Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilöauto törmäsi tiellä oleviin hevosiin. Alueella nähty lähipäivinä runsaasti susia

Vierailija
19.11.2018 |

Veikkaan että sudet pelästyttivät hevoset pois aitauksestaan. Kuljettaja loukkaantui vakavasti ja kaikki hevoset kuolivat.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005904029.html

Kommentit (203)

Vierailija
81/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistaja oppi kovemman kautta että hevosia ei pidetä yöllä ulkona.

Olivatko pihattohevosia?

Vierailija
82/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä muuta kun laittamaan sudet ruotuun. Liika on liikaa se pitäisi jästipäisempienkin ymmärtää Arkadian mäkeä myöten. Miksi suden henki olisi arvokkaampi kun niiden kymmenien lampaiden, koirien, porojen ja nyt hevosten henki.

Pysyköön sudet ruoka-apajiensa äärellä jotka niille luontaisesti kuuluu. Suden kohtaaminen nokakkain pienenä koululaisena järkytti ja jätti pelon. Sinä talvena moni koira joutui hukan suuhun. Nehän tulee sinne missä helpoin saalis on tarjolla. ITiedän että jos päättää päälle tulla siinä ihminen suuri tai pieni jää alakynteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä muuta kun laittamaan sudet ruotuun. Liika on liikaa se pitäisi jästipäisempienkin ymmärtää Arkadian mäkeä myöten. Miksi suden henki olisi arvokkaampi kun niiden kymmenien lampaiden, koirien, porojen ja nyt hevosten henki.

Pysyköön sudet ruoka-apajiensa äärellä jotka niille luontaisesti kuuluu. Suden kohtaaminen nokakkain pienenä koululaisena järkytti ja jätti pelon. Sinä talvena moni koira joutui hukan suuhun. Nehän tulee sinne missä helpoin saalis on tarjolla. ITiedän että jos päättää päälle tulla siinä ihminen suuri tai pieni jää alakynteen.

NYT hevosten henki? Laita ihmeessä linkkiä missä todetaan että näiden hevosten karkaaminen on susien aikaansaannosta. Kun kerran tiedät.

Vierailija
84/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaja epäilee ”hiipparia”.

Vierailija
85/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni erottaa koiran sudesta?

Vierailija
86/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ihminen kesyttää susia saadakseen siitä metsästyskaverin ja sudesta kehittyy koira.

Nykyihminen kaikessa hysteriassaan haluaa susien kuolevan sukupuuttoon "turhana" eläimenä joka "ei kuulu Suomen luontoon" ja vänävänävänä.

Vierailija
87/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se säikäyttäjä saattanut olla ilves, karhu, hirvi. Hevonen on säikky eläin, jolle jopa postilaatikko voi olla pelottava juttu tai lastenvaunut.

Eikä susi niitä tappanut vaan se autoilija aiheutti hevosten kuoleman. Vai ovatko sudet alkaneet autoilla ajelemaan?

Vierailija
88/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua nauratti lapsena kun virolainen ystäväni ei uskaltanut kanssani metsään kun pelkäsi susia. Asuttiin silloin Ilmajoella. Nyt ei naurata enää vaan lapset eivät saa enää mennä keskenään metsään.

Juu. Ilmajoella suorastaan vilisee susia. Mm. Peltoniemen kyläkoulun vieressä tiellä kaksi sutta nähty keskellä päivää.

Vierailija
89/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai voihan olla jotain irtokoiriakin. Kuten se tapaus, kun lampaita oli raadeltu ja ihmiset kuorossa syyttivät susia, mutta junan alle kun nämä koirat olivat jääneet ja selvisi niiden olleen raatelujen takana, kummasti loppui huutelut. Jotain huskyn tapaisia olivat olleet ja aikalaillahan ne sutta muistuttaa ulkonäöltään.

Vierailija
90/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikata voi mitä tahansa, mutta lakataanpas taas lietsomasta susivihaa. Ilman laidunkameroita ei voida tietää, mikä hevoset säikäytti, vai lähtivätkö lipettiin ihan muuten vain. Toim. huom. hevoset saattavat säikkyä ihmisen näkökulmasta aivan uskomattoman typerältä vaikuttavia asioita, ei siihen todellakaan mitään susia tarvita. Ja ryhmäpaniikki se vasta humman pään sekoittaakin.

Vaikka säikyttelijä olisikin ollut susi, voidaan ne aseet pitää silti kaapeissaan. Susilla on aivan yhtäläinen oikeus asua tässä maassa kuin ihmisilläkin.

Ei ole kyllä susilla yhtälaisia oikeuksia ihmisten kanssa 😂

Valitettavasti olemme osa luontoa. Vaikka ihmiset miten haluaisi olla luomakunnan kruunuja, olemassa olomme on täysin riippuvainen ympäröivästä luonnosta ja sen monimuotoisuudesta. Ekosysteemi menee täysin sekaisin, jos hävitämme hysteerisen ja epärationaalisen pelon takia kaikki pedot luonnosta. Olemme jo nyt kusessa, koska tuhoamme kaiken ympäriltämme ja lisäännymme kuin kanit.

Ymmärtäisin tämän susien suojelun, jos se olisi sukupuuttoon kuolemassa oleva laji. Mutta kun se ei ole, sen on vain annettu levitä sellaisillekin alueille, missä niitä ei ole ollut enää vuosisatoihin. Ylimielistä suhtautumistahan tuo on ihmisten pelkoihin, eikä auta esim luonnonsuojelumielessä, jos lapsi joutuu kasvamaan "susipelossa". Metsästä tulee paikka, mitä pitää pelätä.

Tai jos sille lapselle vaikka selittää asiat, että hän ymmärtää eron luonnon ja puiston välillä. Luonto on villi ja arvaamaton, siihen pitää aina suhtautua nöyryydellä. Sillä me ihmiset emme voi täysin hallita luontoa muuten kuin tuhoamalla sen. Ja tuhoamalla luonnon me tuhoamme itsemme. Pedot ovat tärkeä osa luontoa riistakantojen hoitajina. Ne olivat täällä ennen meitä. Itse en ole koskaan tajunnut vaelluksilla ja retkillä pelätä susia tai karhuja. En kyllä ole kumpaakaan koskaan luonnossa nähnyt. En ajatellut pelkäämistä aloittaakaan. Jos mä joku päivä olen ensimmäinen suden hampaisiin kuollut suomalainen 100 vuoteen, se on sitten niin. Ainakin tyylikkäämpi tapa lähteä kun kuolla paksusuolensyöpään tai hirvikolariin. Vuosittain edelleen n. 3 ihmistä kuolee hirvikolareissa, useita loukkaantuu. Hirviä ei kuitenkaan tapeta Suomesta, vaikka ihmiset ajaa usein lapset kyydissään.

Eikös hirvikantaa nimenomaan pidetä kurissa metsästyksellä? Nythän hirvikannat ovat pienentyneet paljon, osaksi varmaan lisääntyneen susikannan myötä. 

Täällä missä itse asun meidän lähimetsä ei ole mikään puisto! Puistoja on varmaan taajamien lähellä, mutta täällä maaseudulla se villi luonto ( ei puisto ) alkaa heti pellon laidasta. Nyt ei uskalla enää lapsia päästää lähimetsään seikkailemaan kuten itse olen lapsuudessani tehnyt. 

On niitä susia ollut sinunkin lapsuudessa. Ei vain ollut nettiä ja nettihysteriaa asiasta.

Ei muuta kuin lapset metsään leikkimään. Ei susi niitä syö. Olet lukenut liikaa satukirjoja ja laita netti kiinni.

Todennäköisemmin lähi-idän tietäjä lastasi uhkaa, kuin susi.

Vierailija
91/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikata voi mitä tahansa, mutta lakataanpas taas lietsomasta susivihaa. Ilman laidunkameroita ei voida tietää, mikä hevoset säikäytti, vai lähtivätkö lipettiin ihan muuten vain. Toim. huom. hevoset saattavat säikkyä ihmisen näkökulmasta aivan uskomattoman typerältä vaikuttavia asioita, ei siihen todellakaan mitään susia tarvita. Ja ryhmäpaniikki se vasta humman pään sekoittaakin.

Vaikka säikyttelijä olisikin ollut susi, voidaan ne aseet pitää silti kaapeissaan. Susilla on aivan yhtäläinen oikeus asua tässä maassa kuin ihmisilläkin.

Valitettavasti olemme osa luontoa. Vaikka ihmiset miten haluaisi olla luomakunnan kruunuja, olemassa olomme on täysin riippuvainen ympäröivästä luonnosta ja sen monimuotoisuudesta. Ekosysteemi menee täysin sekaisin, jos hävitämme hysteerisen ja epärationaalisen pelon takia kaikki pedot luonnosta. Olemme jo nyt kusessa, koska tuhoamme kaiken ympäriltämme ja lisäännymme kuin kanit.

Ymmärtäisin tämän susien suojelun, jos se olisi sukupuuttoon kuolemassa oleva laji. Mutta kun se ei ole, sen on vain annettu levitä sellaisillekin alueille, missä niitä ei ole ollut enää vuosisatoihin. Ylimielistä suhtautumistahan tuo on ihmisten pelkoihin, eikä auta esim luonnonsuojelumielessä, jos lapsi joutuu kasvamaan "susipelossa". Metsästä tulee paikka, mitä pitää pelätä.

Tai jos sille lapselle vaikka selittää asiat, että hän ymmärtää eron luonnon ja puiston välillä. Luonto on villi ja arvaamaton, siihen pitää aina suhtautua nöyryydellä. Sillä me ihmiset emme voi täysin hallita luontoa muuten kuin tuhoamalla sen. Ja tuhoamalla luonnon me tuhoamme itsemme. Pedot ovat tärkeä osa luontoa riistakantojen hoitajina. Ne olivat täällä ennen meitä. Itse en ole koskaan tajunnut vaelluksilla ja retkillä pelätä susia tai karhuja. En kyllä ole kumpaakaan koskaan luonnossa nähnyt. En ajatellut pelkäämistä aloittaakaan. Jos mä joku päivä olen ensimmäinen suden hampaisiin kuollut suomalainen 100 vuoteen, se on sitten niin. Ainakin tyylikkäämpi tapa lähteä kun kuolla paksusuolensyöpään tai hirvikolariin. Vuosittain edelleen n. 3 ihmistä kuolee hirvikolareissa, useita loukkaantuu. Hirviä ei kuitenkaan tapeta Suomesta, vaikka ihmiset ajaa usein lapset kyydissään.

Eikös hirvikantaa nimenomaan pidetä kurissa metsästyksellä? Nythän hirvikannat ovat pienentyneet paljon, osaksi varmaan lisääntyneen susikannan myötä. 

Täällä missä itse asun meidän lähimetsä ei ole mikään puisto! Puistoja on varmaan taajamien lähellä, mutta täällä maaseudulla se villi luonto ( ei puisto ) alkaa heti pellon laidasta. Nyt ei uskalla enää lapsia päästää lähimetsään seikkailemaan kuten itse olen lapsuudessani tehnyt. 

Hirvikannan kokoa säädellään ihmisen toimesta, sillä suurpedot tapettiin täältä pitkäksi aikaa. Suomessa harjoitettu metsätalous myös takaa, että hirville riittää laidunmaista enemmän kuin jos metsät olisivat luonnontilaisia. Nyt toki on pedotkin palailemassa apajille, ja tämä on tietenkin metsästäjien saaliista pois.

Sinä ilmeisesti haluat kuitenkin pitää sen lähimetsäsi puistona, eli ennemmin ihmisen virkistyskäyttöön soveltuvana leikkikenttänä. Metsä ja luonto yleensä on eläinten koti, jossa pätee luonnonlait. Sinä voit asua kotonasi seinien sisällä ja pitää ne lapset pihalla leikkimässä jos noin pelottaa. Susilla ei ole muuta paikkaa asua kuin luonto. Ja sinä haluat viedä senkin niiltä pois koska päätät heittäytyä hysteeristen pelkojen vietäväksi. Satutko olemaan se kaveri, joka otti aivan Iltikseen yhteyttä kun näki kaulastaan puussa roikkuvan kuolleen joutsenen? Se joka oli yrittänyt suojella lastaan kuolleen joutsenen näkemiseltä (koska kuolema on epäluonnollista?) ja menettänyt ihan  fiiliksen lähimetsään, kun siellä tapahtuu niinkin häiriintyneitä asioita, että eläimiä kuolee.

Vierailija
92/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevoset pitää kieltää.

Vierailija
93/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurin hevonen hyppäsi pois aitauksesta kun pelästyi meidän kissaa...

Mulla lähti kiitolaukkaan, kun pupu pomppi kentän viereisellä laitumella...ois varmasti hyppiny aitojen yli ellen ois saanu hallintaan :D. Säikkyvät myös oravia, haravaa uudessa paikassa (tai oikeastaan mitä tahansa uudessa paikassa). Tyyliin joku jättänyt hatun maneesiin johonkin kaiteelle, niin hevoset eivät uskalla säpsymättä mennä siitä ohi ja silloinkin yrittävät kiertää metrien päästä.

Mulla kerran hevonen maastoon lähtiessä paskoi tielle ja takaisin tullessa säikähti omaa paskakasaansa niin että peruutti ojaan. Sellaisia ne hevoset on.

Vierailija
94/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirvikannan kokoa säädellään ihmisen toimesta, sillä suurpedot tapettiin täältä pitkäksi aikaa. Suomessa harjoitettu metsätalous myös takaa, että hirville riittää laidunmaista enemmän kuin jos metsät olisivat luonnontilaisia. Nyt toki on pedotkin palailemassa apajille, ja tämä on tietenkin metsästäjien saaliista pois.

Sinä ilmeisesti haluat kuitenkin pitää sen lähimetsäsi puistona, eli ennemmin ihmisen virkistyskäyttöön soveltuvana leikkikenttänä. Metsä ja luonto yleensä on eläinten koti, jossa pätee luonnonlait. Sinä voit asua kotonasi seinien sisällä ja pitää ne lapset pihalla leikkimässä jos noin pelottaa. Susilla ei ole muuta paikkaa asua kuin luonto. Ja sinä haluat viedä senkin niiltä pois koska päätät heittäytyä hysteeristen pelkojen vietäväksi. Satutko olemaan se kaveri, joka otti aivan Iltikseen yhteyttä kun näki kaulastaan puussa roikkuvan kuolleen joutsenen? Se joka oli yrittänyt suojella lastaan kuolleen joutsenen näkemiseltä (koska kuolema on epäluonnollista?) ja menettänyt ihan  fiiliksen lähimetsään, kun siellä tapahtuu niinkin häiriintyneitä asioita, että eläimiä kuolee.

No nythän sinä ihan nauratat minua. Minä, joka olen koko elämäni asunut maaseudulla, tottunut aivan nuoresta kalastamaan ja metsästämään ja samaa tehnyt myös lasteni kanssa. Meitä todellisia luonnonystäviä onneksi on vielä, ei maalla asuminen ole meille mitään eksoottista seikkailua.

Toivon vain, että sudet pysyisivät poissa ihan kylän tuntumasta, että lapset voisivat kulkea koulumatkansa ilman pelkoa, voisivat leikkiä lähialueella turvallisella mielellä.

Sinä itse taidat olla niitä Punavuoressa asuvia hippejä, joilla ei ole mitään kokemusta maalla asumisesta. Susi on petoeläin, eikä se kuulu asutusten läheisyyteen. Kyllä Suomessa on riittävästi erämaata susille.

Vierailija
95/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jotenkin kiinnostaa tämä susihysteerikkojen psykologia. Että mikä pitää olla päässä vialla, että tutisee itsekseen siinä taajamatalossaan, eikä uskalla postilaatikolle mennä, ettei sudet syö. Tiedättekö te edes susista mitään? Miltä ne näyttää? Miten ne käyttäytyy?

Itse olen maalta kotoisin, aina liikkunut paljon luonnossa ja meilläkin päin liikkuu pieni susilauma, mutta koskaan ei ole tullut mieleeni pelätä. Ja olen pienikokoinen nainen, ehkä olisin helppo saalis jo parille sudelle. Mutta... Susi ei ole mikään hirviö. Se on älykäs ja opportunistinen peto, joka tekee koko ajan laskelmia mielessään, mikä on kannattavaa ja mikä ei. Jos susi tulee näkösälle, niin ei muuta kuin kättä pidempää ja tekee käytöksellään selväksi, että tulee tupenrapinat jos lähelle uskaltaa. Esim. karhuun tämä taas ei toimi.

Lapset ovat joo kokonsa ja kykyjensä puolesta melko avuttomia susien edessä, mutta niin ovat kaiken muunkin edessä. Muistakaa, että naapurin koira ja naapurin setä on lapsillenne vaarallisempia olioita kuin yksikään susi. 

Mutta, oma käsitykseni on, että susihysteerikot ovat matalasti koulutettuja, eivät kovin älykkäitä eivätkä halukkaita ottamaan asioista selvää. Ei kukaan järkevä ihminen ole noin vietävissä ja peloteltavissa sillä, että joku ehkä näki kultaisen noutajan irrallaan, tai saattoihan se olla susi, tai vaikka kettu... eiku joo kyllä se susi oli!!1!!

Vierailija
96/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susia ei itärajaa lukuun ottamatta Suomessa ole näkynyt sataan vuoteen. Siitä huolimatta hevoset ovat lähteneet aitauksestaan tämän tästä omille teilleen tuon sadan vuoden aikanakin. Miksei hevosten omistaja ole huolehtinut siitä, että aitaus on eläimille turvallinen?

Vierailija
97/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku nyt laittaa tänne noi pohjallisen pari uutista tästä aiheesta. Olisin muuten ostanut tuon lukuoikeuden mutta kun ei pystynyt näköjään maksamaan nettipankissa niin ei nyt sitten käy.

Vierailija
98/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosen säikäyttää pienikin rasahdus. Ja pimeä aika, kun ei tuolla itsekään mitään näe ilman taskulamppua edes koiraa lenkittää.

Kerran pamahti traktorista rengas kesken meidän tunnin ja kentällä oli melkoinen kaaos sillä sekunnilla, kuusi vauhkoa ratsua ja kuusi kokenutta ratsastajaa yrittäen hillitä ratsujaan ja olla putoamatta kyydistä.

T. Ratsastaja maalta

Vierailija
99/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nythän sinä ihan nauratat minua. Minä, joka olen koko elämäni asunut maaseudulla, tottunut aivan nuoresta kalastamaan ja metsästämään ja samaa tehnyt myös lasteni kanssa. Meitä todellisia luonnonystäviä onneksi on vielä, ei maalla asuminen ole meille mitään eksoottista seikkailua.

Toivon vain, että sudet pysyisivät poissa ihan kylän tuntumasta, että lapset voisivat kulkea koulumatkansa ilman pelkoa, voisivat leikkiä lähialueella turvallisella mielellä.

Sinä itse taidat olla niitä Punavuoressa asuvia hippejä, joilla ei ole mitään kokemusta maalla asumisesta. Susi on petoeläin, eikä se kuulu asutusten läheisyyteen. Kyllä Suomessa on riittävästi erämaata susille.

Maaseudulta minäkin olen kotoisin. Ja komunnut lähimetsiä kakarasta asti. Varsinainen eränkävijä sinä vaikutat olevankin, kun olet ihan kauhuissasi ajatuksesta, että metsässä on eläimiä. Jos koet ne sudet niin hirvittäväksi uhkaksi, ehkä sinun kannattaa muuttaa itse perheesi sinne Punavuoreen. Siellä ei tarvi pelätä muuta kuin kiireisiä bisnesihmisiä, jotka kokevat olevansa liian tärkeitä väistääkseen suojatielläkulkijoita. Lapset voivat leikkiä Koffin puistossa, siellä on vain söpöjä citykaneja. Ja niitä erämaita tuntu olevan aika vähän, kun Lapissa ei saa olla kun ne syövät pyhät porot. Ja kaikkialla muualla ruokalistalla ovat koulutiellä taivaltavat lapsukaiset.

Vierailija
100/203 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolloille tulee yllätyksenä;

Hevonen on saaliseläin ja uhan vaistoessaan / säikähtäessään sen ainoa ajatus on "PAKENE JA LUJAA!!!".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi