Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien perheiden ahdinko pahenee: lasten talvivaatteisiin ei ole rahaa, kirpputoreillakin liian kallista

Vierailija
13.11.2018 |

Mitä mieltä olette? Onko hätä ja kurjuus totta vai haetaanko lapsi-, ja eläinlauman keskellä "jouluapua.fi" tyyppistä kerjäämisavustusta? Yh jo monessa polvessa, isiä riittää ja osasta ei ole edes tietoa. Ja uutta mukulaa on tulossa. Ja juuri jouluksi pitää saada vaikka mitä kaikkea. Minun mielestä tässä haisee hoax! https://yle.fi/uutiset/3-10495016

Kommentit (407)

Vierailija
21/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Professorit huutaa lehdissä, että lapsia pitäs tehdä enemmän. Eka jokainen hallitus ajaa perheiltä kaiken alas ja silti köyhyyden keskelle pitäs vääntää uusia veronmaksajia. Sillähän ei ole väliä miten ihmiset pärjää, pääasia on että niitä tehtäis enemmän.

No mitä niiltä perheiltä sitten on viety? On lapsilisät, päivähoitopaikat (köyhille ilmaiset), on kaikenlaista ilmaista harrastusta muskarista satutunteihin jne. Totta on, että ei saa ilmaista kotiapua siivoamaan, jotta vanhemmat pääsevät omiin menoihinsa, mutta ei sellaisia ollut 30 vuotta sitten ja silti lapsille oli vaatteita ja ruokaa.

Vierailija
22/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti näiltä köyhiltä perheiltä löytyy mm. samaa teknologiaa, mitä löytyy hyvin toimeentulevilta. Ei osata elää "omassa kastissaan"

Köyhän pahin vika kun pyrkii elämään kuin paremmin toimeentulevat? Kun oikeasti heidän pitäisi ymmärtää elää valittamatta ja kitisemättä ja näyttää mahdollisimman "köyhältä"; ettei vaan kukaan erehtyisi pitämään pian fiksuna ja ihan oikein arvostettavalta kanssa ihmiseltä. Vai mikä oli pointtisi?  

Olen ohis,mutta todellakin typerää yrittää elää leveämmin kuin mihin varaa. Minä katselen telkkaria vanhasta pienestä ruudusta, ajan yli 10 vuotta vanhalla nissanilla, asun pienessä kerrostalokaksiossa.

Saman verran tienaava kaveri osti rahoituksella uuden auton, omakotitalo oli pakko saada, ja kännykkä viimeistä huutoa. Hän on korviaan myöten veloissa ja stressaa asiasta kovasti. Minä olen velaton ja stressitön, KOSKA ELÄN VAROJENI MUKAAN. Tokihan hän näyttää rikkaammalta ulospäin, mutta sekö on kaiken stressinja ahdistuksen väärti, näyttää tuntemattomille että hyvin menee, vaikkei menekään??

Mutta sinä oletkin täydellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole suomessa köyhyyttä lapsiperheillä. On huonosti raha-asioita ja taloutta hoitavia keskenkasvuisia, kaikki-mulle-tänne-heti-vanhempia.

Itse pienipalkkaisena yh:na saan itseni ja lapseni elätettyä ilman mitään tukia ja elareita, ja rahaa jää jopa säästöön. Vaatii toki kieltäytymistä kaikista turhista mielihaluista, kampaaja, kauneushoidot, uudet vaatteet, sisustaminen ja "huvinvuoksi-ostelu" on pannassa. Lapsillekin opetan, että kaikkea ei tarvitse saada, ja muistutan että olemme siltikin etuoikeutettuja ja "rikkaita", meillä on katto pään päällä, sisällä lämmintä, luku- ja kirjoitustaito, tarpeeksi lämmintä vaatetta ja mukuloilla jopa ylellisyyksiä kuten polkupyörät ja kännykät.

Vierestä seuraan useampiakin tuttuja perheitä, joissa ainainen rahapula ja yhteiskunnalta vaaditaan avustuksia. Omat rahat tuhlataan juurikin edellä mainittuihin, on sisustettu ja sisustusta vaihdetaan usein, tilataan verhoja ja koriste-esineitä. Laitatetaan pigmentoidut kulmakarvat ja geelikynnet. Ostetaan uusia vaatteita, käydään baareissa, poltetaan tupakkaa ja juodaan saunakaljoja ja viiniä. Ja matkustellaan ja yövytään hotelleissa. Ja opetetaan sama elämäntyyli lapsillekin, jotka valittavat että eivät suostu käyttämään kirppikseltä ostettuja vaatteita ja h&m-vaatteetkaan eivät kelpaa kun ei ole "merkkiä".

Kampaaja ei ole turhuutta, kyllä mun on siellä käytävä köyhimpiäkin aikoina, koska itse ei saa niin siististi tukkaa leikattua. Mutta uudet vaatteet yms turhuutta toki.

Vierailija
24/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Professorit huutaa lehdissä, että lapsia pitäs tehdä enemmän. Eka jokainen hallitus ajaa perheiltä kaiken alas ja silti köyhyyden keskelle pitäs vääntää uusia veronmaksajia. Sillähän ei ole väliä miten ihmiset pärjää, pääasia on että niitä tehtäis enemmän.

Aika harva täällä on köyhä. Ei köyhien syvntyvyyden lisääminen vaikuta mitään koko maan syntyväisyyden kannalta. Ongelma on, että työssäkäyvät ei enää tee lapsia, duunarimiehet ovat lopettaneet vissiin sänkyhommat kokonaan. Ei niiden lasten tekoa meille varakkaille yksinään kannata jättää, jos haluaa, että köyhistä pidetään jatkossakin huolta. Ja mitä tulee niihin toppavaatteisiin, niin toimeentulotukiperheet voivat hakea täydentävästä toimeentulotuesta rahaa lasten talvivaatteisiin.

Vierailija
25/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti näiltä köyhiltä perheiltä löytyy mm. samaa teknologiaa, mitä löytyy hyvin toimeentulevilta. Ei osata elää "omassa kastissaan"

Köyhän pahin vika kun pyrkii elämään kuin paremmin toimeentulevat? Kun oikeasti heidän pitäisi ymmärtää elää valittamatta ja kitisemättä ja näyttää mahdollisimman "köyhältä"; ettei vaan kukaan erehtyisi pitämään pian fiksuna ja ihan oikein arvostettavalta kanssa ihmiseltä. Vai mikä oli pointtisi?  

Olen ohis,mutta todellakin typerää yrittää elää leveämmin kuin mihin varaa. Minä katselen telkkaria vanhasta pienestä ruudusta, ajan yli 10 vuotta vanhalla nissanilla, asun pienessä kerrostalokaksiossa.

Saman verran tienaava kaveri osti rahoituksella uuden auton, omakotitalo oli pakko saada, ja kännykkä viimeistä huutoa. Hän on korviaan myöten veloissa ja stressaa asiasta kovasti. Minä olen velaton ja stressitön, KOSKA ELÄN VAROJENI MUKAAN. Tokihan hän näyttää rikkaammalta ulospäin, mutta sekö on kaiken stressinja ahdistuksen väärti, näyttää tuntemattomille että hyvin menee, vaikkei menekään??

on eriasia olla kunniallinen köyhä, joka osaa käyttää rahaa ja elää varojensa mukaan. Kuin olla köyhä siksi, ettei osaa, eikä halua opetellakaan rahan käyttöä. - Itse vain olen hieman kyllästynyt siihen, että hyvin usein annetaan ymmärtää, että kun puhutaan köyhistä, niin hyvin usein annetaan heistä samanaikaisesti kuva vastuuttomina idiootteina, jotka pelkkää omaa typeryyttään ovat aina köyhiä, eikä tätä tilaa tai asemaa poista mikään.

Vierailija
26/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin itse sain aikoinaan mm. tv:n ja tietokoneen lahjaksi.

Jep. Asioita joita en koskaan ole ostanut: Tv,(olen saanut niin monta tvtä elämäni aikana että olen osan saanut lahjoitettua eteenpäinkin. dvd-soitin, (eksä toi minulle lahjaksi, oli maksanut pari kymppiä)nintendo (lapsi sai aikoinaan lahjaksi) Tällä hetkellä talossa on 4 tvtä, joista 3 käytössä, eikä yhdestäkään ole maksettu mitään. Äitini osti minulle lahjaksi hyvän sängyn 15 vuotta sitten. 5 vuotta sitten kun muutin mieheni kanssa yhteen, oli hän juuri ostanut uuden sängyn, ja vaihdoimme siihen. Näitä ennen nukuin sängyssä jonka sain lapsuudenkodistani mukaan. 

Vierailija
27/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sinä oletkin täydellinen.

Täydellisen sijaan kutsuisin itseäni järkeväksi. Osaan myös laskea tuloni ja menoni. Ja ymmärrän, ettei mun kaikkea tarvitse saada heti/ikinä, millä joku naapuri/julkkis leveilee somessa.

Turhan kulutuksen ja muille näyttämisen sijaan arvostan enemmänkin mielenrauhaa ja tietoa siitä, että rahani riittävät, kun niitä järkevästi käytän.

Vierailija
28/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NYT MINÄ HUUDAN : TÄNNE EI TARVITA LISÄÄ IHMISIÄ YHTÄÄN ! Kaikki syntyvät lapset ovat tulevia kuluttajia. Lisäksi ei kannata edes haaveilla lapsen teosta, maapallo tuhoutuu muutenkin.

Kaikilla lapsilla on allergioita ja ties mitä  sairauksia. Miksi tehdä lasta, kun se pahentaa aina vaan tilannetta globaalisti.

Syntyvyys niiatkoon !

Vierailija
29/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa elää varakkaan elämää, täytyy olla varakas. Niin yksinkertaista se on. Jos on köyhä, täytyy panna suu säkkiä myöden.

Itse olen ollut sekä hyvätuloinen että tätä nykyä melkoisen köyhä, kun olen ollut kohta 10 vuotta työkyvytön kaikkien muiden paitsi vakuutusyhtiön mielestä. Tietenkään en nyt, työmarkkinatuella, kuluta samalla tavalla kuin aikanaan töissä ollessa! Töissä ollessa saatoin ostaa mitä halusin, koska halusin, ja ostin myös. Aina, kun tulotaso on tippunut, olen tehnyt uuden budjetin ja sitten elänyt sen mukaan. Hyvin yksinkertaista.

Vierailija
30/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuun alussa kun on tukipäiviä ostetaan hullun kiilto silmissä ja kiimatippa persiissä ripsiliimoja, siideriä, viiniä ja sullesilletolle ja hälleäp*rille burgereita. Viikon päästä itketään ripsiliimat rutussa köyhyyttä ja kerjätään kolmen viikon ruoka-avut "säälittävillä" tarinoilla.

Nykyajan köyhä on se perhe jossa tienataan yhteensä 2000-2500e/kk käteen TYÖSTÄ ja silti maksetaan itse eläminen. Näitä ydinperheitä haluaisin auttaa.

"Kiimatippa persiissä" ostellaan?

Ei ristus. Älä tyrkytä tapojasi.

Vierailija
31/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei halua että lapsiaan elättämään kykenemättömät lisääntyy. Halutaan, että elämässä pärjäävät tekisivät lisää lapsia ja jatkaisivat geenejään. Rupusakin ei haluta jatkavan geenejään. Valitettavasti nykyinen tukisysteemi kannustaa niitä vasemman puolitason ihmisiä lisääntymään, ei pärjääjiä.

Lapsilisien ym. pitäisi olla sidottu vanhempien tuloihin. Jos ei esimerkiksi ole koskaan ollut töissä, ei pitäisi saada mitään. Lapsi huostaan synnärillä.

Vierailija
32/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun suoraan:

Miksi tehdä monta lasta, jos ei ole varaa niitä elättää? Yhden vielä ymmärtää, mutta lapsiluku kahdesta ylöspäin ei mene enää vahingon piikkiin. Usein kuultua: ”Ei kannata mennä töihin, koska saman rahan saa kotona.” Ei tule mieleen työkokemuksen arvo tai töissä / uralla eteneminen? Työnantaja palkkaa mielummin työkokemusta omaavan, kuin pitkään kotona olleen. Äänestäisin ensisijaisesti niitä puolueita jotka luovat työpaikkoja, sillä siitä se hyvinvointi muodostuu.

Lapset vanhempien valintoihin syyttömiä, joten esim. Hope Ry:n lahjapuut tuovat pientä helpotusta ja iloa köyhyydessä eläville lapsille.

Vierailija
33/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha. Joku loisperä loukkaantui sitten ripsiliimoista. Anteeksi että maksan sinunkin kakarasi ja taksiajelusi 1200e työtuloillani. Pyydän todellakin sydämestäni anteeksi. Häpeä jos osaat!

Vierailija
34/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa te ns hyväosaiset olisitte tyytyväisiä? Silloin kun köyhä lapsiperhe kulkee rääsyissä kerjäämässä? Asuvat sillan alla pahvien päällä? Meillä syötiin tänään niin että mies ja minä emme syöneet, 2 teiniä sai ruokaa. Emme omista mitään, asunto lähtee pian alta kun vuokra nousi taas mutta asumistuki laski reippaasti. Kaupungin asuntoa emme saa kun mehän emme ole kodittomia. Asuntoja ei vain ole. Molemmat lapset sekä minä olemme vaikeasti masentuneita, lapsia kiusataan koulussa, mies toipuu vaikeasta sairauskohtauksesta.

Tulevaisuutta ei ole, onneksi rakastamme toisiamme. En tiedä kauan jaksan tätä.

Teidän haukkumisenne oikeasti satuttaa ja loukkaa.

Vierailija
35/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harva täällä on köyhä. Ei köyhien syvntyvyyden lisääminen vaikuta mitään koko maan syntyväisyyden kannalta. Ongelma on, että työssäkäyvät ei enää tee lapsia, duunarimiehet ovat lopettaneet vissiin sänkyhommat kokonaan. Ei niiden lasten tekoa meille varakkaille yksinään kannata jättää, jos haluaa, että köyhistä pidetään jatkossakin huolta. Ja mitä tulee niihin toppavaatteisiin, niin toimeentulotukiperheet voivat hakea täydentävästä toimeentulotuesta rahaa lasten talvivaatteisiin.

Ei Suomessa ole todellista köyhyyttä. Sen vaikutelman on saanut kun on näytetty köyhien perheiden elämää vaikka tv:s. Muutama vuosi sitten oli jokin dokumentti nuoren perheen elämästä ja siinä köyhyys ei näkynyt. Oli hyvä asunto, oli iso telkkari ja emäntä oli silminnähden ollut ruuan äärellä. Pukki toi säkillisen lahjojakin. Moni hieraisi silmiään, että perhekö on köyhä. Todellinen köyhyys näkyy siinä, että kaikesta on puute, eikä ole varaa ruokaan, eikä kunnon asuntoon, ei vaatteisiin eikä mihinkään. Jos en väärin muista niin miehellä oli varaa polttaakin.

Vierailija
36/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipilän huoltosuhdeuhkailu on aivan tuulesta temmattu. Sen mukaan jokaisen pariskunnan tulisi tehdä yli kaksi lasta - se tekeekin hyvää isossa mittakaavassa, jokaisen sukupolven tulisi olla aiempaa isompi. Tämän lisäksi jos nyt tekee lapsia niin ei se auta suurien ikäluokkien hoitamiseen, iso ikäluokat ehtivät kuolla ennenkuin nyt alulle laitettavat ehtivät hätiin. Robotiikka on avain tuohon ongelmaan. 

Varsin pelottavaa ettei tuossa asemassa oleva ihminen osaa näin yksinkertaista matematiikkaa...

Vierailija
37/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toimeentulotukiasiakkaana hämmästelen, miten ei muka kirppiksiltä löydy ja miten kaiken pitää olla uutta. Ok, leikki-ikästen poikalapsille tyypilliset vaatteet on kiven alla kirppiksillä, kun ne on yleensä kulutettu loppuun. Mutta ennakointi, ennakointi, ennakointi. Niitäkin löytyy, kun käy säännöllisesti katsomassa ja sitten löytyy pöytiä, kun joku on ostanut väärän kokosen tai vaihtohaalareita on ollut keskimääräistä enemmän.

Ite en vain osaa alentua pyytämään tavaraa. Diakonilta olen joskus saanut 50e lahjakortin, millä olen ostanut joulupöytään ruokaa.

Vierailija
38/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei kelpaa tavallinen merkitön käyttövaate! Ehjiä ja tahrattomia olen tarjonnut ilmaiseksi niin ei kelpaa. Kirppisryhmissä näitä  tarjonnut ja aina tulee pyyntöjä saisko lisäkuvia tms. ja vinkumista jos jokin pieni nyppy tms. Haloo, ilmaisissa vaatteissa!

Vierailija
39/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme vähävaraisia, mutta perheessä 2 iPhonea. Saatu pyytämättä ilmaiseksi lähisukulaisilta, jotka tykkäävät hommata uusimmat teknologiahärpäkkeet. Jollaikin voi olla anteliaita, varakkaampia sukulaisia jotka haluavat jakaa omastaan ilman mitään kerjäämistä tai edes vihjailua.

Vierailija
40/407 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi antaa kirpparilla ihan ilmaiseksi, koska täytyy kattaa pöytävuokra + tarvitsen itse rahaa että voin käyttää niitä oman perheen menoihin. Kun jossain tämän uutisen yhteydessä oltiin vahvasti sitä mieltä että kaikki kirpparilla pitäisi antaa ihan minimihinnoilla köyhille perheille.

Tienaan työstä 1050e/kk ja mies 1400e/kk käteen. Lapsilisät 200e ja kassanraha 300e. Ei tässä paljoa itsekkään juhlita, vaikka pakolliset saakin omasta pussista maksettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi