Viidelläkympillä kuukauden ruuat
Toisessa ketjussa kerrottiin, että on mahdollista syödä monipuolisesti ja terveellisesti niin, että rahaa menee kuukaudessa vain 50 e eli päivässä noin 1,65 e.
Nyt on rahat vähissä, ja varmaan ainakin puoli vuotta ellei vuosikin pitäisi tuolla budjetilla kärvistellä. Ihan noin vähällä en ole toimeen tullut, vaikka aika tarkan markan tyttö olenkin aina ollut.
Toivottomalta tuntuu, mutta mahdollista kuulemma on, joten tänne kaikki hyvät vinkit nyt! Kaalit, lantut ja herneet tiedän, mutta maha ei oikein palkokasveja kestä, ja yksi suuri ongelma on maitoproteiiniallergia, eli maidoton pitäisi ruokavalion olla. ☹️
Apua?
Kommentit (154)
Vähällä rahalla mennään... Omia vinkkejä:
- erilaiset puurot höystettynä marjakiisseleillä (mustikka, mansikka, viinimarjat...)
- kotimaiset juurekset (porkkana, peruna, lanttu, punajuuri)
- kasviksia seongin mukaan, eli mikä on kaupassa edullista
- pakastekasvikset, löytyy edullisesti kauppojen yms. halpabrändeillä
- metsäsienet esim. suppilovahverot ovat tosi hyviä!
- lihassa kannattaaa kytätä punaisen lapun tuotteita ja/tai ostaa isoja paloja kerralla ja pakastaa
- vähintään kaksi kertaa viikossa kalaa
- kananmunia
- säilykkeet säilyvät pitkään ja esim. papuja saa tosi halvalla
- suunniteltuja täsmäiskuja Lidliin, muiden kauppojen tarjousten tutkimista
Ja nyt kun joulu on tulossa kannattaa kytätä halpoja kinkkuja. Halvinta lihaa mitä kaupasta saa. Kinkut paloina pakkaseen ja esim. hauduttaa padassa siinä puu-uunissa.
Ylipäätään täytyy opetella hyödyntämään kaikki ja tekemään itse mahdollisimman paljon, vrt. esim. ison lihapalan leikkaaminen ja hyödyntäminen valmiiseen suikalelihaan jne.
Ihan järjetöntä kituuttaa pitkä aika noin kun voisi ottaa opintolainaa. Opintolaina on todella halpaa ja siinä on pitkä maksuaika. Ja ei sitä ole pakko ottaa koko summaa, ota vaikka 50€ kuussa niin ruokabudjetti jo tuplaantuu ja takaisinmaksettavaksi ei jää kun muutama satanen, jotka saat maksettua kuukaudessa sitten kun olet työelämässä.
Herkullisia juttuja saa halvallakin. Nyt ovat tomaatit olleet edullisia, K-kaupasta esim. irtosi kotimaisia 1,50 € kilohintaan viime viikonloppuna. Ja sitten juustoa 3,69€/kg , jauhelihaa 3,15 €/700 g ,ja vehnäjauhoja 0,80 €/2 kg, kaikki Lidlistä. Voi tehdä jauhelihapizzapiirakkaa, ja noilla aineksilla saa vähintään kaksi pellillistä pizzaa, tai neljä pellillistä, jos ostaa 2x määrän jauhelihaa (1400 g).
T. Lidl-mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siis todellakaan kukaan sitten oikeesti eläkään herroiksi viidelläkympillä kuussa? Nyt kyllä olen pettynyt. Googlettaa osaan ja keittokirjoja selata, mutta olin toivonut jotain konkreettista ruokalistaa niiltä, jotka handlaa tään homman.
Ilmeisesti sitten olikin provoa vain. ☹️
Kukaan ei varmaan ole väittänyt elävänsä herroiksi tuolla summalla, vaikka sillä ehkä joku onnistuu väliaikaisesti onnistuu sinnittelemään. Ettet nyt kuule itse provoile, kun tarkoitus on vaan kuittailla eikä ne vinkit...
No kieltämättä vähän nyppäs kun joku toitotti että viiskymppiä on hirveen iso raha jolla hän syö kevyesti kuukauden. Itse tässä kuitenkin nälkävyötä kiristellyt ja enemmän silti tuppaa menemään vaikka mitä tekis. Mutta ihan oikea tarve mulla näille vinkeille on, todellakin. Joten jos sulla on jokin huippuhyvä ja halpa resepti, niin tänne vaan!
Olisit siellä ketjussa kysellyt sitten, vai kuvitteletko että kaikki lukee jokaisen ketjun ja mitään muuta elämää ei ole ku päivystää täällä?! En varmana jaa sulle mitään, et sinä sitä edes kaipaa. Tiedän ihmisiä, jotka elää todella vaatimattomasti ja varmasti pärjäisivät 50 €/kk ruokamenoissa (yhdelle). Mutta se onkin heille elämäntapa, jolle ovat omistautuneita.
Kysyin. Ja pyysin tulemaan kertomaan tänne, kun ei ihan tähän aiheeseen se ketju liittynyt.
Joo elämäntapana ja omistautumalla voi onnistua, mutta kun mun pitäis päätoimisesti opiskella, niin...
Sulle kiitos vaivannäostäsi. Ei sun tarvitse antaa vinkkejä, tietenkään. Hyviä ohjeitä tässä jo muilta saanut.
Meinaatko tosiaaan et jos päätoimisesti opiskelee, ni ei voi omaksua mitään elämäntapaa? :D Mitenhän jotkut pystyy olemaan vegaaneja, harjoittaa uskoaan, tavoitella lajinsa mestaruutta tms... Mut joo, on se joillekin ylitsepääsemätöntä hankkia nuukailuvinkkejä netistä tai kirjoista.
Minäkin olen opiskellut päätoimisesti. Ei se estänyt muuta elämää edes pienten lasten kanssa! Asennevamma sulla on.
Marjojen, sienten ja villiyrttien keräily, kalastaminen, tarjousten metsästäminen, dyykkaaminen ja erilaisten ruoka-apujen jonottaminen ovat varsin aikaavieviä puuhia. Etten sanoisi täysipäiväistä työtä. Siinä jää kovin vähän aikaa oikeille töille tai opiskelulle.
-eri, jolla kokemusta noista kaikista
Ps. Kummallinen ilmiö tällä palstalla tämä pakonomainen aloittajan haukkuminen. Olipa aihe ja ap:n asenne mikä hyvänsä, aina ketjuun löytyvät ne, joiden pitää vaikka tikusta kaivaa haukkumisen aihe. Ap:ssa en ole asennevammaa huomannut, päinvastoin kovinkin kiitollinen on avusta ollut.
Tästä "innostuneena" päätin kokeilla meidän nelihenkisellä perheellä tällä budjetilla elämistä parin viikon, ehkä kuukaudenkin ajan. Meillä on tosin paritkin pikkujoulut ja yksi risteily jotka muut maksaa/on jo maksettu, mutta jos kotipäivät pärjäisi tuolla budjetilla. Voi tulla sanomista lapsilta, mutta kokeillaan...
Itsellä on sieniä, mustikoita ja nokkosia pakkasessa, niitä meinaan käyttää, kun ovat olleet ilmaisia. Riista ja muut varastossa olevat ruoat saa odottaa.
50€/vko on siis budjetti. Tällä hetkellä menee ehkä 150€/vko, ei ole onneksi pariin vuoteen tarvinnut tarkasti laskea kun on oma taloudellinen tilanne huomattavasti parantunut. Joskus mentiin mekin pakosta tosi tiukalla budjetilla.
Säästyvillä rahoilla taidetaan tehdä hiihtolomalla joku matka. Jos siis onnistun.
Voin sitten yrittää koota ruokalistaa hintoineen tänne avuksi muille. Tarjouksistahan ruoatkin paljon riippuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siis todellakaan kukaan sitten oikeesti eläkään herroiksi viidelläkympillä kuussa? Nyt kyllä olen pettynyt. Googlettaa osaan ja keittokirjoja selata, mutta olin toivonut jotain konkreettista ruokalistaa niiltä, jotka handlaa tään homman.
Kukaan ei varmaan ole väittänyt elävänsä herroiksi tuolla summalla, vaikka sillä ehkä joku onnistuu väliaikaisesti onnistuu sinnittelemään. Ettet nyt kuule itse provoile, kun tarkoitus on vaan kuittailla eikä ne vinkit...
No kieltämättä vähän nyppäs kun joku toitotti että viiskymppiä on hirveen iso raha jolla hän syö kevyesti kuukauden. Itse tässä kuitenkin nälkävyötä kiristellyt ja enemmän silti tuppaa menemään vaikka mitä tekis. Mutta ihan oikea tarve mulla näille vinkeille on, todellakin. Joten jos sulla on jokin huippuhyvä ja halpa resepti, niin tänne vaan!
Olisit siellä ketjussa kysellyt sitten, vai kuvitteletko että kaikki lukee jokaisen ketjun ja mitään muuta elämää ei ole ku päivystää täällä?! En varmana jaa sulle mitään, et sinä sitä edes kaipaa. Tiedän ihmisiä, jotka elää todella vaatimattomasti ja varmasti pärjäisivät 50 €/kk ruokamenoissa (yhdelle). Mutta se onkin heille elämäntapa, jolle ovat omistautuneita.
Kysyin. Ja pyysin tulemaan kertomaan tänne, kun ei ihan tähän aiheeseen se ketju liittynyt.
Joo elämäntapana ja omistautumalla voi onnistua, mutta kun mun pitäis päätoimisesti opiskella, niin...
Sulle kiitos vaivannäostäsi. Ei sun tarvitse antaa vinkkejä, tietenkään. Hyviä ohjeitä tässä jo muilta saanut.
Meinaatko tosiaaan et jos päätoimisesti opiskelee, ni ei voi omaksua mitään elämäntapaa? :D Mitenhän jotkut pystyy olemaan vegaaneja, harjoittaa uskoaan, tavoitella lajinsa mestaruutta tms... Mut joo, on se joillekin ylitsepääsemätöntä hankkia nuukailuvinkkejä netistä tai kirjoista.
Minäkin olen opiskellut päätoimisesti. Ei se estänyt muuta elämää edes pienten lasten kanssa! Asennevamma sulla on.
Marjojen, sienten ja villiyrttien keräily, kalastaminen, tarjousten metsästäminen, dyykkaaminen ja erilaisten ruoka-apujen jonottaminen ovat varsin aikaavieviä puuhia. Etten sanoisi täysipäiväistä työtä. Siinä jää kovin vähän aikaa oikeille töille tai opiskelulle.
Ps. Kummallinen ilmiö tällä palstalla tämä pakonomainen aloittajan haukkuminen. Olipa aihe ja ap:n asenne mikä hyvänsä, aina ketjuun löytyvät ne, joiden pitää vaikka tikusta kaivaa haukkumisen aihe. Ap:ssa en ole asennevammaa huomannut, päinvastoin kovinkin kiitollinen on avusta ollut.
Haukkumisesta samaa mieltä ja ap:n asenteesta, mutta luonnonantimien keräämisestä eri mieltä. Meillä sitä tehdään jatkuvasti, eli aina kun on aikaa, menen metsään tai rannalle. Muutama tunti/viikko loppukesä-syksyaikaan on täyttänyt pakkasen äärimmilleen kalalla, sienillä (nämä on kuivattu, ei pakkasessa) ja marjoilla, vaikka niitä on käytettykin koko ajan. Rahallinen arvo jos vastaavat ostaisi kaupasta, on satoja euroja. Esim. sieniä olen kerännyt yli 70 litraa, kaloja on 10 kg, marjoja 15 kg, nokkosta on myös valtavasti sekä kuivattuna että pakkasessa. Se on tosi ravintorikasta ja hyvä lisä. Keittoa ja lettuja teen, lisään myös sämpylätaikinaan jne.
Missä asut? Onko sulla autoa tai autoilevaa ystävää? Onko lähistöllä kanafarmaria jolta voit hakea ison satsin munia? Saat halvemmalla ja ovat hyvää ravintoa. Säilyvätkin melko pitkään.
Kaurahiutaleet, ryynit, juurekset, tarjoustuotteet. Esim. Tokmannilla on välillä ei-tuoretavaraa tarjolla varsin halvalla.
Yksi halvimpia ruokia on vispipuuro. Tosin nälänpitävyys ei ole huippuluokkaa.
Älä vedä itseäsi liian tiukille. Yritä pitää halvan ruoan metsästys mielenkiintoisena projektina, eräänlaisena harrastuksena. Palkitse itsesi joskus jos mahdollista. Onhan tuo uutteraa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukkumisesta samaa mieltä ja ap:n asenteesta, mutta luonnonantimien keräämisestä eri mieltä. Meillä sitä tehdään jatkuvasti, eli aina kun on aikaa, menen metsään tai rannalle. Muutama tunti/viikko loppukesä-syksyaikaan on täyttänyt pakkasen äärimmilleen kalalla, sienillä (nämä on kuivattu, ei pakkasessa) ja marjoilla, vaikka niitä on käytettykin koko ajan. Rahallinen arvo jos vastaavat ostaisi kaupasta, on satoja euroja. Esim. sieniä olen kerännyt yli 70 litraa, kaloja on 10 kg, marjoja 15 kg, nokkosta on myös valtavasti sekä kuivattuna että pakkasessa. Se on tosi ravintorikasta ja hyvä lisä. Keittoa ja lettuja teen, lisään myös sämpylätaikinaan jne.
Tähän vielä huomautuksena, että käydään tosiaan töissä, lapset päiväkodissa ja koulussa. Lapsilla ja itsellä harrastuksia ja sosiaalista elämää. Ja ehditään silti.
-sama
Tässä yksi näkemys asiaan... "Resepteissä" siis juureksia, omenoita, pastaa, leipää, kaurahiutaleita, 250 grammaa halvinta juustoa, sipuleita, 500 g lauantaimakkaraa, kananmunia, voita ja perunaa. Käsittääkseni videon tekijä asuu Virossa, tietääkö joku elintarvikkeiden hintatasoa akselilla Suomi/Viro?
90 jatkaa: mainitsemani määrät olivat näemmä per viikko.
Ihania tyyppejä täällä...
"ME kyllä ehditään" "MEILLÄ kyllä piisaa" "ME pärjätään"... kaikki ei pääse metsään, selkä voi olla kipeä, on allergioita, IHAN MITÄ VAAN joka ei päde SINUN tilanteeseesi, ankeuttaja.
-käy kaikki kauppojen tarjouslehdet läpi, melkein missä vaan voi olla hyvä yksittäistarjous johon kannattaa satsata. Esim. juureksia ja omenoita voi tähän aikaan vuodesta löytää edullisesti. Myös jotkut halpahallit voivat myydä edullisesti hyvin säilyviä tuotteita.
-tämä nyt ei tähän hätään auta, mutta netin hävikkiruokakaupoista voi tilata ison satsin kuivatarvikkeita, hygieniatuotteita, pesuaineita jne. isoilla alennuksilla. 20kg laatikkokoko on 1 henkilölle iso, mutta kyllä se 4kk-6kk ajassa kuluu.
-käy ostoksilla juuri ennen sulkemisaikaa jolloin tuoretuotteista on -60% lisäalennuksineen
-jos ehdit leipäjonoon, sieltä saisit vähän vaihtelua ja liikkumavaraa ruokavalioon
-pidä silmät auki ilmaisten kahvi- ja soppatarjoilujen varalta, varsinkin isommissa kaupungeissa on vähän väliä jotain. Kaupan synttärikakkukahvit auttaa makeannälkään. : )
-tarkasta AINA ruokien kilohinnat. Yleensä isot pakkaukset ovat halvempia mutteivät aina. Esim. iso pakkaus makaronia voi olla kilohinnaltaan pientä kalliimpi.
-valmista ruokaa kerralla isompi satsi, pakasta yli jäänyt ruoka.
-jauhelihan sijaan tai lisäksi soijarouhetta, se on halpaa. Ja siinä missä halpa jauheliha haihtuu olemattomiin kypsennettäessä, soijarouhe turpoaa. Mausteeksi kasvisliemikuutio. Myös tarjouskananmunat ovat halpa proteiinilähde.
-muuten kasviproteiinin lähteeksi käyvät kuivatut pavut, kikherneet ja herneet. Etnisistä kaupoista saa näitä halvemmalla.
-etsi kasviksia tuoreosaston lisäksi myös pakasteosastolta, säilykkeenä (tomaattimurska) ja kuivattuina (esim. rusinat, luumut). Muista että kuivattu on aina myös tiivistettyä =>siitä saa enemmän kuin paketin kuivapainon verran valmista syötävää.
-ei kevyttuotteita koska ne ovat usein rasvaisia kalliimpia, ja sinä sitä paitsi tarvitset kaloripitoisia lisukkeita sille kaikelle makaronille ; )
Sitten itse ruuat: 50€ on tosi tiukka budjetti, ja jos oletetaan että lähtötilanteessa kaapit ovat tyhjät etkä saa mistään lahjoitusruokaa, niin hyvin vaikeaa on. Seuraavat vinkit tuli mieleen, osa näistä mainittukin.
- vähintään 1 puuroateria päivässä. Puuron kanssa margariinia tai halpaa hilloa.
-muuten aterioiden pohjana aina peruna, nuudeli, makaroni. Nuudelipaketissa on maustepussi mukana!
-paistetut perunat sipulin ja paistetun kananmunan kera, makaronia tomaatti-soijarouhekastikkeen tai öljyn & valkosipulin kera, hernekeitto/kaalikeitto/juuressosekeitto/sipulikeitto/borssikeitto/tomaattikeitto tomaattimurskasta, peruna-juurespaistos, itse tehdyt kasvispihvit, haudutetut pavut (vuoallinen riittää kauan!)
-pakastekasvikset (herne-maissi-paprika) lasketaan vihanneksiksi, esim. nuudelien sekaan
-letut ja pannari, jos puuron takia on sitä mansikkahilloakin :D, tosin laktoositon maito/kasvismaito voi maksaa
-jauheliha aina keittoon, ei pannulla paistettavaksi, näin siitä saa kaiken maun irti
-1 grillibroileri riittää ainekseksi 6 aterialle (ensin 1/4 broileria per ateria=4 ateriaa, lihanjämistä ainesta vielä yhteen ateriaan, ja lopuksi luista kanaliemi)
-marinoidut broilerinkoivet ovat halpoja, 3 kpl pakkaus= 1 ateria 3 päivänä (kylkeen vaikka riisiä ja porkkanaraastetta)
-kalapuolelta silakoita voi löytää halvalla =>silakkalaatikko, samoin maksa voi olla halpaa =>maksalaatikko
Vierailija kirjoitti:
Tuolla on todella haastavaa pärjätä, mutta kannattaa käydä aasiakaupasta hakemassa linssit ja riisit 10 kg pusseissa. Aasiakaupoissa on myös edullisia erikoisempia vihanneksia ja pakastimessa tavaraa paljonkin. Maha kestää, kun huuhtelee linssit kunnolla ja malttaa kypsentää kypsäksi.
Mä tein aikanaan kun olin köyhä seuraavasti. Isot satsit halpaa lihaa (kassleria, kanaa, luullista keittolihaa). Ylikypsäksi uunissa ja pienempinä annoksina ruoan sekaan. Pakastevihannekset on edullisia ja ravintoarvotkin tallella, samaten herneet ja linssit. Sipulia ja valkosipulia reilusti, Ruisleipää ja maksamakkaraa tai vaikka vain voita. Puuroja. Juureksia. Isoja satseja kerralla ja pakastimeen. Tokihan se menee laatikko/pata/keitto/mössö-osastolle, mutta sillä saa hinattua annoshintaa reilusti alas. Mene isoon kauppaan ja osta halvimmalla kilohinnalla mitä satut löytämään. Pääpointtina saada mahdollisimman paljon vihannesta mukaan. Mä söin aamiaisen, lämpimän ruoan ja iltapalan, kun en töissä käynyt niin riitti ihan ok. Deodorantit, hammastahnat, paperit ja pesuaineet sisältyi tähän, eli vajaa 20 € viikko. Et myöskään ehdi puolessa vuodessa saada mitään puutostautia, vitamiinit voi ottaa myös purkista.
Ei se kivaa ole, mutta se kaupassakäynti oli toisaalta hauskaakin, kun laskukone raksutti päässä koko ajan ja koitti välttää pelkkää hiilariruokavaliota. Ja toki illalla, niin saa joistain kaupoista sitä -60% tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin Foodiessa tehdä ostoslistaa 50e budjetilla. Meni kyllä yli, mutta noitakin listalla olevia tuotteita voi saada halvemmalla muualta/tarjouksesta. Jätin pois joitain perus aineita, kuten vehnäjauhot ja ketsupin, jos ne löytyvät jo valmiiksi.
Lista: https://aijaa.com/svRzF5
Muuten hyvä lista, mutta muutamia ihan turhia tuotteita, kuten mehut ja kivennäisvedet. Eivät sellaiset mahdu pihistelijän budjettiin missään nimessä. Lisäksi huomioni kiinnittyi esim. valmiiseen pinaattikeittoon. Se on kallista, itse tehden saa samalla rahalla kaksin tai kolminkertaisen määrän keittoa. Näillä kymmenillä senteillä on todellakin väliä, jotta pysyy budjetissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihania tyyppejä täällä...
"ME kyllä ehditään" "MEILLÄ kyllä piisaa" "ME pärjätään"... kaikki ei pääse metsään, selkä voi olla kipeä, on allergioita, IHAN MITÄ VAAN joka ei päde SINUN tilanteeseesi, ankeuttaja.
Tottakai voi, jokaisen tilanne on erilainen. Sen takia on hyvä että tulee vaihtoehtoja. Useimmiten on kyse kuitenkin siitä ettei joko osata löytää kaikkia vaihtoehtoja tai ei vaan viitsitä edes yrittää. Joku voi noista neuvoista keksiä että kyllä hänkin voi ja pystyy, ei vaan ole tullut ajatelleeksi asiaa.
Minä voin puhua vain omista kokemuksistani ja antaa sen perusteella neuvoja, en rupea antamaan ohjeita asioista joita en ole itse kokeillut. Ihan turhaan mielesi pahoitit. Iloa sun päivään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin Foodiessa tehdä ostoslistaa 50e budjetilla. Meni kyllä yli, mutta noitakin listalla olevia tuotteita voi saada halvemmalla muualta/tarjouksesta. Jätin pois joitain perus aineita, kuten vehnäjauhot ja ketsupin, jos ne löytyvät jo valmiiksi.
Lista: https://aijaa.com/svRzF5
Muuten hyvä lista, mutta muutamia ihan turhia tuotteita, kuten mehut ja kivennäisvedet. Eivät sellaiset mahdu pihistelijän budjettiin missään nimessä. Lisäksi huomioni kiinnittyi esim. valmiiseen pinaattikeittoon. Se on kallista, itse tehden saa samalla rahalla kaksin tai kolminkertaisen määrän keittoa. Näillä kymmenillä senteillä on todellakin väliä, jotta pysyy budjetissa.
Jos pikkubudjetilla mennään, niin einekset ehdottomasti pois.
Juuri tein ruokaa viikonloppuna niin ison satsin, että riitti meidän kolmihenkiselle perheelle lauantain ja sunnuntain ateriaksi. Ostin Lidlistä kanafileitä 480g kaksi pakettia (~4€paketti) ja kaksi kiloa perunaa (~1,40€ 2kg pussi) ja kaksi 2dl kermaa (~0,40€/purkki). Paistettuja kanafileitä ja kermaperunoita, alle 10€. Voi miettiä, kauanko yksinelävä tuosta söisi, jos neilläkin syötiin pari päivää.
Pinaattikeittokin on muuten maailman yksinkertaisin valmistaa itse, eli ei mitään syytä ostaa eineksenä. Litra maitoa ja pinaattia, pakasteena tai tuoreena. Vähän suolaa mausteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei asu keruumaiden äärellä, aikaa, vaivaa ja rahaa kyllä saa noihin siirtymisiinkin jo menemään kohtalaisen paljon. Ja ellei omista jättiläismäistä pakastinta, hilloaminen, säilykkeiksi valmistaminen ja kuivaaminen vaativat oman aikansa ja vaivansa. Ihmisten olosuhteet ovat kovin erilaisia, kaikilla ei ole yhtä hyviä mahdollisuuksia "metsästää" itse ruokaansa.
Perunaa saanee kilon eurolla, jauhelihaa 400g n 2 euroa tai alle.
500g perunaa ja 200g jauhelihaa per päivä.
Jos satut pulloja löytämään niin panteilla saat lisätuloja.
Perunalaatikko missä vaihtelevasti tilanteen mukaan lihaa tai kalaa.
Riisiä voi sekaan laittaa myös jatkeeksi.
Itse tehtynä tulee edulliseksi myös erilaiset karjalaiset piirakat, niissäkin on jauhot ja puuro pääasiassa tarvikkeet. Pyöröt esim on hyviä sämpylätaikinasta ja perunamuusista tehtynä.
Kannattaa googlailla reseptiä vatruskoihin ja pyöröihin ym.
Kauraa hiutaleina voi käyttää leipomuksissa, ei ole pakko ostaa jauhona.
Vetinen kaurapannari: sotke sauvasekoittimella 2 munaa, 0,2dl öljyä, suola ja 0.8l vettä ja lisää kaurahiutaleita sen verran (jotain 5dl muistaakseni), että tuloksena on löysä puuro. Hiutaleetkin voi ajaa koneella jos haluaa. Yksikin muna riittää.