keksinyt?

Harkitsen myös vieväni lapset mummulaan viettämään päivän "vanhainkodissa".

Kommentit (302)

Vierailija
141/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tämmöisestä kuullutkaan. Tänäänkö tällainen oli? Ei näkynyt ylimääräisiä lapsia meidän työpaikalla.

Vierailija
142/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä vanhainkodissa ja miehen lapset tulivat sinne joskus.  Siihen aikaan oli hiukan ahtaat käsitykset tuosta vaitiolovelvollisuudesta, tai se ymmärrettiin väärin, eivät paikalliset oikein uskaltaneet aina käydä vaikka oli tuttuja vanhuksia.  Jos meni itsekin työajan ulkopuolella siihen suhtauduttiin kummeksuen.

Hyvä idea jos se sovitaan etukäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs lapsettomat? "Tuo oma harrastusryhmäsi töihin", "tuo mummosi/vaarisi/isäsi/tai vaikka veljesi tyttöystävä töihin", "tuo sinkkuystäväsi töihin". "Tuo random ihminen bussipysäkiltä töihin" vois olla ihan hauska! Samalla voi saada uuden ystävän!

Vierailija
144/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuo lapsi töihin. Katsomaan kun äiti tekee kirjanpitoa ja opiskelee lakipykäliä. Ja istuu kokouksissa. Miksiköhän hankin hoitopaikan??

Lapseni on joskus sairaana ja äiti etätöissä, se riittäköön

Vierailija
145/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hhyytr kirjoitti:

miten ravintolan kokki vie lapsen töihin

entäpä pankkiasiakaspalvelija

entäpä kaupan kassa

ray peliluolan työntekijä

itsenäinen katu hxxra

Yötyön tekijä

Vierailija
146/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin muksuna seuraamassa isäni duunia bussikuskina, ja äiti oli tuolloin palkanlaskijana, olin hänenkin työpaikallaan tutustumassa. Muistan, että olisin mielummin ollut koulussa oppimassa englantia. Kummankaan työssä ei ollut juurikaan seuraamista. Toinen ajoi, toinen lisäsi numeroita Excel-taulukkoon. Oli tosi jännittävää 9-vuotiaan näkökulmasta.

No. Opiskelumotivaatio kasvoi. Hyödyllistä. Toivotaan että sulla on nyt kiinnostava työ,

Vierailija
147/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herran jestas sentään. Ensinnäkin "lapsi mukaan töihin" on leikkimielinen ehdotus työpaikoille, joissa keskustellaan ja päätetään siitä, onko idea mahdollista toteuttaa siellä, eikä mikään direktiivi jota kaikkien lihamyllytehtaiden on pakko noudattaa. Toisekseen, niissä työpaikoissa missä olen ollut joissa ideaan tartutaan, se tarkoittaa käytännössä lyhyttä kierrosta lasten kanssa jossain sopivassa ympäristössä, ja ehkä jotain pientä ohjelmaa kuten pomon moikkaamista tai kuvataidepajaa tai jotain. Sen jälkeen lapset lähtevät kotiin tai takaisin tarhaan/kouluun. Koko homman kuljetuksineen on tarkoitus viedä n. 2 tuntia. Se ei tarkoita sitä että lapset juoksevat avokonttorissa 7,5 tuntia. Lapsen tuomisesta voi päättää työntekijä itse.

On sanomattakin selvää, että tällaiseen päivään täytyy työpaikalla olla varaa se pari tuntia vanhempien työajasta. Mielestäni on erittäin hienoa, että perheet "tuodaan näytille", silloinhan työnantajille myös konkretisoituu se, miten montaa ihmistä ja ketä heidän yrityksensä tms elättää. Sitä kutsutaan yhteisöllisyyden luomiseksi, miten tämä voi herättää ihmisissä niin vaikeita tunteita?

Kaikki lapset eivät voi osallistua lapset töihin - päivään, niin kauan kuin työnantajia ei kiinnosta panostaa sitä paria tuntia jonkin kierroksen sallimiseen. Eikö mielestänne olisi hienoa, että työnantajalle tulisi myös pieni paine järjestää joskus jotakin yhteisöllistä, jotta näkisivät työntekijänsä muutenkin kuin lisäarvon tuottajina? Vai haluatteko, että teihin suhtaudutaan töissä mahdollisimman vähän ihmisinä ja ensisijaisesti suorittavina koneiston osasina?

Tie-ten-kään kaikki työnantajat eivät syystä tai toisesta lähde tähän idean suosiosta huolimatta, mutta on mielestäni erittäin tärkeää, että sen mahdollisuus edes käväisisi työnantajien mielissä.

En voi käsittää tätä suhtautumista.

Mä ymmärrän ihan hyvin, jos on tarkoitus tehdä samaan aikaan töitä. Edes niiden, joiden lapset eivät ole mukana, ja nämä lapset pyörivät pitkin konttoria mekastamassa. Omalla työpaikallani on ollut virkistyspäiviä, jotka ovat olleet viikonloppuisin ja joihin on työntekijöiden lisäksi kutsuttu heidän puolisonsa ja lapsensa. Ollaan mm oltu Himoksella, Serenassa ja  saaristoristeilyllä Helsingin edustalla. Yhteisöllisyyttä on luotu näin, mutta ei tuomalla perhettä työpaikalle. 

Vierailija
148/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin muksuna seuraamassa isäni duunia bussikuskina, ja äiti oli tuolloin palkanlaskijana, olin hänenkin työpaikallaan tutustumassa. Muistan, että olisin mielummin ollut koulussa oppimassa englantia. Kummankaan työssä ei ollut juurikaan seuraamista. Toinen ajoi, toinen lisäsi numeroita Excel-taulukkoon. Oli tosi jännittävää 9-vuotiaan näkökulmasta.

No. Opiskelumotivaatio kasvoi. Hyödyllistä. Toivotaan että sulla on nyt kiinnostava työ,

Olen av-mamman perusduunissa eli vaativissa asiantuntijatehtävissä. Kuka tahansa lapsi kyllästyisi kuoliaaksi työpäivääni katsoessa. Itse tosin olen häpeäkseni vain maisteri, en tiedä auttaisiko asiaa jos tutustuisi naapurihuoneiden tohtorien koneella istumiseen ja kokoustamiseen.

Vierailija
149/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä! Typerä päivä ja toivon, että en joudu katselemaan kakaroita omalla työpaikallani.

Vierailija
150/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen av-mamman perusduunissa eli vaativissa asiantuntijatehtävissä. Kuka tahansa lapsi kyllästyisi kuoliaaksi työpäivääni katsoessa. Itse tosin olen häpeäkseni vain maisteri, en tiedä auttaisiko asiaa jos tutustuisi naapurihuoneiden tohtorien koneella istumiseen ja kokoustamiseen.

Voi ei, niin veivät vaativat asiantuntijatehtävät minutkin, vaikka päiväkodissa tehtiin retki leipomoon ja leipurin ammatti oli paras ikinä. En usko, että olisin saanut inspiraatiota hallintoasioihin virastovierailulla.

Vierailija
151/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein unelmatyötäni, sitten terveys meni osiin, kiitos Suomen upean terveyshuollon. Nykyään teen p*askaa toimistohommaa, laitan numeroita Exceliin ja vihaan työtäni. Onneksi tiesin p*askuuden jo lapsena, näinhän kuinka äitini teki samaa hommaa 👌

Vierailija
152/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on se ongelma, että jännissä työpaikoissa kuten palolaitoksella ei oöe turvallista ja turvallisissa on tylsää. Haluaisin kesksuteluunesimerkkejä sellaisista paikoista, joissa lasten paikallaolo on turvallista ja sopivaa, mutta työpaikka on heistä kiinnostava.

Ei ole lapsia eikä oikein kokemustakaan heistä, mutta ei liene kiinnostavimmasta päästä katsoa kun istun kahdeksan tuntia koneella. Rutiinia katkovat kokoukset, työasioista juttelu, kahviautomaatilla ja vessassa käyminen. En laske palkkoja, mutta käsittelen myös salaisia tietoja, eli touhujani tarkkaileva lapsi ei saisi näyttöäkään nähdä.

Eiköhän jokainen kouluikään ehtinyt lapsi ole jo nähnyt aikuisen koneella. Kyllä se lasten tylsistyminen näkyy ja kuuluu meille muillekin. Koska työaikakin on liukuva, lapset voisi ottaa käymään vaikka klo 16-18 välisenä aikana lyhyesti joskus muulloinkin.

Jos oot töissä hoplopissa

Vierailija
153/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on joku ihme käsitys, että kaikki tekevät siistiä sisätyötä jossain toimistossa. 

Mites lentoemännät tai ympäri Eurooppaa pyörivät rekkakuskit? Tai edes sairaanhoitaja tai lääkäri ei todellakaan voi ottaa lasta töihin päiväksi, tuskin siellä on vara ruveta keventämään hommia sen mukaan.  Mitä tuollaisen päivän keksijät ovat oikein ajatelleet? Tietty, että vie sitten jonkun sukulaisen töihin. Omassa työssäni ei lapselle ole mitään vaaraa, mutta olisi varmasti hemmetin tylsää katsoa, kun istun tietokoneen ääressä koko päivän ja toisaalta ei olisi aikaa keksiä viihdykettä jollekin tutun lapselle, kun töissä on tällä hetkellä aika kiire. Pöljä jenkeistä kopioitu idea tuokin. 

Meillä ei kyllä voi tuoda lapsia edes siistiin toimistotyöhön, koska tietosuoja. Se siitä sitten.

Vierailija
154/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, meidän poika haluaa nähdä kuinka mami työskentelee rikoksen suorittaneiden kehitysvammaisten yksikössä. Moni potilaista on esim. pedofiliaan taipuvainen. Isänsä tekee töitä itsetuhoisten nuorten kanssa turvaosastolla. Monta hyvää kokemusta siis luvassa meidän jätkälle 😊

Minä työskentelen psykiatrian puolella vastaanotto-osastolla. Lapsi haluaa ehdottomasti nähdä, kun psykoottista potilasta tuodaan ambulanssilla ja poliisien kanssa.

Isänsä työskentelee ambulanssissa. Siellä katsomaan, kun mennään onnettomuuspaikalle, missä nuori on ajanut takapenkki täynnä mutkasta suoriksi ja kellään ei ollut turvavöitä.

Pientä esimakua hoitoalalle :)

Voi mahoton kun olette niin hassunhauskoja.

Tämä ei ole mikään pakkojuttu. Kukaan ei sinua pakota. Niinkuin ei ole anna lapsesi pukea sinut töihin -päiväkään. Mutta kun työkaveri tuo koiransa harva se päivä töihin niin kyllä minäkin vien lapseni kerran vuodessa kun siihen ihan työnantajan taholta kehotetaan.

Vierailija
155/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on laboratoriossa työskentelevillä kielletty tuomasta lapsia töihin, mutta toimitotyöläiset saavat ottaa lapset mukaan. Törkeän epätasa-arvoista.

Vierailija
156/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on se ongelma, että jännissä työpaikoissa kuten palolaitoksella ei oöe turvallista ja turvallisissa on tylsää. Haluaisin kesksuteluunesimerkkejä sellaisista paikoista, joissa lasten paikallaolo on turvallista ja sopivaa, mutta työpaikka on heistä kiinnostava.

Ei ole lapsia eikä oikein kokemustakaan heistä, mutta ei liene kiinnostavimmasta päästä katsoa kun istun kahdeksan tuntia koneella. Rutiinia katkovat kokoukset, työasioista juttelu, kahviautomaatilla ja vessassa käyminen. En laske palkkoja, mutta käsittelen myös salaisia tietoja, eli touhujani tarkkaileva lapsi ei saisi näyttöäkään nähdä.

Eiköhän jokainen kouluikään ehtinyt lapsi ole jo nähnyt aikuisen koneella. Kyllä se lasten tylsistyminen näkyy ja kuuluu meille muillekin. Koska työaikakin on liukuva, lapset voisi ottaa käymään vaikka klo 16-18 välisenä aikana lyhyesti joskus muulloinkin.

Jos oot töissä hoplopissa

Kiitos tästä esimerkistä. Täällä joku jauhaa nytkin sitä, kuinka koulutetuilla ihmisillä olisi jotenkin erityisesti lapsia inspiroiva työ, toisin kuin heikommin koulutetuilla.

Vierailija
157/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju on kyllä tasoltaan alinta mahdollista luokkaa. Tästä ei keskutelun taso enää voi surkeammaksi ja negatiivisemmaksi tulla.

Vierailija
158/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä tämä on osoittautunut tosi hankalaksi. Istumme koneen edessä tekemässä alakouluikäisen käsityskyvyn ylittäviä töitä, joissa ei ole mitään nähtävää. Osa silti ilahduttanee työkavereita tänäkin vuonna ottamalla tylsyyttään riehuvia ja huutavia lapsia mukaan. Kokousten ajaksi saattaa päästä lapsenvahdiksi, jipii. Järjestely on kaikille epämukava.

Isä otti meidät joskus mukaan töihin kun oltiin alle kouluikäisiä kuvaustasi vastaavaan hommaan. Saatiin omat kansiot täynnä piirustuspaperia ja muutama kynä, eikä ongelmaa ollut. Taidettiin olla helppoja lapsia. En kyllä oppinut isän työstä kuin että siellä on tietokoneita, kansioita, paperia ja kyniä :D

Minun töihini ei voisi ottaa lasta mukaan, koska sairaala yksinkertaisesti ei ole sellainen ympäristö. Teini saa kyllä istua odotustilan sohvalla jos joskus odottaa että pääsen töistä.

Vierailija
159/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on kyllä tasoltaan alinta mahdollista luokkaa. Tästä ei keskutelun taso enää voi surkeammaksi ja negatiivisemmaksi tulla.

Äläpä muuta sano. Suomalaiset on jotenkin ihan hälyyttävän jälkeenjääneitä henkisesti. Tällaista keskustelua ei voitaisi käydä missään muussa maassa. Voiko oikeasti olla tällainen kansa vai onko kaikki pahimmat tapaukset av:lla.

Vierailija
160/302 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun kommentteista näkee hyvin sen negatiivisuutta huokuvan asenneilmapiirin, joka vallitsee Suomessa lapsia kohtaan.

Ilmapiiri on se, ettei halua vaarantaa lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme