Työllistämissuunnittelmahaastattelun aikaa ei voi muuttaa - lopullinen syrjäyttäminen
Tuli tuollaiseen kutsu. En voi mennä määrättynä päivänä. Tulee kuulemma vähintään 15 päivän karenssi.
Käytännössä: puolison on myös viisaampaa olla tekmättä pieniä keikkatöitään vähään aikaan. Saadaan sitten toimeentulotukea, joka minun osalta tulee kai alennettuna. On yritetty sinnitellä toimeentulotuen yläpuolella, mutta ei sinnitellä enää. Jäädän sinne sitten loikomaan. Ei kannata yrittää mitään. Tämä vain siksi, että pientäkään joustoa ei voi järjestelmän puolelta olla.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhillä ainoa tapa ilahduttaa on tuhlaaminen? Kun pienen hetken on muutama kymppi ylimääräistä, niin säästämisen sijaan se pitää heti tuhlata, koska muuten masentuu.
Muutaman kympin säästämisellähän se onni ja autuus sitten avautuukin.
Itse säästin muutaman vuoden että sain kokoon joitain satasia. Ei työttömän säästöillä juuri mitään voi tehdä.
Suomen lain mukaan sosiaaliturva on vastikkeetonta. Tällainen pompottelu on siis viime kädessä laitonta. Ap saa siis toimeentulotuen joka tapauksessa, jos putoaa muun tuen piiristä, eikä verovaroja säästy senttiäkään - ilmeisesti jopa päin vastoin.
Tässä asiassa on niin monta asiaa väärin, että sydämestä ottaa. En halua asua yhteiskunnassa, jossa kansalaiset voivat pompotella toisiaan tällä tavalla. Joko valitaan että se sosiaaliturva on ja sen saa temppuradassa hyppimättä ja syyllistämättä ja pelkäämättä, tai sitten valitaan että sitä ei ole. Itse kannatan ensimmäistä vaihtoehtoa eli perustuloa, jonka maksamisessa ei pääse minkään valtakunnan virkailija päsmäröimään ja valtaa käyttämään. Työttömällä on oltava ihan samanlainen oikeus päättää omasta elämästään kuin meillä muillakin!
Symppaan sua, ap. En ihmettele jos ette jaksa tuota temppuilua enää ja siirrytte toimeentulotuelle. Itsekin kokisin tuollaisen perinpohjaisesti nöyryyttävänä. Olet yrittänyt parhaasi mukaan toimia oikein, ja sinua rangaistaan siitä. Tällaisen systeemin laatijat saisivat hävetä silmät päästään.
t. Yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Suomen lain mukaan sosiaaliturva on vastikkeetonta. Tällainen pompottelu on siis viime kädessä laitonta. Ap saa siis toimeentulotuen joka tapauksessa, jos putoaa muun tuen piiristä, eikä verovaroja säästy senttiäkään - ilmeisesti jopa päin vastoin.
Tässä asiassa on niin monta asiaa väärin, että sydämestä ottaa. En halua asua yhteiskunnassa, jossa kansalaiset voivat pompotella toisiaan tällä tavalla. Joko valitaan että se sosiaaliturva on ja sen saa temppuradassa hyppimättä ja syyllistämättä ja pelkäämättä, tai sitten valitaan että sitä ei ole. Itse kannatan ensimmäistä vaihtoehtoa eli perustuloa, jonka maksamisessa ei pääse minkään valtakunnan virkailija päsmäröimään ja valtaa käyttämään. Työttömällä on oltava ihan samanlainen oikeus päättää omasta elämästään kuin meillä muillakin!
Symppaan sua, ap. En ihmettele jos ette jaksa tuota temppuilua enää ja siirrytte toimeentulotuelle. Itsekin kokisin tuollaisen perinpohjaisesti nöyryyttävänä. Olet yrittänyt parhaasi mukaan toimia oikein, ja sinua rangaistaan siitä. Tällaisen systeemin laatijat saisivat hävetä silmät päästään.
t. Yrittäjä
Kiitos sinulle. Vaikka nyt romahdin itkuun. Harvinaista, että on vielä ihmisiä, jotka eivät nauti tuomitsemisesta. Kiitos todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhillä ainoa tapa ilahduttaa on tuhlaaminen? Kun pienen hetken on muutama kymppi ylimääräistä, niin säästämisen sijaan se pitää heti tuhlata, koska muuten masentuu.
No menepä vaikka tutustumaan tutkimuksiin aiheesta, niin jospa vaikka viisastuisit.
Miten itse eläisit, jos "huomista ei olisi"?
Varakkaan on helppo miettiä rahojen laittamista säästöön. Kun ei ole ollut varaa kenkiin, johonkin hyvään ruokaan, esim. lihaan aikoihin niin kyllä niillä ylimääräisellä muutamalla kympillä on ihanaa ilahduttaa itseään, edes hetkeksi. Edellisestä ilon aiheesta, jota varakkaampi ei sellaiseksi edes miellä, on voinut olla kuukausia siinä vaiheessa. Jatkuva rahojen riittävyyden laskeminen tutkitusti on erittäin stressaavaa.
Ymmärrän aloittajan tuskan. Voi olla mitä tahansa sovittua, mitä ei voi muuttaa tai menettää sen, jos ei pääse paikalle. Olkoon se vaikka varattu ja maksettu kolmen päivän matka Kemiin, matka ulottuu juuri sen yhden päivän verran viikonlopun yli. Kuka haluaa menettää rahansa, työtön tai vähävarainen ei usein matkusta. Olisi ollut kiva osallistua johonkin juttuun vaikka siellä Kemissä. Tällaiset varataan ajoissa ja vaihto-oikeutta halpismatkalle ei ole. Tai mitä tahansa muuta, jonka on sopinut ja johon liittyy jokin ainutlaatuinen tapahtuma, vaikka häät.
TE-toimiston pitäisi joustaa edes sen yhden kerran. Opetetaan vaan ihmiset tälläkin tavalla joustamattomiksi ja välinpitämättömiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tää vähän... kun miettii toisinkin päin.
Tyyppi on työtön. Saa rahaa työkkäristä (oikaistuna). Työkkäri sanoo, että nyt pitäis tehdä jotain rahojen eteen. Tyyppi sanoo että ei ku meen mieluummin kylpylään.
Sitten itketään kun tulee karenssia.
Näin se vaan menee. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Ehkä et varaile mitään lomia ennakkoon tästä lähtien. Kovat oppirahat, mutta ainakin opit. Ja ehkä me muutkin täällä av:lla.
Niin, aivan kohtuutontahan olisi, että tuota päivää olisi siirretty viikolla johonkin suuntaan. Puoliso tosiaan oletti, että voi tarttua halpaan tarjoukseen ja ilahduttaa elämäämme, kun oli hieman parempi rahatilanne. Kuten sanoin, ollemme halunneet sinnitellä hakematta toimeentulotukea myös niukempina aikoina. Ei sinnitellä sitten enää.
Jos olisit töissä, niin työnantajallehan voi tehdä daman eli yhtenä aamuna ei vain tule töihin, kun puoliso vei kylpylään! Totta kai sitä saa palkalla pitää pienen virkistysloman kesken työviikon.
Eli ilmoita työkkäriin, että olet lomalla esim. 3 päivää - sen voi tehdä Oma asioinnissa. Rahantulo katkeaa pariksi päiväksi, muita seurauksia ei ole.
Miten tuo on edes vertailukelpoista? Töissä on yleensä työajat, työkkärin kanssa pitäisi vain kytätä kotona 24/7 tuleeko jotain käskyä tapaamiseen. Jos olet kerrankin kehdannut suunnitella mitään etukäteen ja samaan aikaan sattuu työkkärin käsky, olet vain kusessa, ilmeisesti.
Harvemmin työkkäristä on yöllä klo 3 soiteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tää vähän... kun miettii toisinkin päin.
Tyyppi on työtön. Saa rahaa työkkäristä (oikaistuna). Työkkäri sanoo, että nyt pitäis tehdä jotain rahojen eteen. Tyyppi sanoo että ei ku meen mieluummin kylpylään.
Sitten itketään kun tulee karenssia.
Näin se vaan menee. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Ehkä et varaile mitään lomia ennakkoon tästä lähtien. Kovat oppirahat, mutta ainakin opit. Ja ehkä me muutkin täällä av:lla.
Niin, aivan kohtuutontahan olisi, että tuota päivää olisi siirretty viikolla johonkin suuntaan. Puoliso tosiaan oletti, että voi tarttua halpaan tarjoukseen ja ilahduttaa elämäämme, kun oli hieman parempi rahatilanne. Kuten sanoin, ollemme halunneet sinnitellä hakematta toimeentulotukea myös niukempina aikoina. Ei sinnitellä sitten enää.
Jos olisit töissä, niin työnantajallehan voi tehdä daman eli yhtenä aamuna ei vain tule töihin, kun puoliso vei kylpylään! Totta kai sitä saa palkalla pitää pienen virkistysloman kesken työviikon.
Eli ilmoita työkkäriin, että olet lomalla esim. 3 päivää - sen voi tehdä Oma asioinnissa. Rahantulo katkeaa pariksi päiväksi, muita seurauksia ei ole.
Työnantajan kanssa asioista on aina voinut sopia. Jos tarvitsee kaksi päivää palkatonta, sopii, jos se käy, ja ottaa kaksi päivää palkatonta. Ei silloin mene 15-90 päivää palkattomaksi.
Ei työnantajan tarvitse antaa vapaata ja jos ei tule töihin, saa varoituksen. Harva työnantaja ilahtuu siitä, että työntekijä haluaa kesken kaiken pari päivää vapaata ja pitää etsiä sijainen.
Ei ole minusta yhtään outoa, jos valto odottaa että olen tavoitettavissa milloin käsky käy, kun syön valtion leipää. Ihan normaalia. Ja siis syön sitä valtion leipää minimituilla, mutta ei mulla ole vaikeuksia ymmärtää miten tää systeemi toimii. Pystyn kyllä tekemään elämästäni nautittavaa näilläkin spekseillä. Tälläkin hetkellä olen 600 km päässä kotoani, mutta jos soitettaisiin että huomenna tänne, niin menisin huomenna sinne. Simple as that.
Ja fiksu suunnittelee nää juttunsa viikonlopuille, kun tietää että työkkärissä ei ole kukaan töissä silloin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse säästin muutaman vuoden että sain kokoon joitain satasia. Ei työttömän säästöillä juuri mitään voi tehdä.
Kyllä. Nimenomaan muutaman kympin säästöllä löytyy se autuus, koska kun tänään et tuhlaa kymppiä, se on sinulla käytössäsi huomenna.
Minä en suostunut jäämään pois ystäväni hautajaisista työkkärikäynnin vuoksi, joten karenssia tuli. Olisi pitänyt osoittaa hautajaisten olevan lähisukulaisen. Lähes 30 vuoden ystävyys ei ilmeisesti ole mitään... Ja koska joku epäilee kuitenkin, että olin joustamaton ja vaikea työkkärin suuntaan niin mainittakoon, että yritin sopia edelliselle päivälle ja samalle päivälle aikaiseen aamuun toista aikaa, mutta tämä ei sopinut. Mielestäni jo se, että olisin ollut valmis hautajaisaamuna kiirehtimään työkkäriin hautajaisvaatteissa kukkien kanssa oli jo aika hyvin joustettu.
Omalla kohdallani kävi kuitenkin onni ja työllistyin vähän tuon jälkeen vakituiseen työsuhteeseen, enkä joutunut montaa kuukautta työkkärin kanssa asioimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No menepä vaikka tutustumaan tutkimuksiin aiheesta, niin jospa vaikka viisastuisit.
Tutkimusten mukaan huominen aika usein on, vain tyhmä kuvittelee, että tänään voi tuhlata kaiken ja leikkiä, että huomista ei ole. Ap ja perheensä pysyvät koko loppuelämänsä köyhinä, koska he eivät kykene katsomaan yhtään eteenpäin. Odottaa ei jakseta, päähänpistot toteutetaan heti, kun on muutama euro ylimääräistä ja sitten ihmetellään, miksi ei ole pariin viikkoon rahaa ruokaan ja karenssikin iski, kun ei suostuttu menemään työllistämissuunnitelmaa laatimaan.
Ei ainakaan kannata potea huonoa omaatuntoa toimeentulotuen nostamisesta, jos sille oikeasti on tarvetta. Sitä vartenhan se on olemassakin - tilapäisesti paikkaamaan toimeentuloa. Vastoin yleistä käsitystä, Suomessa sosiaalietuuksia alikäytetään, eli monet sellaisetkin, jotka olisivat niihin oikeutettuja, eivät niitä syystä tai toisesta hae.
Toiseksi, mä en ymmärrä miten tällainen työttömien kyykytysjärjestelmä voi olla olemassa. Eikö olisi parempi, että ihan aidosti pyrittäisiin parantamaan työllistymismahdollisuuksia esimerkiksi sopimalla nämä ajat siten, että ihminen pääsee siihen suunnittelutapaamiseen osallistumaan. Se 14 päivän karenssin antama välitön säästöhän on vain pisara meressä verrattuna siihen säästöön joka syntyy, kun ihminen saataisiin työllistettyä.
Muistakaa, että vaalit on tulossa ja kannattaa äänestää sellaista ehdokasta ja puoluetta, jotka tämän ongelman aidosti tunnustavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse säästin muutaman vuoden että sain kokoon joitain satasia. Ei työttömän säästöillä juuri mitään voi tehdä.Kyllä. Nimenomaan muutaman kympin säästöllä löytyy se autuus, koska kun tänään et tuhlaa kymppiä, se on sinulla käytössäsi huomenna.
Ja huomenna ostat sen shampoon, pyykinpesuaineen ja parin päivän ruoat, mitä et eilen sillä parilla kympillä ostanut. Miten se raha nyt säästyi?
Mene töihin. Sillä se ratkeaa. Maassa on 200 000 vapaata työpaikkaa, kumma kun et itsellesi mitään löydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan huominen aika usein on, vain tyhmä kuvittelee, että tänään voi tuhlata kaiken ja leikkiä, että huomista ei ole. Ap ja perheensä pysyvät koko loppuelämänsä köyhinä, koska he eivät kykene katsomaan yhtään eteenpäin. Odottaa ei jakseta, päähänpistot toteutetaan heti, kun on muutama euro ylimääräistä ja sitten ihmetellään, miksi ei ole pariin viikkoon rahaa ruokaan ja karenssikin iski, kun ei suostuttu menemään työllistämissuunnitelmaa laatimaan.
Tiedätkö mitä on elää kädestä suuhun? Mitä se on, kun ei riitä raha ostaa lihaa, polttoainetta, läheisen syntymäpäivälahjaa, uusia alusvaatteita - jokainen penni menee välttämättömiin päivittäisasioihin. Ruokaan, pesuaineisiin, sen sellaisiin. Ei se ole mitään "kaiken tuhlaamista", vaan kitkuttelua, jatkuvaa säästämistä, ja siltikin kaikki menee. 490 euroa on tosi vähän rahaa kuukauden käyttöön Suomessa, kun on laskujakin maksettavana. Kuinka itse pärjäisit?
Minulla oli marraskuun alussa työllistämissuunnitelman (aktivointisuunnitelman) teko. Sain siihen kutsun vain neljä päivää ennen tilaisuutta. Ja juuri samalle päivälle osui keskussairaala-aika, jota olin kuukausia odottanut. Siirsin keskussairaala-ajan, koska sain kahden viikon päähän uuden ajan, jotta ei tarvinnut riidellä TE-viranomaisten kanssa asiasta. Tosin kyllä heille siitä mainitsin aktivointipalaverissa ja he sanoivat (te-virkailija ja sos.työntekijä), että olisihan tämän ajan voinut siirtää. koska keskussairaala-aika olisi ollut ihan oikea/riittävä peruste. No, ap, kyllä niitä aikoja voi siirtää ilman että tulee karenssi mikäli kysymys on lääkäriajasta tai työhaastattelusta tai muusta vastaavasta. Itse olen työtön ja en kyllä pysty ymmärtämään minkä takia kampaaja ym. aikoja ei voisi siirtää, koska onhan meillä työttömillä aikaa (ja ilman sarkasmia tämän sanon).
Omaa tyhmyyttä. Olisit matkaa varatessa ilmoittanut ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä kyseisenä aikana, olisit menettänyt vain kyseisten päivien tuet.
Ja toisaalta olisit välttynyt kokonaan tuen menetykseltä jos olisit ilmoittanut lomamatkasta, mutta ollut työmarkkinoiden käytettävissä. Silloin eivät laita mitään toimistoaikoja matkan ajaksi, mutta pitää kuitenkin olla valmis lähtemään työhaastatteluun tai tarkistaa netin kautta mahdolliset työhönosoitukset yms.
Jos toimisit sääntöjen mukaan, ei olisi ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostunut jäämään pois ystäväni hautajaisista työkkärikäynnin vuoksi, joten karenssia tuli. Olisi pitänyt osoittaa hautajaisten olevan lähisukulaisen. Lähes 30 vuoden ystävyys ei ilmeisesti ole mitään... Ja koska joku epäilee kuitenkin, että olin joustamaton ja vaikea työkkärin suuntaan niin mainittakoon, että yritin sopia edelliselle päivälle ja samalle päivälle aikaiseen aamuun toista aikaa, mutta tämä ei sopinut. Mielestäni jo se, että olisin ollut valmis hautajaisaamuna kiirehtimään työkkäriin hautajaisvaatteissa kukkien kanssa oli jo aika hyvin joustettu.
Omalla kohdallani kävi kuitenkin onni ja työllistyin vähän tuon jälkeen vakituiseen työsuhteeseen, enkä joutunut montaa kuukautta työkkärin kanssa asioimaan.
Jep. TE-toimistossa ollaan melkoisen joustamattomia. Välillä ihmettelen miksi siinä edes on yhteystiedot laitettuna jos aika ei sovi. Pahimmat ovat ne ajat, jotka osuvat kesälle. Puolisoni sai karenssia, kun olimme lähdössä minun 40-vuotisreissuun ja tuo varattu aika osui juuri siihen. Koin kyllä syvästi että Te-toimisto kiusasi minua, kun eivät voineet tarjota puolisolleni muuta aikaa. Minä kun olen vuosi toisensa jälkeen raapinut reissurahat selkänahastani, eikä sitten edes jousteta silloin kun täytän pyöreitä. Olen kyrsiintynyt tuohon työkkärin touhuun todella monta kertaa. Näkisittepä ne sarvet joita olet noina päivinä kasvattanut otsaani.
Itse pitkäaikaistyöttömänä ihmettelen sekä ap:n ja parin muun kirjoittajan ihmettelyä siitä että kun ei voi edes lomamatkoja tehdä jne. Ette te ihan köyhiä ole jos on vara matkustella yhteiskunnan tuilla. Minulla ei ainakaan ole ollut kertaakaan työttömyysaikanani taloudellisia mahdollisuuksia matkustamiseen eikä mihinkään kerskakulttuuriin, ei kampaajalle, ei fysioterapeutille, ei mihinkään mistä tulisi ylimääräisiä kuluja.
Kuten sanoin, on sinnitelty ja todella säästetty niin, että ei tarvitse turvautua toimeentulotukeen, vaikka siihenkin varmaan olisi ollut joskus jo oikeus. Onhan se kauhea rikos varata muutaman päivän loma, joka on meille todellakin iso ilo. Ei muuten ole kylpylä, jos sillä nyt on väliä. Mutta turha tästä on vääntää. Me putoamme ja sinne luultavimmin myös jäämme.