Villasukkien hinnasta riitaa
Mä lupasin neuloa kaverille villasukat lankojen hinnalla kun hän on pitkään kärttänyt. Kyse on ohuella langalla tehdystä kirjoneuleesta, polven alle pituiset sukat, laadukas lanka ja tarvitaan kolmea väriä.
Noi langat maksaa 12€/kerä eli sukkien hinnaksi tulisi 36€. Kahdesta langasta jää jäljelle jonkin verran, kolmannesta enemmän. Kaverin mielestä en voi missään tapauksessa laskuttaa koko lankakerien hintaa koska kaikki lanka ei kulu sukkiin. Sukat pitäisi kuulemma punnita ja ottaa sitten hinta langan kilohinnan mukaan.
Sanoin hänelle että voi pitää itse langanloput mitä jää, mutta hän ei niillä mitään tee eikä rupea turhasta maksamaan. On nyt suuttunut ja pitää mua hirveänä kiskurina kun en suostu maksamaan osaa lankojen hinnasta.
Miten teidän mielestä menee tällaisissa tapauksissa; Kuuluuko sukkien tilaajan maksaa koko lankaostokset vai riittääkö että maksaa sen osan langoista mitä sukkiin kuluu?
Kommentit (276)
Älä tue harmaata taloutta. Etsi netistä joku firma, jonka kautta pystyt laskuttamaan langat ja työn. Lanka tietysti menekin mukaan. Ja työstä vähintään minimipalkka/tunti. Ja päälle ALV.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan kyllä ilkeäisi pyytää ystävältä enempää kuin niiden lankojen osuus joita sukkiin kuluu. Kyllä me kaikki tiedetään että niille lopuille langoilla kyllä käyttöä löytyy jos kerran sukkien tekemistä harrastaa. Ymmärrän suuttunutta ystävää hyvin. En minäkään maksaisi turhasta
Niin että sun mielestä työstä ei kannata maksaa yhtään mitään? Koska se itse työ on TURHAA? Taidat sinäkin olla melkoinen "ystävä".
Vierailija kirjoitti:
Näin köyhänä pakko todeta näille hinnan vinkujille: Laatu maksaa ja köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
Mun vanhimmat villasukat ovat vähintään 15v vanhoja, mummilta saatuja itse neulottuja sukkia, laadukkaasta langasta. Olen myös käyttänyt lahjaksi saatuja halpissukkia, kestävät muutaman käyttökerran, reikiä tulee helposti ja ovat yleensä huonosti tehtyjä istuvuudeltaan.Maksan mielelläni kalliimman hinnan kestävistä ja laadukkaista sukista, joita käytän sen kymmenen vuotta eteenpäin, kuin ostaisin joka vuosi huonosti istuvia ja sen yhden kauden kestäviä halpissukkia 5€/pari.
Sama koskee muutakin käyttötavaraa, ostan laatua laadun hinnalla ja säästän pitkällä aikavälillä paljon rahaa, kuin ostaisin jatkuvasti uutta hajonneen tilalle.
Olen sekoittanut usein koko sukan mitalta kahta lankaa.
Novitalangasta tehty huppari edelleen hyvä ja nyppyyntymätön, tehty vuonna 2006.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin köyhänä pakko todeta näille hinnan vinkujille: Laatu maksaa ja köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
Mun vanhimmat villasukat ovat vähintään 15v vanhoja, mummilta saatuja itse neulottuja sukkia, laadukkaasta langasta. Olen myös käyttänyt lahjaksi saatuja halpissukkia, kestävät muutaman käyttökerran, reikiä tulee helposti ja ovat yleensä huonosti tehtyjä istuvuudeltaan.Maksan mielelläni kalliimman hinnan kestävistä ja laadukkaista sukista, joita käytän sen kymmenen vuotta eteenpäin, kuin ostaisin joka vuosi huonosti istuvia ja sen yhden kauden kestäviä halpissukkia 5€/pari.
Sama koskee muutakin käyttötavaraa, ostan laatua laadun hinnalla ja säästän pitkällä aikavälillä paljon rahaa, kuin ostaisin jatkuvasti uutta hajonneen tilalle.
Novitalangasta tehty huppari edelleen hyvä ja nyppyyntymätön, tehty vuonna 2006.
2006 novita oli vielä hyvää. Nykyään täyttä paskaa.
Mä laittaisin sukat omiin jalkoihini ja voi sitten kattella niitä siinä. Olkoot.
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullista on, että kaveri maksaa kaikki ostamasi langat, koska et välttämättä pysty käyttämään kerien loppuja mitenkään järkevästi omiin töihisi.
Toisaalta ymmärrän, että lankojen hinta on voinut tulla kaverille järkytyksenä, jos et ole antanut mitään arviota siinä vaiheessa, kun sovitte asiasta. Normaalisti hyvät langat villasukkiin saa reilusti alle kympillä. Kaverisi on hyvinkin saattanut kuvitella, että lankojen hinta on maksimissaan kympin verran eikä ole osannut varautua oikeaan hintaan. Erotus (26 euroa) voi olla kaverille viikon ruokaraha.
Mulle normaali hinta sukkalangasta on kympin kieppeillä. Neulon sukat yleensä Regiasta tai Zitronista. Monet maksaa sukkalangasta 20-30 euroa/kerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lankojen hinnat ja laatu vaihtelee. Sain juuri valmiiksi pipon johon meni 75g villalankaa eli kaksi kerä. Jos olisin tehnyt pipon 7 veljeksen akryylilangasta hinnaksi olisi tullut noin 4€. Koska lanka tulee ihoa vasten niin pehmeä villalanka on mielyttävämpi kuin pistelevä sukkalanka. Pipon hinnaksi tuli 10€. Ei tarvitse miettiä pistelyä tai hiusten sähköisyyttä kun käyttää oikeita lankoja.
7 veljestä ei ole akryylilankaa. Se on 75 prosenttia villaa ja 25 polyamidia. Erittäin hyvää ja laadukasta Novitan lankaa. Samalla firmalla on myynnissä monenlaisia lankoja, myös akryylia, mutta nyt haukut kyllä väärää lankaa.
Muovia. Suosin luonnonmateriaalin. Muovi tekee neuleet sähköisiksi. En ole moneen vuoteen ostanut 7 veljestä, koska sen laatu on heikentynyt.
Vinkkaa mulle kestävä sukkalanka luonnonmateriaalista tehtynä. Ei saa sisältää silkkiä kuitenkaan. Olen kiitollinen tästä tiedosta. Käytän yleensä Novitaa, mutta jos löytyy muoviton ja silkitön, niin vaihdan heti. :)
Suomenlampaan villa. Sitä ei vaan enää nykyään juuri mistään saa, vaan suomalainen villa on enimmäkseen liharotuisten lampaitten kelvotonta villaa. Kun suomenlampaan villasta tekee vähän reilumman kokoiset ja vanuttaa niitä vähän, niin kyllä kestävät. Ja ovat paljon lämpimämmät kuin novitalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä häpäise ammatikseen tai edes harrastuksena myyntiin sukkia tekeviä! Kieltäydy koko diilistä. Mitä erikoislankaa niihin pitää ostaa, kun on niin kallista? Normaalista marketlangasta saisi yhden kerän hinnalla langat molempiin sukkiin.
"Lankojen hinta" on aivan toista silloin, kun paljon käsitöitä tekevä käyttää lankoja muihinkin neuleisiin kuin tässä tapauksessa, jossa ostetaan vain yhtä sukkaparia varten erikoislanka.
Onko sinulla mitään käsitystä siitä, kauanko sinulla niiden tekemiseen menee? Et sinä voi kutoa kirjoneuletta samalla kun katsot telkkaria vaan sinun on keskityttävä kaiken aikaa kuvion seuraamiseen ja muutenkin neulominen on hitaampaa.
Miten häpäistään ammatikseen sukkia tekeviä, jos tekee kaverille lankojen hinnalla sukat?
Kalliit langat, inttäminen jämälagoista, vaatimus mallista ... ja siitä tämä diili kiikastaa, että saako edes jämälangat pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2006 novita oli vielä hyvää. Nykyään täyttä paskaa.
2006 taisi äitivainaa kutoa ne sukat, joita meillä on käytössä vieläkin. Eihän ne lämpimät ole, mutta menettelevät.
No on sulla kaveri!!
Pitää kyllä olla päästään jotenkin kieroutunut, jos kuvittelee että kukaan haluaa tappiolla sukkia neuloa. Taisi tulla yllärinä villasukkien hinta ja kipuilee siitä. onko sulla kuittia langoista, tai voit näyttää että langat todella maksavat sen verran, että saisit vähän järkeä kaverin päähän. kaikenkaikkiaan törkeää!!!
Seuraavalla kerralla jos sukkia kelleen ilmaiseksi kudot, niin käske ostaa itse langat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lankojen hinnat ja laatu vaihtelee. Sain juuri valmiiksi pipon johon meni 75g villalankaa eli kaksi kerä. Jos olisin tehnyt pipon 7 veljeksen akryylilangasta hinnaksi olisi tullut noin 4€. Koska lanka tulee ihoa vasten niin pehmeä villalanka on mielyttävämpi kuin pistelevä sukkalanka. Pipon hinnaksi tuli 10€. Ei tarvitse miettiä pistelyä tai hiusten sähköisyyttä kun käyttää oikeita lankoja.
7 veljestä ei ole akryylilankaa. Se on 75 prosenttia villaa ja 25 polyamidia. Erittäin hyvää ja laadukasta Novitan lankaa. Samalla firmalla on myynnissä monenlaisia lankoja, myös akryylia, mutta nyt haukut kyllä väärää lankaa.
Muovia. Suosin luonnonmateriaalin. Muovi tekee neuleet sähköisiksi. En ole moneen vuoteen ostanut 7 veljestä, koska sen laatu on heikentynyt.
Vinkkaa mulle kestävä sukkalanka luonnonmateriaalista tehtynä. Ei saa sisältää silkkiä kuitenkaan. Olen kiitollinen tästä tiedosta. Käytän yleensä Novitaa, mutta jos löytyy muoviton ja silkitön, niin vaihdan heti. :)
Suomenlampaan villa. Sitä ei vaan enää nykyään juuri mistään saa, vaan suomalainen villa on enimmäkseen liharotuisten lampaitten kelvotonta villaa. Kun suomenlampaan villasta tekee vähän reilumman kokoiset ja vanuttaa niitä vähän, niin kyllä kestävät. Ja ovat paljon lämpimämmät kuin novitalaiset.
Olen siirtynyt norjalaiseen villalankaa. Kumma kun osaavat tehdä 100% villalankaa joka kestää kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siirtynyt norjalaiseen villalankaa. Kumma kun osaavat tehdä 100% villalankaa joka kestää kulutusta.
Samalla tavalla kestävät kulutusta. Polyamidia tai akryylia tms vahviketta sisältävät langat kestävät silti paremmin ja mitä pitempään kestää sitä parempi.
Tää ketju alko himottaa neulomaan
Vierailija kirjoitti:
En koskaan kyllä ilkeäisi pyytää ystävältä enempää kuin niiden lankojen osuus joita sukkiin kuluu. Kyllä me kaikki tiedetään että niille lopuille langoilla kyllä käyttöä löytyy jos kerran sukkien tekemistä harrastaa. Ymmärrän suuttunutta ystävää hyvin. En minäkään maksaisi turhasta
Ai tiedetäänkö? Mä ainakin neulojana tiedän että lankoja helposti kertyy, varsinkin noita jämiä mitä jää joistain aiemmista sukista mutta mitkä sellaisenaan ei yksistään riittäisi mihinkään suunnitteilla oleviin sukkiin. Ja samaa ongelmaa tuntuu olevan monella muullakin neulojalla, eli en mä ainakaan näe syytä miksi mun kannattaisi ostaa vajaita keriä kallista lankaa väreissä joille mulla ei ole edes käyttöä suunnitteilla. Ihan vaan siksi että saisin neuloa ilmaiseksi isotöiset sukat jollekin.
Muuten neulon mielelläni ilmaiseksi ilahduttaakseni läheisiä, vieraampiakin ihmisiä ja myös hyväntekeväisyyteen. Yleensä ilman että otan edes langoista hintaa jos itseltäni sattuu valmiina löytymään. Saajan ilo on paras palkka näissä. Kuitenkaan ihmiselle joka käyttäytyy kuin aloittajan kaveri en neuloisi mitään vaikka maksettaisiinkin.
Ensinnäkin jos kudot jollekin sukkia. Otat lankojen lisäksi tekopalkkaa. Yksi osa langan hinta 3 osaa tekopalkkaa! Ketään ei ilmaiseksi tee eikä myy. Eihän kaupassakaan myydä mitään ilman, että kaupalle mitään jäisi myynnistä. Sinulla menee aikaa ja vaivaa sukkien tekoon! Jos ystäväsi suuttuu, ei hän arvosta vaivaasi tehdä sukkia
Mikä sitten on hyvää lankaa? Esim. mies-ystävälleni neuloin Seitsemästä veljeksestä neljä vuotta sitten sukat jotka on käytössä viikottain keskikesää lukuunottamatta. Edelleen hyvässä kunnossa.