Perheelliset! Pystyttekö 3-vuorotyöhön? Tuntuu tosi rankalta.
Siis puhun nyt jo ennakkoon kun ajatuskin tästä tulevasta viikosta saa mahan sekaisin;
Maanantai iltavuoro
Tiistai aamuvuoro
Keskiviikko yövuoro
To-pe vapaa
Lauantai aamuvuoro
Su vapaa
Maanantai yövuoro
Tiistai yövuoro
Keskiviikkona on henkilökunnan koulutus iltapäivällä.
Meillä on kaksi alle kouluikäistä ja ovat päiväkodissa. Esimies toivoi että olisin valmis ttekemään yövuoroja silloin tällöin. Tähän asti olen tehnyt aamua ja iltaa sekaisin ja jo se vaatii melkoista taiteilua arjen sujuvana pitämiseen.
Lasten isällä tavallinen klo 8-16.00 työaika ja olen jotenkin alkanut haaveilemaan samasta...
Kommentit (27)
Kyllä pystyttiin, tehtiin kumpikin kolmivuorotyötä koko lapsiperheaika ja senkin jälkeen, edelleen tehdään. Harvoin olimme yhtä aikaa töissä, eikä koskaan yhtä aikaa yövuoroissa, joten lapset saivat olla suurimmaksi osaksi aikaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pystyttiin, tehtiin kumpikin kolmivuorotyötä koko lapsiperheaika ja senkin jälkeen, edelleen tehdään. Harvoin olimme yhtä aikaa töissä, eikä koskaan yhtä aikaa yövuoroissa, joten lapset saivat olla suurimmaksi osaksi aikaa kotona.
Miten onnistui nukkuminen yövuoron jälkeen kun lapset kotona? Toki voi mennä uimahalliin tai hoploppiin päiväksi toisen vanhemman kanssa mutta ei kai joka päivä?
Tukiverkkoja ei ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten onnistui nukkuminen yövuoron jälkeen kun lapset kotona? Toki voi mennä uimahalliin tai hoploppiin päiväksi toisen vanhemman kanssa mutta ei kai joka päivä?
Tukiverkkoja ei ole.
Ap
En minä oikein muista enää, siihen aikaan meillä oli vain yksi yövuoro peräkkäin (tai miten sen nyt ilmaisisi), nykyään on useampi. Jos toisella vanhemmalla oli aamuvuoro, saattoivat lapset mennä hoitoon, tai jos sattuivat olemaan kipeinä tms. se yössä ollut hoiti sitten lapsia. Ja jos toisella tosiaan oli vapaapäivä, tai iltavuoro, ei kotoa tarvinut kenenkään lähteä minnekään, nukkuja nukkui makkarissa sen minkä nukkui. Ei se nyt jälkeenpäin kuulosta kauhean hyvältä systeemiltä, mutta siihen aikaan se tuntui järkevältä, säästettiin hoitomaksuissa ja oli sitä yhteistä vapaa-aikaakin aika paljon.
En nyt ihan tiedä, mitä nuo sun vuorosi ovat täsmälleen ottaen. Miten iltavuoron perään voi olla aamuvuoro, siihen väliin pitäisi lain mukaan jäädä vähintään 10 h? Vai tarkoitatko aamuvuorolla todellisuudessa päivävuoroa, siis noin 7-9 haarukassa alkavaa ja 15-17 päättyvää normaalia päivätyöaikaa?
Kysyn, koska minulla on oikeasti aamuvuoroja, jotka alkavat klo 04.
Onhan se hankalaa, mutta minun jaksamistani auttoi, että vuoroihin sai esittää toiveita ja ne yleensä toteutettiin. Kykenin siten hoitamaan kaikenlaisia asioita, mm. lasten päivähoitoon ja kouluun liittyviä asioita aikana, jolloin päivätöitä tekevät ovat duunissa.
Olen tehnyt epäsäännöllistä vuorotyötä (aikahaarukalla 04-24) nyt jo kohta 30 vuotta. Lapset lukiossa jo, mies meilläkin tekee säännöllistä päivätyötä.
Kieltämättä vähän jo käy nuo aamuheräämisen fysiikalle, koska olen viisikymppinen. Ja kauhein työtahti on juuri ekoina aamuvuoron tunteina, jolloin kroppa ei ole vielä kunnolla hereillä, mutta pitäisi tehdä kiivaasti ajatustyötä ja välttää asiavirheitä.
Jos unettomuus vaivaa yhtään tai saat muuten vuoroista fyysisiä oireita, kannattaa tosiaan hakeutua päivätöihin. Minun alallani niitä on niukasti tarjolla.
Nukkuja nukkuu rauhallisimmassa makkarissa, lapsilla ei kavereita tällöin. Korvatulpat ja pimennysverhot.
Vuorohoitopäiväkoti.
Itse en pystynyt tekemään yötä. Vaihdoin työpaikkaa, täällä saan tehdä vain aamu- ja iltavuoroa. Tämäkin on aika rankkaa, mutta näin saan edes nukkua. Meillä mies töissä niin, etttä työt loppuu joinakin iltoina klo 20:00, ja välillä viikonloppuja. Mun työaika alkoi taas yössä 20:30. Lapsilla ei oikeutta iltahoitoon, eikä viikonloppuhoitoon jos toinen kotona. Alkuun mies lähti lasten kanssa muualle, mutta ei siitä mitään tullut pidemmän päälle. Miehen viikonloppuvuoro päivinä menin sunnuntai yöhön pahimmillaan niin että olin nukkunut viimeksi torstaina! Torkkunut kyllä vähän... Ei oikein potilasturvallisuus kohdillaan. Miehen kanssa puhuttu, että ollaan molemmat yh samassa taloudessa kun silloin harvoin nähdään.
Tehdään kolmivuorotyötä molemmat miehen kanssa. Kaksi alle kouluikäistä lasta.
Aika ajoin olen itse ollut ihan loppu, mutta jotenki sitä aina jaksaa... meillä on ihana joustava perhepäivähoitaja.
Miehen vuorotyö on säännöllistä (neljä samaa vuoroa perätysten) ja itselläni sekavaa, olen hoito-alalla töissä. Tukiverkkoa ei meilläkään ole. Oma työni joustaa hyvin ja pystyn toivomaan työvuoroja. Onhan se arki aika-ajoin melkoista sumplimista!
Koitin 2kk päivätyötä mutta palkka oli huomattavasti pienempi ja miehen töiden takia koin olevani enemmän uupuneempi sillä olin enemmän lasten kanssa yksin kotona.
On vuorotyössä omat hyvätkin puolensa. Välillä ärsyttää kun "normaalit" päivätyötä tekevät perheet ei ymmärrä että ollaan joulut ja juhannukset töissä.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan tiedä, mitä nuo sun vuorosi ovat täsmälleen ottaen. Miten iltavuoron perään voi olla aamuvuoro, siihen väliin pitäisi lain mukaan jäädä vähintään 10 h? Vai tarkoitatko aamuvuorolla todellisuudessa päivävuoroa, siis noin 7-9 haarukassa alkavaa ja 15-17 päättyvää normaalia päivätyöaikaa?
Onhan se hankalaa, mutta minun jaksamistani auttoi, että vuoroihin sai esittää toiveita ja ne yleensä toteutettiin. Kykenin siten hoitamaan kaikenlaisia asioita, mm. lasten päivähoitoon ja kouluun liittyviä asioita aikana, jolloin päivätöitä tekevät ovat duunissa.
Olen tehnyt epäsäännöllistä vuorotyötä (aikahaarukalla 04-24) nyt jo kohta 30 vuotta. Lapset lukiossa jo, mies meilläkin tekee säännöllistä päivätyötä.
Kieltämättä vähän jo käy nuo aamuheräämisen fysiikalle, koska olen viisikymppinen. Ja kauhein työtahti on juuri ekoina aamuvuoron tunteina, jolloin kroppa ei ole vielä kunnolla hereillä, mutta pitäisi tehdä kiivaasti ajatustyötä ja välttää asiavirheitä.
Jos unettomuus vaivaa yhtään tai saat muuten vuoroista fyysisiä oireita, kannattaa tosiaan hakeutua päivätöihin. Minun alallani niitä on niukasti tarjolla.
Esimies kiersi meillä uuden lain (entisen 8h sijaan 10h lepoaikaa) allekirjoituttamalla alaisillaan suostumuksen että lepoaika voi olla myös vain 8h. Tottakai sen uutena työnteijänä allekirjoitin.
Aamuvuoro alkaa kello 07.00 ja iltavuoro päättyy kello 22.
Ap
Ohiksena totean pari asiaa. Ei ole kokemusta vuorotyöstä.
Luulin, että kolmivuorotyö tarkoittaa yleisesti rytmiä aamuvuorot - iltavuorot - yövuorot - pitkät vapaat. Miten yleinen aloittajan kaltainen täysin epäsäännöllinen työvuorolista on?
Ja ilmauksesta ”ei tukiverkkoja” sen verran, että jotain sellaisia ois välttämätöntä hankkia. Edes vähän.
Täällä on aiheesta monta ketjua, kannattaa lukea.
https://www.vauva.fi/keskustelu/2443700/vuorotyolaiset_miten_saatte_per…
https://www.vauva.fi/keskustelu/85859/ketju/kolmivuorotyo_ja_lapset
https://www.vauva.fi/keskustelu/2821613/kolmivuorotyo-ja-lapsiperhe
Jne.
22v kolmivuorotyötä. Neljä lasta. Miehellä päivätyö, jossa joustava ja liukuva työaika, myös etätyöt mahdollisia.
Olen siitä onnellinen tyyppi että nukun hyvin, ainakin omassa sängyssäni ja pystyn sulkemaan tietoisuudestani äänet jos minun ei tarvitse niihin reagoida.
Kun lapset oli pieniä, mies vei heidät tarhaan arkisin. Jos mulla oli vapaata, lapset oli kotona. Viikonloppuisin lapset oli tietenkin kotona miehen hoivissa. Toki elelivät normaalissa rytmissä, menivät aamupäivällä ulos ja sitten päiväunille ja iltapäivään klo 14 mennessä olinkin ehtinyt jo nukkua sen verran että ei olisi ollut katastrofi vaikka olisinkin herännyt kesken unien. Isompana kun eivät enää nukkuneet päiväunia, aamupäivästä katsoivat leffan tms. hiljaista tekemistä ja sitten iltapäivällä menivät uimaan tai kylään jonnekin.
Nykyään kaikki lapset ovat koululaisia ja jos nukun yövuoron jälkeen, osaavat olla suuremmin mekkaloimatta. Meillä on kyllä iso talo ja toisessa päässä taloa jos leikkivät se ei kuulu meidän makuuhuoneeseen asti.
Meillä kolmivuorotyö toi paljon hyviä juttuja lapsiperhearkeen. Just nuo arkivapaat, jolloin ehti hoitaa kaiken maailman neuvolat ja vasut jne. Aamuvuoron jälkeen oli normaalisti illalla kotona. Iltavuoroon mennessä kiireetön aamu ennen päiväkotiin menoa. Meillä oli mahdollisuus (ja on vieläkin) tehdä pitkiä työvuoroja, jolloin työpäiviä ei tule viikolle kovin montaa. Meillä on myös ollut jo pitkään autonominen työvuorosuunnittelu, eli jokainen saa suunnitella listansa omia tarpeitaan vastaaviksi. Meillä myös työpaikalla todella hyvin kuunnellaan työntekijän tarpeita.
Itse olen ehdottoman tyytyväinen tähän vuorotyöhöni enkä ikimaailmassa vaihtaisi normaalityöaikaan.
Mä en pystyisi koska asutaan ympärivuotisesti pienessä mummon mökissä ja nukutaan me vanhemmat olkkarissa. Mutta teillä varmaan oma makkari niin nukkuminen onnistuu helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimies kiersi meillä uuden lain (entisen 8h sijaan 10h lepoaikaa) allekirjoituttamalla alaisillaan suostumuksen että lepoaika voi olla myös vain 8h. Tottakai sen uutena työnteijänä allekirjoitin.
Aamuvuoro alkaa kello 07.00 ja iltavuoro päättyy kello 22.
Ap
Tuota noin, ei se yksittöinen esimies voi iyllä kiertää lakia edes paikalliseen sopimukseen vedoten. Ottakaa ihmeessä yhteyttä liittoonne!
Eli aamuvuoro On päivävävuoro, normia päivätyöaikaa tuo on.
Entäsjos lapset olisi pk:ssa miehen työajan mukaan? Pitäisit lapset kotona arkivapailla. Näin me tehtiin.
Mies on päivätöissä ja mä vuorossa. Lapset tarhassa miehen työn mukaan. Hyvin on toiminut.
Tuohan on ihan helppoa, mies vie tietenkin lapset hoitoon aamulla kun lähtee töihin, sinä haet hoidosta kun heräät. Viikonloppuna, jos on vielä toinen yövuoro perään, perhe ulos, mummolaan, hiphopiloihin, metsäretkelle tms uniajaksesi.
Pieniä lapsia ei tietenkään näe tuossa ilta-aamuvaihdossa, mutta pidä pintaisi päiväkodissa, ettei heitä tarvitse viedä aamusta hoitoon iltavuorolla vaan vasta kun menet töihin.
Kuinkahan monta yh hoitajaa saa tuon pyörimään, saati kahden huoltajan perhe.
Ei tuossa mitään vuoropäiväkotia tarvita, anna miehelle tilaisuus tutustua lapsiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena totean pari asiaa. Ei ole kokemusta vuorotyöstä.
Luulin, että kolmivuorotyö tarkoittaa yleisesti rytmiä aamuvuorot - iltavuorot - yövuorot - pitkät vapaat. Miten yleinen aloittajan kaltainen täysin epäsäännöllinen työvuorolista on?
Ja ilmauksesta ”ei tukiverkkoja” sen verran, että jotain sellaisia ois välttämätöntä hankkia. Edes vähän.
Sairaalat yms hoitolaitokset pyörivät apn kaltaisella systeemillä eli aika monta tuhatta, kymmentä tuhatta, tekee tuollaista vuorotyötä. Aika useissa kyllä tehdään itse listat eli saa itse vaikuttaa tekeekö ilta-aamua, itse teen koska minulle se sopii.
Meillä lapset päiväkodissa miehen työn mukaan eli ma - pe n. klo 7.30 - 16.30.
Mutta esim tänään vien heidät päiväkotiin 12.20, huomenna saavat olla mummon kanssa kotona, keskiviikkona ja torstaina voin hakea heidät jo 14.45 ja perjantaina ei tarvitse mennä ollenkaan. Eikä myöskään vkl tietenkään koska mies on kotona ja minäkin sunnuntaina.
Ens viikolla kun mulla on kolme yövuoroa, olen kotona joskus puoli kahdeksan pintaan, nukun mitä nukun ja haen lapset puolenpäivän jälkeen, ennen kahta kuitenkin aina.
Ap:n vuorolista vaikuttaa todella huonosti suunnitellulta! Tuollaisella systeemillä ei ole kyse siitä, miten vuorolista sopii perhe-elämään, vaan siitä, miten se sopii ylipäätään elämään. Ei voi olettaa lapsettomankaan ihmisen jaksavan tuollaista älytöntä poukkoilua.
Mä jättäsin perheeni ja omistautuisin työlle.