Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteinen tili ja omat ostokset

Vierailija
15.11.2018 |

Summa ei ole iso (30 e) mutta kysymys on yhtäältä periaatteesta ja toisaalta siitä, että jos kyseessä on virhe, niin kuinka monta kertaa se pitää hyväksyä. Tämä on nimittäin ainakin toinen kerta kun näin on käynyt.

Eli meillä on miehen kanssa yhteinen tili, jolle talletamme kuukausittain saman summan rahaa asumis-, ruoka- ja yhteisen auton kuluja varten. Minä syön työpäivinä lounaan ulkona ja maksan sen itse (lounasseteleillä). Nyt olen ulkomailla ja huomasin äsken pankin sivuilla käydessäni, että mies on tänään käynyt ostamassa ruokakaupasta yhteisen tilin kortilla ruokaa noin 30 euron edestä.

Summa ei siis ole merkityksellinen, mutta itselleni kulujen tasapuolinen jakaminen on tärkeää. En ole alkanut saivarrella siitä, että kaikki hänen ruokakulunsa menevät yhteiseltä tililtä, kun taas minä maksan normaalisti omat lounaskuluni. Nyt kaikki hänen ostamansa tuotteet ovat kuitenkin olleet puhtaasti hänen käyttöönsä (ei ole kyse siitä, että hän olisi ostanut kuivatavaroita, ruokaöljyjä tms kun kaapit täydennettiin ihan äskettäin).

Tarjoan miehelleni ihan mielelläni lahjoja, konsertteja, jopa matkoja, mutta yhteisen tilin käyttäminen vastoin sovittua käytäntöä saa minut hämilleen ja vihaiseksikin.

Tuolla edellisellä kerralla, kun hän teki samoin, otin asian puheeksi ja hän loukkaantui, koska hän oli omasta mielestään vain ollut ajattelematon ja piti nöyryyttävänä sitä, että syytin häntä asiasta. Miten sinä toimisit nyt minun sijassani? Palaan kotiin vasta sunnuntaina ja ensi viikko on taas reissaamista, joten en haluaisi vähäistä yhteistä aikaa käyttää riitelyyn, mutta en myöskään halua antaa ymmärtää, että tämä on ok.

Kommentit (229)

Vierailija
21/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin kirjoittaneeni selkeästi, mutta ilmeisesti erehdyin. Toistan siis:

"En ole alkanut saivarrella siitä, että kaikki hänen ruokakulunsa menevät yhteiseltä tililtä, kun taas minä maksan normaalisti omat lounaskuluni."

En halua enkä jaksa alkaa käydä läpi yhteisten ostosreissujen kuitteja ja laskea vessapaperirullia. Minulle on täysin ok, että kotiin ostettu ruoka ja muut välttämättömyystavarat maksetaan yhteiseltä tililtä silloin, kun olemme yhdessä niitä käyttämässä VAIKKA mies syö päivisin niitä kotona ja minä maksan itse omat lounaani. Mutta kun nimenomaan on sovittu, että tiliä käytetään yhteisten ruokien ostamiseen, ei siihen että minä maksan sieltä ulkona syömiseni ja mies omat ruokansa silloin, kun minä en ole edes kotona. Jos sieltä aletaan maksella omia syömisiäni, niin silloinhan minä voisin täällä reissussa maksaa ruokani yhteiseltä tililtä. Mutta sitten voitaisiinkin olla nopeasti siinä tilanteessa, että riideltäisiin siitä, miksi toinen on syönyt ulkona ravintolassa lyhyemmän tai pitemmän kaavan mukaan monena perättäisenä iltana ja toinen on hakenut parilla kympillä ruokaa Lidlistä. Haluaisin asioiden olevan selkeitä: yhteiset kulut yhteiseltä tililtä, kaiken muun molemmat hankkivat itse.

Minusta ei olisi tuollaiseen avoliittoon. Liian tarkkaa touhua.

Vierailija
22/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En ole alkanut saivarrella siitä, että kaikki hänen ruokakulunsa menevät yhteiseltä tililtä, kun taas minä maksan normaalisti omat lounaskuluni."

En halua enkä jaksa alkaa käydä läpi yhteisten ostosreissujen kuitteja ja laskea vessapaperirullia. Minulle on täysin ok, että kotiin ostettu ruoka ja muut välttämättömyystavarat maksetaan yhteiseltä tililtä silloin, kun olemme yhdessä niitä käyttämässä VAIKKA mies syö päivisin niitä kotona ja minä maksan itse omat lounaani. Mutta kun nimenomaan on sovittu, että tiliä käytetään yhteisten ruokien ostamiseen, ei siihen että minä maksan sieltä ulkona syömiseni ja mies omat ruokansa silloin, kun minä en ole edes kotona. Jos sieltä aletaan maksella omia syömisiäni, niin silloinhan minä voisin täällä reissussa maksaa ruokani yhteiseltä tililtä. Mutta sitten voitaisiinkin olla nopeasti siinä tilanteessa, että riideltäisiin siitä, miksi toinen on syönyt ulkona ravintolassa lyhyemmän tai pitemmän kaavan mukaan monena perättäisenä iltana ja toinen on hakenut parilla kympillä ruokaa Lidlistä. Haluaisin asioiden olevan selkeitä: yhteiset kulut yhteiseltä tililtä, kaiken muun molemmat hankkivat itse.

Ehkä mies on tulkinnut asian niin, että yhteistä tiliä käytetään kotona syötävien ruokien ostamiseen? Mistä sitä paitsi tiedät että hän ei tällä kauppareissulla ostanut jotain mitä sinäkin syöt tullessasi kotiin? Tuolla ajatuslogiikallasihan mies ei saisi syödä edes jo kotona olevia ruokia jotka on ostettu yhteisillä rahoilla, jos sinä et ole kotona (paitsi lounasaikaan, kuten kirjoitit).

Hyvin ymmärrän että ulkonasyömiset molemmat maksavat erikseen omista rahoista, oma valinta syökö ravintolassa vai ei, mutta eikö ne kotona syötävät ruoat voi maksaa yhteiseltä tililtä riippumatta siitä kumpi syö, mitä ja milloin siellä kotona – menee aika nipottamiseksi mielestäni muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä ihmiset tekee elämänsä vaikeaksi. Yhteinen tili on yhteinen tili, sieltä maksellaan kun on tarve ostaa jotain. Siinä tarvita ketään nilittämään sun ja mun rahoista.

Vierailija
24/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös yhteinen tili nimenomaan tarkoita sitä, että molemmat saa sitä käyttää? Teillä on yhteinen tili ruokamenoja varten, mutta sitä kuitenkaan saa siihen käyttää?? Suosittelen teillekin lämpimästi vaan niitä omia tilejä niin ei tarvitse kytätä. Miehenä olisin näin tehnyt jo ekan kerran kun asiasta nalkutit.

Mitä kohtaa et ymmärtänyt? Molemmat laitamme siis nimenomaan yhteiselle tilille saman summan yhteisiä kuluja varten mutta meillä nimenomaan on omat tilit kaikkia muita kuluja varten. Minusta on ollut paljon helpompaa maksaa laskut ja ruoat yhteiseltä tililtä kuin siirrellä rahoja vuoroin toiselta toiselle niiden maksamiseksi vuorotellen. Nyt mies on kuitenkin joko tahallaan tai vahingossa rikkonut yhteistä sopimustamme siitä, että tiliä käytetään vain yhteisiin hankintoihin.

Tsiisus mikä nipottaja. Toivottavasti mies ymmärtää lähteä...millä tasaat sen että mies ei syö sinua enemmän ruokaa kun se ruoka on ostettu yhteiseltä tililtä? Mittaatko gramman tarkkuudella annokset ettei toinen "hyödy" enemmän.

P.S rahoja ei tarvitse siirrellä kun maksetaan vuorotellen ostokset. Meillä ei kumpikaan nipotta, jos toinen "joutuu" maksamaan enemmän joskus...

Vierailija
25/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole tosissasi... Yhteistä tiliä siis ei saa käyttää, ellei molemmat ole kotona? Mitäs jos mies käytti sitä 'vanhasta tottumuksesta', ei siis nyt muistanut, ettei sitä sovi käyttää... Aika kontrollifriikiltä vaikutat, kyttäämällä tilitapahtumia ulkomailla...

Vierailija
26/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo ei todellakaan kuulosta selkeältä systeemiltä. Siis ymmärrän hyvin että ravintolaruuan maksetaan omilta tileiltä mutta jos mies hakee kotiin ruokaa niin miksi sitä ei maksettaisi yhteiseltä tililtä. Sinähän saat reissussa työnantajaltasi päivärahan josta maksat omat ruokasi. jos ajatellaan että mies syö sinun reissusi aikana yhteisesti ostetut ruuat kaapista niin se sinulle ok. Mutta jos mies hakee suunnilleen samalla summalla ruokaa kaupasta reissussa ollessasi niin sitä ei sitten voisikaan maksaa yhteiseltä tililtä...

Huoh. Onko teillä kuinka tiukkaa rahasta? Vai haluatko kontrolloida tarkasti yhteisen tilin ruuat tyyliin edam voidaan ostaa sieltä mutta emmental ei koska minä en tykkää siitä jne. Kuulostaa kyllä tällä kertaa siltä että apn pipo on turhan kireä.

Vierailija
27/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun mä lähden reissuun täytän jääkaapin kotiin toivomusten mukaan, ei tarvi miehen ja lapsen käyttää aikaa kaupassa juoksemiseen.

Meillä ruokabudjetti on huomioitu yhteisenä menona mutta kun minä yleensä shoppailen niin fyysisesti se menee mun tililtä. Ei tasata kun budjetti ylittyy, saan halutessani myös alittaa budjetin ja mieskin joskus jonkun unohtuneen hakee omilla rahoillaan.

Vierailija
28/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se tili on ruokaan niin miksei sieltä saa ruokaa ostaa? Vai sinun pitää olla mukana hyväksymässä mitä ruokaa saa ostaa?

Vierailija
29/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se tili on ruokaan niin miksei sieltä saa ruokaa ostaa? Vai sinun pitää olla mukana hyväksymässä mitä ruokaa saa ostaa?

Ehkä ap:lla menee hermot jos mies syö "väärin". Kotiin ei saisi esimerkiksi tuoda kaljaa tai mikropitsaa.

Vierailija
30/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko miehen siis pitänyt täyttää jääkaappi yhteiseltä tililtä ennen kuin sinä lähdit reissuun? 

Vierailija
31/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein? Kumpikaan ei saa syödä mitään yhteisillä rahoilla ostettua, jos toinen ei ole kotona?

Eli jos mies on viikonlopun reissussa, sinä et saa käyttää kaapista löytyvää oliiviöljyä, koska se on ostettu yhteisillä rahoilla, mutta jos mies on mukana syömässä, saat? Eli kotona pitää olla kolmet erilliset ruuat, sinun omat, miehen omat, ja ne yhteiset, joita saa syödä vain yhdessä.

Minusta täysin järjetöntä, mutta olenkin ollut vasta 25 vuotta naimisissa.

Älä moiti miestä, vaan muuttakaa systeemiä. Erilliset rahat, tai yhteiset rahat. Meillä on oikeasti yhteiset, emmekä riitele rahasta. Mutta se vaatii sen, ettei näe toista kilpailijana, vaan pitää siitä kumppanistaan, ja haluaa tälle hyvää. On jopa valmis maksamaan siitä, että puoliso saa ruokaa.

Vierailija
32/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Ymmärrän että tuollainen voi ärsyttää jos rahasta on tiukkaa. Me avopuolison kanssa seurustelun alkuaikoina osteltiin ruokaa aika vapaasti vuorotellen ja välillä tarjottiin toiselle ruokia ulkona. 

Kuitenkin nyt kun olemme molemmat työttömiä opiskelijoita, tuollainen ajaisi itseni pian vararikkoon. Huomattiin myös että tykätään syödä aika erilaista ruokaa, itse asiassa kaikki päivän ateriat molemmilla ihan erilaisia. Joten tällä hetkellä on päätetty ostaa itse omat ruokamme ja samoin pääosin kokkaillaan omat ruokanne arkisin. Tämä toimii hyvin, kun itse haluan syödä esim. aamupalaksi puuroa, ruuaksi kasvisruokaa ja välipalaksi jogurttia. Mies taa syö aamupalaksi kananmunia ja ruuaksi lihaa/kanaa, välipaloja ei syö. Tietysti ei olla ihan tiukkiksia tässä, mitään tomaatteja ei lasketa ja isomman satsin ruokaa tehdessä tarjotaan jos toiselle maistuu. Mutta tämä on kyllä toiminut meille hyvin, ja itse ainakin säästän huomattaasti verrattuna yhteisiin ruokiin. Viikonloppuisin kokkaillaan yhdessä jotain vähän parempaa tai käydään ulkona ja ne maksetaan puoliksi.

Vierailija
33/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös yhteinen ns. taloustili ja todellakin mun mieheni saa sieltä ruuat ostella kun olen työmatkalla tai toisinpäin. Kummallinen ajatus, että ei sais.

Vierailija
34/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko mä ainoa jonka mielestä ap:n ihmetys on aiheellinen? Meillä on omat tilit ja yhteinen tili. Sikäli eri tilanne koska ei asuta yhdessä joten kumpikin hoitaa omat kulunsa asuntoonsa yms liittyen omalta tililtään. Yhteinen tili on yhteisiä menoja varten. Sieltä maksetaan matkat, yhteiset ulkonasyömiset, leffakäynnit jne. Kyllä meilläkin ihmeteltäisiin jos toinen olisi yhtäkkiä ostanut omia juttuja yhteisillä rahoilla. Joskus näin onkin käynyt erehdyksessä eikä ole vakavaa, ei todellakaan. Mutta ei ole tarkoitus että siitä tulee tapa.

Vierailija
35/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kymppi, jessus. Miten tuo nyt eroaa siitä, että mies lounaalla syö niillä rahoilla, vaikka sä et syö. Vai eikö mies saa lounasruokiakaan ostaa yhteiseltä tililtä, silloin kun olet reissussa?

Vierailija
36/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko mä ainoa jonka mielestä ap:n ihmetys on aiheellinen? Meillä on omat tilit ja yhteinen tili. Sikäli eri tilanne koska ei asuta yhdessä joten kumpikin hoitaa omat kulunsa asuntoonsa yms liittyen omalta tililtään. Yhteinen tili on yhteisiä menoja varten. Sieltä maksetaan matkat, yhteiset ulkonasyömiset, leffakäynnit jne. Kyllä meilläkin ihmeteltäisiin jos toinen olisi yhtäkkiä ostanut omia juttuja yhteisillä rahoilla. Joskus näin onkin käynyt erehdyksessä eikä ole vakavaa, ei todellakaan. Mutta ei ole tarkoitus että siitä tulee tapa.

No teidän tilanteenne tosiaan on aika perustavalla tavalla erilainen kun ei kerran edes asuta yhdessä.

Meillä on myös tuollainen omat+yhteiset-järjestely ja kotiruoka kyllä menee poikkeuksetta yhteisiin, söi sen sitten kumpi hyvänsä, koska hyvänsä.

Vierailija
37/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuohan nyt on aivan eri asia kun ette asu yhdessä. Jos yhteiseltä tililtä maksetaan ruokaostokset, niin tottakai mies käyttää tiliä myös yksin ollessaan. Ei se ruoan tarve mystisesti haihdu jos toinen on poissa kotoa. Kuulostaa jotenkin sairaalta että ap ulkomailla ollessaan kyttää tilitapahtumia.

Trollihan tämä on, varsin tyhmästä aiheesta.

Vierailija
38/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ap:lla menee hermot jos mies syö "väärin". Kotiin ei saisi esimerkiksi tuoda kaljaa tai mikropitsaa.

Miten uskomattoman vaikeaa voi olla ymmärtää lukemaansa? Siltä yhteiseltä tililtä saa ihan vapaasti ostaa kaljaa tai mikropitsaa (minä olen meillä muuten se, joka tykkää kaljasta). Mutta jos leikitään, että molemmat laittavat yhteiselle tilille 100 e/kk ruokaa varten ja molemmat ostavat siltä myös omat ruokansa, niin kuinka kauan uskoisit sen 200 e/kk riittävän, jos minä söisin päivittäin tai lähes päivittäin niistä rahoista ravintoloissa? Eikö ole maailman yksinkertaisin asia, että yhteiseltä tililtä ostetaan ne ruoat, joista laitetaan yhteiset ateriat ja omilla rahoillaan molemmat voivat syödä vaikka viiden ruokalajin päivällisiä ulkona päivittäin?

Vierailija
39/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet, teidän tapaus on eri; te ETTE asu yhdessä kun taas ap asuu puolisonsa kansaa.

Jos yhteiset rahat on myös tarkoitettu ruokaan niin tietysti mies ostaa ruokaa VAIKKA puoliso on reisdussa. Vai pitääkö miehen ostaa omilla rahoilla yhteiseen jääkappiin ruokaa jota puolisokin oletettavasti syö kun tulee reissusta?

Asia olisi eri jis ukko on ostanut tuolta ruokakaupasta jotain muuta kuin ruokaa tai muuta YHTEISEEN kotiin tarvittavaa (paristoja, lamppuu polttimoita, leivinpaperia, pesuaineita tms) eli jos ostikin jotain ihan muuta niin sitten apn harmitus on aiheellinen..

Muuten ei

Vierailija
40/229 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuohan nyt on aivan eri asia kun ette asu yhdessä. Jos yhteiseltä tililtä maksetaan ruokaostokset, niin tottakai mies käyttää tiliä myös yksin ollessaan. Ei se ruoan tarve mystisesti haihdu jos toinen on poissa kotoa. Kuulostaa jotenkin sairaalta että ap ulkomailla ollessaan kyttää tilitapahtumia.

Trollihan tämä on, varsin tyhmästä aiheesta.

On se tosiaan eri tilanne kun ei asuta yhdessä. Ja viikonloppuna kun ollaan samassa paikassa, ostetaan ruuat yhteisillä rahoilla. Jotain ruokatarvikkeita tms aina jää, tietenkin ja niitä sitten ottaa kumpi ottaa eikä lasketa. Kieltämättä mustakin ap alkaa kuulostaa vähän niuholta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän