Yhteinen tili ja omat ostokset
Summa ei ole iso (30 e) mutta kysymys on yhtäältä periaatteesta ja toisaalta siitä, että jos kyseessä on virhe, niin kuinka monta kertaa se pitää hyväksyä. Tämä on nimittäin ainakin toinen kerta kun näin on käynyt.
Eli meillä on miehen kanssa yhteinen tili, jolle talletamme kuukausittain saman summan rahaa asumis-, ruoka- ja yhteisen auton kuluja varten. Minä syön työpäivinä lounaan ulkona ja maksan sen itse (lounasseteleillä). Nyt olen ulkomailla ja huomasin äsken pankin sivuilla käydessäni, että mies on tänään käynyt ostamassa ruokakaupasta yhteisen tilin kortilla ruokaa noin 30 euron edestä.
Summa ei siis ole merkityksellinen, mutta itselleni kulujen tasapuolinen jakaminen on tärkeää. En ole alkanut saivarrella siitä, että kaikki hänen ruokakulunsa menevät yhteiseltä tililtä, kun taas minä maksan normaalisti omat lounaskuluni. Nyt kaikki hänen ostamansa tuotteet ovat kuitenkin olleet puhtaasti hänen käyttöönsä (ei ole kyse siitä, että hän olisi ostanut kuivatavaroita, ruokaöljyjä tms kun kaapit täydennettiin ihan äskettäin).
Tarjoan miehelleni ihan mielelläni lahjoja, konsertteja, jopa matkoja, mutta yhteisen tilin käyttäminen vastoin sovittua käytäntöä saa minut hämilleen ja vihaiseksikin.
Tuolla edellisellä kerralla, kun hän teki samoin, otin asian puheeksi ja hän loukkaantui, koska hän oli omasta mielestään vain ollut ajattelematon ja piti nöyryyttävänä sitä, että syytin häntä asiasta. Miten sinä toimisit nyt minun sijassani? Palaan kotiin vasta sunnuntaina ja ensi viikko on taas reissaamista, joten en haluaisi vähäistä yhteistä aikaa käyttää riitelyyn, mutta en myöskään halua antaa ymmärtää, että tämä on ok.
Kommentit (229)
Hurskastelijat täällä eivät ymmärrä että kyse ei ole muutamasta kympistä vaan asiasta, josta on jo mainittu toiselle aikaisemminkin.
AP:lle jäitä hattuun ja tilanteen seuraamista. Turhaa luoda riitaa turhasta, ratkaisuksi yhteisen tilin lopettaminen jos sama juttu toistuu vielä muutaman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa jonka mielestä ap:n ihmetys on aiheellinen? Meillä on omat tilit ja yhteinen tili. Sikäli eri tilanne koska ei asuta yhdessä joten kumpikin hoitaa omat kulunsa asuntoonsa yms liittyen omalta tililtään. Yhteinen tili on yhteisiä menoja varten. Sieltä maksetaan matkat, yhteiset ulkonasyömiset, leffakäynnit jne. Kyllä meilläkin ihmeteltäisiin jos toinen olisi yhtäkkiä ostanut omia juttuja yhteisillä rahoilla. Joskus näin onkin käynyt erehdyksessä eikä ole vakavaa, ei todellakaan. Mutta ei ole tarkoitus että siitä tulee tapa.
Miksi erillään asuvilla on yhteinen tili? Silloinhan automaattisesti molemmat maksavat omat (mainitsemasi) matkat, leffat jne. Miksi kierrättää ne rahat ylimääräisen tilin kautta?
Ap vasyailee itselleen pitääkseen provonsa hengissä... Pinnistä pinnistä, pääset ehkä nelossivulle. Oikeat provothan ovat kymmeniä sivuja pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se tili on ruokaan niin miksei sieltä saa ruokaa ostaa? Vai sinun pitää olla mukana hyväksymässä mitä ruokaa saa ostaa?
Ehkä ap:lla menee hermot jos mies syö "väärin". Kotiin ei saisi esimerkiksi tuoda kaljaa tai mikropitsaa.
Miten uskomattoman vaikeaa voi olla ymmärtää lukemaansa? Siltä yhteiseltä tililtä saa ihan vapaasti ostaa kaljaa tai mikropitsaa (minä olen meillä muuten se, joka tykkää kaljasta). Mutta jos leikitään, että molemmat laittavat yhteiselle tilille 100 e/kk ruokaa varten ja molemmat ostavat siltä myös omat ruokansa, niin kuinka kauan uskoisit sen 200 e/kk riittävän, jos minä söisin päivittäin tai lähes päivittäin niistä rahoista ravintoloissa? Eikö ole maailman yksinkertaisin asia, että yhteiseltä tililtä ostetaan ne ruoat, joista laitetaan yhteiset ateriat ja omilla rahoillaan molemmat voivat syödä vaikka viiden ruokalajin päivällisiä ulkona päivittäin?
Sinähän kirjoitit että mies osti ruokakaupasta ruokaa eikä ravintolasta? Siis silloin kun olet reissussa hän ei saa ostaa sieltä makaronia ja kastiketta ja kokata kotona? En tosiaan ymmärrä nyt. Saako sieltä ostaa leipää? Jukurttia? Vai tosiaan vaik sen aterian ainekset jotka yhdessä teette? Entä jos ruokaa jää yli ja lähdet reissuun? Mies ei saa syödä sitä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se tili on ruokaan niin miksei sieltä saa ruokaa ostaa? Vai sinun pitää olla mukana hyväksymässä mitä ruokaa saa ostaa?
Ehkä ap:lla menee hermot jos mies syö "väärin". Kotiin ei saisi esimerkiksi tuoda kaljaa tai mikropitsaa.
Miten uskomattoman vaikeaa voi olla ymmärtää lukemaansa? Siltä yhteiseltä tililtä saa ihan vapaasti ostaa kaljaa tai mikropitsaa (minä olen meillä muuten se, joka tykkää kaljasta). Mutta jos leikitään, että molemmat laittavat yhteiselle tilille 100 e/kk ruokaa varten ja molemmat ostavat siltä myös omat ruokansa, niin kuinka kauan uskoisit sen 200 e/kk riittävän, jos minä söisin päivittäin tai lähes päivittäin niistä rahoista ravintoloissa? Eikö ole maailman yksinkertaisin asia, että yhteiseltä tililtä ostetaan ne ruoat, joista laitetaan yhteiset ateriat ja omilla rahoillaan molemmat voivat syödä vaikka viiden ruokalajin päivällisiä ulkona päivittäin?
No onko se mies käyttänyt sitä ns. Yhteistä tiliä päivittäin? Kirjoituksessa käy ilmi vain että hän on kerran käynyt ostamassa 30€. Ja ottakaa jatkossa ne eri tilit kokonaan niin ei tarvitse kytätä.
Kuulostaa minustakin sairaalta että ap kyttää ulkomailla onko mies käyttänyt tiliä.Ei hyvää päivää, pitääkö kysyä lupa ,että saa ostaa kotiin vaikka ruokaa tai jopa herkkuja kun toinen ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko mä ainoa jonka mielestä ap:n ihmetys on aiheellinen? Meillä on omat tilit ja yhteinen tili. Sikäli eri tilanne koska ei asuta yhdessä joten kumpikin hoitaa omat kulunsa asuntoonsa yms liittyen omalta tililtään. Yhteinen tili on yhteisiä menoja varten. Sieltä maksetaan matkat, yhteiset ulkonasyömiset, leffakäynnit jne. Kyllä meilläkin ihmeteltäisiin jos toinen olisi yhtäkkiä ostanut omia juttuja yhteisillä rahoilla. Joskus näin onkin käynyt erehdyksessä eikä ole vakavaa, ei todellakaan. Mutta ei ole tarkoitus että siitä tulee tapa.
Miksi erillään asuvilla on yhteinen tili? Silloinhan automaattisesti molemmat maksavat omat (mainitsemasi) matkat, leffat jne. Miksi kierrättää ne rahat ylimääräisen tilin kautta?
Siksi että esim matkat varataan yhdessä, siis samalla varauksella molemmat jolloin se myös maksetaan samalla maksulla. Ei tarvitse joka matkan yhteydessä veivata rahan kanssa vaan yhteisellä tilillä on isompi summa rahaa, matkustellaan aika paljon. Lisäksi meillä on yhteistä omaisuutta jonka kiinteät kulut menee maksuun yhteiseltä tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että esim matkat varataan yhdessä, siis samalla varauksella molemmat jolloin se myös maksetaan samalla maksulla. Ei tarvitse joka matkan yhteydessä veivata rahan kanssa vaan yhteisellä tilillä on isompi summa rahaa, matkustellaan aika paljon. Lisäksi meillä on yhteistä omaisuutta jonka kiinteät kulut menee maksuun yhteiseltä tililtä.
Yhteistä omaisuutta, mutta ei yhteistä kotia??
Ap:lle ehdotus. Meillä on tähän ongelmaan systeemi, joka ei petä. 1) meillä on kirja , johon merkitään yhteiset kulut. 2) kirjassa aukeaman vasemmalle sivulle mies merkitsee kaiken, mitä on maksanut yhteisiä kuluja 3) kirjan oikealle sivulle minä merkitsen yhteiset kulut 4) kuukauden lopussa katsomme kumpi on maksanut enemmän. Minä joudun yleensä maksamaan vähän miehelleni tasausta. 5) jos toinen on pois kotoa yön yli, hän saa vähentää 5 euroa/yö yhteisistä kuluista. 6) kumpikin maksaa omat ostoksensa itse tai jos ne ovat yhteisessä kauppalaskussa, ne vähennetään siitä. 7) omat rahansa saa kumpikin käyttää haluamallaan tavalla, kunhan maksaa yhteisistä kuluista oman osuutensa. Jos lähdetään yhdessä matkalle, kumpikin varaa rahat omaan matkaansa. Tämän systeemin etu on siinä, että omia rahoja voi käyttää vapaasti. Meillä tämä on toiminut 20 vuotta. Suosittelen muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että edes joku ymmärtää. Mekin perustettiin yhteinen tili jo yli vuosi ennen yhteenmuuttoa ja juuri tuolla periaatteella. Sitten kun muutettiin yhteen, niin oli luontevaa sopia, että myös yhteiset asumiseen ja autoon liittyvät laskut maksetaan samalta tililtä.
Koetatko ap sanoa että miehen tulisi ostaaomalta tililtä ruokansa silloin
kun olet poissa kotoa. Mutta samat ostokset ok jos olet kotona syömässä sinäkin? Eli jos mies ostaa maksamakkaraa itselleen kun olette yhdessä kaupassa niin se on ok maksaa yhteiseltä tililtä mutta jos olet reissussa niin miehen tulee maksaa se omalta tililtään vaikka et milloinkaan söisikään itse maksamakkaraa?
Jos tuo on juttusi niin eikö olisi helpompaa laskea että maksatte yhteiselle tilille x euroa/ päivä jolloin olette kotona. Eli jos olet puolet kuukaudesta reissussa niin maksat 50e ja mies 150. Mutta kaikki kotona syötävä ruoka maksettaisiin sitten kokonaan yhteiseltä tililtä. Ja jos se nykyinen x euroa / päivä ei riitä niin nostakaa sitä vähän isommaksi summaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein? Kumpikaan ei saa syödä mitään yhteisillä rahoilla ostettua, jos toinen ei ole kotona?
Eli jos mies on viikonlopun reissussa, sinä et saa käyttää kaapista löytyvää oliiviöljyä, koska se on ostettu yhteisillä rahoilla, mutta jos mies on mukana syömässä, saat? Eli kotona pitää olla kolmet erilliset ruuat, sinun omat, miehen omat, ja ne yhteiset, joita saa syödä vain yhdessä.
Minusta täysin järjetöntä, mutta olenkin ollut vasta 25 vuotta naimisissa.
Älä moiti miestä, vaan muuttakaa systeemiä. Erilliset rahat, tai yhteiset rahat. Meillä on oikeasti yhteiset, emmekä riitele rahasta. Mutta se vaatii sen, ettei näe toista kilpailijana, vaan pitää siitä kumppanistaan, ja haluaa tälle hyvää. On jopa valmis maksamaan siitä, että puoliso saa ruokaa.
Et, et ymmärrä oikein ja tiedät sen itsekin. Mutta ehkä meidän pitää tosiaan muuttaa käytäntöä niin, että yhteisistä rahoista ostetaan myös henkilökohtaiset ruoat. Siinä ei 30 e pitkälle riitä, kun täällä ulkomailla käyn päivittäin ravintoloissa syömässä. Pitää varmaan ehdottaa miehelle, että korotetaan yhteiselle tilille talletettavaa summaa.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu on erilliset tilit, jos 30 € itkettää. Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Luitko lainkaan avaustani? Meillä on nimenomaan erilliset tilit mutta yhteinen tili yhteisiä kuluja varten.
Voi elämä miten hulluja olette. 🤭
Apua! 35 yhteistä vuotta ja koko ajan yhteinen tili, jolle ovat tulleet kaikki tulot ja jolta on maksettu kaikki menot. Kertaakaan näiden vuosien aikana ei ole tullut edes riidanpoikasta rahasta tai tarvinnut miettiä, kuka maksaa mitäkin.
On ostettu asunto, mökki ja asunnot lapsillekin ja kumpikin on voinut hankkia mitä haluaa toiselta kysymättä.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko miehen siis pitänyt täyttää jääkaappi yhteiseltä tililtä ennen kuin sinä lähdit reissuun?
Luulin kirjoittaneeni, että kaapit täytettiin ennen reissuani. Hankittiin kuivatavarat, ruokaöljyt yms. Ilmeisesti en enää osaa suomen kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein? Kumpikaan ei saa syödä mitään yhteisillä rahoilla ostettua, jos toinen ei ole kotona?
Eli jos mies on viikonlopun reissussa, sinä et saa käyttää kaapista löytyvää oliiviöljyä, koska se on ostettu yhteisillä rahoilla, mutta jos mies on mukana syömässä, saat? Eli kotona pitää olla kolmet erilliset ruuat, sinun omat, miehen omat, ja ne yhteiset, joita saa syödä vain yhdessä.
Minusta täysin järjetöntä, mutta olenkin ollut vasta 25 vuotta naimisissa.
Älä moiti miestä, vaan muuttakaa systeemiä. Erilliset rahat, tai yhteiset rahat. Meillä on oikeasti yhteiset, emmekä riitele rahasta. Mutta se vaatii sen, ettei näe toista kilpailijana, vaan pitää siitä kumppanistaan, ja haluaa tälle hyvää. On jopa valmis maksamaan siitä, että puoliso saa ruokaa.
Et, et ymmärrä oikein ja tiedät sen itsekin. Mutta ehkä meidän pitää tosiaan muuttaa käytäntöä niin, että yhteisistä rahoista ostetaan myös henkilökohtaiset ruoat. Siinä ei 30 e pitkälle riitä, kun täällä ulkomailla käyn päivittäin ravintoloissa syömässä. Pitää varmaan ehdottaa miehelle, että korotetaan yhteiselle tilille talletettavaa summaa.
Etkös sinä saa päivärahat juuri niitä kalliimpia ulkomaiden syömisiä varten, joten niitä ei tarvitse maksaa yhteisistä rahoista.
Mutta sinäkö et oikeasti varmasti ikinä syö kotona mitään yhdessä ostettua, jos mies ei ole samassa ruokapöydässä? Ikinä?
Erotteletteko te ap makaronitkin kappaleittain? :o