Pitkäaikaistyötön, olisitko valmis ottamaan vastaan työtä jonka myötä saisit vähemmän rahaa käteen kuin tuilla eläessäsi?
?
Kommentit (57)
En tietenkään. Tuilla eläminen tuo mulle kokonaiset 480e/kk. Silläkin on vaikea tulla toimeen ja pitäisi työmatkakulut vielä kattaa jotenkin. Kadehtikaa ihmeessä mun suuria tukia.
Mä tein noin. Olin ollut työttömänä melkein kaksi vuotta, josta hakenut aktiivisesti töitä noin 1,5 vuotta. Olin ansiosidonnaisella, jota oli vielä jäljellä vaikka kuinka paljon. Eteen tuli määräaikainen pesti, josta jäi käteen hieman vähemmän kuin ansiosidonnaisella (muistaakseni noin 1700€). Päätin ottaa homman, koska ajattelin, että mitä kauemmin työttömyys jatkuu, sitä vaikeampaa työllistyminen saattaisi olla.
Otin paikan täysin sosiaalisen paineen takia. Rahallisesti ei todellakaan olisi kannattanut. Jos saisin oikeasti valita, en tekisi töitä päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en
Vaikka saisit CV:n aukkoon täytettä ja siten olisi paremmat mahdollisuudet saada myöhemmin paremmin palkattu työ? -ap
Olen kohta viisikymppinen, enkä enää usko tähän satuun. Jos se tuleva paremmin palkattu työ luvataan minulle kirjallisesti, voin harkita.
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään. Tuilla eläminen tuo mulle kokonaiset 480e/kk. Silläkin on vaikea tulla toimeen ja pitäisi työmatkakulut vielä kattaa jotenkin. Kadehtikaa ihmeessä mun suuria tukia.
Sulla taisi unohtua ainakin asumistuki kokonaan. Sekin on tuki.
M2018AV kirjoitti:
Täällä ihmiset huomio vaan sen työttömyyskorvauksen. Itse kun olin työtön niin minulle yhteiskunta maksoi asumisen (yksiö), sähkön ja veden. Tuon lisäksi sain sen työttömyysturvan/päivärahan.
Kun taas käyt matalapalkkatöissä niin maksat itse kaiken. Tulot on aikalailla samat jos tienaat töistä vaikka 1500e/kk kuten siivojat yms.
Missä sinulle nuo on maksettu?
Minä saan n. 800 kuukaudessa peruspäivärahaa ja asumistukea. Tuosta summasta maksan siis vuokran, sähkön ja veden. Vuokra on 320 vesimaksun kanssa, sähkö n. 30 euroa/kk.
Vierailija kirjoitti:
Iididididfi kirjoitti:
Esim joku lähihoitaja tai myyjä saa saman elintason kuin työtön. Kun otetaa huomioon asumistuet, ym.
Jotenkin en usko tätä. Jos työttömän tulot ovat asumistuen kanssa noin 600 - 700 korkeintaan (mitä työmarkkinatuesta jää käteen verojen jälkeen?) ja mahdolliset karenssit ja aktiivimallivähennykset pienentävät vielä tätä summaa. Hoitaja ja myyjä saavat kerrytettyä eläkettä ja saavat lainaa helpommin kuin työtön ja työsuhde-etuja, vaikka pieniäkin, esim sen liikuntasetelin.
Ja sitten vastaus alkuperäiseen kysymykseen: Jos kokopäivätyöstä jää käteen 600 euroa /kk kannattaa kyllä harkita todella pitkään, onko kyseinen työnantaja millään tavalla luotettava.
Ihan oikeasti, jos on ihan laillinen työpaikka, se työnteko kannattaa aina. Kyllä palkka on aina suurempi kui tuet. Mutta en tiedä onko 600e/kk laillinen palkka? Yhdelle henkilölle jää tuista 480-510/kk käteen ja se on se laillinen summa pykäläviidakossa. Mutta ilmeisesti lapsiperheet ja yh:t saavat enemmän, mutta kyllähän niihin lapsiin uppoaa rahaa. Ruoka ja vaatteet nyt ainakin ja isompi asunto?
Täällä jauhetaan koko ajan isoja tukia ja joku saa kaksi tonnia ja blaa blaa. Oikeasti yksi henkilö saa vuokran jälkeen sen n. 500e. Lapsista tulee sitten joku korotus. Nämä keskustelut on niin turhia täällä kun suurin osa ei tiedä asiasta yhtään mitään.
Kirjoitellaan esim. että perhe saa 2500 euroa tukia. Juu, no siinä perheessä on 5-6 lasta. Kai ne on pakko ruokkia? Ja henkilömäärän mukaan tuo lasketaan.
Terveisin lapseton, vuokran jälkeen 480e/kk. Siitä maksan netin ja puhelimen + matkakortin ja satunnaiset uimahallikeikat. Usein kyllä jätän matkakortin lataamatta, ja kävelen/kuljen pummilla. Vähän kuitenkin pitää ladata korttiin arvoa, jos joku sattuisi pyytämään mua työhaastatteluun ja pitää matkustaa bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pitänyt tarpeellisena mainita. Saan tietysti sitäkin.
Itse aikoinaan menin tyhmyyttäni takaamaan lainan joka kaatui meille takaajille,1600 euron netto palkasta otettiin 1/3 osa eli käteen jäi vähän alle 1200 josta maksoin 750e vuokran ja dösäkortin seutu ja muut pakolliset,elämiseen ei käytännössä jäänyt mitään,en tajunnut hakea tukia koska luulin ettei saa ja oli helevetin raskas työ kaikenlisäksi,ikänä en menis enää sellaiseen töihin jos työttömänä tienaa enemmän!!!
Kdidididididid kirjoitti:
1500/kk menee veroa esim 20%, jäljelle jää 1200/kk netto. Siitä. Maksat asumise., esim. 500-600€, veden ja sähkön. Noin 50-100€. Jää käteen 650€ enimmillään josta maksat vielä netit, puhelinlaskut, bensat/bussimaksut ym pakolliset kulut.
Työttömyys kannattaa taloudellisesti. Verrattuna matalapalkkatyöhön.
Höpsis. Minulle jää työttömänä vuokran, veden ja sähkön jälkeen n. 415 euroa. Noilla 1500 tuloilla, ilman mitään muita vähennyksiä, minun kotikunnassani veroprosentti jäisi alle 20 prosentin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pitänyt tarpeellisena mainita. Saan tietysti sitäkin.
Oho, vastasin vahingossa väärälle. Sorry sekaannuksesta. :)
Vierailija kirjoitti:
Kdidididididid kirjoitti:
1500/kk menee veroa esim 20%, jäljelle jää 1200/kk netto. Siitä. Maksat asumise., esim. 500-600€, veden ja sähkön. Noin 50-100€. Jää käteen 650€ enimmillään josta maksat vielä netit, puhelinlaskut, bensat/bussimaksut ym pakolliset kulut.
Työttömyys kannattaa taloudellisesti. Verrattuna matalapalkkatyöhön.
Höpsis. Minulle jää työttömänä vuokran, veden ja sähkön jälkeen n. 415 euroa. Noilla 1500 tuloilla, ilman mitään muita vähennyksiä, minun kotikunnassani veroprosentti jäisi alle 20 prosentin.
Huomioi se että nykyään palkasta menee pelkkiä sivukuluja 7.75 % Myös meiltä pienituloisilta.
Jos olisin työtön niin saisin nettona n. 700€ (työmarkkinatuki lapsikorotuksella). Tämän pienemmälläkö pitäisi töitä tehdä, huh huh. Tuskin kukaan menisi. Mitään muita tukia ei tippuisi.
Jos työ olisi mielekästä ja saisin itse vapaasti valita, mitkä työvuorot otan vastaan ja mitä en, mikä ettei. Teen nytkin välillä sellaisia työkeikkoja, joista saatava palkka ei riitä kattaman edes matkakuluja. (Automatkojani ei hyväksytä verotuksessa, koska julkisilla pääsisi teoriassa kulkemaan vaikka se ei käytännössä onnistukaan.)
En tietenkään. Työstä kuuluu saada asiallinen korvaus. Saan tällä hetkellä tukia 1100 e/kk ja sekään ei riitä mihinkään.
1800 e bruttona on ehdoton minimi, jolla suostuisin kokopäivätyötä tekemään.
Voisin tehdä melkein mitä tahansa, ikäviäkiä osa-aikatöitä esim. yhtenä päivänä viikossa, kunhan ne ei haittaisi työnhakua. Kyllä mua harmittaa olla täysin muiden elätettävänä, kun olen työkykyinen eikä mulla ole edes lapsia joiden hoidosta voisi aiheutua omat ongelmansa.
En minä halua mitä tahansa työpaikkaa, vaikka palkka kuin palkkaa ylittää kyllä tukeni. Ei vain voimat riitä enää työpaikkahelvettien kestämiseen. Jos ei ole henkisesti, siis työkavereiden ja esimiesten takia, raskas paikka, olen valmis tekemään pienelläkin palkalla kaikenlaista.
Ja sitten taas vastaavasti syyskuun bruttopalkka 1550, soviteltua päivärahaa brutto 350 plus 550 asumistukea.