Miksen saa töitä? Miksen pääse edes työhaastatteluun? Mikä minussa on vikana?
Olen 32-vuotias. Lukion jälkeen suoritin AMK-tutkinnon (valmistuin 23-vuotiaana) ja heti perään luin itseni maisteriksi samalta alalta (valmistuin 28-vuotiaana). Työskentelin koko opiskeluajan katkotta - kesällä täyspäiväisesti, opiskeluaikana sivutoimisesti.
Menin naimisiin opiskeluaikana ja sain esikoiseni 28-vuotiaana kuukausi valmistumiseni jälkeen. Toinen lapsi syntyi, kun olin 30 vuotta. Täytän tammikuussa 33 ja olen jo vuoden ajan hakenut töitä. Mieluusti olisin jo mennyt töihin, mutta eipä töitä vaan enää jostain syystä saa!
Olen tradenomi ja maisteriopinnot on viestinnästä. "Oma ala" on jossain liiketalouden viestintäpuolella, mutta kiinnostaa toki ihan mikä tahansa liiketalouteen tai viestintään liittyvä työ, jossa voin hyödyntää omaa koulutustani ja osaamistani. Opiskeluajan työpaikat ovat olleet kaikkea harrastajateatterin tiedottajasta jäätelömyyntiin ja kiinteistöyhtiön sihteerinä olemisesta messuemäntään.
No, nyt kouluttautuneena ja kahden lapsen äitinä, yli 30-vuotiaana en pääse edes haastatteluihin. Olen alentanut rimaa ja laajentanut hakukohteita. Tällä hetkellä kelpaa ihan mikä tahansa työ.
Tässä elokuusta lähtien hakemani työpaikat:
- lastenhoitaja päiväkotiin
- kuntosalin lapsiparkin työntekijä
- postittaja
- asiakaspalvelun moniosaaja museoon
- kukkakaupan myyjä
- osastonsihteeri sairaalaan
- myynnin ja markkinoinnin assistentti ruokakauppaan
- toimistoassistentti lakifirmaan
- toimistosihteeri hammaslääkärin vastaanotolle
- toimistosihteeri paperiyhtiöön
- viestinnän assistentti ministeriöön
- tiedottaja pieneen järjestöön
- myyjä S-Marketiin
- tiedottaja yhdistykseen
- osa-aikainen viestinnän asiantuntija oppilaitokseen
- siivooja laivalle/kerrossiivoja/toimistosiivooja (yhteensä 23 paikkaa)
- McDonald's, Hesburger (4 paikkaa)
- kirjastotyöntekijä
- koulusihteeri
- kuljetusauton kuljettaja
- järjestöassistentti
Jos vastaus on näistä tullut, ne ovat olleet 'kiitos, ei kiitos'. Ei edes haastattelupyyntöä. CV on viilattu ammattilaisella (maksoin siitä!), eikä minussa ole mitään sellaista vikaa (ei "väärää" nimeä tms.), että hakemus menisi sen takia heti hylkyyn.
Olen hakenut myös kahteen palkattomaan harjoitteluun, mutta sieltä vastattiin, että haluavat ottaa opiskelijoita, ei jo valmistuneita.
Helmikuussa viimeistään täytyy ilmoittautua työttömäksi, kun kotihoidontuki päättyy.
Kiva, että yhteiskunnalla on varaa roikottaa työikäistä, työhaluista, korkeasti koulutettua väkeä kotona nysväämässä.
Kommentit (18)
Koska "viestinnän amattilainen" ei ole mikään oikea ammatti. Jos osaisit vaikka tehdä tilintarkistusta niin olisit ollut töissä samantien.
Turha hakea muiden alan hommia, koska eivät he voi palkata kaikkia niitä, joilla on alan koulutus ja kokemusta. Siitä vaan kuule henkilökohtaiseksi avustajaksi, itse tein sitä muutaman vuoden ajan enne kuin sain oman alan töitä. Siihen ehkä pääsee, jos on kokemusta.
Ehkei ammattitaito riitä.
Olet viestinnän ammattilainen, mutta valitettavasti postauksestasi sitä ei kyllä huomaa.
Huonoa tuuria ja vääriin paikkoihin hakemista. Sun pitää kohdistaa sun työhaku paremmin. Hae tosiaan avoimia paikkoja ja yritä verkostoitua
Oletko soittanut paikkaan, laittanut useamman viestin vai pelkästään passiivisesti laittanut cv:n ilmotuksen mailiosoitteeseen?
työnhakeminen on itsensä myymistä, vaikka kaikki suomalaiset tuntuu inhoavan puhelinmyyntiä niin työnhaussa paras tapa saada tuloksia on ottaa puhelin kauniiseen käteen ja alkaa soittelee yrityksiä läpi, yksinkertainen prosessi: cv & cover letter mailissa yritykseen, soitto perään max. 24h sisään, tyyliin sanot vaikka "näin että teillä on paikka vapaana, olen ....", voit myös soittaa kysymyksen verukkeella (osoittaa kiinnostuksen paikkaan, jäät mieleen yms.), soiton jälkeen follow up, jos sanovat että päätös tehdään kuun 10. pvä niin laitat 9. pvä viestiä, ihan mitä tahansa puolijärkevää, pää asia että olet heidän mielessä.
toinen, 20 paikkaa täysin randomeihin paikkoihin ei ole paljoa useamman kuukauden aikana, jos hakisit spesifiin hommaan niin luku olisi silloinkin pieni. Muista että usea paikat ovat ns. "piilotyöpaikkoja", johtuu siitä että työnhaku on kallista ja yritykset mutenkin saa cv pinoja (jos on vähäänkään tunnetumpi/isompi lafka). kokeile tehdä vaikka niin että kokoeat 50 yrityksen listan, mihin haluat töihin, otat kaikkiin yhteyttä ja kysyt työpaikkaa, ei tartte olla rekry auki, ei pitäisi olla vaikeaa jos olet viestinnän ammattilainen.
Miksi kaksi ketjua samasta aiheesta?
Olen itse akateeminen, asiantuntijatehtäviä tehnyt ja nyt jo vuosia uutta työtä etsinyt. Olen siis tehnyt pätkätöitä, mutta vakkaripaikkaa ei ole löytynyt. Kokemus on opettanut seuraavaa:
Nuo viestinnän/markkinoinnin/toimistosihteerin hommat ovat sellaisia, että niihin on ihan tolkuttomasti hakijoita. Tiedän kokemuksesta, koska itse olen myöskin hakenut juuri tuollaisia tehtäviä. Noille aloille on koulutettu liikaa väkeä, ja ne mielletään myös sellaisiksi, että vaikka ei olisi aivan sen alan koulutusta/työkokemusta, niin silti niihin haetaan. Pitäisi olla joku tarkemmin määritelty tehtävä, jonka (erikois-)osaamista sinulla olisi.
Työkokemuksen vähäisyys on tietysti ongelma. Ja työnantajat ovat varsin kapeakatseista porukkaa, mitä tulee noiden "hanttihommien" hakemiseen. Eli eivät todellakaan usko, että korkeakoulutettu voisi oikeasti haluta myyjäksi S-markettiin. Itse olen myös hakenut ns. hanttihommia, joihin olisin oikeasti mieluusti mennyt töihin. Silti työnantajat eivät olleet kiinnostuneita. Kuvittelevat kai, että minä ihan huvikseni rustaan työhakemuksia, kun se itsessään on niin kivaa hommaa... Just joo.
Joku tuossa jo ehdottikin, että suoraan vaan yhteys työnantajiin. Näin se menee. Suurin osa työpaikoista ei edes ole julkisessa haussa.
Summa summarum: joko pitää olla erinomaiset verkostot ja suhteet, joiden kautta löytyisi töitä tai sitten hyvin spesifin erikoisalan osaamista. Ja sattumalla on todella suuri merkitys sen työpaikan löytämisessä. Ikävä kyllä.
Moikka, ensiksikin, älä lannistu. Työllisyystilanne hyvä, paikkoja on auki koko ajan.
Itselläni oli samankaltainen tilanne 2014-2015, tosin lapsia ei ole vieläkään ja lähentelen viittäkymppiä. Etsin siis töitä puolisentoista vuotta, lähetin lähes 200 personoitua ja kuvitettua työhakemusta, arvioitin tekstejä ja lukijoiden mielestä ne olivat loistavia. Akateemisena ja työkokemusta assistentista esimiestehtäviin useampi vuosi ja silti en päässyt haastatteluihin tuona aikana, no ehkä pariin, mutta ne eivät olisi olleet niitä "mun juttuja". 2016 pääsin Linkkarin kautta "piilotyöpaikkaan" kiinni ja sain lisäksi uutta työkokemusta. Nyt olen jälleen työnhakijana, sillä muutoksia tapahtuu ja on vain pakko lähteä hakemaan uutta työpaikkaa.
Katsoin tuota listaa ja selkeästi näyttää siltä, että mikä tahansa kelpaa. Mutta ongelmana on nyt se, mitä haluaisit tehdä? On tärkeää määrittää itselleen focus ja millaista tehtävistä olet kiinnostunut. Mitkä asiat koulutuksestasi tukevat haettua tehtävää ja onko se sinulle mitä etsit ja haluat tehdä?-Ei oikeasti kannata hakea laajalla sektorilla töitä, silloin jää epäselväksi työnantajalle hieman millaisista tehtävistä olet oikeasti kiinnostunut ja sehän ohjaa sinun motivaatiotasikin. Toki ymmärrän myös hyvin sen faktan, että pieni paniikki alkaa jo niskassa tuntumaan kun mikään ei tunnu natsaavan.
Ota selkeästi aikalisä työnhakemiseen, yritä olla ajattelematta vaikka viikko koko asiaa. Käytä ennemmin se aika itseesi ja mieti, mikä olisi sun unelmapaikka, mitä hommia haluaisit tehdä. Kun löydät sen oman juttusi, osaat hahmottaa omaan osaamisesi ja motivaatiosi paremmin ja löydät polun, jonka perusteella teet seuraavan unelmiesi työpaikkahakemuksen.
Tämä toimi itselläni 2,5v sitten ja löysin sen oman silloisen intohimoni. Nyt mietin jälleen uudelleen näitä asioita, olen uuden edessä ja minulla on uudet mahdollisuudet päästä toteuttamaan seuraavaa oppimisaluetta. Jännittää ja pelottaa, mutta aika siistiä kuitenkin.
Haluatko ansaita pientä lisärahaa tai työllistää itsesi kokopäiväisesti? Sinulla on tietokone ja netti... Vaatimuksena sujuva Englanti.
Etsimme pelitestaajia, eli pelaat pelejä ja raportoit niissä olevista ongelmista ja yms.. Yhden pelin testaamiseen menee noin 1 - 2-5 tuntia ja siitä maksetaan noin 100euroa / kappale.
Testaamisen määrää ei ole rajoitettu! Itse päätät koska teet ja kuinka kauan.
Klikkaa itsesi linkissä olevalle sivulle, ja rekisteröidy testaajaksi.
Lapsihommiin otetaan lähihoitaja tms.
Kukkskauppaan floristi
Jne...
Sihteerinhommiinkin on koulutus tai sitten tradenomi
Jos työtön hakee oman alan töitä, niin sanotaan, että pitäisi hakea rohkeasti muiden alojen töitä. Jos työtön hakee muiden alojen töitä, niin sanotaan, että pitäisi "focusoida" ja hakea oman alan töitä.
Viestinnän maisterilla pitäisi olla ennen kaikkea hyvät verkostot. Niiden avulla työllistytään.
T. Työtön YTM
Vierailija kirjoitti:
Viestinnän maisterilla pitäisi olla ennen kaikkea hyvät verkostot. Niiden avulla työllistytään.
T. Työtön YTM
Entä sinulla?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse akateeminen, asiantuntijatehtäviä tehnyt ja nyt jo vuosia uutta työtä etsinyt. Olen siis tehnyt pätkätöitä, mutta vakkaripaikkaa ei ole löytynyt. Kokemus on opettanut seuraavaa:
Nuo viestinnän/markkinoinnin/toimistosihteerin hommat ovat sellaisia, että niihin on ihan tolkuttomasti hakijoita. Tiedän kokemuksesta, koska itse olen myöskin hakenut juuri tuollaisia tehtäviä. Noille aloille on koulutettu liikaa väkeä, ja ne mielletään myös sellaisiksi, että vaikka ei olisi aivan sen alan koulutusta/työkokemusta, niin silti niihin haetaan. Pitäisi olla joku tarkemmin määritelty tehtävä, jonka (erikois-)osaamista sinulla olisi.
Työkokemuksen vähäisyys on tietysti ongelma. Ja työnantajat ovat varsin kapeakatseista porukkaa, mitä tulee noiden "hanttihommien" hakemiseen. Eli eivät todellakaan usko, että korkeakoulutettu voisi oikeasti haluta myyjäksi S-markettiin. Itse olen myös hakenut ns. hanttihommia, joihin olisin oikeasti mieluusti mennyt töihin. Silti työnantajat eivät olleet kiinnostuneita. Kuvittelevat kai, että minä ihan huvikseni rustaan työhakemuksia, kun se itsessään on niin kivaa hommaa... Just joo.
Joku tuossa jo ehdottikin, että suoraan vaan yhteys työnantajiin. Näin se menee. Suurin osa työpaikoista ei edes ole julkisessa haussa.
Summa summarum: joko pitää olla erinomaiset verkostot ja suhteet, joiden kautta löytyisi töitä tai sitten hyvin spesifin erikoisalan osaamista. Ja sattumalla on todella suuri merkitys sen työpaikan löytämisessä. Ikävä kyllä.
Joo, näinhän se menee, mutta menköön? Eipäs, vaan systeemi on mätä, ja se on korjattava! Enkä ole tässä ehdottamassa mitään com muniz mia enkä edes soc i aliz mia, vaan ihan kieroutumien raakkaamista kautta linjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, näinhän se menee, mutta menköön? Eipäs, vaan systeemi on mätä, ja se on korjattava! Enkä ole tässä ehdottamassa mitään com muniz mia enkä edes soc i aliz mia, vaan ihan kieroutumien raakkaamista kautta linjan.
?
Millä paikkakunnalla haet? Monilla paikkakunnilla on edelleen vaikea työtilanne. Jos yhteen työpaikkaan on yli 200 hakijaa (kuten pari vuotta sitten hakiessani taloushallinnon hommia Tampereelta), hakijoista löytyy aina paljon kokeneita ja "täydellisiä" hakijoita.
Moniin hakemiisi paikkoihin, hakemuksesi menee todennäköisesti suoraan roskikseen, koulutuksesi vuoksi. Ajattelevat, ettet oikeasti ole kiinnostunut mäkkärin tms työstä. Yritin vastavalmistuneena ktm etsiä kirjanpitäjän töitä. Niistä kun on niin pulaa! Ja suoraan puhelimessa sanottiin, että olen ylikoulutettu...:/
Sinuna soittaisin ja laittaisin hakemuksia yrityksiin, joissa ei ole haku päällä. Jos sattuisit juuri oikeaan aikaan olemaan liikkeellä tai muistaisivat sut myöhemmin.
Tsemppiä! Älä vielä lannistu!