Pitkäaikaistyötön, olisitko valmis ottamaan vastaan työtä jonka myötä saisit vähemmän rahaa käteen kuin tuilla eläessäsi?
?
Kommentit (57)
Menisitkö ap itse töihin alle 500 e kuussa palkalla ja kuinka pitkäksi aikaa? Ottaen huomioon, että jos lopetat työssä, seuraa myös muutaman kuukauden karenssi.
Oletko ap sitä mieltä, että tietyt ihmiset eivät ansaitse palkkaa tekemästään työstä?
Jos saisin vähemmän rahaa käteen: en.
Jos saisin yhtä paljon: kyllä.
Eikö ihmiset yleensäkin käy töissä sen takia, että siitä saisi rahaa?
Kysymys on epärelevantti, koska sellaisia töitä ei juuri ole tarjolla. Osa-aikatöissä oleva saa soviteltua päivärahaa, jolloin tulot kokonaisuudessaan ovat isommat kuin ilman töitä. Kokoaikatöistä taas äärimmäisen harvoista saa vähemmän rahaa kuin työttömyyskorvaus on. Oma ansiosidonnaiseni on kuutisenkymppiä päivältä, joten jo 8€ tuntipalkalla kokoaikatyö antaa enemmän rahaa. Sen alle maksetaan lähinnä joistain provikkapalkkaisista töistä.
Esim joku lähihoitaja tai myyjä saa saman elintason kuin työtön. Kun otetaa huomioon asumistuet, ym.
Täällä ihmiset huomio vaan sen työttömyyskorvauksen. Itse kun olin työtön niin minulle yhteiskunta maksoi asumisen (yksiö), sähkön ja veden. Tuon lisäksi sain sen työttömyysturvan/päivärahan.
Kun taas käyt matalapalkkatöissä niin maksat itse kaiken. Tulot on aikalailla samat jos tienaat töistä vaikka 1500e/kk kuten siivojat yms.
M2018AV kirjoitti:
Täällä ihmiset huomio vaan sen työttömyyskorvauksen. Itse kun olin työtön niin minulle yhteiskunta maksoi asumisen (yksiö), sähkön ja veden. Tuon lisäksi sain sen työttömyysturvan/päivärahan.
Kun taas käyt matalapalkkatöissä niin maksat itse kaiken. Tulot on aikalailla samat jos tienaat töistä vaikka 1500e/kk kuten siivojat yms.
Kyllä minä saan edelleen asumistukea, palkka 1600e/kk.
Siivooja
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on epärelevantti, koska sellaisia töitä ei juuri ole tarjolla. Osa-aikatöissä oleva saa soviteltua päivärahaa, jolloin tulot kokonaisuudessaan ovat isommat kuin ilman töitä. Kokoaikatöistä taas äärimmäisen harvoista saa vähemmän rahaa kuin työttömyyskorvaus on. Oma ansiosidonnaiseni on kuutisenkymppiä päivältä, joten jo 8€ tuntipalkalla kokoaikatyö antaa enemmän rahaa. Sen alle maksetaan lähinnä joistain provikkapalkkaisista töistä.
Saanen muistuttaa, että laskutapasi on perin virheellinen. Ei se että työtä tekemällä saa 100€/kk enemmän kuin korvauksella, tarkoita että työtä "kannattaa ottaa vastaan". Sen hassun satasen takia saa monta hikipisaraa vuodattaa, monena loskaisena aamuna herätä liian aikaisin ja monet hernerokat imutella työpaikan muonituskeskuksessa.
Sen hassun summan takia ei oikeasti kannata nähdä vaivaa. Ja SE on tässä se pointti.
1500/kk menee veroa esim 20%, jäljelle jää 1200/kk netto. Siitä. Maksat asumise., esim. 500-600€, veden ja sähkön. Noin 50-100€. Jää käteen 650€ enimmillään josta maksat vielä netit, puhelinlaskut, bensat/bussimaksut ym pakolliset kulut.
Työttömyys kannattaa taloudellisesti. Verrattuna matalapalkkatyöhön.
No siis en nytkään osta edes bussilippua, eli vaikka saisin samanverran kuin työttömänä, tekisi työmatka jo love tähän köyhyyteen, ellei työpaikka sitten olisi kävelymatkan päässä kotoani.
Kdidididididid kirjoitti:
1500/kk menee veroa esim 20%, jäljelle jää 1200/kk netto. Siitä. Maksat asumise., esim. 500-600€, veden ja sähkön. Noin 50-100€. Jää käteen 650€ enimmillään josta maksat vielä netit, puhelinlaskut, bensat/bussimaksut ym pakolliset kulut.
Bruttopalkka 1600e, käteen jää 1350e.
Asumistuki 110e, vuokra 600e (sis. vesi).
Vuokran jälkeen jää 860e.
Sähköön menee n. 20-25e/kk.
Työttömänä jäi sellanen vajaa 500e/kk, kyllä omasta mielestäni reilu 300e/kk lisää rahaa on ihan hyvä summa. Lisäksi tietysti vielä lomarahat.
Siivooja
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki 110e, vuokra 600e (sis. vesi).Vuokran jälkeen jää 860e.
Sähköön menee n. 20-25e/kk.Työttömänä jäi sellanen vajaa 500e/kk, kyllä omasta mielestäni reilu 300e/kk lisää rahaa on ihan hyvä summa. Lisäksi tietysti vielä lomarahat.
Siivooja
Aika pieni rahallinen hyöty raskaasta työstä. Työttömänä on aikaa tehdä mitä haluaa ja saa nukkua pitkään. Täysin järjettömän pieni ero matalassa palkassa ja työttömien etuuksissa. Töissäkäynti sitä paitsi kasvattaa menoja, matkat ja ruokakulut, päivähoitomaksut yms.
Iididididfi kirjoitti:
Esim joku lähihoitaja tai myyjä saa saman elintason kuin työtön. Kun otetaa huomioon asumistuet, ym.
Jotenkin en usko tätä. Jos työttömän tulot ovat asumistuen kanssa noin 600 - 700 korkeintaan (mitä työmarkkinatuesta jää käteen verojen jälkeen?) ja mahdolliset karenssit ja aktiivimallivähennykset pienentävät vielä tätä summaa. Hoitaja ja myyjä saavat kerrytettyä eläkettä ja saavat lainaa helpommin kuin työtön ja työsuhde-etuja, vaikka pieniäkin, esim sen liikuntasetelin.
Ja sitten vastaus alkuperäiseen kysymykseen: Jos kokopäivätyöstä jää käteen 600 euroa /kk kannattaa kyllä harkita todella pitkään, onko kyseinen työnantaja millään tavalla luotettava.
Mistä kokoaikaisesta työstä maksetaan reilu 600 € /kk? Juu en menisi. Ja ei, en saa asumistukea enkä mitään muitakaan tukia koska mieheni on töissä.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki 110e, vuokra 600e (sis. vesi).Vuokran jälkeen jää 860e.
Sähköön menee n. 20-25e/kk.Työttömänä jäi sellanen vajaa 500e/kk, kyllä omasta mielestäni reilu 300e/kk lisää rahaa on ihan hyvä summa. Lisäksi tietysti vielä lomarahat.
Siivooja
On kyllä hullua. Mun viime kuun soviteltu bruttona 1250, palkka bruttona 360 plus asumistuki 550 euroa. 2 lasta, vuokra 830
En tietenkään. Joudun nyt jo hakemaan lisäksi toimeentulotukea koska työmarkkinatuki on niin pieni ettei sillä pärjää.
Saan tukia suunnilleen 800. Tämä tekee jo tiukkaa, vaikka asun edullisessa asunnossa. Hulluutta olisi tehdä kokopäivätöitä esim. 600 eurolla.