Köyhien perheiden ahdinko pahenee: lasten talvivaatteisiin ei ole rahaa, kirpputoreillakin liian kallista
Mitä mieltä olette? Onko hätä ja kurjuus totta vai haetaanko lapsi-, ja eläinlauman keskellä "jouluapua.fi" tyyppistä kerjäämisavustusta? Yh jo monessa polvessa, isiä riittää ja osasta ei ole edes tietoa. Ja uutta mukulaa on tulossa. Ja juuri jouluksi pitää saada vaikka mitä kaikkea. Minun mielestä tässä haisee hoax! https://yle.fi/uutiset/3-10495016
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuun alussa kun on tukipäiviä ostetaan hullun kiilto silmissä ja kiimatippa persiissä ripsiliimoja, siideriä, viiniä ja sullesilletolle ja hälleäp*rille burgereita. Viikon päästä itketään ripsiliimat rutussa köyhyyttä ja kerjätään kolmen viikon ruoka-avut "säälittävillä" tarinoilla.
Nykyajan köyhä on se perhe jossa tienataan yhteensä 2000-2500e/kk käteen TYÖSTÄ ja silti maksetaan itse eläminen. Näitä ydinperheitä haluaisin auttaa.Tuollaisella palkalla elää oikein hyvin. Tienaan about tuon kuukaudessa ja pärjätään naurettavan hyvin opintotukeen verrattuna. Vaikka saakin palkkaa, voi menot perheessä silti pitää matalana. En tajua tuota itkemistä, ettei 2000-2500 euron tilillä muka eläisi? Mihin hittoon se raha silloin oikein menee?!?
Koitappa ostaa lapsille terveellistä ruokaa, hedelmiä jne.
Sitten vielä turvallinen asunto hyvältä alueelta. Turvalliset autot, tietenkin maksat päivähoidosta kalleimman kautta jne.
6000e/kk käteen ei tunnu riittävän kunnolla tähän.
Ei minullakaan opiskellessa ja sen jälkeen lapsettomana ja työelämässä rahaa kulunut oikein mihinkään. Lasten kanssa asia on aivan eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti näiltä köyhiltä perheiltä löytyy mm. samaa teknologiaa, mitä löytyy hyvin toimeentulevilta. Ei osata elää "omassa kastissaan"
Köyhän pahin vika kun pyrkii elämään kuin paremmin toimeentulevat? Kun oikeasti heidän pitäisi ymmärtää elää valittamatta ja kitisemättä ja näyttää mahdollisimman "köyhältä"; ettei vaan kukaan erehtyisi pitämään pian fiksuna ja ihan oikein arvostettavalta kanssa ihmiseltä. Vai mikä oli pointtisi?
Olen ohis,mutta todellakin typerää yrittää elää leveämmin kuin mihin varaa. Minä katselen telkkaria vanhasta pienestä ruudusta, ajan yli 10 vuotta vanhalla nissanilla, asun pienessä kerrostalokaksiossa.
Saman verran tienaava kaveri osti rahoituksella uuden auton, omakotitalo oli pakko saada, ja kännykkä viimeistä huutoa. Hän on korviaan myöten veloissa ja stressaa asiasta kovasti. Minä olen velaton ja stressitön, KOSKA ELÄN VAROJENI MUKAAN. Tokihan hän näyttää rikkaammalta ulospäin, mutta sekö on kaiken stressinja ahdistuksen väärti, näyttää tuntemattomille että hyvin menee, vaikkei menekään??
Mutta sinä oletkin täydellinen.
Täydellisen sijaan kutsuisin itseäni järkeväksi. Osaan myös...
Ja niin vaatimatonkin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Aha. Joku loisperä loukkaantui sitten ripsiliimoista. Anteeksi että maksan sinunkin kakarasi ja taksiajelusi 1200e työtuloillani. Pyydän todellakin sydämestäni anteeksi. Häpeä jos osaat!
Mitä sä köyhien päälle täällä syljet sen takia ettei sun uraputkes oikein auennu (1200e/kk työtuloillas).
Mene kunnon töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti näiltä köyhiltä perheiltä löytyy mm. samaa teknologiaa, mitä löytyy hyvin toimeentulevilta. Ei osata elää "omassa kastissaan"
Köyhän pahin vika kun pyrkii elämään kuin paremmin toimeentulevat? Kun oikeasti heidän pitäisi ymmärtää elää valittamatta ja kitisemättä ja näyttää mahdollisimman "köyhältä"; ettei vaan kukaan erehtyisi pitämään pian fiksuna ja ihan oikein arvostettavalta kanssa ihmiseltä. Vai mikä oli pointtisi?
Olen ohis,mutta todellakin typerää yrittää elää leveämmin kuin mihin varaa. Minä katselen telkkaria vanhasta pienestä ruudusta, ajan yli 10 vuotta vanhalla nissanilla, asun pienessä kerrostalokaksiossa.
Saman verran tienaava kaveri osti rahoituksella uuden auton, omakotitalo oli pakko saada, ja kännykkä viimeistä huutoa. Hän on korviaan myöten veloissa ja stressaa asiasta kovasti. Minä olen velaton ja stressitön, KOSKA ELÄN VAROJENI MUKAAN. Tokihan hän näyttää rikkaammalta ulospäin, mutta sekö on kaiken stressinja ahdistuksen väärti, näyttää tuntemattomille että hyvin menee, vaikkei menekään??
Mutta sinä oletkin täydellinen.
Täydellisen sijaan kutsuisin itseäni järkeväksi. Osaan myös...
Ja niin vaatimatonkin vielä.
Kylläpä sulle nyt ottaa koville, että osaan elää varojeni mukaan, ja että ihan kehtaan sanoa sen ääneen, hui! Kuule, se sama on ihan mahdollista sullekin. Kokeile.
Nyt just on Lidlin tarjouslehdessä lasten talvivaatteita. Hyviä materiaaleja eikä maksa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuun alussa kun on tukipäiviä ostetaan hullun kiilto silmissä ja kiimatippa persiissä ripsiliimoja, siideriä, viiniä ja sullesilletolle ja hälleäp*rille burgereita. Viikon päästä itketään ripsiliimat rutussa köyhyyttä ja kerjätään kolmen viikon ruoka-avut "säälittävillä" tarinoilla.
Nykyajan köyhä on se perhe jossa tienataan yhteensä 2000-2500e/kk käteen TYÖSTÄ ja silti maksetaan itse eläminen. Näitä ydinperheitä haluaisin auttaa.Tuollaisella palkalla elää oikein hyvin. Tienaan about tuon kuukaudessa ja pärjätään naurettavan hyvin opintotukeen verrattuna. Vaikka saakin palkkaa, voi menot perheessä silti pitää matalana. En tajua tuota itkemistä, ettei 2000-2500 euron tilillä muka eläisi? Mihin hittoon se raha silloin oikein menee?!?
Sitten vielä turvallinen asunto hyvältä alueelta. Turvalliset autot, tietenkin maksat päivähoidosta kalleimman kautta jne.
Ei minullakaan opiskellessa ja sen jälkeen lapsettomana ja työelämässä rahaa kulunut oikein mihinkään. Lasten kanssa asia on aivan eri.
Ja lapsia oli ihan pakko tehdä useita koska...? Eikö lapsiluku kannata suunnitella tulojen ja menojen suhteen? Ihan perus elämänhallintaa tämäkin. Jos rahat ei riitä kuin yhteen tai kahteen, niin tekee vain yhden tai kaksi. Jos rahat ei riitä edes yhteen, niin kannattaa jättää tekemättä. Ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapsia oli ihan pakko tehdä useita koska...? Eikö lapsiluku kannata suunnitella tulojen ja menojen suhteen? Ihan perus elämänhallintaa tämäkin. Jos rahat ei riitä kuin yhteen tai kahteen, niin tekee vain yhden tai kaksi. Jos rahat ei riitä edes yhteen, niin kannattaa jättää tekemättä. Ihan oikeasti.
Josta päästäänkin sopivasti aiheeseen "miksi suomalaiset ei enää tee lapsia". No siksi koska täällä ei saakeli sentään edes kaksi työssäkäyvää kohta pysty tuloillaan elättämään kahta lasta. Siksi. Elämisen peruskustannukset on nousseet liian korkealle ja palkat laahaa herraties missä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja perhekoko?
Meillä 2 aik ja 2 lasta. Raha menee asumiseen; 1000e/kk aika tarkkaan vuokra, vedet, sähkö, autopaikka, netti ja kotivakuutus. 500e ruokaan ja päivittäistavaroihin. Autovakuutus, autovero, henkivakuutukset, terveysvakuutukset n. 100e. Bensat 100e. Apteekki 100e. Hoitomaksut 100e. Puhelimet 30e. Ollaan melkein jo siinä 2000 eurossa. Loppu sitten muihin kuluihin enkä todellakaan puhu tupakasta ja tekokynsistä. Vaan esim. vaatteet, kengät, hiustenleikkuut, silmälasit, auton korjaukset, huollot, lasten halvat harrastukset ja mahdolliset liikuntavälineet (esim. nyt just ostin luistimet jotka maksoi 10e/nuppi).
Siihen se raha menee, peruselämiseen.
Perheen koko on valintakysymys. Mitä useamman lapsen tekee, sitä enemmän lapsiin menee rahaa. Jos on päätetty tehdä kaksi lasta, niin silloin niiden valintojen kanssa pitää vain tulla toimeen. Ennen lapsia kannattaa laskea, moneenko lapseen on varaa järkevästi ajateltuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Josta päästäänkin sopivasti aiheeseen "miksi suomalaiset ei enää tee lapsia". No siksi koska täällä ei saakeli sentään edes kaksi työssäkäyvää kohta pysty tuloillaan elättämään kahta lasta. Siksi. Elämisen peruskustannukset on nousseet liian korkealle ja palkat laahaa herraties missä.
Onhan se hullua, mutta silloin ei kannata tehdä kaksi lasta.
Jos Suomessa ei saa (tilapäiset vaikeudet poiskulien) perhettään ruokittua ja lapsia vaatetettua, vaikka yhteiskunta jeesaa vähän kaikessa, on se ihan omaa typeryyttä, tolkutonta elämänhallinnan puutetta ja laiskuutta. Täällä kustannetaan asuminen, lämmitys, vaatteet, ruoka, terveydenhoito, koulutus, päivähoito, jopa harrastukset ja ylimääräiset huvitukset ja ylellisyydet "köyhille". Jos ei sen jälkeen jää rahaa muka elättää perhettään, niin pitäisi todeta kuten firmojenkin kanssa, että ei kannata, konkurssi tuli ja lappu luukulle. Lapset pois näistä perheistä ja vanhemmat opettelemaan ensin itsensä elättämistä. Rahavirrat kiinni, jotta pentutehtailu loppuu. Syntyvyyden nousu ei hyödytä mitään jos se tapahtuu tässä sosiaaliluokassa. Päinvastoin, sen kun lisää holhottavien määrää.
Leipäjonossa seistään kymmenen mukulaa ympärillä, tupakka huulessa velka-Volvo käynnissä kadun varressa. Ihanaa olla köyhä!
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan köyhä on se perhe jossa tienataan yhteensä 2000-2500e/kk käteen TYÖSTÄ ja silti maksetaan itse eläminen. Näitä ydinperheitä haluaisin auttaa.
Jos tuon verran saa palkkaa, saa myös asumistukea. Miehellä palkka n.2500e bruttona,itse kotihoidontuella joka 300e ja saamme asumistukea 200e.
Vierailija kirjoitti:
Oon lomalla Gambiassa ja tulin just hotellille kummiperheeni luota. Isä, äiti ja kolme lastaan asuvat muutaman neliön betonihuoneessa. Ei sähköä, ei juoksevaa vettä, pari patjaa lattialla. Toin tuliaisiksi vähän uutta vaatetta (omilta lapsilta pieneksi jääneitä hyväkuntoisia vaatteita), riisisäkin, sokeria, öljyä ja saippuaa ja liikutuin kun näin miten onnelliseksi sain tehtyä nämä ihmiset vaatimattomilla tuomisillani.
Perheen vanhin poika aloittaa kohta koulun. Olen luvannut auttaa kustannuksissa, esimerkiksi koulupuvun hankinta on edessä. Koko perhe on todella onnellinen ja kiiitollinen että poika pääsee kouluun. Suomessa ihan itsestään selvä asia.
Ollaan onnellisia että ollaan synnytty hyvinvointivaltioon.
Keniassa muuten kaikilla ei ole kenkiä. Porukka päästelee flipflopeilla. Olkaa kiitollisia suomalaiset kengistänne.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä jatkuvaa köyhien ja vähävaraisten haukkumista, niidenkin, jotka eivät toimi meidän työssäkäyvien näkökulmasta niin kuin järkevää olisi. Vanhempien elämänhallinnan ongelmat on yksi syy lapsien kokemaan köyhyyteen.
Kiinnittäisin huomioni lasten köyhyyteen riippumatta syystä, johon he ovat syyttömiä.
Ymmärrän täysin, miksi on tärkeää välillä lapsille saada muutakin kuin välttämätön. Lasten ja nuorten maailmassa on tärkeintä kaverit ja että kuuluu joukkoon. Vähävaraisuus ja sen myötä osattomuus kaveripiireissä yleisistä leikeistä, tavaroista ja harrastuksista ja ylipäätään yhteisistä kokemuksista voi olla hyvä alku sivuun jäämisestä ja syrjäytymisestä loppuelämäksi.
Olen itse olen hyvin toimeentuleva ja pystyn tarjoamaan lapsilleni paljonkin. Näen myös, että hyvin toimeentulevat lapset elävät maailmassa, jossa kaverisynttäreitä vietetään teemapuistoissa, kaikilla on merkkiverkkarit, älypuhelin ja oma huone, lomalle mennään ulkomaille ja sieltä tuodaan kavereille tuliaiset. Näillä lapsilla ei ole mitään käryä siitä, että jossain perheessä lasketaan ruokaa eikä kaverit voi mennä syömään kaappeja tyhjäksi koulun jälkeen, synttäreitä ei voi pitää eikä muiden juhliin osallistuta lahjojen takia ja lomalle ei pääse koskaan. Ja ne kaksiraidat kolmiraitojen sijaan ei vaan ole sama asia.
Sitä köyhyyden kruunun kirkastusta siksi oikeasti vähän harkitsisin. Tehkää palvelus lapsillenne ja itsellenne, hakekaa sitä apua ja extraa, jos kaikesta on tiukkaa.
En ole unohtanut aikoja, jolloin olin köyhä opiskelija esikoisen kanssa ja kun minulla ei ollut rahaa juuri mihinkään. Ei se köyhyys tehnyt minusta parempaa tai huonompaa kuin nyt. Mutta se osattomuuden ja ulkopuolisuuden tunne, joka ajoittain vyöryi yli, oli todella raskasta. Näköalat häviää nopeasti, jos on jatkuva huoli, riittääkö raha ruokaan, lapsen tarpeisiin jne ja saako opintojen jälkeen työtä vai jääkö työttömäksi.
Minulle kävi hyvin, olen monin tavoin onnekas. Mutta moni juttu olisi voinut mennä niin, että tilanne olisi ihan toinen.
Olkaa ihmisiä toisillenne. Oikeasti.
Todella hyvä kirjoitus!
Ja lapsia oli ihan pakko tehdä useita koska...? Eikö lapsiluku kannata suunnitella tulojen ja menojen suhteen? Ihan perus elämänhallintaa tämäkin. Jos rahat ei riitä kuin yhteen tai kahteen, niin tekee vain yhden tai kaksi. Jos rahat ei riitä edes yhteen, niin kannattaa jättää tekemättä. Ihan oikeasti.[/
No katsopas, juju onkin siinä, että vähävaraiset eivät ”tee” lapsia. Niitä vain tulla tupsahtelee koko ajan. Yhteiskunnan vika sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja perhekoko?
Meillä 2 aik ja 2 lasta. Raha menee asumiseen; 1000e/kk aika tarkkaan vuokra, vedet, sähkö, autopaikka, netti ja kotivakuutus. 500e ruokaan ja päivittäistavaroihin. Autovakuutus, autovero, henkivakuutukset, terveysvakuutukset n. 100e. Bensat 100e. Apteekki 100e. Hoitomaksut 100e. Puhelimet 30e. Ollaan melkein jo siinä 2000 eurossa. Loppu sitten muihin kuluihin enkä todellakaan puhu tupakasta ja tekokynsistä. Vaan esim. vaatteet, kengät, hiustenleikkuut, silmälasit, auton korjaukset, huollot, lasten halvat harrastukset ja mahdolliset liikuntavälineet (esim. nyt just ostin luistimet jotka maksoi 10e/nuppi).
Perheen koko on valintakysymys. Mitä useamman lapsen tekee, sitä enemmän lapsiin menee rahaa. Jos on päätetty tehdä kaksi lasta, niin silloin niiden valintojen kanssa pitää vain tulla toimeen. Ennen lapsia kannattaa laskea, moneenko lapseen on varaa järkevästi ajateltuna.
No shit? En tiennytkään.
Yllä lainauksessa kysytään mihin se raha muka menee kun se ei muka riitä. Ja minä vastasin mihin se lapsiperheessä menee.
Yh, kaksi lasta, 2200€ kaikkineen käteen. Silti säästöön on kertynyt yli 30000€. Olenko viisas köyhä? Niin ja auto ja matkustelut vievät osansa, ilman niitä säästössä olisi varmaankin 40000€. Pitäähän sitä jotakin luksusta köyhänkin saada. Elintaso on noussut niin nopeasti, että normaalit asiat olivat ennen luksusta, nautinkin perus arjestani kuin kroisos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja perhekoko?
No shit? En tiennytkään.
Yllä lainauksessa kysytään mihin se raha muka menee kun se ei muka riitä. Ja minä vastasin mihin se lapsiperheessä menee.
Eli ei ole tarvetta kateellisena itkeä, miten työttömät ja köyhät sekä sairaat kuppaavat sinunkin maksamia verorahoja :). Teidän perhe tulee toimeen tuolla palkalla ja hyvä niin. Kun väite oli ettei normaalia paremmalla palkalla muka lapsiperhe tule toimeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon lomalla Gambiassa ja tulin just hotellille kummiperheeni luota. Isä, äiti ja kolme lastaan asuvat muutaman neliön betonihuoneessa. Ei sähköä, ei juoksevaa vettä, pari patjaa lattialla. Toin tuliaisiksi vähän uutta vaatetta (omilta lapsilta pieneksi jääneitä hyväkuntoisia vaatteita), riisisäkin, sokeria, öljyä ja saippuaa ja liikutuin kun näin miten onnelliseksi sain tehtyä nämä ihmiset vaatimattomilla tuomisillani.
Perheen vanhin poika aloittaa kohta koulun. Olen luvannut auttaa kustannuksissa, esimerkiksi koulupuvun hankinta on edessä. Koko perhe on todella onnellinen ja kiiitollinen että poika pääsee kouluun. Suomessa ihan itsestään selvä asia.
Ollaan onnellisia että ollaan synnytty hyvinvointivaltioon.
Keniassa muuten kaikilla ei ole kenkiä. Porukka päästelee flipflopeilla. Olkaa kiitollisia suomalaiset kengistänne.
Etiopiassa ihmiset taisteli jopa tyhjistä muovipulloista ja kerjäs niitä kaduilla. Tekivät niistä kenkiä itselleen.