Ruvennut ärsyttämään siivoojan työssä se asiakkaiden välinpitämätön asenne, että ” kyllä siivooja hoitaa”.
Käsipaperit jätetään vessassa keskelle lattiaa vaikka roskis olis ihan sentin vieressä, vessanpöntössä kamalat kuivuneet ruikulikakat vaikka ei menis kuin sekunti pyyhkäistä se tuoreeltaan pois vessaharjalla, siinä siivooja sitten hinkuttaa aikansa sitä irti.
Lattialle jätetään kamalat kahviläiskävanat vaikka vois nopeasti itse pyyhkäistä suurimmat pois.....jne.....jne.....
Aina. Joka päivä.
Mutta ei. Annetaan olla, kyllä siivooja hoitaa. 😤
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Mihin siivoojia enää tarvittaisiin, kun vaadit asiakkaiden tekevän sun työt? Eikös sinut ole palkattu juuri luettelemasi töitä varten?.
Eli kotonakaan ei tarvitse kenenkään erikseen siivota jos vain jokainen siivoaa roiskeensa pytystä ja laittaa roskat roskiin. Mahtaa teillä olla näköistä.
Vierailija kirjoitti:
YÖK...mammat pyyhkivät samalla lautasliinalla pöydät, mihin ovat pyyhkineet suunsa ja kätensä ja pesevät vessanpöntön ilman kumihanskoja. Ja sillä vielä ylpeillään.
Ei ole kummoinen hygeniataso.
Mulla on tapana pestä kädet, jos pyöräytän harjaa pöntössä omien jarrujäkien jäljiltä. Ootko koskaan kuullu saippuasta ja kuumasta vedestä?
Vierailija kirjoitti:
Sama homma ja tämän takia vakavasti harkitsen irtisanoutuvani, koska mua ja mun tekemisiäni ei edes arvosteta vaikka kuinka kuuraan ja hinkkaan.
Olen kokopäiväisenä halli- ja toimistosiivoojana eräässä metallifirmassa ja täytyy sanoa, että ihmisistä on tullut aivan hirveitä siivouksen suhteen. Juurikin kaikki käsipaperit heitetään lattialle roskiksen viereen, sama hallissa kahvikupit ja muut lojuu lattialla roskakorin vieressä. Hallin lattioille dumpataan multa- ja kurakasoja trukeista ja toimiston lattiat täynnä pientä paperisilppua. Sitten hallissa istutaan ringissä juoruamassa sen roskakorin ympärillä, että joutuu kysäisemään saako ottaa roskat. Sitten niitten miesten silmien alla pitää kyykkiä ne roskat ja vaihtaa pussi. Kukaan ei viitsi siirtyä paikaltaan kun yritän siivota ja ne paikat kuuluisi siistiä. En viitti pyytää väistämäänkään vaan otan sen minkä pystyn. Sitten valitetaan kun ei siivota heidän paikkojaan.
Joka helkutin päivä kuuraan ruokalasta lähes koko hallin ympäri niitä kahviroiskeita. Oikein kunnon lätäköitä välillä et onko sitä kahvia enää jäljellä kun paikalleen pääsee. Kohteeseen vaihdettiin vielä lasikaiteet yläkertaan menevään toimistoon ja nehän lääpitään sormenjälkiä täyteen...
Ja ne paskaroiskeet pöntöissä. Väännetään sellaiset ripulipaskat pönttöön, että niitä jynssää puoli tuntia pois kun oikeen kuivahtavat. Eikö nyt edes vähän voi pyöräyttää harjaa pöntössä et suurimmat lähtee. Koska vaikka siellä ei niitä paskakönttejä ole pöntössä, harjaan pöntön silti, älkää sitä luulko. Mutta homma käy mun tiukassa aikataulussa nopeammin kun ei jokaista kuutta hallissa olevaa pönttöä tarvi hinkata hikisenä paskasta. Ja vessan hajuhaitoista VALITETAAN MULLE, et kyllähän siivoojan pitäis hajut poistaa. No vittu jos joku just tehny ne ripulit ennenkun menet sinne niin paljoa en voi tehdä.
Aina saa paskaa niskaan ja aina valitetaan jos jotain ei olekkaan ehtinyt tehdä tai jonkun heittämä roska jäänyt lattialle. Ei mitään arvostusta, ei mitään kiitosta koskaan.
Kiitos
Tuli kyllä huono olo tätä lukiessa. :( Yäk yäk yäk! Ihan kamalaa nöyryytystä. Tsemppiä sulle valtavasti! Toivoisin sun saavan kerättyä rohkeutta ja joku kerta sanottua topakasti niille ukoille että nyt takapuolet ylös, tulen siivoamaan. Ja jos ei ala tapahtua, lyöt jätesäkin käteen lähimpänä roskista olevalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin siivoojia enää tarvittaisiin, kun vaadit asiakkaiden tekevän sun työt? Eikös sinut ole palkattu juuri luettelemasi töitä varten?.
Eli kotonakaan ei tarvitse kenenkään erikseen siivota jos vain jokainen siivoaa roiskeensa pytystä ja laittaa roskat roskiin. Mahtaa teillä olla näköistä.
Koti ja jonkun työpaikka on kuitenkin eri asia.
Ja meillä ei mitään roiskeita ole wc-pytyssä, koska ongelma on ratkaistu wc-istuimella, jossa vedenmäärää voidaan säästää.
Roiskeet syntyvät, kun vesisäiliöstä ei tule riittävästi vettä ja suurimmassa osassa wc-pytyistä on nykyisin veden määrä puolitettu ja sama määrä tulee virtsalle ja ulosteelle, jolloin ne raidat syntyvät.
Yleisissä tiloissa, onko se asiakkaan vika, jos yritys säästää, eikä hanki riittäviä ja asianmukaisia kalusteita, ettei asiakkaan tai siivojen tarvitsisi siivota kenenkään ulosteroiskeita.
Sottaiset wc-pytyt ovat tämän päivän ongelma, eikä niitä näkynyt parikymmentä vuotta sitten tai sitä aikaisemmin, kun vettä ei säästetty.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa siivoojat on pomoja, ainakin omasta mielestään. Kaikki on heidän tiellään. Pulpetit on laitettu väärin. Askartelujälkeä ei saa olla yhtään. Tahroja ei saa jättää mihinkään. Mattoja, patjoja tai lattiateippauksia ei saa tietenkään olla. Opettajien pitää ensin hangata liat pois, jotta siivooja voi siivota kliinisen luokan. Yksi oppilas sanoi räyhäävälle siivoojalle, että siivoaminen on hänen työtään. Alan itse olla samaa mieltä. T: koulun aikuinen
Näin on, koska luokkien siivous on mitoitettu niin, että sen ehtii juuri ja juuri juosten läpi kun pitää jo lentää seuraavaan luokkaan. Ei siinä ajassa pysty siivoamaan perusteellisesti 30 oppilaan jälkiä. Kannattaa siis osoittaa syyttävä sormi kuntaan. Mitoitettu aika ei välttämättä riitä edes kurakelien peruspuhtaanapitoon.
Vertailun vuoksi en ole poikien vessassa käynyt, mutta jostain syystä biologian laitoksen tyttöjen oppilasvessa on järjettömän sotkuinen. Pystyn vertaamaan muiden laitosten tyttöjen vessoihin ja sotku juuri biologian laitoksen tyttöjen oppilasvessassa on järkyttävä. Ei ole kysymys vain yhdestä sotkijasta vaan tuo ero on säilynyt vuosikymmenet.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on samanlainen asia kuin roskien kierrätys. Jos kukaan ei valvo ihmisten toimintaa niin eihän siitä mitään tule.
Meitä on niin monenlaista taplaajaa, että emme ikinä pääse tilanteeseen, jossa kaikki ovat tyytyväisiä.
Tein siivoojan hommia noin 5 vuotta niin toimistoissa kuin hoitolaitoksissakin. Vaihdoin suosiolla alaa, koska ylpeyteni ei sovi tuohon työhön. Vaikka kuinka olisi ammattiylpeyttä, tulet aina olemaan se henkilö, jonka tehtävä on siivota muiden kakat.
Opiskelin kirkeakoulututkinnon ja olen nykyään asiantuntija, joka kouluttaa ihmisille oikeita toimintatapoja.
Muistan yhä siivota jälkeni vessassa ja ravintoloissa vaikka olenkin nyt se korkeakoulutettu nirppanokka, jota siivoojat vihaavat.
Tässä ei nyt joku täsmää. Ruputyöajattelu ja oletettu herraviha ovat kovin -90-lukulaista, ehkä olet siivonnut silloin (aikana, jolloin sairaalassa ei tervehditty vääränvärisen työpuvun kantajaa)? Minäkin opiskelin myöhemmin korkeakoulututkinnon, tosin nirppanokaksi se ei tehnyt.
Olen osa-aikatyössä ensimmäisessä ammatissani, sillä asiantuntijatyöt eivät jousta, sääli. Joka tapauksessa, ei ole mitään syytä, miksi siivoojat vihaisivat perussiistejä ihmisiä...? Omien jälkien siivoaminen kuuluu siisteyskasvatukseen ja hyviin tapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koti ja jonkun työpaikka on kuitenkin eri asia.
Ja meillä ei mitään roiskeita ole wc-pytyssä, koska ongelma on ratkaistu wc-istuimella, jossa vedenmäärää voidaan säästää.Roiskeet syntyvät, kun vesisäiliöstä ei tule riittävästi vettä ja suurimmassa osassa wc-pytyistä on nykyisin veden määrä puolitettu ja sama määrä tulee virtsalle ja ulosteelle, jolloin ne raidat syntyvät.
Yleisissä tiloissa, onko se asiakkaan vika, jos yritys säästää, eikä hanki riittäviä ja asianmukaisia kalusteita, ettei asiakkaan tai siivojen tarvitsisi siivota kenenkään ulosteroiskeita.
Sottaiset wc-pytyt ovat tämän päivän ongelma, eikä niitä näkynyt parikymumentä vuotta sitten tai sitä aikaisemmin, kun vettä ei säästetty.
Sanoisin että riippuu enemmän ulosteen rakenteesta. Jos on oikein tahmainen, limainen uloste niin se ei kyllä lähde vedellä vaikka kuinka huuhtelisi. Minä olen nähnyt lähinnä sellaisia pyttyjä joissa on eri asetus pökäleille ja virtsalle.
Erityisesti mua itseäni häiritsee kun vessanpönttö jätetään siivoamatta työpaikalla. Selitys on juuri tuo "siivooja hoitaa". No ei hitto vie hoida! Siivooja tulee vessaan joskus klo 17 jälkeen. Se että toimiston Marko käy vetämässä sinne pitkin pönttöä varpusparven, antaa sen kuivahtaa kiinni, niin sitä sitten ihastellaan loppu päivä.
Vierailija kirjoitti:
En nyt mitenkään tahallani sotke, mutta mielestäni esim. vessanpöntön putsaaminen on kyllä sellainen asia, joka kuuluu nimenomaan sille siivoojalle. Nykyään tuntuu, ettei siivoojalle saisi jättää mitään tekemistä, että hänen pitäisi päästä pelkällä pintaputsauksella?
Jos sinä väännät sinne hirveät jarrutusraidat niin SINÄ otat ne pois vessaharjalla. Siivooja ei käy jokaisen pöntönkäyttäjän välissä. Varmaan itseäsikin inhottaa mennä pöntölle, josta voit suurinpiirtein nähdä mitä edellisen kävijän suolet eivät ole sulattaneet. Sama toimii myös toisin päin!
Korjaat omat huolimattomuuttasi tekemäsi sotkut, heität jätteesi roskiin (ja mielellään vielä lajittelet ne), vedät vessanpöntön, peset kätesi, laitat käsipaperin roskikseen. Jos mutustat karkkia kadulla, eikä roskista ole näkyvillä, pistät sen roskan taskuun, kunnes tulee roskis vastaan, etkä tiputa sitä maahan, jotta "joku toinen hoitaa".
Ja yleisesti:
Meillä on myös tuo kahvitahraongelma, aina kuitataan että "no siivooja ottaa pois". Kun meidän konttorilla tehdään vain viikkosiivous niin ne ovat nyt siinä sitten perjantaihin. Inhottava asenne aikuisilta ihmisiltä.
Raivostuttaa suorastaan joka kerta, kun näen jonkun tiputtavan roskan maahan kadulla. Olen muutaman kerran huomauttanut: anteeksi, teiltä tippui tuo - ja vastaus on yleensä että "vedä h***a v*** päähäs ja eipä ole roskista näkyvillä." Yleensä kyllä eivät ymmärrä kieltäni ja sitten saan kaikilla kuudella homeisella vieraalla kielelläni yrittää selittää, että täällä ei ole tapana tiputtaa roskia maahan, vaan viedä seuraavalle roskikselle. Mutta mitäpä ne vieraatkaan, jos eivät omat.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma ja tämän takia vakavasti harkitsen irtisanoutuvani, koska mua ja mun tekemisiäni ei edes arvosteta vaikka kuinka kuuraan ja hinkkaan.
Olen kokopäiväisenä halli- ja toimistosiivoojana eräässä metallifirmassa ja täytyy sanoa, että ihmisistä on tullut aivan hirveitä siivouksen suhteen. Juurikin kaikki käsipaperit heitetään lattialle roskiksen viereen, sama hallissa kahvikupit ja muut lojuu lattialla roskakorin vieressä. Hallin lattioille dumpataan multa- ja kurakasoja trukeista ja toimiston lattiat täynnä pientä paperisilppua. Sitten hallissa istutaan ringissä juoruamassa sen roskakorin ympärillä, että joutuu kysäisemään saako ottaa roskat. Sitten niitten miesten silmien alla pitää kyykkiä ne roskat ja vaihtaa pussi. Kukaan ei viitsi siirtyä paikaltaan kun yritän siivota ja ne paikat kuuluisi siistiä. En viitti pyytää väistämäänkään vaan otan sen minkä pystyn. Sitten valitetaan kun ei siivota heidän paikkojaan.
Joka helkutin päivä kuuraan ruokalasta lähes koko hallin ympäri niitä kahviroiskeita. Oikein kunnon lätäköitä välillä et onko sitä kahvia enää jäljellä kun paikalleen pääsee. Kohteeseen vaihdettiin vielä lasikaiteet yläkertaan menevään toimistoon ja nehän lääpitään sormenjälkiä täyteen...
Ja ne paskaroiskeet pöntöissä. Väännetään sellaiset ripulipaskat pönttöön, että niitä jynssää puoli tuntia pois kun oikeen kuivahtavat. Eikö nyt edes vähän voi pyöräyttää harjaa pöntössä et suurimmat lähtee. Koska vaikka siellä ei niitä paskakönttejä ole pöntössä, harjaan pöntön silti, älkää sitä luulko. Mutta homma käy mun tiukassa aikataulussa nopeammin kun ei jokaista kuutta hallissa olevaa pönttöä tarvi hinkata hikisenä paskasta. Ja vessan hajuhaitoista VALITETAAN MULLE, et kyllähän siivoojan pitäis hajut poistaa. No vittu jos joku just tehny ne ripulit ennenkun menet sinne niin paljoa en voi tehdä.
Aina saa paskaa niskaan ja aina valitetaan jos jotain ei olekkaan ehtinyt tehdä tai jonkun heittämä roska jäänyt lattialle. Ei mitään arvostusta, ei mitään kiitosta koskaan.
Kiitos
Ymmärrän sua täysin. Mullakin oli yksi sellainen hallisiivouskohde, kunnon teollisuustyöntekijöitä, haalarit ihan öljyssä ja p*kassa. Kävin 2xvko siellä siivoomassa.
Ai kamala niitä vessoja, joka kerta oli pönttö kuorrutettu pohjasta yläreunaan saakka paksulla p*skalla. Kohteessa oli 7 vessaa. Yläkerrassa toimiston vessat, alakerrassa hallin.
Varsinkin ne hallin työntekijöiden vessat oli niin järkyttävässä kunnossa, että meinasin oksentaa useammankin kerran mennessäni pesemään niitä. Tuntui että haju tarttui vaatteisiinkin. Huh!
Aikaa alle 3h ja siinä ajassa siivoat toimistot 3-4kpl/pvä , toimistojen vessat sentään oli siistit, raput yläkertaan, raput alakertaan, hallin lattia, roskikset kyyläävien ukkojen silmien alla. Oli niin kamala paikka etten jaksanut sitä siivota kuin 4kk. Seuraava siivooja sai jatkaa. Mä en enää kestänyt. Ap
Ja sitten kehtaavat vitsailla siivoojalle, että ”no pyyhkiikö hyvin”. 🙄 Ap
Vierailija kirjoitti:
Käsipaperit jätetään vessassa keskelle lattiaa vaikka roskis olis ihan sentin vieressä, vessanpöntössä kamalat kuivuneet ruikulikakat vaikka ei menis kuin sekunti pyyhkäistä se tuoreeltaan pois vessaharjalla, siinä siivooja sitten hinkuttaa aikansa sitä irti.
Lattialle jätetään kamalat kahviläiskävanat vaikka vois nopeasti itse pyyhkäistä suurimmat pois.....jne.....jne.....
Aina. Joka päivä.
Mutta ei. Annetaan olla, kyllä siivooja hoitaa. 😤
Vaimo on siivooja ja häneltä kuulee samasta harva se päivä.
Ihmiset eivät osaa alkeellisia käytöstapoja ja viitseliäisyys puuttuu koska joku muu siivoaa.
Pahinta on kuulemma se, että esimerkiksi muutama minuutti sitten pesty peili on heti täynnä kämmenenjälkiä. Aikuisten ihmisten on jostain syystä pakko merkata reviiri vai mistä se kertoo?
Oksennukset, ralliraidat, pudonneet ruuat sun muut jäävät siihen. Ei hyvää päivää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt mitenkään tahallani sotke, mutta mielestäni esim. vessanpöntön putsaaminen on kyllä sellainen asia, joka kuuluu nimenomaan sille siivoojalle. Nykyään tuntuu, ettei siivoojalle saisi jättää mitään tekemistä, että hänen pitäisi päästä pelkällä pintaputsauksella?
Nimenomaa se wc-pöntön putsaus kuuluu mielestäni käyttäjälle. Eli ei tarvitse kuin nopeasti wc-harjalla pyöräyttää omat jarrujäljet pois ja ne pissatahrat wc-istuimelta.
On seuraavallekin käyttäjälle mukavampi.Omissa kohteissani käyn 1-2 kertaa viikossa, pesen ne wc:t silloin kunnolla ja kyllä niissä tekemistä riittää ilman viikon ajan kuivuneita jarrujälkiäkin.
T: toinen siivooja
Miten huolehdit sitten hygieniasta? Vessaharja ja pytty ovat melkoisia bakteeripesiä ja lisäävät tauteja, sillä en koskaan ole nähnyt yleisissä vessoissa asiakkaalle tarkoitettuja hanskoja, jotka voivat sujauttaa käsiinsä, kun pesevät vessanpönttöjä. Pöpöt ja bakteerit leviävät sitä kautta muihin tiloihin, joka on jo yleisellä tasolla terveysriski. Jo pelkästään pytyn nuppi on oikea bakteeripesä.
Ei kait kukaan pese kotonakaan wc-pönttöä ilman suojahanskoja, vaikka kävijämäärä on rajoitettu.
Kuinka avuton olet?
Ota vaikka puhdas käsipaperi tai jos käsipaperia ei ole, niin wc-paperia ja laita se kätesi ja wc-harjan väliin, näin ei tarvitse koskea wc-harjaan paljain käsin.
Sitten pyyhkäiset ne jarrujäljet (huom. Ei tarvitse edes pestä ja hinkata kun tuoreeltaan pyyhkäiset). Tämän toimituksen jälkeen heität paperin roskakoriin ja peset kädet.
KYLLÄ! Kun työkaveri pyyhkäisee kahvihuoneessa murut pöydältä lattialle, näen punaista. Tuskin toimii kotona niin. Tai valittaa kun pöydällä on ollut jokin tahra näppäimistön vieressä jo monta päivää. Ota hyvä ihminen märkä paperi ja pyyhkäise se pois! Lattialta en ala tahroja siivota, ellei se ole minun jäljiltani, juurikin kahvitahra tai vastaava. Teen siis asiakasvastaanottotyötä, joten huoneessani käy paljon väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaa se wc-pöntön putsaus kuuluu mielestäni käyttäjälle. Eli ei tarvitse kuin nopeasti wc-harjalla pyöräyttää omat jarrujäljet pois ja ne pissatahrat wc-istuimelta.
On seuraavallekin käyttäjälle mukavampi.Omissa kohteissani käyn 1-2 kertaa viikossa, pesen ne wc:t silloin kunnolla ja kyllä niissä tekemistä riittää ilman viikon ajan kuivuneita jarrujälkiäkin.
T: toinen siivooja
Ei vaan oo sitä vessaharjaa missään vessassa ainakaan meidän koulussa et paha siivota
Ärsyttävät sotkijat, siivoaisivat itse jälkensä!!!
Kai sinä nyt ymmärrät että jos ihmiset siivoavat aina omat jälkensä niin sinua ei sitten enää tarvita yhtä paljon. Haluatko että työaikasi vaikkapa puolittuu ja saat vastaavasti vähemmän palkkaa? Muutenkin nirppailevien ja vaativien matalapalkkatyöläisten hommia karsitaan kovalla kädellä mm. automaattikassojen ja -tilausjärjestelmien avulla, jahka saadaan ihmiset korjaamaan kaikki jälkensä itse niin kohta siellä toimistoissakin robotti-imurit vaan pyörii kun ei enää tarvitse maksaa jollekulle erikseen edes siitä että paikat ovat robotti-imurin kuljettavassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini aina naureskelevat, kun siivoan kahvilakäynnin jälkeen pöytämme sotkut, jos sellaista on tullut. Kerään kaikki tarjottimelle, pyyhin servietillä kahviläntit ja kaavin pöydältä murut lautaselle.
Ystäväni vaan nauravat, että siivojat on sitä varten. No joo, tässä tapauksessa ehkä kahvilatyöntekijä joutuu ne siivoamaan. Mutta ehkä se on ihmistyyppikysymys.
Teen tätä kyllä vain siisteissä paikoissa. Jos kahvila on ennestään kuin pommin jäljiltä ja papereita ja murusia pitkin lattioita, ei maksa vaivaa.
Ihana sinä! 😍 Olisipa sinun kaltaisiasi asiakkaita enemmänkin! Ap
tämän kaltaisia ihmisiä yritetään saada sukupuuttoon maailmasta. Vain välinpitämätön ja ilkeet pärjäävät. Hyville ihmisille nauretaan aina.
Muistakaa että siivojalla tulee teidän takia kiirettä ja pääsee sitten työkyvyttömyyseläkkeelle koska ranteet ovat kuluneita ja on hermosärkyjä. Jos siivoisitte niin säästätte myös häntä.
Nykymaailmassa ei ole enään mitään empatia eikä mitään järkeä!
Kyllä mä tykkään muuten tästä työstäni siivoojana, kunhan asiakkaat katsoisivat vaan vähän omaa napaansa pidemmälle ja ajattelis joskus asioita siivoojankin näkökulmasta.
Olen siistejäkin paikkoja siivonnut mutta sitten on myös näitä joissa siivoojalle jätetään kaiken maailman sotkut ja hommat vaikka oma työpäivä ei varmasti siitä pilalle menis jos vähän omia sotkujaan siivoais.
Yksi työntekijä kyllä oli ihana kerran kun hän sanoi mulle että oli vahingossa kompastunut kahvikuppi kädessään ja kahvia oli loiskunut aika laajalle alueelle, niin hän sanoi että kyllä hän yritti itse suurimmat siitä pyyhkäistä pois, että en ihmettele jos lattia on vähän tahmainen.
Siivouskomerossa oli sitten monta lattialiinaa ihan kahvissa, mutta ei haitannut koska tärkeintä oli että hän oli itse yrittänyt siivota pahimpia sotkujaan pois eikä jättänyt koko kamalaa sotkua mun siivottavaksi. 🤗
Ap