Villasukkien hinnasta riitaa
Mä lupasin neuloa kaverille villasukat lankojen hinnalla kun hän on pitkään kärttänyt. Kyse on ohuella langalla tehdystä kirjoneuleesta, polven alle pituiset sukat, laadukas lanka ja tarvitaan kolmea väriä.
Noi langat maksaa 12€/kerä eli sukkien hinnaksi tulisi 36€. Kahdesta langasta jää jäljelle jonkin verran, kolmannesta enemmän. Kaverin mielestä en voi missään tapauksessa laskuttaa koko lankakerien hintaa koska kaikki lanka ei kulu sukkiin. Sukat pitäisi kuulemma punnita ja ottaa sitten hinta langan kilohinnan mukaan.
Sanoin hänelle että voi pitää itse langanloput mitä jää, mutta hän ei niillä mitään tee eikä rupea turhasta maksamaan. On nyt suuttunut ja pitää mua hirveänä kiskurina kun en suostu maksamaan osaa lankojen hinnasta.
Miten teidän mielestä menee tällaisissa tapauksissa; Kuuluuko sukkien tilaajan maksaa koko lankaostokset vai riittääkö että maksaa sen osan langoista mitä sukkiin kuluu?
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
Puhuitteko te yhtään lankojen hinnoista ennen sopimista? 36 euroa on huikea hinta villasukista.
Mutta eiköhän ole parasta, että pidat sukat ja puratte kaupat.
Huikea hinta kirjoneulesukista, jotka yltävät lähes polveen?
Viime jouluna ostin naisten yksivärisiä perusvillasukkia ja maksoin 35-40€/sukat.
Köyhä ov. kirjoitti:
Onko joku tosiaan niin hullu, että maksaa jostain sukista 36 euroa?????? Minulla ei ainakaan todellakaan olisi varaa sellaiseen vaikka ne kuinka olisi jonkun omin käsin tekemät villasukat. Minulle tuo 36 euroa on hyvinkin viikossa ruokaan käyttämäni raha joten joutuisin olemaan viikon syömättä jos noin kalliit sukat ostaisin koska niitä sukkia ei varmastikaan voi syödä.
No et sitten varmaan pyydäkään ketään tekemään sinulle vastaavia sukkia, eikös niin?
En tiedä, minkälaisissa hinnoissa tuollaiset sukat pyörii, mutta voisin ajatella maksavani parista 70 - 80 €, jos lankojen hinta on tuo 36 €.
Ärsyyntynyt neuloja kirjoitti:
Mä en ole siis edes alkanut neulomaan, langatkin on vielä ostamatta. Otin siis tuon lankojen hinnan puheeksi heti ennen materiaalien hankintaa jotta hän tietäisi mitä maksaa.
Hän on kovasti ihaillut vastaavista langoista neulomiani sukkia ja lapasia ja olen silloin jo kertonut langan olevan tosi kallista. Silloin hän sanoi ymmärtävänsä hyvin kun on noin Ihanan tuntuista.
Eli koko juttu jää nyt väliin eikä se mua harmita, neulon sitten muille. Mutta se harmittaa kuinka kyseinen kaveri nyt puhuu muille ihmisille siitä kuinka valehtelin ja yritin kiskurihinnoilla huijata häneltä rahat.
Sano sitten, että neulot sukat hänen tuomista langoista. Ja sanot, että jos on liian kalliit, niin unohdetaan koko juttu.
Itse teen satunnaisesti käsitöitä lähipiirille, juurikin sellaisille henkilöille jotka eivät itse harrasta käsitöitä joten käsitystä tarvikkeiden hinnoista ei ole. Olen ratkaissut asian niin että asianomaiset ostavat itse langat/kankaat ja minä teen työn. Ylijäämistä kysyn jo etukäteen että tahtovatko itselleen ne, useimmiten jäämät jäävät minulle "vaivan palkaksi". Ei tarvitse tapella hinnoista ja selittää miksi pehmeä ja laadukas lanka maksaa niin paljon, ja saavat tilaisuuden etsiä vaikkapa alennuksesta mieluisia laatuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuitteko te yhtään lankojen hinnoista ennen sopimista? 36 euroa on huikea hinta villasukista.
Viime jouluna ostin naisten yksivärisiä perusvillasukkia ja maksoin 35-40€/sukat.
Oho, missä voin myydä perussukkia noin hyvällä hinnalla? Teen erittäin hyvälaatuisia ja siistejä sukkia ilman yhtäkään virhettä. Langat maksavat 4-12 euroa / pari, ja silti ostaja nyrpistelevät nenäänsä jos yritän pyytää 15 euroa...
No kenellä tulee mieleen tällaiseen varautua etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
No kenellä tulee mieleen tällaiseen varautua etukäteen?
Millaiseen? Ai siihen että ne langat maksaa jotain?
Varmaan sellaisella, kuka pyytää toista tekemään itselleen sukat.
Vierailija kirjoitti:
Lankojen hinnat ja laatu vaihtelee. Sain juuri valmiiksi pipon johon meni 75g villalankaa eli kaksi kerä. Jos olisin tehnyt pipon 7 veljeksen akryylilangasta hinnaksi olisi tullut noin 4€. Koska lanka tulee ihoa vasten niin pehmeä villalanka on mielyttävämpi kuin pistelevä sukkalanka. Pipon hinnaksi tuli 10€. Ei tarvitse miettiä pistelyä tai hiusten sähköisyyttä kun käyttää oikeita lankoja.
7 veljestä ei ole akryylilankaa. Se on 75 prosenttia villaa ja 25 polyamidia. Erittäin hyvää ja laadukasta Novitan lankaa. Samalla firmalla on myynnissä monenlaisia lankoja, myös akryylia, mutta nyt haukut kyllä väärää lankaa.
Ei maksa tekemästäsi työstä mitään ja vielä tinkaa! En kestäisi noin palikkaa sikaa lähipiirissäni.
Ei maksa tekemästäsi työstä mitään ja vielä tinkaa! En kestäisi noin palikkaa sikaa lähipiirissäni.
Tajuaako se kaverisi, että hänen vaatimukseensa suostuessasi sinä MAKSAT hänelle siitä että hän saa ne sukat. Koska sun piikkiin menee se jäljelle jäänyt lanka. Takkiin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, missä voin myydä perussukkia noin hyvällä hinnalla? Teen erittäin hyvälaatuisia ja siistejä sukkia ilman yhtäkään virhettä. Langat maksavat 4-12 euroa / pari, ja silti ostaja nyrpistelevät nenäänsä jos yritän pyytää 15 euroa...
Taito Shopin myymälä, jossa käsityöläiset myyvät tuotteitaan. Käsittääkseni myymälöitä on ympäri Suomea.
Jostakin syystä jotkut suomalaiset eivät ole valmiita maksamaan käsityönä tehdyistä villasukista, vaikka tykkäävät niitä käyttää, mutta Kiinassa valmistetuista tehdassukista ollaan kuitenkin valmis maksamaan 10-25€.
Muualla maailmassa käsityötä osataan arvostaa, tässä esimerkki
Totta kai ostettavien kerien mukaan tulee hinta. Kaverisi on ihan porsas.
Ärsyyntynyt neuloja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä v*ttua? Ei maksa työstä mitään? Miksi alat edes nuvottelemaan tilanteesta?
Mä ajattelin ensin että olisi kiva noin lahjana kaverille joka on sukkiani ihaillut ja puhunut pitkään että haluaisi ostaa sellaiset.
Tämän reaktion jälkeen en kyllä hänelle mitään neulokaan. Yllätyin tosissaan siitä miten hän asian otti.
Mikset kertonut hänelle hintaa heti alkuun?
Siis kukaan, joka ei itse kudo, tiedä mitään lankojen hinnoista, paitsi seitsemän veljesta 7,90. Kyllä ne hinnat on sovittava alkuun, ennen sukkien tekemistä.
Naurettavaa tehdä kauppaa ilman hinnasta sopimista.
Huh hittolainen, pidä itse sukat!! On kyllä pokkaa kaverillas
Vastaisuuden varalta kannattaa ostatuttaa langat sukkien tilaajalla. Siis tilaaja tuo sinulle itse ostamansa villalangat, joista toivoo sukat. Silloin on varmasti mieleiset langat eikä voi valittaa lankojen hinnasta.
Älä häpäise ammatikseen tai edes harrastuksena myyntiin sukkia tekeviä! Kieltäydy koko diilistä. Mitä erikoislankaa niihin pitää ostaa, kun on niin kallista? Normaalista marketlangasta saisi yhden kerän hinnalla langat molempiin sukkiin.
"Lankojen hinta" on aivan toista silloin, kun paljon käsitöitä tekevä käyttää lankoja muihinkin neuleisiin kuin tässä tapauksessa, jossa ostetaan vain yhtä sukkaparia varten erikoislanka.
Onko sinulla mitään käsitystä siitä, kauanko sinulla niiden tekemiseen menee? Et sinä voi kutoa kirjoneuletta samalla kun katsot telkkaria vaan sinun on keskityttävä kaiken aikaa kuvion seuraamiseen ja muutenkin neulominen on hitaampaa.
Niin. Jos olet noin köyhä, et tosiaan osta niitä villasukkia. Etkä pyydä kaveria tekemään niitä itsellesi ilmaiseksi.