Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

7-vuotias sai porttikiellon iltapäiväkerhoon

Vierailija
13.11.2018 |

Mielipiteitä tästä?

https://yle.fi/uutiset/3-10505106

Seitsemänvuotias tamperelainen poika viettää tällä viikolla aamut ennen koulua ja iltapäivät kotona. Syynä on se, että hän sai viikon porttikiellon iltapäiväkerhoon.

Iltapäiväkerho perusteli porttikieltoa sillä, että poika ei ollut totellut. Yle näki iltapäiväkerhon lähettämän viestin ja siinä luki, että poika ei rauhoittunut välipalalle, ulkona alkoi potkia ja lyödä lapiolla toista ja pojat huusivat toisilleen rumia sanoja ja kuraa lensi sisällekin.

– Puhuimme asiasta koordinaattorin kanssa ja olemme kaikki sitä mieltä, että viikon tauko on paikallaan, viestissä sanotaan.

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan oikein toimittu!

Vierailija
82/107 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä oikeasti mennään metsään, jos mietitään että lapsi joka vaatii isossa ryhmässä yhden aikuisen jatkuvat resurssit vastuunottajaa haetaan iltapäiväkerhosta.

Mikä näistä vanhemmista olisi ratkaisu? Palkata yksi työntekijä lisää, jotta taataan myös muulle ryhmälle turvalliset ja hyvät olot. Olisivatko nämä vanhemmat mahdollisesti valmiita kustantamaan tämän lisäihmisen heidän lapselleen takaaman yksilöllisen hoidon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lain mukaan ei saa erottaa

Vierailija
84/107 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villimpi hauskuuttaja?

Nyt olen kuullut kaikki selitykset huonolle käytökselle.

”Villimpi hauskuttajamies löi puukolla kaveriaan kostean illan päätteeksi kerrostaloasunnossa”

Vierailija
85/107 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lain mukaan ei saa erottaa

Ei tällaista lakia ole :).

Vierailija
86/107 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitikö tästäkin tehdä oikeen tv uutinen? Mus ainakin hävettäis jos mun pentu ei tottelis ja olis niin mahdoton ettei sen kans muut pärjää. Kotona tietty saa olla kuin villi ihminen eikä tajua ettei se käy joka paikassa. Vanhemmat taas niin loukkaantuneet.

Vierailija
87/107 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vain kommentoimaan, että en viitsi lukea tätä ketjua, kun voin käydä tämän keskustelun päässäni.

- siitäs sai, mokoma nulikka

- ei ole kasvatettu

- ihan oikein

- ei ennenkään ollut iltapäiväkerhoja

- helikoptericurlingvanhemmat ja vapaakasvatus

- vieno yritys selittää että iltapäiväkerho on paikka jossa on tarkoitus että joku huolehtii pienestä lapsesta, niin ettei lapsi ole heitteillä, eikä lasta voi jättää heitteille siksi että lapsi ei tottele

- tahallista väärinymmärtämistä edelliseen kohtaan kolmen sivun verran

Osuiko oikeaan?

Vierailija
88/107 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvä! Niillä 29 lapsella on oikeus viettää iltapäivänsä rauhassa!

Vierailija
89/107 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimittu. Olen työskennellyt ip-kerhoissa sekä varhaiskasvatuksessa. Kamalaa nähdä mitä yksi "villi hauskuuttelija" voi aiheuttaa ryhmässä. Kiinniottaminen on suurin piirtein pahoinpitelyä, puhe ei mene perille, vanhemmille jos asioista sanoo niin painetaan villaisella tai syyttävä sormi osoittaa muualle. Uhkailu, kiristys eikä lahjonta toimi. Ei ole oikein kun 1 perseilee, niin loput 29 jää vain ns heitteille. Jos lapsella on niin paljon ongelmia, että vaatii sen yhden aikuisen siihen, niin eikun vaan viemään asiaa eteenpäin. Jos loput 29 lasta pärjää ilman "henkilökohtaista avustajaa" ip-kerhossa, niin se yksi joka tarvitsee on kyllä erityinen.

Hyvä, että ip-kerhossa asiat ovat tuolla tolalla että voidaan laittaa lapsi tauolle. Toista se on varhaiskasvatuksessa. Lapsista ei oteta koppia, ei asiat mene eteenpäin vaikka ryhmässä lyövät ja potkivat ikätovereitaan ja henkilökuntaa. Muut lapset jäävät paitsioon kun joutuu tiettyjä lapsia seuraamaan silmä kovana ja "avustamaan". Aina saa olla mustelmilla, kun yrittää pidätellä ettei raivokas lapsi hyökkää toisten kimppuun.

Vierailija
90/107 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin toimittu. Olen työskennellyt ip-kerhoissa sekä varhaiskasvatuksessa. Kamalaa nähdä mitä yksi "villi hauskuuttelija" voi aiheuttaa ryhmässä. Kiinniottaminen on suurin piirtein pahoinpitelyä, puhe ei mene perille, vanhemmille jos asioista sanoo niin painetaan villaisella tai syyttävä sormi osoittaa muualle. Uhkailu, kiristys eikä lahjonta toimi. Ei ole oikein kun 1 perseilee, niin loput 29 jää vain ns heitteille. Jos lapsella on niin paljon ongelmia, että vaatii sen yhden aikuisen siihen, niin eikun vaan viemään asiaa eteenpäin. Jos loput 29 lasta pärjää ilman "henkilökohtaista avustajaa" ip-kerhossa, niin se yksi joka tarvitsee on kyllä erityinen.

Hyvä, että ip-kerhossa asiat ovat tuolla tolalla että voidaan laittaa lapsi tauolle. Toista se on varhaiskasvatuksessa. Lapsista ei oteta koppia, ei asiat mene eteenpäin vaikka ryhmässä lyövät ja potkivat ikätovereitaan ja henkilökuntaa. Muut lapset jäävät paitsioon kun joutuu tiettyjä lapsia seuraamaan silmä kovana ja "avustamaan". Aina saa olla mustelmilla, kun yrittää pidätellä ettei raivokas lapsi hyökkää toisten kimppuun.

Et vaan osaa.

Vierailija
91/107 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut kahlata koko ketjua läpi, mutta kommentti: Kerho toimi oikein. Ja oikein toimisivat myös vanhemmat, jos veisivät tämän "villimmän" lapsen tutkimuksiin. Lähipiirissä oli adhd-lapsi, joka jouduttiin jo päiväkodissa siirtämään erityispäiväkotiin ja koulun kävi myös erityisluokalla. Sen erityisempää ei kyllä tullut tästä "villistä", siivoajana leipänsä tienaa nykyään.

Luulen, että olisi syytä tutkia lapsen pääkopan sisältöä.

Vierailija
92/107 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi erottaa jos hoitoa ei pysytytä järjestämään muuten esim. hoitaja kotiin, jos meinaan lapselle on paikka myönetty, sama laki koskee perusopetusta

Vierailija
93/107 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on lapsesta. Onko hänelle nyt turvallinen hoitopaikka. Jos lapselle sattuu onnettomuus porttikiellon aikana, kenen se vastuu on? IP. Kerho kumminkin varattu. Varsinkin, jos erityislapsi. Miksi eskarissa ei ole ennakoitu käytöstä?

Tässä on tarina esitettynä yhden osapuolen lasien läpi katsottuna. Päivähoito, koulut yms eivät saa tuoda ääntään kuuluville vedoten yksityisyydensuojaan ja vaitiolovelvollisuuteen, mutta vanhemmat saavat täysin vapaasti julistaa tuota oman pään pyhään totuuttaan.

Lasta, joka ei vielä pärjää yksin, ei voida jättää hoitamatta kostoksi. Asioita ei kuulu jättää hoitamatta jota nyt tehdään pottikiellolla. IP. Kerhossa olisi pitänyt keskustella kiusaajan ja kiusatun kanssa. 7-vuotias ei ole kypsä päättämään, onko erityislapsi. Tässä tarvitaan Psykologin arvio ja diagnoosi. Ei näin.

Hah "hoitamatta kostoksi?" Mikä kommentti. Tervetuloa iphen vaikka sijaiseksi. Näkisit miten ne kultamussut Villepetterit ja Ainainkerit siellä vapaassa toiminnassa käyttäytyvät.

Suurin osa ovat ihania, kiltisti käyttäytyviä, mutta sitten on muutama, jotka vastaa 2 lasta. Heillä on oikeus kiroilla, lyödä, potkia, haistatella, satuttaa kavereita. Samoin käuyttää kännykkää milloin haluaa (ipssä kielletty) olla osallistumatta askarteluun, tms. Ja a i n a vanhempien mielestä syy kiusaamisissa on muussa, kuin siinä omassa mussukassa.

Herätkää vanhemmat! Menkää joskus lastenne iltikseen seuraamaan toimintaa. Sinne, missä esim. 1 aikuinen on 20 lapsen kanssa. Askartelee, liikkuu, leikkii ja asettaa rajoja, toimii erotuomarina. Ja kun lapsille tulee riita, ne 18 muuta ovat yksin, kun ohjaaja selvittelee riitoja. Kuulostaako kivalta ja helpolta? Siihen päälle vanhemmat, jotka eivät a r v o s t a paskan vertaa ip-toimintaa, mutta he voivat hakea lapsensa aina myöhässä sieltä, olla muistamatta ilmoittaa poissaoloista, kertomatta kihomadoista ja täistä, nehän tarttuu vaan koulussa, ei ipssä...

Herätkää jo. Puhukaa asiat selviksi niiden kanssa, joita asia koskettaa, älkää lehtien palstoilla.

Vierailija
94/107 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisinko, että näillä tiedoilla ihan oikea ratkaisu. Äidin kommentit eivät vakuuta. Eihän kukaan halua myöntää lapsensa olevan tommoinen, mutta myöntäminen on viisauden alku. Taustalla voi olla neurologinen sairaus tai kotikasvatuksessa korjaamisen paikka.

Olin itse -94 puoli vuotta ip-kerhossa töissä ja sinä aikana yksi tokaluokkalainen poika todettiin sopimattomaksi niin ip-kerhoon kuin tavalliseen kouluunkin ja hän meni sairaalajaksolle ja sairaalakouluun. Diagnoosina oli jokin kirjainyhdistelmä sekä ihme kyllä narsistinen persoonallisuushäiriö. Kuulin silloin tämän häiriön nimen ekaa kertaa, enkä tiennyt siitä yhtikäs mitään, ei ollut mikään laajalti levinnyt diagnoosi vielä silloin. Ihmettelin vaan, että eikös narsismi tarkoita itserakkautta, että miten se nyt tuolla tavoin sit oireilee. Nettiä ei mulla tuolloin ollut, tuskin olisi edes löytynyt mitään järkevää aiheeseen liittyvää. Mutta poika jatkoi sairaalakoulussa sit kait aika pitkään, ei palannut enää mun aikana. Myöhemmin kuulin narsistisesta persoonallisuushäiriöstä paljonkin ja olen ollut jotenkin kauhuissani, että näin nuorella lapsella se pystyttiin toteamaan. Toki olen miettinyt sitäkin, pystytäänkö lapselta edes tommoisia diagnosoimaan, onko persoonallisuus jo niin kehittynyt 8-9-vuotiaalla niin paljon. (vähän off topic)

Ei tänä päivänä enää aseteta persoonallisuushäiriö diagnooseja lapsille. Ei ainakaan viimeiseen 15 vuoteen kun itse olen ollut alalla näin ole tehty. Ilmeisesti 90-luvulla on vielä ajateltu toisin.

Vierailija
95/107 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä tiedän olleeni niin liikaa av:lla :D.

Luin tota äidin selitystä ”villimmästä hauskuuttajasta”, poikaa oli ärsytetty ja eikö muita keinoja muka [henkilökunnalla] olisi ollut ja poikarukka haravoi pihaa kun ei ymmärrä miksi ei pääse kavereiden kanssa ip-kerhoon jne. Olin niin varma, että luen provoaloitusta ja nyt niin Porvoosta päivää ja nyt tulee kunnon taattua av-provoo!

Mutta media olikin yle.fi..... :D. Tälle jää Porvoon aloituksetkin toiseksi.

Vierailija
96/107 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan oikein tehty. Viikon tauko on sopiva. Pojalle tulee selväksi, että huonosta käytöksestä tulee ikäviä seurauksia, mutta seuraavalla viikolla pääsee jo näyttämään, että hän osaa kyllä olla.

Ihmetyttää tuo äidin reaktio kun tottelematon ja muita kohtaa väkivaltainen lapsi nähdään ainoastaan uhrina ja yhteistyön sijaan ip-kerhon kanssa lähdetään tekemään julkista asiaa ja syytetään ip-kerhoa.

Vanhemmat joutuvat miettimään pojalle viikoksi hoitojärjestelyt, ehkäpä hekin ottavat jatkossa vakavasti jos ip-kerhosta otetaan yhteyttä ”villimmän hauskuutuksen” takia.

Vierailija
97/107 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei voi erottaa jos hoitoa ei pysytytä järjestämään muuten esim. hoitaja kotiin, jos meinaan lapselle on paikka myönetty, sama laki koskee perusopetusta

Ketä on erotettu?

Vierailija
98/107 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa ketjussa selvisi sellainen yllätys, että tämä hauskuuttajapelle on jonkun av-mamman jälkeläinen 😁

Vierailija
99/107 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskuuttaja pelle on koulukiusaaja ja äiti ajattelutavoiltaan "ei meidän poika ainakaan".

Näitä "hauskuuttajia" oli omassakin lapsuudessa ja minä sitten "hauskuuttajien" kohteena.

"Hauskuuttajista" oli hauskaa repiä mua vaatteista, hiuksista, jahdata, haukkua, lyödä, jne. Näitä "hauskuuttajia" oli useita.

Ihanan uhriutuva tuo äiti <3

Vierailija
100/107 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielestäni oikein. Ei 7-vuotias osaa kunnolla tajuta tuollaista porttikieltoa. Miksei pidetty ensin palaveria, keskusteltu oikeasti tilanteesta muutenkin kuin lappujen välityksellä?

Ja miksi ihmeessä täällä nimitellään tätä porttikiellon saanutta poikaa koulukiusaajaksi, jos tässä tilanteessa on ollut kahdella lapsella vaan jotain kinaa ja siitä tullut riita ja se eskaloitunut lapiolla hakkaamiseksi?

Musta on surullista jos tälle "ongelmalapselle" ei saada mitään oikeaa apua. Porttikielto ei sitä ole. Kuulostaa siltä ettei poika osaa käsitellä vihaisuuden tunnetta ja kaipaisi ehkä ammattiauttajaa. Se ei silti tarkoita että olisi ok sulkea hänet iltapäiväkerhon ulkopuolelle.