Villasukkien hinnasta riitaa
Mä lupasin neuloa kaverille villasukat lankojen hinnalla kun hän on pitkään kärttänyt. Kyse on ohuella langalla tehdystä kirjoneuleesta, polven alle pituiset sukat, laadukas lanka ja tarvitaan kolmea väriä.
Noi langat maksaa 12€/kerä eli sukkien hinnaksi tulisi 36€. Kahdesta langasta jää jäljelle jonkin verran, kolmannesta enemmän. Kaverin mielestä en voi missään tapauksessa laskuttaa koko lankakerien hintaa koska kaikki lanka ei kulu sukkiin. Sukat pitäisi kuulemma punnita ja ottaa sitten hinta langan kilohinnan mukaan.
Sanoin hänelle että voi pitää itse langanloput mitä jää, mutta hän ei niillä mitään tee eikä rupea turhasta maksamaan. On nyt suuttunut ja pitää mua hirveänä kiskurina kun en suostu maksamaan osaa lankojen hinnasta.
Miten teidän mielestä menee tällaisissa tapauksissa; Kuuluuko sukkien tilaajan maksaa koko lankaostokset vai riittääkö että maksaa sen osan langoista mitä sukkiin kuluu?
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen muutaman kerran neulonut pyynnöstä tutuille, mutta heti alkuun olen sanonut, että maksavat koko kerän, olemme sopineet että se loppu jää minulle tekopalkaksi, kun en ole mitään työstä pyytänyt, neulon niin paljon muutenkin.
Yhdessä olemme menneet ostamaan langat, että voin tarkistaa ne ennen ostoa, ettei tule sitten aivan eripaksuisia lankoja. "Asiakkaat" ovat maksaneet kerät ja minä olen neulonut mitä sitten ikinä halusivatkaan, päivästä muutamiin päivien aikana. Aina ovat silti hiukan tekopalkkaa antaneet, vaikken ole pyytänyt ja oli sovittu langan lopusta.
Ihmiset eivät kuitenkaan osaa suurin osa arvostaa lainkaan käsityötä, varsinkaan jos eivät itse neulo tai tiedä, kauanko yleensä työhön menee. Minä olen aika nopea neuloja, neulon yhden sukan parissa tunnissa, yhdessä iltapäivässä-illassa saatan saada sukkaparin valmiiksi. Monet minulle ovatkin sanoneet, että äkkiäkös minä heille sukat neulon, eivätkä käsitä, että monilla niiden sukkien neulomiseen menee monta iltaa.
Eivätkä opikaan arvostamaan, kun jatkat tuohon tyyliin.
Oma vikasi. Neuleita kannattaa tehdä vain niille ihmisille joista välittää ja lahjaksi.
Eli itselle ja rakkaille.
Myyjäissukat on just sen näkösiä mitä onkin: ylipaksusta langasta hätäisesti väsättyjä.Tein aikanani kirjoneulepaitoja pari kappaletta. Itse suunnitellut kuviot, 4 väriä.
Mulle ehdoteltiin, että ala tehdä niillä "bisnestä". Miksi olisin, mulla oli hyväpalkkainen työ?
Sanoin, että voin suunnitella ja tehdä sulle paidan, maksaa 20 000 mk. Tuleeko kaupat?Parin kirjoneuleen jälkeen kyllästyin ja siirryin kuvioneuleeseen.
En neulokaan näille, jotka toteavat, että äkkiäkös minä heille neulon sukat/pipon jne. Heille sanon hinnan, joka koostuu lankojen hinnasta ja tekopalkasta väh.20e. Vähenee ostohalut yllättäen.
Vierailija kirjoitti:
Taito Shop ottaa noista sukista hurjat myyntituotot itselleen ja itse kutojalle jää pieni ilo tekemästään työstä. Ostakaa markkinoilta tai myyjäisistä, suoraan tekijältä.
Niinhän se aina on, että ilo työstä jää kovin pieneksi, jos siitä maksaa verot. Itse kuitenkin ajattelen, että jos minulla on varaa ostaa kotimaista työtä, minulla on varaa ostaa sitä ihan virallista tietä. Sitten voin tarvittaessa reklamoidakin.
Käsityöt on kallis harrastus. Mun tytär alkoi neuloa yläasteella ja jatkoi lukiossa, kun koulutunneilla oli hyvää aikaa. Ja vähänkin isommat työt kestää tehdä. Puuvillaneulehuppariin meni koko kesä ja lankoihin ainakin 60€. Torkkupeitto, vaikkei isokaan, kesti varmaan koko abivuoden ja siihen pelkät langat maksoi 150€. Eivätkä olleet edes mitään ylihienoja lankoja, vaan melko perus. Siinä sivussa kaikenlaista pienempää - villasukkia, kirjoneulelapasia, loputon määrä amigurumeja. Kaikki rahat menee sinne neulekauppaan!
Tällaiselle harrastajalle joka neuloo ja virkkaa itsensä vararikkoon voi olla ihan kivakin päästä välillä tekemään jotain toisen maksamilla langoilla. Tämä ehkä silloin, kun omat rahat on loppu ja kaikki langat neulottu. Mun tyttökin neuloi 10 myssyä syöpäpotilaille, kun minä ostin langat. Itse en osaa neuloa, mutta halusin osallistua ja näin päästiin vähän molemmat auttamaan.
Niille, jotka taivastelevat sukkien hintaa. Ne ei ole pelkät sukat, ne on ihan pirun hienot sukat! Sellaiset, jotka huomataan ja jotka keräävät kehuja. Ja vaikka niitä pitäisi yksin kotona niin etteivät muut näkisi, niin se tunne kun vetää ne jalkansa ja välillä ihastelee peilistä - totisesti niistä kannattaa maksaa, se on arjen luksusta!
Vierailija kirjoitti:
Puhuitteko te yhtään lankojen hinnoista ennen sopimista? 36 euroa on huikea hinta villasukista.
Mutta eiköhän ole parasta, että pidat sukat ja puratte kaupat.
Mä maksoin kaverille upeista valkoista polveen ulottuvista pitsineulesukista 40e, mielestäni sain sukat sikahalvalla. Enemmänkin olisin maksanut mutta kaveri ei huolinut. Itse en osaa tehdä mutta käsityötä osaan arvostaa. Tuollaisten sukkien tekemiseen menee aikaa tunteja!
Ap, pidä sukat itselläsi tai anna jollekin muulle lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Käsityöt on kallis harrastus. Mun tytär alkoi neuloa yläasteella ja jatkoi lukiossa, kun koulutunneilla oli hyvää aikaa. Ja vähänkin isommat työt kestää tehdä. Puuvillaneulehuppariin meni koko kesä ja lankoihin ainakin 60€. Torkkupeitto, vaikkei isokaan, kesti varmaan koko abivuoden ja siihen pelkät langat maksoi 150€. Eivätkä olleet edes mitään ylihienoja lankoja, vaan melko perus. Siinä sivussa kaikenlaista pienempää - villasukkia, kirjoneulelapasia, loputon määrä amigurumeja. Kaikki rahat menee sinne neulekauppaan!
Tällaiselle harrastajalle joka neuloo ja virkkaa itsensä vararikkoon voi olla ihan kivakin päästä välillä tekemään jotain toisen maksamilla langoilla. Tämä ehkä silloin, kun omat rahat on loppu ja kaikki langat neulottu. Mun tyttökin neuloi 10 myssyä syöpäpotilaille, kun minä ostin langat. Itse en osaa neuloa, mutta halusin osallistua ja näin päästiin vähän molemmat auttamaan.
Niille, jotka taivastelevat sukkien hintaa. Ne ei ole pelkät sukat, ne on ihan pirun hienot sukat! Sellaiset, jotka huomataan ja jotka keräävät kehuja. Ja vaikka niitä pitäisi yksin kotona niin etteivät muut näkisi, niin se tunne kun vetää ne jalkansa ja välillä ihastelee peilistä - totisesti niistä kannattaa maksaa, se on arjen luksusta!
No onpa hirveä hinta: tekemistä koko kesäksi, langat 60€.
Ala tehdä itse lankoja, niin saat hieman realismia, muista maksaa itsellesi palkka ja siitä verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lankojen hinnat ja laatu vaihtelee. Sain juuri valmiiksi pipon johon meni 75g villalankaa eli kaksi kerä. Jos olisin tehnyt pipon 7 veljeksen akryylilangasta hinnaksi olisi tullut noin 4€. Koska lanka tulee ihoa vasten niin pehmeä villalanka on mielyttävämpi kuin pistelevä sukkalanka. Pipon hinnaksi tuli 10€. Ei tarvitse miettiä pistelyä tai hiusten sähköisyyttä kun käyttää oikeita lankoja.
7 veljestä ei ole akryylilankaa. Se on 75 prosenttia villaa ja 25 polyamidia. Erittäin hyvää ja laadukasta Novitan lankaa. Samalla firmalla on myynnissä monenlaisia lankoja, myös akryylia, mutta nyt haukut kyllä väärää lankaa.
Muovia. Suosin luonnonmateriaalin. Muovi tekee neuleet sähköisiksi. En ole moneen vuoteen ostanut 7 veljestä, koska sen laatu on heikentynyt.
Sukkalangoissa kannattaa olla jonkin verran polyamidia, pelkkä villa ei kestä käytössä.
Tee ratkaisusi ja jätä sukat neulomatta. Suomessa on kyllä liian kalliit sukkalangat.
Ap, puhutaan varmaan tämän tyyppisistä sukista, eikös?
http://sadunhohteinen.blogspot.com/2016/03/kirjoneulesukat.html
Vierailija kirjoitti:
No onpa hirveä hinta: tekemistä koko kesäksi, langat 60€.
Ala tehdä itse lankoja, niin saat hieman realismia, muista maksaa itsellesi palkka ja siitä verot.
Kelailin juuri tätä samaa lankakaupan myyjälle, kun ostin tytölle joululahjaksi lankoja. Että tavallaan niihin menee paljon rahaa, mutta toisaalta kun miettii miten pitkäksi aikaa niistä on ajanvietettä, niin sittenhän ne ei ole kalliita. Eikö joku yksittäinen ratsastustunti ole jo tuon 60€? Ja maksaa ne muutkin harrastukset. Jotkut jopa sanovat, ettei se ole oikea harrastus, jos siihen ei mene kaikki rahat.
Minulla menee normaalipituisiin 38 numeron sukkiin ohutta lankaa noin 75 grammaa. Polvipituisiin kirjoneulesukkiin tuplat, noin 150 grammaa. Jos aloittaja ostaa 3 x 100g vyyhtiä, hän saa tuosta määrästä kahdet sukat. Jos aloittaja taas maksaa 3 x 50 grammasta 36 euroa, on se jo käsinvärjätyn langan hinta.
Suosittelen ostamaan vaikkapa Arwettaa, 3 x 50g maksaa alle 20e.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu lapsi sinulla ,onnea.
Vierailija kirjoitti:
Novitan lankoja karttavat, mitä lankoja olette käyttäneet ja mistä niitä hankitte?
Austermann Step, riittoisaa ohutta lankaa, tein 200 gr kahdet sukat ja yhden pipon, miellyttävän tuntuinen. Sopivat lenkkareihin koska ohuet.
Katia Seta Tweed, pehmeä - sopii varsinkin kotisukkiin.
Pitsi ja palmikko.
Vierailija kirjoitti:
Tee ratkaisusi ja jätä sukat neulomatta. Suomessa on kyllä liian kalliit sukkalangat.
Suomessa ei langat ole sen kalliimpia kuin muuallakaan, päinvastoin, koska täällä neulotaan paljon. Esim. Kiinassa aito villalangat ovat paljon kalliimpia ja monessa Euroopan maassa.
Kävin pari vuotta sitten Irlannissa, jossa kasvatetaan paljon lampaita ja hintataso oli korkeampi. Puhumattakaan käsitöistä. Halvimmat villasukat mitä löysin, maksoivat 75€ ja siitä ylöspäin 120€. Myös neuleet, jotka oli koneella neulotut maksoivat 600-1200€.
Knitting is like sex. If I like you and you appreciate it, it's free. Otherwise you can't pay me enough.
Vierailija kirjoitti:
Maksaa kaikki langat tietysti. Olisko kannattanut keskustella asia heti alkuun.
Yleensä noin tarkkaan ei ole tarpeellista sopia. Kohta sitten neuvotellaan siitä, paljonko lahjasta pitäisi maksaa .. Jos joku on tuollainen moukka, niin voi vain todeta, että ei sitten. Voit antaa kutomasi sukat jollekin niitä arvostavalle lahjaksi, tietenkin ilmaiseksi.
Mistä noita tulee ???!!
Ap kertoi tuolla jo että tämä nimenomaan oli se alustava keskustelu. Lankoja ei siis ole ostettu vielä eikä sukkia neulottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lankojen hinnat ja laatu vaihtelee. Sain juuri valmiiksi pipon johon meni 75g villalankaa eli kaksi kerä. Jos olisin tehnyt pipon 7 veljeksen akryylilangasta hinnaksi olisi tullut noin 4€. Koska lanka tulee ihoa vasten niin pehmeä villalanka on mielyttävämpi kuin pistelevä sukkalanka. Pipon hinnaksi tuli 10€. Ei tarvitse miettiä pistelyä tai hiusten sähköisyyttä kun käyttää oikeita lankoja.
7 veljestä ei ole akryylilankaa. Se on 75 prosenttia villaa ja 25 polyamidia. Erittäin hyvää ja laadukasta Novitan lankaa. Samalla firmalla on myynnissä monenlaisia lankoja, myös akryylia, mutta nyt haukut kyllä väärää lankaa.
Tämä mainos ei nyt mene läpi kenellekään, joka on joskus Novitan langasta jotain tehnyt. Novitalla ei ole ollut erittäin hyvää ja laadukasta lankaa enää 30 vuoteen. Totta kyllä, että laatu vaihtelee ja joskus saattaa saada hyvälaatuistakin, mutta se ei ole 7 veljestä eikä mikään muu sitä vastaava lanka.
Minä olen neulonut kymmeniä vaatteita enkä ole vielä keksinyt, mitä vikaa Novitan peruslangoissa (Nalle, Seitsemän Veljestä ja Wool) on. Itse asiassa en enää suostu neulomaan muista langoista. Jos vaatteen neulomiseen menee tuntikausia, niin haluan myös sen kestävän konepesut ilman ongelmia enkä ottaa sitä riskiä, että suurella työllä neulomani vaate on parin pesun jälkeen kulahtanut.
Sen kyllä myönnän, että Novitan langoissa saattaa olla yksi tai kaksi solmua kerää kohti, mutta en ole kokenut sitä suurena ongelmana.
Eli neuvottelitte. Ette tulleet sopimukseen, joten sukat jää neulomatta. So easy.
Tökerö kaveri. Lankojen hinta on se mitä ne kaupassa maksaa, kuluu kaikki tai ei.
Minäkin myyn silloin tällöin käsitöitäni ja vakioaihe on se että ostaja kehuu työtä kauniiksi ja hyvin tehdyksi ja kertoo todella arvostavansa käsityötä. Maksun aikaan sitten alkaa vinkuminen siitä että eikö saa paljousalennusta ja miten voi langat maksaa noin paljon kun marketista X sitä saa silläjatällä hinnalla. Kirpputorilla suutuin kerran yhdelle naiselle joka katseli neulottua uutta pipoa (ei minun tekemääni) jonka hinta oli 15€ ja hän tuhisi "kyllä minä tiedän mitä langat maksaa!" eikä ostanut. Kysyin että teetkö sinäkin työsi talkoilla, ilmaiseksi? Et ole siis palkkaasi ansainnut? Ei halunnut ymmärtää.