Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Villasukkien hinnasta riitaa

Ärsyyntynyt neuloja
11.11.2018 |

Mä lupasin neuloa kaverille villasukat lankojen hinnalla kun hän on pitkään kärttänyt. Kyse on ohuella langalla tehdystä kirjoneuleesta, polven alle pituiset sukat, laadukas lanka ja tarvitaan kolmea väriä.

Noi langat maksaa 12€/kerä eli sukkien hinnaksi tulisi 36€. Kahdesta langasta jää jäljelle jonkin verran, kolmannesta enemmän. Kaverin mielestä en voi missään tapauksessa laskuttaa koko lankakerien hintaa koska kaikki lanka ei kulu sukkiin. Sukat pitäisi kuulemma punnita ja ottaa sitten hinta langan kilohinnan mukaan.

Sanoin hänelle että voi pitää itse langanloput mitä jää, mutta hän ei niillä mitään tee eikä rupea turhasta maksamaan. On nyt suuttunut ja pitää mua hirveänä kiskurina kun en suostu maksamaan osaa lankojen hinnasta.

Miten teidän mielestä menee tällaisissa tapauksissa; Kuuluuko sukkien tilaajan maksaa koko lankaostokset vai riittääkö että maksaa sen osan langoista mitä sukkiin kuluu?

Kommentit (276)

Vierailija
81/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskaveikka oo akryyliä nähnytkään. Perussukkalankaa, paksua sellaista. 75 % villaa ja 25% polyamidia.

Vierailija kirjoitti:

Lankojen hinnat ja laatu vaihtelee. Sain juuri valmiiksi pipon johon meni 75g villalankaa eli kaksi kerä. Jos olisin tehnyt pipon 7 veljeksen akryylilangasta hinnaksi olisi tullut noin 4€. Koska lanka tulee ihoa vasten niin pehmeä villalanka on mielyttävämpi kuin pistelevä sukkalanka. Pipon hinnaksi tuli 10€. Ei tarvitse miettiä pistelyä tai hiusten sähköisyyttä kun käyttää oikeita lankoja.

Vierailija
82/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyyntynyt neuloja kirjoitti:

Mä lupasin neuloa kaverille villasukat lankojen hinnalla kun hän on pitkään kärttänyt. Kyse on ohuella langalla tehdystä kirjoneuleesta, polven alle pituiset sukat, laadukas lanka ja tarvitaan kolmea väriä.

Noi langat maksaa 12€/kerä eli sukkien hinnaksi tulisi 36€. Kahdesta langasta jää jäljelle jonkin verran, kolmannesta enemmän. Kaverin mielestä en voi missään tapauksessa laskuttaa koko lankakerien hintaa koska kaikki lanka ei kulu sukkiin. Sukat pitäisi kuulemma punnita ja ottaa sitten hinta langan kilohinnan mukaan.

Sanoin hänelle että voi pitää itse langanloput mitä jää, mutta hän ei niillä mitään tee eikä rupea turhasta maksamaan. On nyt suuttunut ja pitää mua hirveänä kiskurina kun en suostu maksamaan osaa lankojen hinnasta.

Miten teidän mielestä menee tällaisissa tapauksissa; Kuuluuko sukkien tilaajan maksaa koko lankaostokset vai riittääkö että maksaa sen osan langoista mitä sukkiin kuluu?

Moi, oliko niin, että sukat eivät olleet vielä valmiit? Ilmoita pienestä muutoksesta diiliin: 

Sano, että langant ovat ilmaisia, mutta työn hinta on semmoinen 50 €.

Itse arvostaisin tosi paljon, jos joku tuttu tai läheinen ylipäätään tekisi mulle omin käsin jotain (tähän lauseeseen ei sisälly mitään piilomerkitystä). Arvostan suuresti käsinkudottuja lapasia ja sukkia.

Tsemppiä sen vajakin kanssa pärjäämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksaisin sinulle tuollaisista sukista ainakin 50€ eli jos kaverille ei kelpaa niin kauppaa minulle! :)

Törkeä kaveri sinulla. Totta ihmeessä maksaa langat kokonaan. Itse en kehtaisi ilman vaivanpalkkaa ottaa edes vastaan itsetehtyjä villasukkia/lapasia tms.

Vierailija
84/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiteknisesti ajatellen olet luvannut tehdä lankojen hinnalla, joten voit veloittaa vaan lankojen hinnan mitä on kulunut.

Loogisesti ajatellen voit veloittaa kaikki kolme kerää.

Vierailija
85/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehköön itse sukkansa. Sittenpä tietää, paljonko menee lankaa ja aikaa. Ja onhan siitä taidostakin jotain maksettava.

Joulutorin sukat eivät yleensä ole kirjoneulesukkia, eivät ainakaan polvisukkia eivätkä niin kalliista langoista kuin ap mainitsi. Kyllä myyjäisten sukat ovat niitä hienostelijoiden vihaamista Novitan tarjouslangoista neulottuja. Enää kun ei taida saada mistään perinteistä harmaata nailonvahvisteista sukkalankaa, josta ennen saapassukat neulottiin.

Vierailija
86/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakiteknisesti ajatellen olet luvannut tehdä lankojen hinnalla, joten voit veloittaa vaan lankojen hinnan mitä on kulunut.

Loogisesti ajatellen voit veloittaa kaikki kolme kerää.

Eikö lankojen hinta ole se hinta, millä ne kerät kaupasta ostetaan? Ei kerinä myytäviä lankoja voi metreittäin/kilojen mukaan ostaa.

Jos ajatellaan, että sukkien saaja menisi ostamaan langat ja toisi ne sitten kutojalle, joutuisi hänkin niistä maksamaan sen 36 euroa, vaikka hän tekee jämälangoilla ihan yhtä paljon mitään kuin ap:kin. 

Vierailija
87/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetin just halkoliiterin. Tarvikkeita jäi tähteeksi. Ei puhettakaan, että olisin maksanut vain kuluneista laudoista ja lankuista ja muut olisivat jääneet rakentajalle. Tietenkin minä maksoin kaikki materiaalit ja ne jäivät minulle.

Vierailija
88/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Novitan lankoja karttavat, mitä lankoja olette käyttäneet ja mistä niitä hankitte?

Vierailija
89/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyyntynyt neuloja kirjoitti:

Mä en ole siis edes alkanut neulomaan, langatkin on vielä ostamatta. Otin siis tuon lankojen hinnan puheeksi heti ennen materiaalien hankintaa jotta hän tietäisi mitä maksaa.

Hän on kovasti ihaillut vastaavista langoista neulomiani sukkia ja lapasia ja olen silloin jo kertonut langan olevan tosi kallista. Silloin hän sanoi ymmärtävänsä hyvin kun on noin Ihanan tuntuista.

Eli koko juttu jää nyt väliin eikä se mua harmita, neulon sitten muille. Mutta se harmittaa kuinka kyseinen kaveri nyt puhuu muille ihmisille siitä kuinka valehtelin ja yritin kiskurihinnoilla huijata häneltä rahat.

Siinähän puhuu. Eiköhän ihmiset ymmärrä sinun näkökulmasi ja jos eivät, mitä sitten?

Ai, mitä sitten jos pitävät ahneena kiskurina? Sä olet sellainen mielelläsi muiden silmissä?

Jos vaihtoehto on olla ilmainen vapaasti riistettävä typerys, niin kyllä!

Vierailija
90/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä ov. kirjoitti:

Onko joku tosiaan niin hullu, että maksaa jostain sukista 36 euroa?????? Minulla ei ainakaan todellakaan olisi varaa sellaiseen vaikka ne kuinka olisi jonkun omin käsin tekemät villasukat. Minulle tuo 36 euroa on hyvinkin viikossa ruokaan käyttämäni raha joten joutuisin olemaan viikon syömättä jos noin kalliit sukat ostaisin koska niitä sukkia ei varmastikaan voi syödä.

Tähän nyt vois kommentoida että tietenkään et osta jos sinulla ei ole varaa.

Osta sinä ruokaa.

Vierailija
91/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanka on kallis, mutta laatu maksaa. Onko sulla kuitti noista langoista. Lähetä sukat ja kuitti sekä loput langat postiennakolla hänelle. Tai pidä itse sukat.

Niin se vain on, että kutomattomat ihmiset ovat oikeutettuja Suomessa saamaan toisen päiväkausia kutomat sukat ilmaiseksi tai langan hinnalla. Pyysin yhdistyksen hyväksi järjestetyllä joulutorilla pitkävartisista miesten sukista 12 e. Lanka maksoi ainakin 5 euroa (Seitsemän veljestä). Tuotakin pidetään korkeana hintana. Ainakin päivän teen työtä ja sukkieni laatu voittaa monien joulumarkkinoilla myyvien työn jäljen. 

Ei kannata kutoa mitään toisille. Kutokoot itse.   

Vierailija
92/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh että ap:n pitäisi ottaa takkiin 12 euroa siitä, että kutoo jollekin sukat. Joka ei ymmärrä materiaalikuluja, kutoisiko itse sukat ilmaiseksi ja tukisit materiaalikuluja 12 eurolla? Lähdepä itse vielä ostamaan lankoa, kävellen tietysti ettei tule bensa-, eikä parkkikuluja. 10 minuuttiako siihen menee?

Vierailija
93/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Novitan lankoja karttavat, mitä lankoja olette käyttäneet ja mistä niitä hankitte?

Ostan käsityö- ja lankaliikkeistä ja jonkun verran myös tilaan netin kautta.

Esim. Arwetta, Regia, Drops jne.

Erityisesti tykkään Arwetta-langasta, on ryhdikäs, kestävä, eikä nukkaannu.

Vierailija
94/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen muutaman kerran neulonut pyynnöstä tutuille, mutta heti alkuun olen sanonut, että maksavat koko kerän, olemme sopineet että se loppu jää minulle tekopalkaksi, kun en ole mitään työstä pyytänyt, neulon niin paljon muutenkin.

Yhdessä olemme menneet ostamaan langat, että voin tarkistaa ne ennen ostoa, ettei tule sitten aivan eripaksuisia lankoja. "Asiakkaat" ovat maksaneet kerät ja minä olen neulonut mitä sitten ikinä halusivatkaan, päivästä muutamiin päivien aikana. Aina ovat silti hiukan tekopalkkaa antaneet, vaikken ole pyytänyt ja oli sovittu langan lopusta.

Ihmiset eivät kuitenkaan osaa suurin osa arvostaa lainkaan käsityötä, varsinkaan jos eivät itse neulo tai tiedä, kauanko yleensä työhön menee. Minä olen aika nopea neuloja, neulon yhden sukan parissa tunnissa, yhdessä iltapäivässä-illassa saatan saada sukkaparin valmiiksi. Monet minulle ovatkin sanoneet, että äkkiäkös minä heille sukat neulon, eivätkä käsitä, että monilla niiden sukkien neulomiseen menee monta iltaa.

Vierailija
95/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtuullista on, että kaveri maksaa kaikki ostamasi langat, koska et välttämättä pysty käyttämään kerien loppuja mitenkään järkevästi omiin töihisi.

Toisaalta ymmärrän, että lankojen hinta on voinut tulla kaverille järkytyksenä, jos et ole antanut mitään arviota siinä vaiheessa, kun sovitte asiasta. Normaalisti hyvät langat villasukkiin saa reilusti alle kympillä. Kaverisi on hyvinkin saattanut kuvitella, että lankojen hinta on maksimissaan kympin verran eikä ole osannut varautua oikeaan hintaan. Erotus (26 euroa) voi olla kaverille viikon ruokaraha.

Ei kyllä muuten saa, jos ostaa kaksikin kerää. Otetaan vaikka 7 veljestä-lanka, se on ihan peruslanka, itse neulon siitä paljon sukkia, mutta seassa on aina milloin mitäkin solmuja, katkenneita pätkiä jne. Viime aikoina kylläkin taso on parantunut, mutta kuitenkin.

Yksi kerä vaikka valkoista maksaa jo melkein 5e, muistaakseni 4,70e vai 4,80e. Jos tarvitsee ostaa kahta väriä, mennään jo yli 10e. Aloittaja on tarvinnut sukkiin kolmea väriä, 7 veljestäkin-langalla hinnaksi olisi tullut lähemmäs 20e, ehkä enemmänkin jos olisi erikoisempia värejä, jotka maksavat jopa 8e kerä.

Vierailija
96/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen muutaman kerran neulonut pyynnöstä tutuille, mutta heti alkuun olen sanonut, että maksavat koko kerän, olemme sopineet että se loppu jää minulle tekopalkaksi, kun en ole mitään työstä pyytänyt, neulon niin paljon muutenkin.

Yhdessä olemme menneet ostamaan langat, että voin tarkistaa ne ennen ostoa, ettei tule sitten aivan eripaksuisia lankoja. "Asiakkaat" ovat maksaneet kerät ja minä olen neulonut mitä sitten ikinä halusivatkaan, päivästä muutamiin päivien aikana. Aina ovat silti hiukan tekopalkkaa antaneet, vaikken ole pyytänyt ja oli sovittu langan lopusta.

Ihmiset eivät kuitenkaan osaa suurin osa arvostaa lainkaan käsityötä, varsinkaan jos eivät itse neulo tai tiedä, kauanko yleensä työhön menee. Minä olen aika nopea neuloja, neulon yhden sukan parissa tunnissa, yhdessä iltapäivässä-illassa saatan saada sukkaparin valmiiksi. Monet minulle ovatkin sanoneet, että äkkiäkös minä heille sukat neulon, eivätkä käsitä, että monilla niiden sukkien neulomiseen menee monta iltaa.

Vastaa, että äkkiäkös sinä meidän ikkunat peset tai lattiat peset ja vahaat vastineeksi.

Vierailija
97/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkä opikaan arvostamaan, kun jatkat tuohon tyyliin.

Oma vikasi. Neuleita kannattaa tehdä vain niille ihmisille joista välittää ja lahjaksi.

Eli itselle ja rakkaille.

Myyjäissukat on just sen näkösiä mitä onkin: ylipaksusta langasta hätäisesti väsättyjä.

Tein aikanani kirjoneulepaitoja pari kappaletta. Itse suunnitellut kuviot, 4 väriä.

Mulle ehdoteltiin, että ala tehdä niillä "bisnestä". Miksi olisin, mulla oli hyväpalkkainen työ?

Sanoin, että voin suunnitella ja tehdä sulle paidan, maksaa 20 000 mk. Tuleeko kaupat?

Parin kirjoneuleen jälkeen kyllästyin ja siirryin kuvioneuleeseen.

Vierailija
98/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polveen asti yltävien sukkien neulomiseen menee useita tunteja ihan nopealtakin neulojalta! Mä maksaisin noi langat plus 80 euroa työpalkkaa. Mä neulon tavallisia villasukkia mutta en ikinä osaisi tehdä kuvioneuletta tms.

Jos sukat on yhtään sellaiset kun kuvittelen, toi hinta on ihan naurettava. Ja vielä ohuesta langasta, kierroksiahan on satoja!

Jokaisen pitäisi kokeilla itse joille hinta on ongelma, saattaisi vähän mielipide muuttua.

Ihanko oikeasti maksaisit yli satasen villasukista? Itse maksaisin toki langat kokonaisuudessaan, mutta keskituloisena minulla ei ole varaa satasen sukkiin.

Ja arvostan kyllä käden taitoja, mutta ei vaan maksukyky riittäisi. Onneksi minulla on ihania sukulaisia, jotka tykkäävät tehdä tavallisia villasukkia minulle lahjaksi.

Olen köyhä, mutta hyvistä kirjoneule-polvisukista voisin maksaa satasen, kun en halua täyttää kaappejani lumpuilla.

Ja sellaiset onkin. Mummon neulomat, varmaan 10v vanhat ja ahkerasti käytetyt, vain kerran mummo on neulonut terät uudestaan ja on vielä hyväkuntoiset. Toisin kuin Novita-langasta neulotut, jotka maksavat sen kympin ja muutaman pesun jälkeen ovat nukkaiset ja hajoavat itsestään.

Vierailija
99/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niinku just tällainen samanlainen juttu olis ollut täällä ennenkin.

Vierailija
100/276 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuitteko te yhtään lankojen hinnoista ennen sopimista? 36 euroa on huikea hinta villasukista.

Mutta eiköhän ole parasta, että pidat sukat ja puratte kaupat.

Huikea hinta kirjoneulesukista, jotka yltävät lähes polveen?

Viime jouluna ostin naisten yksivärisiä perusvillasukkia ja maksoin 35-40€/sukat.

Oho, missä voin myydä perussukkia noin hyvällä hinnalla? Teen erittäin hyvälaatuisia ja siistejä sukkia ilman yhtäkään virhettä. Langat maksavat 4-12 euroa / pari, ja silti ostaja nyrpistelevät nenäänsä jos yritän pyytää 15 euroa...

Taito Shopin myymälä, jossa käsityöläiset myyvät tuotteitaan. Käsittääkseni myymälöitä on ympäri Suomea.

Jostakin syystä jotkut suomalaiset eivät ole valmiita maksamaan käsityönä tehdyistä villasukista, vaikka tykkäävät niitä käyttää, mutta Kiinassa valmistetuista tehdassukista ollaan kuitenkin valmis maksamaan 10-25€.

Muualla maailmassa käsityötä osataan arvostaa, tässä esimerkki

https://www.pialamberg.com/shop/villasukkabypia

Taito Shop ottaa noista sukista hurjat myyntituotot itselleen ja itse kutojalle jää pieni ilo tekemästään työstä. Ostakaa markkinoilta tai myyjäisistä, suoraan tekijältä.