Miksen saa töitä? Miksen pääse edes työhaastatteluun? Mikä minussa on vikana?
Olen 32-vuotias. Lukion jälkeen suoritin AMK-tutkinnon (valmistuin 23-vuotiaana) ja heti perään luin itseni maisteriksi samalta alalta (valmistuin 28-vuotiaana). Työskentelin koko opiskeluajan katkotta - kesällä täyspäiväisesti, opiskeluaikana sivutoimisesti.
Menin naimisiin opiskeluaikana ja sain esikoiseni 28-vuotiaana kuukausi valmistumiseni jälkeen. Toinen lapsi syntyi, kun olin 30 vuotta. Täytän tammikuussa 33 ja olen jo vuoden ajan hakenut töitä. Mieluusti olisin jo mennyt töihin, mutta eipä töitä vaan enää jostain syystä saa!
Olen tradenomi ja maisteriopinnot on viestinnästä. "Oma ala" on jossain liiketalouden viestintäpuolella, mutta kiinnostaa toki ihan mikä tahansa liiketalouteen tai viestintään liittyvä työ, jossa voin hyödyntää omaa koulutustani ja osaamistani. Opiskeluajan työpaikat ovat olleet kaikkea harrastajateatterin tiedottajasta jäätelömyyntiin ja kiinteistöyhtiön sihteerinä olemisesta messuemäntään.
No, nyt kouluttautuneena ja kahden lapsen äitinä, yli 30-vuotiaana en pääse edes haastatteluihin. Olen alentanut rimaa ja laajentanut hakukohteita. Tällä hetkellä kelpaa ihan mikä tahansa työ.
Tässä elokuusta lähtien hakemani työpaikat:
- lastenhoitaja päiväkotiin
- kuntosalin lapsiparkin työntekijä
- postittaja
- asiakaspalvelun moniosaaja museoon
- kukkakaupan myyjä
- osastonsihteeri sairaalaan
- myynnin ja markkinoinnin assistentti ruokakauppaan
- toimistoassistentti lakifirmaan
- toimistosihteeri hammaslääkärin vastaanotolle
- toimistosihteeri paperiyhtiöön
- viestinnän assistentti ministeriöön
- tiedottaja pieneen järjestöön
- myyjä S-Marketiin
- tiedottaja yhdistykseen
- osa-aikainen viestinnän asiantuntija oppilaitokseen
- siivooja laivalle/kerrossiivoja/toimistosiivooja (yhteensä 23 paikkaa)
- McDonald's, Hesburger (4 paikkaa)
- kirjastotyöntekijä
- koulusihteeri
- kuljetusauton kuljettaja
- järjestöassistentti
Jos vastaus on näistä tullut, ne ovat olleet 'kiitos, ei kiitos'. Ei edes haastattelupyyntöä. CV on viilattu ammattilaisella (maksoin siitä!), eikä minussa ole mitään sellaista vikaa (ei "väärää" nimeä tms.), että hakemus menisi sen takia heti hylkyyn.
Olen hakenut myös kahteen palkattomaan harjoitteluun, mutta sieltä vastattiin, että haluavat ottaa opiskelijoita, ei jo valmistuneita.
Helmikuussa viimeistään täytyy ilmoittautua työttömäksi, kun kotihoidontuki päättyy.
Kiva, että yhteiskunnalla on varaa roikottaa työikäistä, työhaluista, korkeasti koulutettua väkeä kotona nysväämässä.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että valmistumisesi jälkeen et ole ollut missään töissä? Siis viiteen vuoteen? Kuinka paljon sulla on työkokemusta aikaisemmin nimenomaan oman alasi töistä? Esim tuo harrastelijateatterin tiedottajan pesti? Ja kuinka kauan siitä jo on, kun se työsuhde päättyi? On hyvin mahdollista, että paikkoihin, joihin olet hakenut, on ollut riittävästi sellaisiakin hakijoita, joilla on alan työkokemusta. Ja muihin kuin oman alasi töihin taas olet ylikoulutettu ja/tai hakijoita niihinkin on riittävästi.
Olen ollut valmistumiseni jälkeen kotona kotiäitinä neljä vuotta, kohta viisi. Typerästi kuvittelin, että voisin antaa lapsilleni aikaa, enkä siksi ole tehnyt töitä tässä kotona ollessa. Ilmeisesti äidit eivät voi olla "vain" kotona, vaan pitäisi samaan aikaan olla vielä töissäkin. Vaikka kotona. Ja töissä. Ja kotona.
ap
Tuliko tämä sinulle jotekin yllätyksenä? Rouva Virtanen ei ole ollut ammatti sitten 60-luvun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet lapset, tradenomi, ei työkokemusta.
Siis onhan minulla työkokemusta, työskentelin tauotta ikävuodet 19-28 opintojen ohella ja täyspäiväisesti kesinä ja pidemmillä lomilla.
ap
Mansikanmyyjänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onhan minulla työkokemusta, työskentelin tauotta ikävuodet 19-28 opintojen ohella ja täyspäiväisesti kesinä ja pidemmillä lomilla.
ap
Työskentelit missä? Oletko tähän työnantajaan ollut yhteydessä?
5 vuoden aukko työhistoriassa, pienet lapset ja koulutus.
Vierailija kirjoitti:
5 vuoden aukko työhistoriassa, pienet lapset ja koulutus.
Hesen myyjäksi jopa liian vanha :D
Vierailija kirjoitti:
Olen 32-vuotias. Lukion jälkeen suoritin AMK-tutkinnon (valmistuin 23-vuotiaana) ja heti perään luin itseni maisteriksi samalta alalta (valmistuin 28-vuotiaana). Työskentelin koko opiskeluajan katkotta - kesällä täyspäiväisesti, opiskeluaikana sivutoimisesti.
Menin naimisiin opiskeluaikana ja sain esikoiseni 28-vuotiaana kuukausi valmistumiseni jälkeen. Toinen lapsi syntyi, kun olin 30 vuotta. Täytän tammikuussa 33 ja olen jo vuoden ajan hakenut töitä. Mieluusti olisin jo mennyt töihin, mutta eipä töitä vaan enää jostain syystä saa!
Olen tradenomi ja maisteriopinnot on viestinnästä. "Oma ala" on jossain liiketalouden viestintäpuolella, mutta kiinnostaa toki ihan mikä tahansa liiketalouteen tai viestintään liittyvä työ, jossa voin hyödyntää omaa koulutustani ja osaamistani. Opiskeluajan työpaikat ovat olleet kaikkea harrastajateatterin tiedottajasta jäätelömyyntiin ja kiinteistöyhtiön sihteerinä olemisesta messuemäntään.
No, nyt kouluttautuneena ja kahden lapsen äitinä, yli 30-vuotiaana en pääse edes haastatteluihin. Olen alentanut rimaa ja laajentanut hakukohteita. Tällä hetkellä kelpaa ihan mikä tahansa työ.
Tässä elokuusta lähtien hakemani työpaikat:
- lastenhoitaja päiväkotiin
- kuntosalin lapsiparkin työntekijä
- postittaja
- asiakaspalvelun moniosaaja museoon
- kukkakaupan myyjä
- osastonsihteeri sairaalaan
- myynnin ja markkinoinnin assistentti ruokakauppaan
- toimistoassistentti lakifirmaan
- toimistosihteeri hammaslääkärin vastaanotolle
- toimistosihteeri paperiyhtiöön
- viestinnän assistentti ministeriöön
- tiedottaja pieneen järjestöön
- myyjä S-Marketiin
- tiedottaja yhdistykseen
- osa-aikainen viestinnän asiantuntija oppilaitokseen
- siivooja laivalle/kerrossiivoja/toimistosiivooja (yhteensä 23 paikkaa)
- McDonald's, Hesburger (4 paikkaa)
- kirjastotyöntekijä
- koulusihteeri
- kuljetusauton kuljettaja
- järjestöassistenttiJos vastaus on näistä tullut, ne ovat olleet 'kiitos, ei kiitos'. Ei edes haastattelupyyntöä. CV on viilattu ammattilaisella (maksoin siitä!), eikä minussa ole mitään sellaista vikaa (ei "väärää" nimeä tms.), että hakemus menisi sen takia heti hylkyyn.
Olen hakenut myös kahteen palkattomaan harjoitteluun, mutta sieltä vastattiin, että haluavat ottaa opiskelijoita, ei jo valmistuneita.
Helmikuussa viimeistään täytyy ilmoittautua työttömäksi, kun kotihoidontuki päättyy.
Kiva, että yhteiskunnalla on varaa roikottaa työikäistä, työhaluista, korkeasti koulutettua väkeä kotona nysväämässä.
Työkokeiluun tai kuntouttavaan työtoimintaan varmasti pääsisit ja ihme jos ei sinua olla vielä sellaiseen "suostuteltu" vaikka aktiivimallin rattaat raksuttaa jo lujaa ja uusia orjia aina tarvitaan, kunhan ei vaan niille mitään palkkaa tarvitse ikinä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olet ollut viimeiset viisi vuotta poissa työelämästä. Se on aika pitkä miinus työnantajan näkövinkkelistä.
Älä hae summan mutikassa mitä lie paikkoja. Tuo listasi oli melko... hmm kummallinen koulutukseesi nähden. Tuo ministeriö oli melkeinpä ainut järkevä. Eli keskity isoihin yrityksiin ja julkiseen sektoriin ja asiantuntijatehtäviin. Niissä kotiäitiyttä ja pieniä lapsia ei pidetä esteenä. Kyllä tuolla koulutuksella saat töitä. Sinnikkyyttä vain.
Olet yli 30 vuotias jolla on pitkä aukko työhistoriassa.
Ei sinussa ole mitään vikaa, vaan työnantajapuolessa! Kauhea nillitys koko ajan, kuinka suomalaiset on laiskoja lusmuja, jotka ei halua tehdä töitä, vaikka oikeasti asia on niin, että suomalaiset yritykset eivät halua palkata ketään töihin. Kun se työntekijä tarvitsee palkkaa (plus sivukulut!!!) työstään ja työkkäristä saa orjia aina kun tarvitsee, niin onko ihme, ettei huvita oikeasti palkata ketään. Laitetaan ilmoituksia, että paikka avoinna, ei palkata ketään ja soitetaan työkkäriin, että lähettäkää orja, kun ei kukaan hakenut avointa työpaikkaa, vaikka hakemuksia olisi tullut kolmesataa. Ja tällaista rosvousta hallitus tukee ja kannustaa.
Työvoimapula on hallituksen kusetusta. Sitä on helppo testata tekemällä erilaisia feikkiprofiileita Monsteriin yms. ja katsomalla montako osumaa tai yhteydenottoa tulee.
Oma aktiivisuus on tyypillisesti se johon vedotaan. Mikäli olisi aidosti pula työntekijöistä, niitä kaivettaisiin kissojen ja koirien kanssa ja maksettaisiin palkkioita sopivan tyypin löytymisestä.
Taustalla haiskahtaisi olevan jokin rekrytointifirmojen kartelli, jolla pakotetaan työvoimatoimiston palvelut ulkoistetuksi ja hyvä-veli-verkosto (= juoruverkosto) merkittävimmäksi tekijäksi profiloinnissa. Saa nähdä paljastuuko koskaan tällaista kartellia.
Vierailija kirjoitti:
Alalla minne olet kouluttautunut on suunnaton ylitarjonta työntekijöistä. Sen varmaan tiesit alaa valitessa?
Ns hanttihommiin olet kuitenkin sekä ylikoulutettu sekä yli-ikäinen. Niihin otetaan mieluummin opiskelijoita monestakin syystä.
Eikä syy ole sinänsä "yhteiskunnan" muuten kuin siinä että koulutuspaikkoja tuollaisiin hommiin pitäisi leikata reilusti. Ei tämä ole neuvostoliitto, jossa jokaiselle keksittäisiin töitä vaikkei niitä oikeasti olisikaan.
Tämä on valitettava totuus. Olen itsekin ap tavoin hakenut kyseisenlaisia töitä tuloksetta. Hakijoita on hyvinkin lyhyisiin työjaksoihin yli 100. Hallinnon alan työpaikat vaan lähtee alta pois se on totuus. Sinussa itsessäsi ei ole vikaa mutta koulutusalallasi työt lähtee digitalisaation takia. Tradenomiksi ei kannata enää kouluttautua.
Tää nyt ei ollut kovin järkevää tulla tänne avautumaan. Elämäm koululaiset, ammattikoulun käyneet työtään maanisesti vihaavat matalapalkkalaiset ja työttömät raatelee sut kuoliaaksi purkaakseen omaa pahaa oloa. Olethan tehnyt niinkin raakoja virheitä kuin hankkinut lapsia ja opiskellut ei-optimaalisen ammatin.
Oikeasti tilanteesi ei kuitenkaan ole toivoton. Sulla on kuitenkin korkeakoulutus taustalla ja varmaankin mahdollista jotenkin "tuunata" sitä tutkintoasi mikäli tarvetta on ja tuntuu että et työllisty nyt. Älä stressaa liikaa.
Toivottavasti et samalla cv:llä hakenut kaikkiin paikkoihin. Mitä osaamista sinulla on siivoojan tai lastenhoitajan tehtävään? Ei nykyään pääse juuri mihinkään hanttihommaankaan ilman alan koulutusta. Keskity hakemaan oman alasi tehtäviä.
Ja päivitä osaamistasi ainakin sosiaalisen median osalta, siellä on tullut valtava muutos 5 vuoden aikana. Myös videoita täytyisi osata tehdä ja markkinoida, onko modernit työkalut hallussa?
Mieti mitä sellaista osaamista sinulla on, mitä työnantaja arvostaa ja keskity hakemuksessa kuvailemaan sitä. Selvitä myös, mitä osaamista sinulta puuttuu ja hanki sitä. Verkostoidu linkedinissä, järjestötoiminnassa, harrastuksissa jne ihmisten kanssa.
Hakemuksessasi et varmaankaan osaa kuvata osaamistasi juuri hakemasi paikan osalta, kun et saa kutsuja haastatteluun. Vastaa jokaiseen kohtaan mitä työhakemuksessa toivotaan, kerro osaamisestasi ja kuvaile esimerkein miten olet osoittanut osaamisesi. Ei niin, että minulla on kokemusta artikkelien kirjoituksesta, vaan esimerkiksi: ”Olen toimittanut yrityksen asiakaslehteä erittäin menestyksellisesti. Lehden menekki kasvoi vuoden aikana xx kappaletta johtuen kirjoittamistani mielenkiintoisista artikkeleista. Olen saanut paljon kiitosta hyvin kirjoitetuista ja mielenkiintoisista jutuista ja niitä on julkaistu myös paikallislehdessä x.”
Tästä ao. asiasta ei näköjään saa keskustella täällä tai tulee ban_nia...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/73032217-1ad9-47a3-a519-bae84cc6ee35
" Oma ala" on jossain liiketalouden viestintäpuolella, mutta kiinnostaa toki ihan mikä tahansa liiketalouteen tai viestintään liittyvä työ, jossa voin hyödyntää omaa koulutustani ja osaamistani. "
Mieti, mitä tuo osaaminen sisältää ja millä tavoin voit todentaa sen työnantajalle. Sen jälkeen mieti, millaisissa yrityksissä voidaan tarvita juuri sellaista osaamista. Laita näihin yrityksiin avoimia hakemuksia. Mitä vähemmän sulla on hakiessasi kilpailijoita, sitä parempi. Viisi vuotta pois työelämästä heti valmistumisen jälkeen ei ole kovin hyvä asia, koska sut katsotaan nyt vastavalmistuneeksi, mutta vastaako 5 vuotta sitten suorittamasi tutkinto nyt valmistuneiden tutkintoa? Onko tuoreilla vastavalmistuneilla jotain sellaista osaamista (esim teknologian suhteen), mitä 5 vuotta sitten ei vielä opiskeltu ollenkaan? Jos sulta puuttuu osaamista, mitä muilla vastavalmistuneilla on, hanki se osaaminen.
Are you f*cking kidding me??? Siis olet maisteri ja haet tuollaisia tehtäviä? Ei ne sua ota, olet aivan liian ylikoulutettu. Ne ajattelee, että lähdet lätkimään heti kun löydät oman alasi duunia.
Viisi vuotta sitten. Mitä olet tehnyt tuona aikana ammattitaitosi ylläpitämiseksi?