Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksen saa töitä? Miksen pääse edes työhaastatteluun? Mikä minussa on vikana?

Vierailija
15.11.2018 |

Olen 32-vuotias. Lukion jälkeen suoritin AMK-tutkinnon (valmistuin 23-vuotiaana) ja heti perään luin itseni maisteriksi samalta alalta (valmistuin 28-vuotiaana). Työskentelin koko opiskeluajan katkotta - kesällä täyspäiväisesti, opiskeluaikana sivutoimisesti.

Menin naimisiin opiskeluaikana ja sain esikoiseni 28-vuotiaana kuukausi valmistumiseni jälkeen. Toinen lapsi syntyi, kun olin 30 vuotta. Täytän tammikuussa 33 ja olen jo vuoden ajan hakenut töitä. Mieluusti olisin jo mennyt töihin, mutta eipä töitä vaan enää jostain syystä saa!

Olen tradenomi ja maisteriopinnot on viestinnästä. "Oma ala" on jossain liiketalouden viestintäpuolella, mutta kiinnostaa toki ihan mikä tahansa liiketalouteen tai viestintään liittyvä työ, jossa voin hyödyntää omaa koulutustani ja osaamistani. Opiskeluajan työpaikat ovat olleet kaikkea harrastajateatterin tiedottajasta jäätelömyyntiin ja kiinteistöyhtiön sihteerinä olemisesta messuemäntään.

No, nyt kouluttautuneena ja kahden lapsen äitinä, yli 30-vuotiaana en pääse edes haastatteluihin. Olen alentanut rimaa ja laajentanut hakukohteita. Tällä hetkellä kelpaa ihan mikä tahansa työ.

Tässä elokuusta lähtien hakemani työpaikat:
- lastenhoitaja päiväkotiin
- kuntosalin lapsiparkin työntekijä
- postittaja
- asiakaspalvelun moniosaaja museoon
- kukkakaupan myyjä
- osastonsihteeri sairaalaan
- myynnin ja markkinoinnin assistentti ruokakauppaan
- toimistoassistentti lakifirmaan
- toimistosihteeri hammaslääkärin vastaanotolle
- toimistosihteeri paperiyhtiöön
- viestinnän assistentti ministeriöön
- tiedottaja pieneen järjestöön
- myyjä S-Marketiin
- tiedottaja yhdistykseen
- osa-aikainen viestinnän asiantuntija oppilaitokseen
- siivooja laivalle/kerrossiivoja/toimistosiivooja (yhteensä 23 paikkaa)
- McDonald's, Hesburger (4 paikkaa)
- kirjastotyöntekijä
- koulusihteeri
- kuljetusauton kuljettaja
- järjestöassistentti

Jos vastaus on näistä tullut, ne ovat olleet 'kiitos, ei kiitos'. Ei edes haastattelupyyntöä. CV on viilattu ammattilaisella (maksoin siitä!), eikä minussa ole mitään sellaista vikaa (ei "väärää" nimeä tms.), että hakemus menisi sen takia heti hylkyyn.

Olen hakenut myös kahteen palkattomaan harjoitteluun, mutta sieltä vastattiin, että haluavat ottaa opiskelijoita, ei jo valmistuneita.

Helmikuussa viimeistään täytyy ilmoittautua työttömäksi, kun kotihoidontuki päättyy.

Kiva, että yhteiskunnalla on varaa roikottaa työikäistä, työhaluista, korkeasti koulutettua väkeä kotona nysväämässä.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet jo maisteri, niin lue sosiaalityön pääaineopinnot niin sulla on sossupätevyys. Näin minä tein päälle kolmikymppisenä, työllistyminen taattu ja palkka n. 3000-3500 kenttätöissä. Itse olen viihtynyt, ihmistyö on mielenkiintoista!

Vierailija
62/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti Diakin romanoprojektiporukat lukevat myös tämän. Työnsaanti ei siis ole sukunimestä kiinni.

Myös tämän päivän lehden mukaan etsitään töitä vammaisille ja kehitysvammaisille.

Ketkä niitä töitä saa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä, että nainen ylikouluttautuu ja sitten suostuu tekemään vain matalapalkkaisia hanttihommia. Miksi pitää hankkia korkeat koulutukset jos aikoo olla vain sihteeri tai assari? 

Vierailija
64/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei ole taidettu vielä ottaa esiin: mulla pisti silmään tuo maksettu CV. Lieneekö joku ns. ammattilainen rukannut ap:n CV:n niin fiiniksi, että työnantaja ei enää saa siitä tolkkua? Joskus nuo graafiset ja vimpan päälle viilatut CV:t ovat tyylikkäästä ulkonäöstä huolimatta niin vaikealukuisia, että rekrytoija ei pääse selvyyteen sisällöstä ja antaa periksi. Ettei olisi jostain tällaisesta kysymys? Ja toinen asia sitten tosiaan tuo, että viisi vuotta on pitkä aika ja toimistohommiin paljon hakijoita.

Vierailija
65/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää nyt ei ollut kovin järkevää tulla tänne avautumaan. Elämäm koululaiset, ammattikoulun käyneet työtään maanisesti vihaavat matalapalkkalaiset ja työttömät raatelee sut kuoliaaksi purkaakseen omaa pahaa oloa. Olethan tehnyt niinkin raakoja virheitä kuin hankkinut lapsia ja opiskellut ei-optimaalisen ammatin. 

Oikeasti tilanteesi ei kuitenkaan ole toivoton. Sulla on kuitenkin korkeakoulutus taustalla ja varmaankin mahdollista jotenkin "tuunata" sitä tutkintoasi mikäli  tarvetta on ja tuntuu että et työllisty nyt. Älä stressaa liikaa. 

Ajattele jos ap olis lukenut vaikkapa historiaa tai sosiologiaa...haukkumisella ja vahingonilolla ei olisi loppua...

Vierailija
66/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni kotiäitinä olon jälkeisestä työllistymisestä.

Me saimme kolme lasta lyhyellä ikäerolla. Kaikilla lapsillamme oli pitkäaikaissairauksia ja siksi hoidin lapsia kotona noin 10 vuotta. Onneksi minulla oli työpaikka koko tuon ajan odottamassa. Tosin yritys meni konkurssiin juuri pari kuukautta aikaisemmin kun olisin palannut viimeistään töihin (olin ilmoittanut jo puolivuotias aikaisemmin että voin palata hoitovapaalta heti jos löytävät minulle sopivan projektin) mutta viimeistään siinä kohden kun nuorin lapsemme täyttää kolme.

Kuitenkin työtodistus on koko ajalta kun olin tuon yrityksen kirjoilla. Toki olen kertonut haastattelussa totuuden tuosta ajasta jos on kysytty. Mutta cv:ssä ei ole pitkää aukkoa joten olen päässyt haastatteluihin yllättävän helposti.

Ensimmäinen paikka pitkän kotona olon jälkeen oli tukityöllistetty juttu yhdistyksessä eikä oikein vastannut koulutustani. Mutta sen vuoden jälkeen minulle on tarjottu siinä saamieni suhteiden ansiosta 4 eri työpaikkaa jotka ihan ammattiini vastaavia. Ja kahdessa niistä olen ollutkin töissä. Kome viimeistä työtäni on ollut sellaisia että on soitettu kotiin ja kyselty kiinnostaisiko työ ja seuraavana päivänä haastatteluun ja sitten olen aloittanut työt. Nämä paikat eivät siis ole olleet missään auki vaan minä olen ollut ainoa jota kysytty eli suhteilla edellisiin paikkoihin liittyen.

Onko ap hyödyntänyt suhteita? Tietääkö tuttavapiirisi että haet töitä ? Helpoiten paikan saa kun sitä ei laiteta edes yleisesti auki. Oletko ollut yhteydessä potentiaalisiin työnantajiin? Oletko käynyt aktiivisesti alasi tapahtumissa esim liiton tilaisuuksissa aaa uusia tuttavuuksia jne.

Tsemppiä ap työn hakuun!

Vierailija
67/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Are you f*cking kidding me??? Siis olet maisteri ja haet tuollaisia tehtäviä? Ei ne sua ota, olet aivan liian ylikoulutettu. Ne ajattelee, että lähdet lätkimään heti kun löydät oman alasi duunia.

Samoin minä olen tehnyt, vaikka olen maisteri. Maisteri osaa ja oppii monenlaista. 

Vierailija
68/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä, että nainen ylikouluttautuu ja sitten suostuu tekemään vain matalapalkkaisia hanttihommia. Miksi pitää hankkia korkeat koulutukset jos aikoo olla vain sihteeri tai assari? 

Tuskin he ovat sitä aikoneet, mutta tehneet niitä töitä paremman puutteessa. Koska sellaistahan haukutaan nirsoksi, joka ei ota vaikka mäkkärin töitä jos muuta ei ole tarjolla.

Vierailija
69/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet vain julkisesti avoimia työpaikkoja. Ne on yleensä jo täytetty, tai sitten niihin tulee satoja hakemuksia. Yritä etsiä piilotyöpaikkoja. Sinun etusi voisi olla se, että pääsisit aloittamaan työt heti kun kutsu kuuluu, eli hanki hoitopaikka lapselle mahdollisimman pian, vaikka työpaikasta ei ole tietoakaan.

Vierailija
70/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu kirjoitti:

Koska olet jo maisteri, niin lue sosiaalityön pääaineopinnot niin sulla on sossupätevyys. Näin minä tein päälle kolmikymppisenä, työllistyminen taattu ja palkka n. 3000-3500 kenttätöissä. Itse olen viihtynyt, ihmistyö on mielenkiintoista!

Woot, pääsekö sosionomihommiin jo pelkillä pääaineopinnoilla, eikö tarkitse koko maisteritutkintoa uudelleen suorittaa? Nyt alkoi kiinnostaa.

Vierailija
71/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin, Silti eläkelälset takaisin töihin, eikö totta?

Vierailija
72/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni perusteella ei kannata koskaan hakea avoimia työpaikkoja, niihin on varmasti lähes aina työntekijä jo yrityksellä tiedossa, mutta laki pakottaa ne laittamaan paikan avoimeen hakuun. Itse olen työllistynyt ensin työharjoittelupaikkaani (vuosi harjoittelun jälkeen soitettiin töihin) ja toiseen työpaikkaan samalle alalle laittamalla avoimen hakemuksen. Tietenkin kaikki mahdolliset suhteet käyttöön, suosittelija täytyy olla, joten verkostoidu, verkostoidu! Slush, yms.

Vierailija
73/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että syy on tuo pitkä kotiäitiys. Niin sairaalta ja typerältä kuin se kuulostaakin. Äiti haluaa olla ensin läsnä lapsilleen ja sen jälkeen alkaa panostamaan täysillä omaan työelämään. Ei pässit tajua, että oikeasti se on plussa!

Itse olin yli 5v kotiäitinä. Ilmottauduin työttömäksi nuorimman täyttäessä kolme. Rekryfirmoissa kävin ja suoraan sanottiin ettei palkata, koska olet ollut liian pitkään poissa töistä. Yksi rekryfirma sanoi, että voivat palkata itselleen harjoitteluun pariksi kuukaudeksi palkka 600e.. En suostunut lasten hoitomaksuihin tuo sunma olisi mennyt.

Parissa kuukaudessa keksin itse mitä haluan tehdä sinnikkäästi soitin siihen paikkaan ja lopulta haastattelivat ja ottivat töihin. Nyt olen edelleen samassa työssä, lapset saa olla kotona, koska työni sen mahdollistaa.

Eli rohkeasti vaan itse ottamaan yhteyttä!

Vierailija
74/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet lapset, tradenomi, ei työkokemusta.

Siis onhan minulla työkokemusta, työskentelin tauotta ikävuodet 19-28 opintojen ohella ja täyspäiväisesti kesinä ja pidemmillä lomilla. 

ap

Oletko tehnyt freelancer tai keikkatyötä? Sitähän voi tehdä kotona ollessankin, jos pystyy järjestämään lastenhoidon niin, ettei tarvitse päiväkotipaikkaan. Sinuna yrittäisin saada oman alan keikka- ja projektitöitä, ne voivat poikia sitten lisää töitä.

Vierailija
75/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassamme on siis huutava työvoimapula...

Vierailija
76/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen koulutuksen päivittämistä ja jonkin ajankohtaisen osaamisen hankkimista! Toimistosihteeriksi tms. ei kannata hakea, sillä ylitarjonta on valtava. MUTTA itse sain oman työurani alkuun juuri toimistosihteerinä, joka oikeasti teki oman alani asiantuntijaprojektia toimistosihteerin palkalla. Sellaisia voi olla piilossa. Samaa mieltä muiden kanssa olen siitä, että koulutuksellasi ei kannata hakea hanttihommia, sillä niiden alojen tekijöitä on olemassa muutenkin.

Vierailija
77/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkä tauko työelämästä, varsinkin heti valmistumisen jälkeen. Moni ikäisesi on ollu jo vuosia töissä ja sinä olet ollut jo kohta 5 vuotta poissa ja käytännössä mitään työkokemusta ei ole kuin kesätyöt?

Samoista työpaikoista taistelee siis juuri valmistuneet ja sinä jolla 5 vuotta taukoa töistä ja koulusta. Valitettavasti se juuri valmistunut taitaa useasti voittaa.

Vierailija
78/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut kauan pois töistä

2 lasta - poissaoloja

Nuori nainen - äitiyslomariski

Liian hyvä koulutus hanttihommiin

Liian vähän kokemusta ja suhteita kunnon hommiin

Vierailija
79/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan sorsimista... olet kahden pienen lapsen äiti, ehkä ajattelevat että olet sitten kuitenki koko ajan hoitamassa sairaita lapsiasi kotona kun he ovat päiväkodissa ja saavat sieltä tauteja.

Tämä! Viestintäalalla minäkin. Duuneja sain hyvin 25-32-vuotiaana. 32-37-vuotiaana, yhden lapsen äitinä ajattelivat kai, että jään pian äitiyslomalle tai en voi tehdä ylitöitä. Todellisuudessa tein jo silloin pitkää päivää. 39-vuotiaana lapset oli tehty ja sen jälkeen kysyntää on ollut. Nyt olen 41, lapset vielä pieniä, mutta kai työnantajat olettavat, että tän ikäisellä on jo isot lapset. Neuvoni: älä mainitse lapsista mitään.

Vierailija
80/110 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakee mäkkärille tai jakeluauton kuskiksi, ei pidä puhua maisterin tutkinnosta mitään.