Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viidelläkympillä kuukauden ruuat

Vierailija
18.11.2018 |

Toisessa ketjussa kerrottiin, että on mahdollista syödä monipuolisesti ja terveellisesti niin, että rahaa menee kuukaudessa vain 50 e eli päivässä noin 1,65 e.

Nyt on rahat vähissä, ja varmaan ainakin puoli vuotta ellei vuosikin pitäisi tuolla budjetilla kärvistellä. Ihan noin vähällä en ole toimeen tullut, vaikka aika tarkan markan tyttö olenkin aina ollut.

Toivottomalta tuntuu, mutta mahdollista kuulemma on, joten tänne kaikki hyvät vinkit nyt! Kaalit, lantut ja herneet tiedän, mutta maha ei oikein palkokasveja kestä, ja yksi suuri ongelma on maitoproteiiniallergia, eli maidoton pitäisi ruokavalion olla. ☹️

Apua?

Kommentit (154)

Vierailija
61/154 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö siis todellakaan kukaan sitten oikeesti eläkään herroiksi viidelläkympillä kuussa? Nyt kyllä olen pettynyt. Googlettaa osaan ja keittokirjoja selata, mutta olin toivonut jotain konkreettista ruokalistaa niiltä, jotka handlaa tään homman.

Ilmeisesti sitten olikin provoa vain. ☹️

Kukaan ei varmaan ole väittänyt elävänsä herroiksi tuolla summalla, vaikka sillä ehkä joku onnistuu väliaikaisesti onnistuu sinnittelemään. Ettet nyt kuule itse provoile, kun tarkoitus on vaan kuittailla eikä ne vinkit...

No kieltämättä vähän nyppäs kun joku toitotti että viiskymppiä on hirveen iso raha jolla hän syö kevyesti kuukauden. Itse tässä kuitenkin nälkävyötä kiristellyt ja enemmän silti tuppaa menemään vaikka mitä tekis. Mutta ihan oikea tarve mulla näille vinkeille on, todellakin. Joten jos sulla on jokin huippuhyvä ja halpa resepti, niin tänne vaan!

Olisit siellä ketjussa kysellyt sitten, vai kuvitteletko että kaikki lukee jokaisen ketjun ja mitään muuta elämää ei ole ku päivystää täällä?! En varmana jaa sulle mitään, et sinä sitä edes kaipaa. Tiedän ihmisiä, jotka elää todella vaatimattomasti ja varmasti pärjäisivät 50 €/kk ruokamenoissa (yhdelle). Mutta se onkin heille elämäntapa, jolle ovat omistautuneita.

Vierailija
62/154 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tänne tullut paljon hyviä ehdotuksia! Kiitos kiitos kiitos! ❤️

...

Töissäkäyntiin en nyt repeä, opiskelut pitää saada päätökseen ja ilman lainaa meinasin yrittää. Ei hulluna houkuttele valmistua kenties työttömäksi ja velkataakka jo valmiiksi niskassa. Eikä niitä töitä nyt tunnu saavankaan, sanovat niitä hakeneet opiskelukaverit, joten ei kun vain paahdetaan tenttejä ja esseitä menemään sitten, että tästä ajallaan valmistuisi. Ja juu joo, ei opiskelija taida juuri mistään mitään lisätukia saada. Täytyisi lopettaa opiskelu ja olla virallisesti työtön. On tää kyllä...

Suosittelen menemään ensin johonkin elämänhallinnan kurssille. Tilanteesi on täysin itse aiheutettu ja aiot vielä jatkaa sitä puolisen vuotta opiskelemalla alaa, josta ei ole taloudellista hyötyä ja ajaa itsesi vielä huonompaan jamaan. Ei mitään järkeä. Lopeta nykyiset opinnot ja aloita opiskelut alalla jossa on töitä ja tulevaisuutta. Nämä uudet opinnot voit rahoittaa lainalla, ne maksaa sitten takaisin ihan muutamassa kuukaudessa kun on kunnon töissä. 

Elämänhallinta on kyllä reilassa, kiitos kysymästä. Eikös sitä jo osoita se, että ilman lainaa, pienillä säästöillä ja vielä pienemmällä opintotuella tässä sinnitään? Ei ole mitään järkeä tässä vaiheessa lopettaa lähes valmiita opintoja. Ala jolle valmistun on tällä hetkellä ok, mutta kuka tietää tilannetta vuoden, parin päästä? Ei kukaan. (Lapsia tosin syntyy nykyään niin vähän, että kohta ei varmaan opettajia tarvita, mutta kyllä kai tässä joku vuosi vielä...) Ja työttömiä on kyllä melkeinpä joka alalla, jos pääkaupunkiseudulla asuminen ei ole taloudellisesti mahdollista. Viisautta on varautua kaikkeen eikä surutta velkaantua siinä uskossa että varmasti tässä työllistytään.

Mutta enhän mä pyytänyt opinto-ohjausta vaan ruokaohjeita. 😄 Eli niitä lisää, kiitos!

Ei kukaan sulta mitään kysynyt... lukemisen ymmärtäminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/154 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen tulee ihan hyvin toimeen leivällä, joka on leivottu jauhoista, vedestä, suolasta, mahdollisesti hiivasta ja öljystä. Öljystä saa rasvaa ja jauhoista saa valkuaista ja hiilihydraattia eli leivässä on kaikki ihmisen tarvitsemat ravintoaineet (rasva, valkuainen ja hiilihydraatti). 

Ja proteiinia saa pureskelemalla paloja omista poskistaan vai?

Viljoissa on runsaasti proteiineja, 10 - 15 %. Maidossa esim.  proteiineja on vain 3%.

On ihan hurjaa miten huono ymmärrys ihmisillä on ruokien ravintoarvoista. Juureksilla, kokojyväviljoilla ja hyvälaatuisella rasvalla potkii tosi pitkälle! 

Ihan sama vaikka olisi 50% proteiinia, ei auta jos ei saa kaikkia välttämättömiä aminohappoja. Viljaan on pakko yhdistää ainakin palkokasveja. Ilman sitä ei potki mihinkään.

Juupajuu. Kyllä on mennyt taas bodausjutut överiksi... sillä ihan tavallisella protskulla on eletty tuhansia vuosia ja myös rakennettu bodauslihaa kymmeniä vuosia ennenkuin jostain bcaa:sta tai muista on tiedetty yhtään mitään. 

En tiedä mistä bodausjutuista höpiset, mutta ihminen tarvitsee ravinnostaan yhdeksää erilaista aminohappoa, jos edes yhtä näistä ei saa riittävästi, niin seurauksena on terveydentilan heikkeneminen ja lopulta kuolema. Oli sitten bodaaja tai sohvaperuna. Viljoissa erityisesti lysiiniä on todella heikonlaisesti.

Vierailija
64/154 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö siis todellakaan kukaan sitten oikeesti eläkään herroiksi viidelläkympillä kuussa? Nyt kyllä olen pettynyt. Googlettaa osaan ja keittokirjoja selata, mutta olin toivonut jotain konkreettista ruokalistaa niiltä, jotka handlaa tään homman.

Kukaan ei varmaan ole väittänyt elävänsä herroiksi tuolla summalla, vaikka sillä ehkä joku onnistuu väliaikaisesti onnistuu sinnittelemään. Ettet nyt kuule itse provoile, kun tarkoitus on vaan kuittailla eikä ne vinkit...

No kieltämättä vähän nyppäs kun joku toitotti että viiskymppiä on hirveen iso raha jolla hän syö kevyesti kuukauden. Itse tässä kuitenkin nälkävyötä kiristellyt ja enemmän silti tuppaa menemään vaikka mitä tekis. Mutta ihan oikea tarve mulla näille vinkeille on, todellakin. Joten jos sulla on jokin huippuhyvä ja halpa resepti, niin tänne vaan!

Olisit siellä ketjussa kysellyt sitten, vai kuvitteletko että kaikki lukee jokaisen ketjun ja mitään muuta elämää ei ole ku päivystää täällä?! En varmana jaa sulle mitään, et sinä sitä edes kaipaa. Tiedän ihmisiä, jotka elää todella vaatimattomasti ja varmasti pärjäisivät 50 €/kk ruokamenoissa (yhdelle). Mutta se onkin heille elämäntapa, jolle ovat omistautuneita.

Kysyin. Ja pyysin tulemaan kertomaan tänne, kun ei ihan tähän aiheeseen se ketju liittynyt.

Joo elämäntapana ja omistautumalla voi onnistua, mutta kun mun pitäis päätoimisesti opiskella, niin...

Sulle kiitos vaivannäostäsi. Ei sun tarvitse antaa vinkkejä, tietenkään. Hyviä ohjeitä tässä jo muilta saanut.

Vierailija
65/154 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäköhän oli tuo toinen ketju?

Todennäköisesti ei onnistu ilman suunnittelua, tarjousten etsimistä ja niistä hamstraamista, marjojen ja sienien keräämistä, kalastusta...

On eri asia ostaa 10kg säkki perunaa 3€ kuin 10 kpl 1kg: n pusseja perunaa jokainen 90centin hintaan. Seuraa siis tarjouksia. Kun löydät säkkitarjouksen, ostat sen. Lisäksi 5kg säkki sipulia 3€ ja porkkanaa 3€. Etnokaupasta vihreitä linssejä 1kg säkki 2€ ja papuja 1kg säkki 2€. Nyt on mennyt 13 €, ja näistä perunlista, sipuleista, linsseistä ja pavuista keittelee keittoa yms.

Lisäksi ostat halvimpia kaurahiutaleita noin 80cent kg ja munia noin 2€ kg tai halvempi. Tomaattimurskaa etnokaupasta noin 35cent purkki. Jättipurkin saa vielä halvemmalla kilohinnalla .

Osta etnokaupasta myös pussi kikhernfitä hummuksen tekoa varten.

Öljyä, hiivaa, jauhoa.

Itse olet kerännyt marjat, sienet. Nyt voi vielä kerätä pihlajanmarjoja. Kuivaa ja laita leipään tai puuroon.

Omenasosetta olet purkittanur ilmaiseksi saaduista omenoista.

Aamiainen kaurapuuro, jossa paljon jo aiemmin itsr keräämiäsi mustikoita, puolukoita ja vadelmia.

Vierailija
66/154 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tänne tullut paljon hyviä ehdotuksia! Kiitos kiitos kiitos! ❤️

...

Töissäkäyntiin en nyt repeä, opiskelut pitää saada päätökseen ja ilman lainaa meinasin yrittää. Ei hulluna houkuttele valmistua kenties työttömäksi ja velkataakka jo valmiiksi niskassa. Eikä niitä töitä nyt tunnu saavankaan, sanovat niitä hakeneet opiskelukaverit, joten ei kun vain paahdetaan tenttejä ja esseitä menemään sitten, että tästä ajallaan valmistuisi. Ja juu joo, ei opiskelija taida juuri mistään mitään lisätukia saada. Täytyisi lopettaa opiskelu ja olla virallisesti työtön. On tää kyllä...

Suosittelen menemään ensin johonkin elämänhallinnan kurssille. Tilanteesi on täysin itse aiheutettu ja aiot vielä jatkaa sitä puolisen vuotta opiskelemalla alaa, josta ei ole taloudellista hyötyä ja ajaa itsesi vielä huonompaan jamaan. Ei mitään järkeä. Lopeta nykyiset opinnot ja aloita opiskelut alalla jossa on töitä ja tulevaisuutta. Nämä uudet opinnot voit rahoittaa lainalla, ne maksaa sitten takaisin ihan muutamassa kuukaudessa kun on kunnon töissä. 

Elämänhallinta on kyllä reilassa, kiitos kysymästä. Eikös sitä jo osoita se, että ilman lainaa, pienillä säästöillä ja vielä pienemmällä opintotuella tässä sinnitään? Ei ole mitään järkeä tässä vaiheessa lopettaa lähes valmiita opintoja. Ala jolle valmistun on tällä hetkellä ok, mutta kuka tietää tilannetta vuoden, parin päästä? Ei kukaan. (Lapsia tosin syntyy nykyään niin vähän, että kohta ei varmaan opettajia tarvita, mutta kyllä kai tässä joku vuosi vielä...) Ja työttömiä on kyllä melkeinpä joka alalla, jos pääkaupunkiseudulla asuminen ei ole taloudellisesti mahdollista. Viisautta on varautua kaikkeen eikä surutta velkaantua siinä uskossa että varmasti tässä työllistytään.

Mutta enhän mä pyytänyt opinto-ohjausta vaan ruokaohjeita. 😄 Eli niitä lisää, kiitos!

Ei kukaan sulta mitään kysynyt... lukemisen ymmärtäminen?

Mutta olisi ollut fiksua kysyä ennen kuin tekee omia oletuksia. Vivahteiden taju ja käytöstavat?

Vierailija
67/154 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söisin:

-edullisia kananmunia

-puuroa

-kaalipataa

-keittoja (kasvissose, jauheliha, herne, kana)

-edullista jogurttia

-itse leivottua leipää

-kaalia, porkkanaa, lanttua, pakastekasviksissa on Lidlissä edullisia vaihtoehtoja

Kaikki tarjouksesta, tosin vaatii ajan käyttämistä ostoksiin. 

Vierailija
68/154 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen tulee ihan hyvin toimeen leivällä, joka on leivottu jauhoista, vedestä, suolasta, mahdollisesti hiivasta ja öljystä. Öljystä saa rasvaa ja jauhoista saa valkuaista ja hiilihydraattia eli leivässä on kaikki ihmisen tarvitsemat ravintoaineet (rasva, valkuainen ja hiilihydraatti). 

Viljoissa on runsaasti proteiineja, 10 - 15 %. Maidossa esim.  proteiineja on vain 3%.

On ihan hurjaa miten huono ymmärrys ihmisillä on ruokien ravintoarvoista. Juureksilla, kokojyväviljoilla ja hyvälaatuisella rasvalla potkii tosi pitkälle! 

Ihan sama vaikka olisi 50% proteiinia, ei auta jos ei saa kaikkia välttämättömiä aminohappoja. Viljaan on pakko yhdistää ainakin palkokasveja. Ilman sitä ei potki mihinkään.

Juupajuu. Kyllä on mennyt taas bodausjutut överiksi... sillä ihan tavallisella protskulla on eletty tuhansia vuosia ja myös rakennettu bodauslihaa kymmeniä vuosia ennenkuin jostain bcaa:sta tai muista on tiedetty yhtään mitään. 

En tiedä mistä bodausjutuista höpiset, mutta ihminen tarvitsee ravinnostaan yhdeksää erilaista aminohappoa, jos edes yhtä näistä ei saa riittävästi, niin seurauksena on terveydentilan heikkeneminen ja lopulta kuolema. Oli sitten bodaaja tai sohvaperuna. Viljoissa erityisesti lysiiniä on todella heikonlaisesti.

Jep. Mutta sitten kun täällä esim. pyytää esimerkkilistaa terveellisen ruokavalion syömisistä, ei kukaan sitä anna

Vierailija
69/154 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostat halvinta sikanautaa/koipireittä  ja pakestekasviksia + muita halpoja kasviksia kuten kaalia, perunoita, sipuleita ja porkkanoita. Puuroja paljon. Halvimpia täysjyvä pastoja/riisejä (tavallisiakin voi varmaan jonkin verran ottaa, vaikka pitääkin olla teveellistä). Halvinta tonnikalaa, pakaste seitä ja ehkä lohta, jos löytyy hyvä tarjous. Jonkin verran niitä palkokasvejakin vois ottaa ja kananmunia. Itse laittaisin varmaan 10 euroa mausteisiin. Kurkumaa sitten jos on terveellisyys mielessä. Etnisistä kaupoista saa mausteita yleensä parhaalla kilohinnalla. Jokin multivitamiini olisi hyvä.

Ei haittaa, vaikka sikanauta ja broilerit ei olekkaan sellaisenaan kovin terveellistä. Käytät niitä pieniä määriä päivässä, eivätkä raaka-aineesi muuten sisällä rasvaa nimeksikään. Teet noista keittoja ja pata ruokia, kaalisalaatteja (joutuu tosin ostamaan jotain viini-etikkaa). 

Tässä huonona puolena on se, että pakastin tai vähitään pakastelokero on miltein välttämätön, tai joutuu syömään samaa ruokaa muutaman päivänä peräkkäin. Kaikki on ostettava halvimmalla kilohinnalla. Aluksi on hankalinta, mutta myöhemmin tilanne helpottuu, koska sinulla luultavsti on kuun alussa jo joitakin mausteita ym. valmiina ja opit valmistamaan ruokaa paremmin.

Keskeinen asia on, että opit syömään kaiken, minkä ostat. Älä osta liikaa, vaikka joku olisi halpaa. Ei ole varaa heittää mitään pois. En tiedä, mitä pitäisi tuon maitoallergian kanssa tehdä, mutta ehkä itse tiedät mitä tarvitaan. Käy auringossa, jhos voit, niin saat ilmaista d vitamiinia. Ihminen on kyllä sopurtunut selviämään pitkiäkin aikoja puutteellisella ruokavaliolla, eli kyllä näillä vuoden elää.

Ihan hyvää läppää muuten, mutta kuka hullu käyttää 10 euroa mausteisiin jos varsinaisiin ruokiin jää kuukaudelle vain 40 euroa, eli 75 senttiä päivässä? Söisitkö joka päivä yhden nuudelipaketin kourallisella currya vai mitä ajattelit?

Pitkällä tähtäimellä kannattaa ostaa joitakin isompia maustepakkauksia,  vaikka yksi kuussa. Tarkoitus on ostaa ne halvalla kilohinnalla. Jos aikoo elää vuoden halvalla, kannattaa ostaa etenkin aluksi mieleisiään mausteita halvoissa isommissa pakkauksissa. Mausteet ovat erittäin tärkeitä vaihtelun ja maun tuojia, jos aikoo syödä samoja keittoja ja patoja pidemmän aikaa. Suraavassa kuussa on aina helpompaa, jos on jo jotain maustetta loppuvuoden tarpeisiin. Riippuu tietenkin ihan ihmiosestä, kokeeko tämän investoinnin mielekkääksi, vai ei. Itse en köyhänä kauaa pysyisi terveidenkirjoissa iman maustekaappia.

Vierailija
70/154 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

400 eurolla olen saanut nelihenkiselle perheelle, mutta monelle on helpompaa kuin yhdelle. 50 euroa on jo haastavaa, vaikka olenkin tarkka rahankäyttäjä. En jaksanut lukea kaikkia viestejä, joten voi tulla samoja, mutta laitan silti. 

Toki sellaisia yleisiä neuvoja, että katso tarjouksia. K-kaupoissa on kallista, mutta  niissä on usein hyviä yksittäistarjouksia. Juo pelkästään vettä, jätä kaikki muut juomat pois. Jos haluat kuitenkin juoda kahvia tai teetä, osta isoissa erissä, kahvi tarjouksesta tai tee jättipakkauksessa niin että riittä koko puoleksi vuodeksi. Mehut unohda, ellei sinulla ole saatuja  tai itsetehtyjä "mummon" marjamehuja. Käy kaupoissa niin, että menet puoli tuntia ennen kuin 60 % ale alkaa ja sitten keräät koriin tuotteita, kassalle sitten kun kello on aleajan alkamisajan ylittänyt. Näin moni tekee. 

Ruokajakelujen paikkoja ei isoissa kaupungeissa julisteta, mutta seurakunnillahan niitä usein on. Käy katsomassa helluntai- ja vapaaseurakuntien ilmoitustauluja, niissä niistä ilmoitellaan. Eu-pakkauksissa, olen nähnyt näitä oman avustettavani luona (autan vapaaehtoisena muutamia eläkeläisiä), on usein maitojauhetta ja juustopastaa, mutta anna ne vain eteenpäin tai sano suoraan, ettet voi niitä käyttää ja pyydä jättämään pois. 

Riisipuuro on täyttävää. Riisimaito on kalliimpaa kuin tavallinen maito, mutta silti koht. edulliseksi jää jos teet vaikka tämän ja tästä syö neljä kertaa: http://maistuumakialle.blogspot.com/2017/12/luukku-1-maidoton-uuniriisi… Voin tilalle tietty ruokavalioosi sopivaa rasvaa. 

Pieniä säästöjä siitä, vaikka pyysitkin vain ruoka-apuja, mutta annan silti. Aina kun käyt koululla, käy vielä lähtiessä vessassa. Samoin kirjastossa ja kaupoissakin, jos on siistejä vessoja. Näin säästät pieniä määriä vessapaperia. 

Vierailija
71/154 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kun palkka aleni aloin miettiä mistä tingin. Päätin käyttää erästä säästöohjelmaa 3,5e/pvä/per henkilö.

Tällä me kaksi henkilöä ollaan oltu jo 9 vkoa. Hyvin on mennyt ja on pystynyt jopa tuosta ottaan hamppariateriat ja yhet kengätkit.

Vierailija
72/154 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin. Ja pyysin tulemaan kertomaan tänne, kun ei ihan tähän aiheeseen se ketju liittynyt.

Joo elämäntapana ja omistautumalla voi onnistua, mutta kun mun pitäis päätoimisesti opiskella, niin...

Sulle kiitos vaivannäostäsi. Ei sun tarvitse antaa vinkkejä, tietenkään. Hyviä ohjeitä tässä jo muilta saanut.

Meinaatko tosiaaan et jos päätoimisesti opiskelee, ni ei voi omaksua mitään elämäntapaa? :D Mitenhän jotkut pystyy olemaan vegaaneja, harjoittaa uskoaan, tavoitella lajinsa mestaruutta tms... Mut joo, on se joillekin ylitsepääsemätöntä hankkia nuukailuvinkkejä netistä tai kirjoista.

Minäkin olen opiskellut päätoimisesti. Ei se estänyt muuta elämää edes pienten lasten kanssa! Asennevamma sulla on.

Vierailija
73/154 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosit romukoppaan ja liidiin!

Vierailija
74/154 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko tosiaaan et jos päätoimisesti opiskelee, ni ei voi omaksua mitään elämäntapaa? :D Mitenhän jotkut pystyy olemaan vegaaneja, harjoittaa uskoaan, tavoitella lajinsa mestaruutta tms... Mut joo, on se joillekin ylitsepääsemätöntä hankkia nuukailuvinkkejä netistä tai kirjoista.

Minäkin olen opiskellut päätoimisesti. Ei se estänyt muuta elämää edes pienten lasten kanssa! Asennevamma sulla on.

Ja sulla kuspää-ylemmyysvamma, pthyi.

Hyviä vinkkejä täällä, täytyypä seurailla mitä vielä ilmaantuu.

Vierailija
75/154 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisessa ketjussa kerrottiin, että on mahdollista syödä monipuolisesti ja terveellisesti niin, että rahaa menee kuukaudessa vain 50 e eli päivässä noin 1,65 e.

Nyt on rahat vähissä, ja varmaan ainakin puoli vuotta ellei vuosikin pitäisi tuolla budjetilla kärvistellä. Ihan noin vähällä en ole toimeen tullut, vaikka aika tarkan markan tyttö olenkin aina ollut.

Toivottomalta tuntuu, mutta mahdollista kuulemma on, joten tänne kaikki hyvät vinkit nyt! Kaalit, lantut ja herneet tiedän, mutta maha ei oikein palkokasveja kestä, ja yksi suuri ongelma on maitoproteiiniallergia, eli maidoton pitäisi ruokavalion olla. ☹️

Apua?

Kannattaa huomioida että vihanneksissa ei ole energiaa juuri lainkaan.

Vierailija
76/154 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha jää pois ensimmäisenä jos säästää pitää.

Vierailija
77/154 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riisi, peruna, jauheliha, noista saa moneksi päiväksi aterian. Toinen vihtoehto osta esim Blå Bandin italianpatapussi. Osta 400 g jauheliha, puolita se, toinen pakkaseen ja toinen italianpataan. Ruokaa tuosta tulee yhdelle päiväksi. Jauheliha 1,99 e ja italianpatapussi noin e. 2+2=4 e/ pv= 1,33 e/pv. Vesi janojuomaksi.

Joopa joo, ehkä joku 30kg lapsi eläisi tuolla päivän.

400g jauhelihaa+Italianpata menee aikuisella helposti päivässä jos harrastaa yhtään liikuntaa.

Muutenkin typeriä nämä "50€/kk" hommat koska energiantarve vaihtelee niin paljon, pieni lyhyt nainen voi helposti tarvita 3-4x vähemmän energiaa mitä roteva pitkä mies jne

Vierailija
78/154 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut syö muiden jääkaapilla ja kehuvat ettei rahaa kulu juuri yhtään...

Vierailija
79/154 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan pohtisin, että saisiko edes jotain kasvatettua kotona? Salaattia jne... Toki tykötarpeisiinkin vaaditaan pieni pääoma, jotta saa mullat ja siemenet, ison ruukun saa askarreltua vaikka laakeasta pahvilaatikosta ja jätesäkistä.

Vierailija
80/154 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko mikä on aminohappo? Jos yksikin välttämätön puuttuu proteiini on arvoton ellei saada oikeita osia muista ruoka-aineista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi