Taas on "sovittu", että minä ostan kuusi joululahjaa ja kukaan ei osta mitään minulle
Katsos kun jouluhan on lasten juhla! Oikein korostettiin, että ei siis osteta aikuisille yhtään mitään, ei edes viinipulloa tai villasukkia, ettei lapsiperheellisten tarvitse stressaantua.
Joulu Kanariansaarilla alkaa vaikuttaa oikeasti harkitsemisen arvoiselta idealta.
Kommentit (247)
Minulla on lapsia, yhdellä sisaruksellani myös, kahdella sisaruksellani ei. Minä olen yrittänyt pitää sellaista linjaa että ostetaan vähintään jokaiseen perheeseen lahjoja joista saadaan lahjoja - veljeni perheeseen ostan kolmelle lapselle mutta (sovitusti) en vanhemmille, mutta lapsettomille sisaruksilleni ostan jotain heille itselleen. Paitsi tänä jouluna muut sisarukset päättivät että aikuislahjoista luovutaan. Minusta tuntuu tosi ankealta, etten "saa" ostaa siskolleni lahjoja, mutta toisaalta oikeasti osuvien lahjojen ostaminen on vaikeaa ja turhan tavaran saaminen ei ole kivaa joten...
Me kaikki saamme kuitenkin jotain vanhemmiltani, joten tyydyn tähän. Minusta on ihan tervettä lasten nähdä että kaikki saa jotain eikä niin että joulun idea on että koko suvun aikuiset vyöryttää heille tavaraa. Myös aikuiset ja aikuisten ilo on tärkeää :)
Osta tigeristä niille pienet lahjat max 5 e ja paketoi kauniisti. Siinä se, selviät halvalla. Etkä puhu mistään lahjalistasta, mikä sinulle on tullut, yhtään mitään. Ei ne kehtaa sinulle avautua ja jos avautuvat niin olet valmiina sanomaan, että ei ole hyvää käytöstä määritellä, mitä sinä ostat,
Ja sitten häippäset vaikka Lontooseen jouluksi tai Prahaan tai minne tahansa.
Laita joulukortti. Miksi lähteä kalliille karkumatkalle? Sisaruksille voit sanoa, että et osallistu lahjanvaihtoralliin, koska sinulla ei ole lapsia.
Ei ole reilua. Mua kolmen äitinä nolottaa jos se, että siskoni ostavat kaikille lapsilleni lahjat, ja heillä on molemmilla vain yksi lapsi. En kyllä tiedä miten toimisin, jos kuitenkin haluaisin osallistua sukujouluun...voisitko vielä puhua perheellesi asiasta? Edes vanhemmillesi?
Jahas, sitä taas hyväksikäytetään lapsetonta sukulaista... :D Kannattaa ostaa pennuille vaikka euron karkkipussit mieheen eikä vetää itseään vararikkoon jos on kerran tuollainen meno.
Vierailija kirjoitti:
Osta lahjaksi suklaarasia. Korttiin "Hyvää joulua Veetille, Noelille, Milalle, Sofialle, Nellalle ja Tiitukselle!"
Aahahaa, tämä oli paras :D
Minä olen ulkoistanut miehen siskojen lasten lahjojen oston miehelle itselleen, ja minä taas muistan kummilastani ja siskoani. Yhdessä mietitään miehen kanssa lahjat lapsillemme, ja joskus sovitaan ettemme lahjo toisiamme tänä jouluna, ja joskus lahjotaan.
Muutama vuosi sitten lopetin korttien lähettämisen, samoin opettajien/tarhan hoitajien lahjomisen. Mieli keveni huomattavasti, kun otetaan huomioon että itse sain muistamisia vain siskoltani ja mieheltäni, en koskaan keltään muulta. Olen vielä niin törppö, että en mielellään kutsu meille jouluksi ketään. Jos mies kutsuu, mies kestittää. Viime jouluna oltiin Aasiassa koko perhe - se oli helppoa ja ihanaa, suosittelen!
Itse en kyllä lähtisi tuollaiseen lapselliseen ”näpäyttelyyn” ostamalla suklaarasioita. Kaikille jää vaan ikävä fiilis kun kukaan ei täysin tiedä että mistähän nyt tuulee. Lapset ihmettelee, että tykkäätkö heistä nyt jotenkin vähemmän. Hoida homma asiallisesti ja ilmoita, että olet päättänyt luopua lahjojen ostamisesta. Enemmän lapsetkin ihmettelee niitä ”krääsä”lahjoja, lahjattomuutta eivät välttämättä edes hoksaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ei kuulosta reilulta yhtään. Anna toisten viettää tavallaan, ja vietä joulu omalla tavallasi.
Näin neljän lapsen äitinä kyllä ihmetyttää tuollainen lapsettoman sukulaisen hyväksikäyttö.
Valitettavan moni lapsiperhe ei ajattele noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ei kuulosta reilulta yhtään. Anna toisten viettää tavallaan, ja vietä joulu omalla tavallasi.
Näin neljän lapsen äitinä kyllä ihmetyttää tuollainen lapsettoman sukulaisen hyväksikäyttö.
Valitettavan moni lapsiperhe ei ajattele noin.
Niin. Itse ei olla valmiita panostamaan euron euroa, mutta kaikkien muiden pitäisi lahjoa heidän pikkupilttejä.
Minä ainakin iloitsen joulusta lasten kautta ja mielelläni heille hankin lahjat. En käy kauppaa siltä pohjalta että saanko itse jotakin takaisin. Tällainen nelikymppinen enää mitään muuta tarvitse kuin hyvää tunnelmaa. Mutta kukin tavallaan.
Aikoinaan kun olin sisaruksista ainoa jolla ei vielä lapsia niin samaa käytäntöä noudatettiin kuin ap:n mainitsema. Yhtenä vuotena jätin sitten lahjat ostamatta ja kerroin sen jo etukäteen etten opiskelijana enää osta kymmentä pakettia muille koska rahat tosi tiukalla ja toiveet olivat minulle kalliita. Äidistäni alkaen kaikki sitten haukkuivat minut itsekkääksi enkä ollut pariin vuoteen tervetullut sisaruksilleni tai vanhempieni luo. Nykyäänkin välit ovat melko etäise.
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä lähtisi tuollaiseen lapselliseen ”näpäyttelyyn” ostamalla suklaarasioita. Kaikille jää vaan ikävä fiilis kun kukaan ei täysin tiedä että mistähän nyt tuulee. Lapset ihmettelee, että tykkäätkö heistä nyt jotenkin vähemmän. Hoida homma asiallisesti ja ilmoita, että olet päättänyt luopua lahjojen ostamisesta. Enemmän lapsetkin ihmettelee niitä ”krääsä”lahjoja, lahjattomuutta eivät välttämättä edes hoksaa.
Lapset oikeasti usein tykkää just krääsästä.
Ja olisikin pelkästään joululahjat! Mutta kun kaikille niille lapsille ostaa vuoden varrella vielä synttärilahjat, plus rippi-, ylioppilas-, ynnä muut, saa vähintään kerran kuussa olla ostamassa jotain.
He ovat siis sopineet, että eivät osta aikuisille mitään, koska se tuntuu liian työläältä. Se on ok. Lahja on lahja eikä velvollisuus. Ja sinä voit tehdä lasten lahjojen kanssa samoin, jos se tuntuu sinusta liian työläältä et hanki. What's the problem?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset oikeasti usein tykkää just krääsästä.
Joo mut sitä krääsääkään ei tarvita yli 10 pakettia.
Minä en ymmärrä tätä, että aikuisille ei osteta. Meidänkin perheessä on näin "sovittu" sekä minun, että miehen puolella. Missä vaiheessa sitä on niin aikuinen, ettei joku tarpeellinen lahja olisi mukava juttu? Olenkin sanonut miehelle, että meidän jouluissa tullaan aina muistamaan myös aikuisia, mielellään jollain, mitä lahjan saaja itse toivoo/tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan kun olin sisaruksista ainoa jolla ei vielä lapsia niin samaa käytäntöä noudatettiin kuin ap:n mainitsema. Yhtenä vuotena jätin sitten lahjat ostamatta ja kerroin sen jo etukäteen etten opiskelijana enää osta kymmentä pakettia muille koska rahat tosi tiukalla ja toiveet olivat minulle kalliita. Äidistäni alkaen kaikki sitten haukkuivat minut itsekkääksi enkä ollut pariin vuoteen tervetullut sisaruksilleni tai vanhempieni luo. Nykyäänkin välit ovat melko etäise.
Kiva perhe sulla. No ikävä kyllä elämässä joskus huomaa että itselle rakkaille ihmisille ei itse ole ehkä yhtä rakas. Surullista, muiden menetys tosin, itse ainakin tiedät missä mennään ja sen mukaan voit itsekin muita kohdella, jos he arvottavat lahjoja noin paljon.
Tässä keskustelussa ihmetyttää että aivan kuin lahjojen antaminen olisi jotain pakollista. Se on lahja, ei velvollisuus ja jokainen itse päättää haluaako jollekin antaa ja mitä antaa. Kyllä aikuinenkin ilahtuu usein kivasta muistamisesta, turhaa odottaa että lapsettomalle ei anneta mitään mutta että lapseton maksaa muiden toiveita. Reilu peli olla pitää, ei pidä tehdä asioista vaikeita ja pakkopullaa.
Kuinka se on hurskastelua, jos ei toivo itselle mitään? Mä en aidosti halua ylimääräistä tavaraa nurkkiini, joten lahjoja en halua. Muutenkin tämä kulutushysteria vaan ällöttää, joten mielelläni lahjoisin vain lapsia, jotka niistä lahjoista aidosti rimuitsevat ja joille lahjat on tärkeitä. Aikuiset hankkikoot mitä hankkivat omien tarpeidensa mukaan.