Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työllistämissuunnittelmahaastattelun aikaa ei voi muuttaa - lopullinen syrjäyttäminen

Vierailija
12.11.2018 |

Tuli tuollaiseen kutsu. En voi mennä määrättynä päivänä. Tulee kuulemma vähintään 15 päivän karenssi.

Käytännössä: puolison on myös viisaampaa olla tekmättä pieniä keikkatöitään vähään aikaan. Saadaan sitten toimeentulotukea, joka minun osalta tulee kai alennettuna. On yritetty sinnitellä toimeentulotuen yläpuolella, mutta ei sinnitellä enää. Jäädän sinne sitten loikomaan. Ei kannata yrittää mitään. Tämä vain siksi, että pientäkään joustoa ei voi järjestelmän puolelta olla.

Kommentit (167)

Vierailija
61/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi köyhillä ainoa tapa ilahduttaa on tuhlaaminen? Kun pienen hetken on muutama kymppi ylimääräistä, niin säästämisen sijaan se pitää heti tuhlata, koska muuten masentuu.

No menepä vaikka tutustumaan tutkimuksiin aiheesta, niin jospa vaikka viisastuisit.

Miten itse eläisit, jos "huomista ei olisi"?

Tutkimusten mukaan huominen aika usein on, vain tyhmä kuvittelee, että tänään voi tuhlata kaiken ja leikkiä, että huomista ei ole. Ap ja perheensä pysyvät koko loppuelämänsä köyhinä, koska he eivät kykene katsomaan yhtään eteenpäin. Odottaa ei jakseta, päähänpistot toteutetaan heti, kun on muutama euro ylimääräistä ja sitten ihmetellään, miksi ei ole pariin viikkoon rahaa ruokaan ja karenssikin iski, kun ei suostuttu menemään työllistämissuunnitelmaa laatimaan.

Niin, köyhä ja nyky-Suomessa jopa keskituloinen joutuu tekemään jatkuvasti valintoja ostaako polttoainetta vai alushousuja. Jne. Kaikkea edes tarvitsemaansa ei pysty ostamaan, joten jos saa 20 euroa niin houkutus ostaa ne alushousut on aika iso. Jatkuvasti hajonneiden asioiden lista kasvaa vain entistä pidemmäksi. Auto, jos sellainen on, on rikki, tietokone on rikki, vaatteita on vähän ja niissä on reikiä jne.

Tiedätkö mitä on elää kädestä suuhun? Mitä se on, kun ei riitä raha ostaa lihaa, polttoainetta, läheisen syntymäpäivälahjaa, uusia alusvaatteita - jokainen penni menee välttämättömiin päivittäisasioihin. Ruokaan, pesuaineisiin, sen sellaisiin. Ei se ole mitään "kaiken tuhlaamista", vaan kitkuttelua, jatkuvaa säästämistä, ja siltikin kaikki menee. 490 euroa on tosi vähän rahaa kuukauden käyttöön Suomessa, kun on laskujakin maksettavana. Kuinka itse pärjäisit?

Vierailija
62/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa tyhmyyttä. Olisit matkaa varatessa ilmoittanut ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä kyseisenä aikana, olisit menettänyt vain kyseisten päivien tuet.

Ja toisaalta olisit välttynyt kokonaan tuen menetykseltä jos olisit ilmoittanut lomamatkasta, mutta ollut työmarkkinoiden käytettävissä. Silloin eivät laita mitään toimistoaikoja matkan ajaksi, mutta pitää kuitenkin olla valmis lähtemään työhaastatteluun tai tarkistaa netin kautta mahdolliset työhönosoitukset yms.

Jos toimisit sääntöjen mukaan, ei olisi ongelmaa.

Sulla on vanhentunutta tietoa. Työtön saa nykyään käydä lomalla tai asua väliaikaisesti vaikka ulkomailla ilmoittamatta mihinkään ja menettämättä tukiaan, kunhan pystyy palaamaan kotimaahan "pikaisesti" jos saakin työpaikan tai kutsun haastatteluun.

Kaikki työkkärin virkailijan tapaamiset voidaan hoitaa myös puhelimitse ja työllistymissuunnitelmat kirjoitellaan sähköisesti. Niitä varten ei todellakaan tarvitse päivystää kotona. Työttömälle ei tarvitse sopia jokainen virkailijan ehdottama pompotusaika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaako se parin päivän karenssi?

Ap on ollut rehellinen ja ilmoittanut TE-toimistolle, että ei tuona päivänä voi saapua työllistämissuunitelman tekemiseen.

Mene sinne matkalle ja yrittäkää jos voitte nauttia matkastanne, vaikka siitä menee se kahden päivän tuet. Ei se maailmaanne kaada koska teillä on kuitenkin vara tehdä se matka. Ja kun se on maksettukin jo.

Vierailija
64/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimisto on semmoinen pulju, että saa olla kiitollinen jos sen kanssa ei joudu tekemisiin.

Joitakin vuosia sitten sain itse kokea kuinka hienosti siellä asiat toimii.

Olin hakenut koulutukseen ja sain kutsun haastatteluun.

Haastattelua edeltävänä päivänä sain kuitenkin tiedon, että pääsee töihin. No, soitin siihen numeroon joka haastattelukutsussa oli ilmoitettu ja kerroin että en tule huomenna haastatteluun sillä en pystyisi aloittamaan koulutusta työllistymisen takia.

Virkailija ilmoitti kirjaavansa tiedot ylös ja sanoi että asia on selvä.

Seuraavana päivänä minulle soitti kiukkuinen TE-virkailija. Tiedusteli miksi en ole tullut haastatteluun ja uhkaili karenssilla. En muista enää tuliko siitä sitten lopulta karenssia vai miten siinä kävi, mutta se ei ollut millään tavalla erikoinen tilanne TE-viranomaisen kanssa.

Vierailija
65/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pitkäaikaistyöttömänä ihmettelen sekä ap:n ja parin muun kirjoittajan ihmettelyä siitä että kun ei voi edes lomamatkoja tehdä jne. Ette te ihan köyhiä ole jos on vara matkustella yhteiskunnan tuilla. Minulla ei ainakaan ole ollut kertaakaan työttömyysaikanani taloudellisia mahdollisuuksia matkustamiseen eikä mihinkään kerskakulttuuriin, ei kampaajalle, ei fysioterapeutille, ei mihinkään mistä tulisi ylimääräisiä kuluja.

Lomamatkoja voi tehdä ensinnäkin tosi halvalla tai sellaisen saattaa toisinaan voittaakin. Toisekseen kaikki työttömät eivät ole köyhiä. Kolmanneksi kaikki työttömät eivät ole pitkäaikaistyöttömiä, vaan saattavat saada muhkeaakin ansiosidonnaista.

Vierailija
66/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en suostunut jäämään pois ystäväni hautajaisista työkkärikäynnin vuoksi, joten karenssia tuli. Olisi pitänyt osoittaa hautajaisten olevan lähisukulaisen. Lähes 30 vuoden ystävyys ei ilmeisesti ole mitään... Ja koska joku epäilee kuitenkin, että olin joustamaton ja vaikea työkkärin suuntaan niin mainittakoon, että yritin sopia edelliselle päivälle ja samalle päivälle aikaiseen aamuun toista aikaa, mutta tämä ei sopinut. Mielestäni jo se, että olisin ollut valmis hautajaisaamuna kiirehtimään työkkäriin hautajaisvaatteissa kukkien kanssa oli jo aika hyvin joustettu.

Omalla kohdallani kävi kuitenkin onni ja työllistyin vähän tuon jälkeen vakituiseen työsuhteeseen, enkä joutunut montaa kuukautta työkkärin kanssa asioimaan.

Miksi työkkäriin tulisi joku töihin ennen virallista työaikaa, jotta sinä pääsisit omiin menoihisi? Tai miksi jonkun toisen asiakkaan tapaamisaika pitää perua, että sinä saat haluamasi?

Vierailija
67/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisto on semmoinen pulju, että saa olla kiitollinen jos sen kanssa ei joudu tekemisiin.

Haastattelua edeltävänä päivänä sain kuitenkin tiedon, että pääsee töihin. No, soitin siihen numeroon joka haastattelukutsussa oli ilmoitettu ja kerroin että en tule huomenna haastatteluun sillä en pystyisi aloittamaan koulutusta työllistymisen takia.

Seuraavana päivänä minulle soitti kiukkuinen TE-virkailija. Tiedusteli miksi en ole tullut haastatteluun ja uhkaili karenssilla. En muista enää tuliko siitä sitten lopulta karenssia vai miten siinä kävi, mutta se ei ollut millään tavalla erikoinen tilanne TE-viranomaisen kanssa.

Mitäs se karenssi haittaa, jos kerran töissä on?

Vierailija
68/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pitkäaikaistyöttömänä ihmettelen sekä ap:n ja parin muun kirjoittajan ihmettelyä siitä että kun ei voi edes lomamatkoja tehdä jne. Ette te ihan köyhiä ole jos on vara matkustella yhteiskunnan tuilla. Minulla ei ainakaan ole ollut kertaakaan työttömyysaikanani taloudellisia mahdollisuuksia matkustamiseen eikä mihinkään kerskakulttuuriin, ei kampaajalle, ei fysioterapeutille, ei mihinkään mistä tulisi ylimääräisiä kuluja.

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Olen itsekin pitkäaikaistyötön. Paljonko sulla tulee laskuja kuukausittain? Mulla noin satasella kuussa. Eli jää nelisen sataa käyttörahaksi kuukaudessa. Eipä se hurjasti ole, mutta kyllä sillä nyt aina välillä muutaman kympin kampaajalla pääsisi käymään (en tosin käy vaan leikkaan latvani itse). Säästöön ei kyllä erityisemmin jää, koska ostan mieluummin kunnollista, puhdasta, terveellistä ruokaa enkä mielellään pihistä siitä.

Vierailija
69/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa tyhmyyttä. Olisit matkaa varatessa ilmoittanut ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä kyseisenä aikana, olisit menettänyt vain kyseisten päivien tuet.

Ja toisaalta olisit välttynyt kokonaan tuen menetykseltä jos olisit ilmoittanut lomamatkasta, mutta ollut työmarkkinoiden käytettävissä. Silloin eivät laita mitään toimistoaikoja matkan ajaksi, mutta pitää kuitenkin olla valmis lähtemään työhaastatteluun tai tarkistaa netin kautta mahdolliset työhönosoitukset yms.

Sulla on vanhentunutta tietoa. Työtön saa nykyään käydä lomalla tai asua väliaikaisesti vaikka ulkomailla ilmoittamatta mihinkään ja menettämättä tukiaan, kunhan pystyy palaamaan kotimaahan "pikaisesti" jos saakin työpaikan tai kutsun haastatteluun.

Kaikki työkkärin virkailijan tapaamiset voidaan hoitaa myös puhelimitse ja työllistymissuunnitelmat kirjoitellaan sähköisesti. Niitä varten ei todellakaan tarvitse päivystää kotona. Työttömälle ei tarvitse sopia jokainen virkailijan ehdottama pompotusaika.

Olet väärässä. Kun työkkäri ilmoittaa, että kyseessä on käynti te-toimistossa, niin sitten sinne pitää mennä.

Matkustaa saa, mutta jos olet Barcelonassa, kun tulee kutsu työhaastatteluun huomenna, niin jos et sinne mene, saat karenssia.

Vierailija
70/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne soittele, ne laittaa selvityspyynnön.

Vierailija
71/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistymissuunnitelman voi tehdä itse te-palvelujen omilla sivuilla. Niin minä olen tehnyt. Mihin haastattelua tarvitaan?

Vierailija
72/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi köyhillä ainoa tapa ilahduttaa on tuhlaaminen? Kun pienen hetken on muutama kymppi ylimääräistä, niin säästämisen sijaan se pitää heti tuhlata, koska muuten masentuu.

Muutaman kympin säästämisellähän se onni ja autuus sitten avautuukin.

Itse säästin muutaman vuoden että sain kokoon joitain satasia. Ei työttömän säästöillä juuri mitään voi tehdä. 

Kyllä. Nimenomaan muutaman kympin säästöllä löytyy se autuus, koska kun tänään et tuhlaa kymppiä, se on sinulla käytössäsi huomenna.

Ja huomenna ostat sen shampoon, pyykinpesuaineen ja parin päivän ruoat, mitä et eilen sillä parilla kympillä ostanut. Miten se raha nyt säästyi?

No jos sen käytit, niin et huomenna osta ruokaa ja shampoota! Olet nälässä ja ihmettelet, miksi köyhää kiusataan. Jos käytit jo rahat, sinulla ei ole niitä ja se on sitten että voi voi.

Vierailija
73/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllistymissuunnitelman voi tehdä itse te-palvelujen omilla sivuilla. Niin minä olen tehnyt. Mihin haastattelua tarvitaan?

Pitkäaikaistyötön, aktivointisuunnitelma eli ap ei kaikesta päätellen ole työllistettävissä noin vain.

Vierailija
74/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se ei-pakollinen meno jota et voi muuttaa? Kampaaja, kynsihuolto tms ilmeisesti. 

Pöh

Että osaa olla ylimielistä suhtautumista. Ihmisillä voi olla vaikka perunkirjoitus, omaisen hoitoneuvottelu tai jokin muu vastaava jota on hankala siirtää. Miksi työtön on jokin eläin jolla ei ole samoja oikeuksia kuin muilla? Jos ottaa asiallisesti yhteyttä ja kysyy voisiko aikaa siirtää toiselle päivälle niin mikä siinä on niin ylivoimaista ymmärtää? Ei kai muussakaan viranomaisasioinnissa tule karenssia jos tarpeeksi etukäteen ottaa yhteyttä?

Ei moni työssäkäyvä katselisi kauaa jos vaikka pyytäisi siirtämään kehityskeskustelun aikaa henkilökohtaisen syyn takia ja työnantaja pidättäisi kahden viikon palkan. Jo olisi Riku Aalto järjestämässä pari lakkoa. 

Olen muuten hyväpalkkainen työssäkäyvä itse, tosin ollut joskus työttömänä.

Vierailija
75/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voi mennä?

Olen sopinut muuta, sellaista, mitä en voi muuttaa. Kyseessä ei kuitenkaan ole siis työhaastattelu tai lääkäriaika, eli ei ole päteviä syitä. En kuitenkaan ole tekemässä pimeitä töitä tai muuta laitonta.

Näin tämä laidoilta alas sysääminen siis tapahtuu. Ei siinä mitään, hengissähän tässä kai pysytään, todetaan vain, että hei, me lennetään.

Ihan turha syyllistää ap:tä alaoeukuilla kun te-toimistot eivät itsekään toimi lain mukaan.

Hallituksen orvot jauhaa 3kk välisistä haastatteluista, mutta sellaisia ei oikeasti järjestetä.

Rikkovat lakia siis.

Vierailija
76/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on niin "tärkeä" tilanne, että et muka voi sen takia mennä haastatteluun. Kunhan keksit tekosyitä.

Ihan oikein että vievät rahat teiltä.

Tuon asenteen takia Suomi on tässä jamassa.

Viranomaiset kiusaavat ihmisiä, eivätkä hoida omaa osuuttaan lakisääteisistä velvollisuuksista.

Vierailija
77/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Kun työkkäri ilmoittaa, että kyseessä on käynti te-toimistossa, niin sitten sinne pitää mennä.

Matkustaa saa, mutta jos olet Barcelonassa, kun tulee kutsu työhaastatteluun huomenna, niin jos et sinne mene, saat karenssia.

Höpö höpö. Kun (as if...) työkkäri ehdottaa tapaamisaikaa, sitä voidaan muuttaa jos se ei toiselle käy. Sama koskee työhaastatteluja (joista työkkäri harvoin on edes tietoinen). Nykypäivänä haastattelukin voidaan tehdä vaikka skypellä ensi vaiheessa, jos hakija ei pääse fyysisesti paikalle. Ja ainahan voi olla sairas, ei siitä karenssia tule.

Vierailija
78/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hienoa miten suurin osa suomalaisista on aivopesty uskomaan aina viranomaista.

Vaikka se viranomainen usein toimii lainvastaisesti ja suojelee vain omaa napaansa.

Sad.

Vierailija
79/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman kympin säästämisellähän se onni ja autuus sitten avautuukin.

Itse säästin muutaman vuoden että sain kokoon joitain satasia. Ei työttömän säästöillä juuri mitään voi tehdä. 

Kyllä. Nimenomaan muutaman kympin säästöllä löytyy se autuus, koska kun tänään et tuhlaa kymppiä, se on sinulla käytössäsi huomenna.

Ja huomenna ostat sen shampoon, pyykinpesuaineen ja parin päivän ruoat, mitä et eilen sillä parilla kympillä ostanut. Miten se raha nyt säästyi?

No jos sen käytit, niin et huomenna osta ruokaa ja shampoota! Olet nälässä ja ihmettelet, miksi köyhää kiusataan. Jos käytit jo rahat, sinulla ei ole niitä ja se on sitten että voi voi.

Mutta jos en osta koko työttömyystuellani mitään muuta kuin shampoota ja ruokaa? Kummasta säästän? Ruoka on jo nyt aika usein jotain papu-riisiä, hirveästi ei voi enää vähentääkään ellen ala syödä pienempiä määriä. Eli siis olen nälässä. Vai? Kun ei ole olemassa mitään työttömän ylimääräisiä parikymppisiä, mitä voisi säästellä jonnekin. Ehkä ansiosidonnaisesta nautiskelevilla, mutta ei perustulla elävillä.

Vierailija
80/167 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hienoa miten suurin osa suomalaisista on aivopesty uskomaan aina viranomaista.

Vaikka se viranomainen usein toimii lainvastaisesti ja suojelee vain omaa napaansa.

Sad.

Minkä teet, jos toimeentulo on kiinni noista viranomaisista? EI viitsisi leikkiä mitään anarkistisankariakaan, koska sitten pitäisi lähteä kerjuulle tai varkaisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä