Ruvennut ärsyttämään siivoojan työssä se asiakkaiden välinpitämätön asenne, että ” kyllä siivooja hoitaa”.
Käsipaperit jätetään vessassa keskelle lattiaa vaikka roskis olis ihan sentin vieressä, vessanpöntössä kamalat kuivuneet ruikulikakat vaikka ei menis kuin sekunti pyyhkäistä se tuoreeltaan pois vessaharjalla, siinä siivooja sitten hinkuttaa aikansa sitä irti.
Lattialle jätetään kamalat kahviläiskävanat vaikka vois nopeasti itse pyyhkäistä suurimmat pois.....jne.....jne.....
Aina. Joka päivä.
Mutta ei. Annetaan olla, kyllä siivooja hoitaa. 😤
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Käsipaperit jätetään vessassa keskelle lattiaa vaikka roskis olis ihan sentin vieressä, vessanpöntössä kamalat kuivuneet ruikulikakat vaikka ei menis kuin sekunti pyyhkäistä se tuoreeltaan pois vessaharjalla, siinä siivooja sitten hinkuttaa aikansa sitä irti.
Lattialle jätetään kamalat kahviläiskävanat vaikka vois nopeasti itse pyyhkäistä suurimmat pois.....jne.....jne.....
Aina. Joka päivä.
Mutta ei. Annetaan olla, kyllä siivooja hoitaa. 😤
Ookkei... Otan seuraavassa aamupalaverissa esiin josko meidän yksikössä voitaisiin säästää kiinteissä kuluissa hoitamalla perussiivous ja roskikser yms. itse. Siivooja voisi käydä sitten vaikka kerran kuussa pesemässä lattiat. 5% pitäisi saada pois, joten kiitos ideasta.
Meillä käy siivooja, mutta ei kyllä ikinä jätetä mitään ruikuleita vessanpönttöön. Saatikka olisi pareita ja kahviläikkiä lattialla. Tuo kuulostaa tosi sottaiselta. Ihan oman viihtyvyyden takia nuo asiat siivotaan itse.
Vierailija kirjoitti:
En nyt mitenkään tahallani sotke, mutta mielestäni esim. vessanpöntön putsaaminen on kyllä sellainen asia, joka kuuluu nimenomaan sille siivoojalle. Nykyään tuntuu, ettei siivoojalle saisi jättää mitään tekemistä, että hänen pitäisi päästä pelkällä pintaputsauksella?
Kyllä varmaan siivoaa aineilla, mutta kuka kehtaa jättää ruikulut pönttöön?
Tuo on tosi ällöä tapahtui se töissä tai kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt mitenkään tahallani sotke, mutta mielestäni esim. vessanpöntön putsaaminen on kyllä sellainen asia, joka kuuluu nimenomaan sille siivoojalle. Nykyään tuntuu, ettei siivoojalle saisi jättää mitään tekemistä, että hänen pitäisi päästä pelkällä pintaputsauksella?
Siis täh, ootko tosissasi? Nimenomaan joku wc:n putsaus on sellainen asia jonka jokainen voi joitaa itse, lapsesta lähtien. Onko sun mielestä kiva mennä vessaan joka on täynnä kusta ja paskaa? Näitä näkyy kokoajan, oon olettanut että ihmiset ei vaan välitä mutta että oikeen tarkoituksellisesti jätetään jonkun muun siivottavaksi omat ulostejämät, ei kuulosta ihan normaalilta.
Jos minä maksan rahaa siitä, että joku siivoaa vessan niin vessan siivoaminen on sen yrityksen tai henkilön hommaa, joka ottaa sen rahan vastaan. Jos vessan siivoaminen on minun tai alaisteni hommaa, en maksa siitä muille ylimääräistä veroa. Tämän pitäisi olla absoluuttisen selvää jokaiselle.
Siivoukseen kuuluvat asiat lukevat sopimuksesta ja ovat se peruste, jolla minua laskutetaan. Asialla ei 100% ole mitään tekemistä kohteliaisuuden tai muun samusirkkapjåskan kanssa vaan kyseessä on maksullinen palvelu, joka joko sisältää tiettyjä asioita tai sitten ei.
Kysykää omalta työnantajaltanne jos työtehtävissänne on jotain epäselvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täh, ootko tosissasi? Nimenomaan joku wc:n putsaus on sellainen asia jonka jokainen voi joitaa itse, lapsesta lähtien. Onko sun mielestä kiva mennä vessaan joka on täynnä kusta ja paskaa? Näitä näkyy kokoajan, oon olettanut että ihmiset ei vaan välitä mutta että oikeen tarkoituksellisesti jätetään jonkun muun siivottavaksi omat ulostejämät, ei kuulosta ihan normaalilta.
Ketä muka jarrujäljet haittaavat? Turha niitä aina jokaisen erikseen siivota, kun siivooja voi kerralla vetästä kaikki pois
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä muka jarrujäljet haittaavat? Turha niitä aina jokaisen erikseen siivota, kun siivooja voi kerralla vetästä kaikki pois
eri
No kyllä minua ainakin haittaa. Onneksi meillä töissä kaikki putsaavat jälkensä samoin kotona.
Olen melkeinpä ylpeä toimistomme väestä: tuollaiset sotkut ovat suht' harvassa, ja siivooja voi keskittyä meidän "vastuumme" ulkopuolisiin asioihin eli esim. imurointiin jne. Mutta kyllä meilläkin faktaa on se että about yksi viidesosa on näistä asioista kiinnostunut ja muita ei ilmeisesti haittaisi vaikka paikat menisivät koko viikon törkyisemmiksi. Välillä turhauttaa, mutta en myöskään yleensä voi jättää sotkuja siivoamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä maksan rahaa siitä, että joku siivoaa vessan niin vessan siivoaminen on sen yrityksen tai henkilön hommaa, joka ottaa sen rahan vastaan. Jos vessan siivoaminen on minun tai alaisteni hommaa, en maksa siitä muille ylimääräistä veroa. Tämän pitäisi olla absoluuttisen selvää jokaiselle.
Siivoukseen kuuluvat asiat lukevat sopimuksesta ja ovat se peruste, jolla minua laskutetaan. Asialla ei 100% ole mitään tekemistä kohteliaisuuden tai muun samusirkkapjåskan kanssa vaan kyseessä on maksullinen palvelu, joka joko sisältää tiettyjä asioita tai sitten ei.
Meidän toimistossa käy siivooja keskiviikkona. Kun joku turauttaa esim. keskiviikkoiltapäivänä karmeat tahnat pytyn seinämiin, onko mukavaa katsella niitä siinä viikko vai olisiko kohtuullista käyttää 15 sekuntia yleisen viihtyvyyden edistämiseksi? Kyllä, siivooja siivoaa vessan, mutta meidän aikuisten ihmisten kuuluu myös ottaa vastuuta perustavoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysykää omalta työnantajaltanne jos työtehtävissänne on jotain epäselvää.Meidän toimistossa käy siivooja keskiviikkona. Kun joku turauttaa esim. keskiviikkoiltapäivänä karmeat tahnat pytyn seinämiin, onko mukavaa katsella niitä siinä viikko vai olisiko kohtuullista käyttää 15 sekuntia yleisen viihtyvyyden edistämiseksi? Kyllä, siivooja siivoaa vessan, mutta meidän aikuisten ihmisten kuuluu myös ottaa vastuuta perustavoista.
Kommenttisi ei liity avaukseen. Miksi kirjoitit sen?
Mihin siivoojia enää tarvittaisiin, kun vaadit asiakkaiden tekevän sun työt? Eikös sinut ole palkattu juuri luettelemasi töitä varten?
Meillä taloyhtiössä siivooja vaati pyörävarastoon ostettavaksi pari harjaa ja rikkalapiot, jotta pyöräilijät voivat itse siivota pyörästä tulleet kurat ja hiekat varaston lattialta, vaikka taloyhtiö maksaa siivoojalle siitä, että hän imuroi sen pari kertaa viikossa.
En ymmärrä nykyisiä siivoojia, kun he vaativat muiden tekevän heidän hommat, ihan sama kun lääkäri laittaisi potilaan siivoamaan jälkensä, kun tehdään toimenpiteitä.
Ja kyllä kahvioissa pöydän pyyhkiminen kuuluu henkilökunnalle, jo hygieniasyistä tai näin ainakin terveystarkastajat olettavat tai muussa tapauksessa se suljetaan. Ei siellä asiakkaiden lautasliinoilla, jolla on pyyhitty suu tai kädet, pyyhitä samalla pöytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos sulla käy firmassa siivooja esim. maanantaisin ja tiistaina joku rappaa pöntön paskalla ja keskiviikkona toinen lorottelee reunalle ja vähän lattialle, niin tyynesti vain odottelette siivoojaa seuraavan maanantaihin? Ei tällaisia ihmisiä voi olla!
En todellakaan jätä jarrutusjälkiäni seuraavan nähtäväksi ja haisteltavaksi! Enkä pidä minään ongelmana edellisen sottapytyn jälkiä pyöräyttää pois, jos sellaiset on. Perus siisteyttä, jonka lapsetkin osaa.
Minä jätän hotellihuoneen aina siistiksi. Ainoastaan sängyn jätän sellaiseksi, kun lakanathan siitä kuitenkin menee vaihtoon. Minua hävettäisi mielettömästi, jos pönttö olisi vatsanväänteistäni värikäs. Pöyristyttävää, että jotkut vielä jättävät kakkapaperinsakin maahan. Hyi.
Ei sinänsä yllätä, sillä helppous tekee laiskaksi ja välinpitämättömäksi. Kaipa tuo kuitenkin on ihmistyypistä kiinni, kuten aiemmin todettiin. Haluaisin mielenkiinnosta nähdä rivissä ne ihmiset, jotka käyttäytyvät kuin eläimet.
Sama homma ja tämän takia vakavasti harkitsen irtisanoutuvani, koska mua ja mun tekemisiäni ei edes arvosteta vaikka kuinka kuuraan ja hinkkaan.
Olen kokopäiväisenä halli- ja toimistosiivoojana eräässä metallifirmassa ja täytyy sanoa, että ihmisistä on tullut aivan hirveitä siivouksen suhteen. Juurikin kaikki käsipaperit heitetään lattialle roskiksen viereen, sama hallissa kahvikupit ja muut lojuu lattialla roskakorin vieressä. Hallin lattioille dumpataan multa- ja kurakasoja trukeista ja toimiston lattiat täynnä pientä paperisilppua. Sitten hallissa istutaan ringissä juoruamassa sen roskakorin ympärillä, että joutuu kysäisemään saako ottaa roskat. Sitten niitten miesten silmien alla pitää kyykkiä ne roskat ja vaihtaa pussi. Kukaan ei viitsi siirtyä paikaltaan kun yritän siivota ja ne paikat kuuluisi siistiä. En viitti pyytää väistämäänkään vaan otan sen minkä pystyn. Sitten valitetaan kun ei siivota heidän paikkojaan.
Joka helkutin päivä kuuraan ruokalasta lähes koko hallin ympäri niitä kahviroiskeita. Oikein kunnon lätäköitä välillä et onko sitä kahvia enää jäljellä kun paikalleen pääsee. Kohteeseen vaihdettiin vielä lasikaiteet yläkertaan menevään toimistoon ja nehän lääpitään sormenjälkiä täyteen...
Ja ne paskaroiskeet pöntöissä. Väännetään sellaiset ripulipaskat pönttöön, että niitä jynssää puoli tuntia pois kun oikeen kuivahtavat. Eikö nyt edes vähän voi pyöräyttää harjaa pöntössä et suurimmat lähtee. Koska vaikka siellä ei niitä paskakönttejä ole pöntössä, harjaan pöntön silti, älkää sitä luulko. Mutta homma käy mun tiukassa aikataulussa nopeammin kun ei jokaista kuutta hallissa olevaa pönttöä tarvi hinkata hikisenä paskasta. Ja vessan hajuhaitoista VALITETAAN MULLE, et kyllähän siivoojan pitäis hajut poistaa. No vittu jos joku just tehny ne ripulit ennenkun menet sinne niin paljoa en voi tehdä.
Aina saa paskaa niskaan ja aina valitetaan jos jotain ei olekkaan ehtinyt tehdä tai jonkun heittämä roska jäänyt lattialle. Ei mitään arvostusta, ei mitään kiitosta koskaan.
Kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaa se wc-pöntön putsaus kuuluu mielestäni käyttäjälle. Eli ei tarvitse kuin nopeasti wc-harjalla pyöräyttää omat jarrujäljet pois ja ne pissatahrat wc-istuimelta.
On seuraavallekin käyttäjälle mukavampi.Omissa kohteissani käyn 1-2 kertaa viikossa, pesen ne wc:t silloin kunnolla ja kyllä niissä tekemistä riittää ilman viikon ajan kuivuneita jarrujälkiäkin.
T: toinen siivooja
Miten huolehdit sitten hygieniasta? Vessaharja ja pytty ovat melkoisia bakteeripesiä ja lisäävät tauteja, sillä en koskaan ole nähnyt yleisissä vessoissa asiakkaalle tarkoitettuja hanskoja, jotka voivat sujauttaa käsiinsä, kun pesevät vessanpönttöjä. Pöpöt ja bakteerit leviävät sitä kautta muihin tiloihin, joka on jo yleisellä tasolla terveysriski. Jo pelkästään pytyn nuppi on oikea bakteeripesä.
Ei kait kukaan pese kotonakaan wc-pönttöä ilman suojahanskoja, vaikka kävijämäärä on rajoitettu.
Kyllä mä ajattelen ravintolassa tarjoilijoita laittamalla astiat nätisti pinoon josta ne on helppo kerätä pois. Tai töissä kerään tasoilta ylimääräiset pois että siivoojalla on helppo pyyhkiä. Ei se ole iso vaiva mutta helpottaa toisen työtä.
Miksi sitä vessaa ei voi kuvata joka käynnin jälkeen ja kuva nettiin. Jos jotain jälkiä on niin kuvan yhteyteen käyttäjän naama ja nimi. Mitä väärää tässä on ?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ajattelen ravintolassa tarjoilijoita laittamalla astiat nätisti pinoon josta ne on helppo kerätä pois. Tai töissä kerään tasoilta ylimääräiset pois että siivoojalla on helppo pyyhkiä. Ei se ole iso vaiva mutta helpottaa toisen työtä.
Sotket laitasen pohjan idiootti
En sikaile vessoissa enkä sotke missään. Mutta kahvilassa en ala jotain kahviläikkää jynssäämään, ärsyttää muutenkin se itsepalvelu niin paljon.
YÖK...mammat pyyhkivät samalla lautasliinalla pöydät, mihin ovat pyyhkineet suunsa ja kätensä ja pesevät vessanpöntön ilman kumihanskoja. Ja sillä vielä ylpeillään.
Ei ole kummoinen hygeniataso.
Tämä on samanlainen asia kuin roskien kierrätys. Jos kukaan ei valvo ihmisten toimintaa niin eihän siitä mitään tule.
Meitä on niin monenlaista taplaajaa, että emme ikinä pääse tilanteeseen, jossa kaikki ovat tyytyväisiä.
Tein siivoojan hommia noin 5 vuotta niin toimistoissa kuin hoitolaitoksissakin. Vaihdoin suosiolla alaa, koska ylpeyteni ei sovi tuohon työhön. Vaikka kuinka olisi ammattiylpeyttä, tulet aina olemaan se henkilö, jonka tehtävä on siivota muiden kakat.
Opiskelin kirkeakoulututkinnon ja olen nykyään asiantuntija, joka kouluttaa ihmisille oikeita toimintatapoja.
Muistan yhä siivota jälkeni vessassa ja ravintoloissa vaikka olenkin nyt se korkeakoulutettu nirppanokka, jota siivoojat vihaavat.