Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö kerrostaloasuntoon jättää kunnon lämmitykset, jos on pidempään poissa?

Vierailija
14.11.2020 |

Eli asun ensimmäistä kertaa vuokralla asunnossa, jossa maksan itse lämmitykset. Vessan lattialämmitys on aina päällä, mutta onko niin väliä, onko keittiössä 17 astetta vai 21 astetta, jos en itse oleile asunnossa? Meinaan kun olen jättänyt lämmitykset päälle vaikka viikonlopun ajaksi, niin sähkönkulutus on ollut jopa isompaa kuin jos olisin itse ollut paikalla asunnossa säätämässä pattereita tarpeen mukaan.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väliä. Hyvin pieni lämpö riittää, jos kerran voit säätää.

Vierailija
2/17 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asunnossasi kaukolämpö- vai sähköpatterit? 

Jos ensimmäinen, niin nehän eivät suoraan sähkölaskussasi edes näy. (Välillisesti pitkällä tähtäimellä kyllä voivat näkyä esimerkiksi kohonneiden vastikkeiden, ja sen myötä vuokran korotuspaineen myötä.)

Kylpyhuoneen lattialämmitys on tärkeä pitää aina päällä, josko se on märkätilan ainoa lämmönlähde. 

Yleisesti huonelämpötiloista löysin tälläisen artikkelin: https://op.media/asuminen/oma-koti/tyhjaa-huonetta-voi-lammittaa-pihimm…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksat itse lämmityksen niin jätä esimerkiksi +5 asteen peruslämpö päälle. Sen verran ettei mene pakkasen puolelle. Luultavasti naapuriasunnot lämmittävät niin että sähköä ei juurikaan kulu.

Vierailija
4/17 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko asunnossasi kaukolämpö- vai sähköpatterit? 

Sähköpatterit. Kylppärissä/vessassa tosiaan pidänkin aina päällä.

Vierailija
5/17 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattialämmitystä ei kannattaisi missään nimessä huudattaa jatkuvasti, varsinkin jos olet poissa. Syö hirveitä määriä sähköä.

Vierailija
6/17 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli rivarissa sellainen "kotona/poissa"-katkaisija, joka automaattisesti tiputti lämmön muistaakseni johonkin 16 asteeseen.

Vierailija
7/17 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan tarvitse ylläpitää mitään oleskelulämpötilaa tyhjässä kämpässä, jos on itse poissa. Saman tien voi heittää rahapinkan kaivoon.

Vierailija
8/17 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lattialämmitystä ei kannattaisi missään nimessä huudattaa jatkuvasti, varsinkin jos olet poissa. Syö hirveitä määriä sähköä.

Täysillä sitä ei kannata aina pitää tietenkään. Mutta sammuttaa sitä ei kannattaisi koskaan, varsinkin jos on kylpyhuoneen ainoa lämmönlähde. Kylpyhuoneen lämpötilan pitäisi aina olla hieman korkeampi kuin asuintilojen. 

Vierailija
9/17 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää jättää lämmöt päälle .

Vierailija
10/17 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina lämmöt päällä,kun ollaan kuukausi pois ja ikkuna raollaan ministi.

Vierailija
11/17 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina lämmöt päällä,kun ollaan kuukausi pois ja ikkuna raollaan ministi.

Samalla valitatte kun sähkö on niin kallista

Vierailija
12/17 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi nyt on tyhmää jättää ikkuna auki. Tulee kalliiksi talvella.

Vierailija
13/17 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin itse johonkin 15-16 asteeseen. Itse tein saman kun olin ennen koronaa 5 viikkoa pois kotoa. Kämppä imi kai lämmöt naapureiden asunnoista, kun tuon kuun lämmityslasku oli ihan olematon. Ruuvasin termostaatin johonkin 7 asteeseen, mutta kämppä oli joku 16 astetta kun tulin takaisin kotiin (toki isot ikkunat etelään päin auttoivat)

Vierailija
14/17 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! Olen aika neuroottinen kaiken tällaisen suhteen, niin toistaiseksi on tosiaan patterit huutaneet, vaikka en olisi itse kotona. Vähän tuntuu tuhlaukselta, kun en pitäisi yhtä kovia lämpöjä edes silloin, kun itse olen paikalla. Mutta kun itse on paikalla, niin pystyy sentään säätämään reaaliajassa pattereita, kun ei ole paikalla, niin ei voi säätää vaikka yhtäkkiä tulisi yllätyspakkaset. Tässä talossa on kyllä yhteisiä tiloja, joissa ei ole lainkaan lämmitystä edes talvella.

Vierailija
15/17 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kerrostaloasunto jäätyä, vaikka olisi ns. kaikki pois, jollei ikkunat ole auki? Ainoa uhkahan on se jäätyminen, miktään muuta ei tarvitse jos asunnossa ei olla ja esim. tuoteta kosteutta?

Vierailija
16/17 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysillä sitä ei kannata aina pitää tietenkään. Mutta sammuttaa sitä ei kannattaisi koskaan, varsinkin jos on kylpyhuoneen ainoa lämmönlähde. Kylpyhuoneen lämpötilan pitäisi aina olla hieman korkeampi kuin asuintilojen. 

Paitsi että tällä on väliä silloin kun asunnossa ollaan ja kylppäriä käytetään. Jos kylppäri on käyttämättä, siellä ei ole mitään, mitä tarvitsisi kuivata.

Jos asunnossa ei olla, lattialämmityksiä ei ole tarpeen pitää päällä.

Ainoa ongelma on kovilla pakkasilla vanhoissa kerrostaloissa ulkoseinän vieressä olevissa kylppäreissä ja keittiöissä, joissa putket menevät seinän sisällä ja ulkoseinä voi mennä pakkaselle seinän sisältä jos sisäpuolella ei ole lämmitys päällä. Tämä ei ole kovin tavallista, koska tuoniköisissä taloissa vesikalusteita ja putkia ei yleensä ole sioitettu ulkooseinille.

Vierailija
17/17 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maksat itse lämmityksen niin jätä esimerkiksi +5 asteen peruslämpö päälle. Sen verran ettei mene pakkasen puolelle. Luultavasti naapuriasunnot lämmittävät niin että sähköä ei juurikaan kulu.

Tutun tutulle oli muodostunut loman aikana kondensaatiovettä kylppäriin, kun oli jättänyt lämpötilan liian alhaiseksi ja ilmeisesti ovi oli kiinni. En ole ihan varma asiasta, mutta itse en uskaltaisi liian kylmäksi jättää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi