Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esikoinen on muuttamassa pois kotoa. Onko mitään mahdollisuutta saada asuntolainaa, jos on vain opintotuki ja epäsäännöllisiä työtuloja?

Vierailija
13.11.2018 |

Voiko henkilötakauksella saada tyttärelle asuntolainan vai onko vuokraus ainut mahdollisuus? Luotamme 110% tyttäremmee ja maksukykyyn, mutta vuokra-asuntoja tuntuu olevan aivan mahdoton saada Helsingistä. Tyttärelle kelpaisi vallan hyvin joku pommikuntoinen yksiökin.

Me takaisimme mieluusti asuntolainan, mutta mahtaakohan sellaista saada? Olemme ihan ok-tuloisia (n. 10 000 euroa bruttona yhteensä) ja oma asunto on maksettu jo.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit ei hyväksy asuntolainassa henkilötakausta ollenkaan. Täytyy olla reaalivakuuksia.

Vierailija
2/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otttakaa laina omiin nimiin ja siirtäkää se lapselle. Muistakaa tehdä tästä lapsen kanssa maksusopimus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla mutta eikö aikuisen ihmisen pitäisi hoitaa itse nämä asiat? Onkohan tytär yhtä innoissaan ottamassa lainaa ja ymmärtää kaiken mitä siitä seuraa?

Vierailija
4/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko36 kirjoitti:

Pankit ei hyväksy asuntolainassa henkilötakausta ollenkaan. Täytyy olla reaalivakuuksia.

Eli meidän asuntomme ehkä kävisi vakuudeksi?

ap

Vierailija
5/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laitatte oman asuntonne lainan pantiksi niin onnistuu tietysti.

Tai ostatte itsellenne asunnon ja laitatte tyttären asumaan nimellistä vuokraa vastaan.

Vierailija
6/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla tosissasi. Mikään pankki ei lainaa käytännössä tulottomalle yhtään mitään, oli vakuuksia kuinka paljon tahansa. Miten pihalla oikein olette?!

Vierailija
7/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla mutta eikö aikuisen ihmisen pitäisi hoitaa itse nämä asiat? Onkohan tytär yhtä innoissaan ottamassa lainaa ja ymmärtää kaiken mitä siitä seuraa?

No aika harva 19-vuotias tietää kaiken asuntolainoista ja vakuuksista. En minäkään tiedä tämänhetkisistä asuntolaina-asioista, kun ei olla tehty muutoksia varmaan 7 vuoteen. Ja laina on kohta maksettu.

Itse suosittelisin tietenkin asuntolainaa, koska varallisuus alkaa kertyä jo nuoresta asti. Ja toki tytärkin haluaisi mieluummin oman kuin asua vuokralla jossain.

ap

Vierailija
8/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika harva 19-vuotias tietää kaiken asuntolainoista ja vakuuksista. En minäkään tiedä tämänhetkisistä asuntolaina-asioista, kun ei olla tehty muutoksia varmaan 7 vuoteen. Ja laina on kohta maksettu.

Itse suosittelisin tietenkin asuntolainaa, koska varallisuus alkaa kertyä jo nuoresta asti. Ja toki tytärkin haluaisi mieluummin oman kuin asua vuokralla jossain.

ap

Miten ihmeessä voi itse aidosti selviytyä asuntolainasta + kaikista muista menoista jos on opiskelija ja ainoastaan jotain satunnaisia tuloja? Käytännössä siis varmaan antaisitte tyttärellenne rahat lainan lyhennykseen ja tytär ei varmaan edes ilmoittaisi verottajalle saatuja lahjoituksia?

Vierailija
9/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos tytär alkaisi nyt kerätä käsirahaa (10% asunnon arvosta) ja te vaikka välillä avustaisitte siinä, ehtisi noin nuori vielä pari vuotta miettiä haluaako sitoutua vielä asuntoon vai kenties reissata tai jopa muuttaa ulkomaille. Minusta tuossa iässä pitää ottaa itse selvää asuntolaina-asioista ja vakuuksista, jos itse sen asunnon meinaa omistaa.

Vierailija
10/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi olla tosissasi. Mikään pankki ei lainaa käytännössä tulottomalle yhtään mitään, oli vakuuksia kuinka paljon tahansa. Miten pihalla oikein olette?!

No ei tytär täysin tuloton ole. Jos olisi, eihän vuokralle muuttaminenkaan olisi mikään mahdollisuus. Ei se vuokrarahakaan mistään tyhjästä tule, vaan sen eteen on tehtävä töitä. Jos ei opintotuki ja asumislisä riitä, on tehtävä töitä.

ap

Vierailija
11/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otttakaa laina omiin nimiin ja siirtäkää se lapselle. Muistakaa tehdä tästä lapsen kanssa maksusopimus. 

Niin tai vuokraa ostamansa asunnon lapselle - hän maksaa lyhennykset vuokrana. Niin mun kaverini teki.

Vierailija
12/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tytär täysin tuloton ole. Jos olisi, eihän vuokralle muuttaminenkaan olisi mikään mahdollisuus. Ei se vuokrarahakaan mistään tyhjästä tule, vaan sen eteen on tehtävä töitä. Jos ei opintotuki ja asumislisä riitä, on tehtävä töitä.

ap

Vuokraan saa opiskelija ihan normaalia asumistukea nykyisin. Lainan lyhennykseen tuskin myönnetään asumistukea. Ja vastike tulee tietysti myös maksettavaksi.

Vierailija
13/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos tytär alkaisi nyt kerätä käsirahaa (10% asunnon arvosta) ja te vaikka välillä avustaisitte siinä, ehtisi noin nuori vielä pari vuotta miettiä haluaako sitoutua vielä asuntoon vai kenties reissata tai jopa muuttaa ulkomaille. Minusta tuossa iässä pitää ottaa itse selvää asuntolaina-asioista ja vakuuksista, jos itse sen asunnon meinaa omistaa.

Miksi niistä pitää itse ottaa selvää jos on täyspäinen vanhempi neuvomassa ja kertomassa kokemuksista. Toki päätös on sen jonka nimi lainapaperiin laitetaan.

Vierailija
14/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa te asunto ja vuokratkaa tytölle? Me tehtiin näin. Kela myöntää asumistukea myös vanhemman omistamaan asuntoon. Me laitettiin vuokra 510€ sisältäen veden ja lapsi saa asumistukea 406€. Tuo auttaa meitä sen asunnon kulujen maksamisessa ja lapsi voi myöhemmin ostaa sen asunnon itselleen, jos haluaa. Siihen mennessä säästää asp-tilille. Jos lapsi ostaa asunnon, voidaan antaa alennusta niin ettei lahjaveron raja ylity (pitää olla minimissään 75% käyvästä hinnasta).

Vierailija
15/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ne kk tulot on? Siitähän se riippuu saako lainaa.

30% tuloista saa mennä lainanlyhennykseen, edellyttäen tietty että loppusummalla pystyy elämään.

Jos siis tyttö on säästänyt jo suuren osan asunnon hinnasta niin lainasummahan olisi pieni, niin ehkä olisi mahdollista saada pieni asuntolaina, pienellä lyhennyksellä.

Itse kyllä epäilen, ettei yksikään pankki ole niin hullu, että antaisi lainaa noin epävarmaan tilanteeseen.

Vierailija
16/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle asp-tili, mihin laittaa vaikka 50e/kk. Summaa voi kasvattaa sitten, kun menee työelämään. On aika nopeasti saatu 10% asunnon arvosta kerättyä. Realistinen mahdollisuus saada nyt asunto taitaa olla kimppakämppä ja laittaa hakemuksia hekaan, nuorisotukisäätiöön ja opiskelija-asuntoihin, jos haluaa yksiössä asua.

Fakta on, että pk-seudulta ei saa samalla tavalla duunari asuntoa, kuin 20-30 vuotta sitten. Pitää tehdä hitokseen töitä ja säästää etukäteen.

Vierailija
17/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miten ihmeessä voi itse aidosti selviytyä asuntolainasta + kaikista muista menoista jos on opiskelija ja ainoastaan jotain satunnaisia tuloja? Käytännössä siis varmaan antaisitte tyttärellenne rahat lainan lyhennykseen ja tytär ei varmaan edes ilmoittaisi verottajalle saatuja lahjoituksia?

Minulla oli aikanaan, 19-vuotiaana ensiasunnon ostaessa, käsirahana isoisäni lapsilisäsijoituksista kertynyt pesämuna. Vakuudeksi pankille riitti tuolloin aikanaan se ostettava asunto. Ja kyllä, opintotuella, yleisellä asumistuella ja ilta/viikonloppu/kesätöillä minä sitä lainaa lyhensin. En musita, että mitenkään sen kummemin kurjuudessa olisin elänyt, eli täysin mahdollista. Toki asuntojen hinnat olivat tuolloin toista, mutta niin oli suhteessa tuet ja palkatkin alhaisempia.

Vierailija
18/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraan saa opiskelija ihan normaalia asumistukea nykyisin. Lainan lyhennykseen tuskin myönnetään asumistukea. Ja vastike tulee tietysti myös maksettavaksi.

Lyhennyksiin ei saa tukea, mutta korkoihin saa. Ja toisaalta rahoitusvastike otetaan huomioon asumistuessa myös silloin, kun se on uudiskohteeseen liittyvästä yhtiölainasta johtuvaa. Tätä kautta asumistuki korvaa myös lainan lyhennyksiä.

Uudiskohde voi olla hyvä vaihtoehto, jos itsellä on reippaasti säästöjä mutta tulot pienet, koska silloin voi saada asumistukea myös tuohon yhtiölainan osuuteen. Oman lapsen kohdalla katsoin, että vuokralla ollessa asumistuki on max 406€ ja jos hän ostaisi sen asunnon, maksimi olisi 360€ luokkaa (kun yhtiövastike + rahoitusvastike = 550€/kk). Asumistuessa ei siis välttämättä ole suurtakaan eroa vuokra- ja omistusasunnon kohdalla. 

Suosittelen että vanhemmat ostavat asunnon ja antavat lapsen asua asumistukioptimoidulla vuokralla kunnes voi itse ostaa sen asunnon. Näin lapsi auttaa ensin vanhempiaan maksamaan sitä asuntoa ja myöhemmin vanhemmat auttavat lasta. Raha pysyy perheen piirissä eikä valu ulkopuoliselle vuokranantajalle. Ja ennen kaikkea voidaan yhdessä katsoa fiksu asunto jossa on mukava asua opintojen ajan ja ostaa omaksi myöhemmin, tai joka menee helposti kaupaksi jos lapsi ei sitä halua ostaa.

Vierailija
19/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukea myönnetään ainoastaan n. kolmeen neljäsosaan lainan koroista, eipä sillä ihan hirveästi vielä mitään velkaa lyhennellä. Aika kunnianhimoinen tavoite jos pitäisi opiskelijan heti päästä omaan asuntoon muuttamaan, pieni reality check voisi olla paikallaan.

Vierailija
20/54 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä.rahalla se tyttö lyhentää lainaa? Lainanlyhennykseen ei saa asumistukea. Vuokraan ja vastikkeeseen saa.

Täytyy ottaa valtava laina että saa edes surkeimman yksiön. Opiskelijan pitää kuitenkin opiskella, ei töitä voi tehdä täysipäiväisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme