Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät ihmiset säästä ja sijoita?

Vierailija
11.11.2018 |

Tässä muutama ketju ollut aiheesta palstalla, en voi ymmärtää miksi kaikki rahat pitää pistää haisemaan, eikä yritetä hankkia uusia tulonlähteitä.

Minun tämän vuoden pääomatuotot ovat tähän päivään mennessä 5164€ (netto) ja vielä on noin 250€ osintulot(nettona) tulossa. Tästä potista on noin 1000 euroa myyntivoittoja ja loput ovat osinkoja. Ihmettelen tätä väitettä että "ei niillä osingoilla ole mitään merkitystä". Kyllä ainakin minulle ylimääräinen kuukausipalkka kelpaisi, ja sillä olisi merkitystä.

Kommentit (330)

Vierailija
161/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miten ja mihin sijoitetaan. Minulla olisi nyt noin 5000 euroa, mutta mitä siis teen? Mihin otan yhteyttä? Siis ihan käytännön askeleita kyselen. Soitanko johonkin, minne? Kysynkö omasta pankista? Vai mistä?

En ymmärrä sijoittamisesta valitettavasti yhtään mitään. :-(

Siinä tapauksessa UNOHDA koko juttu. Olet just sellanen tuulari jota voidaa vetää nenästä mennen tullen  ja palatessa.

Vaatii tiedonhakukykyjä ( ei tarkoita vauvapalstalta kyselyä) , oma-aloitteisuutta ja hieman laskutaitoja.Eli mars kirjastoon lainaamaan muutama alan opus. Jos ei kiinnosta, unohda koko juttu ja osta vaikka koko summalla wc-paperia.

Täällä joku oman elämänsä säästösankari pätee uskomattomilla meklarintaidoillaan :D On se hienoa, että olet ihan itse osannut säästää osakkeisiin ihan itse löytämilläsi tiedoilla.

Ilmeisesti sulle ylivoimaisen vaikea ja katkera pala se että toiset osaavat hakea tietoa ihan itsenäisesti.

Tosin mulla on kyllä sijoituskurssejakin suoritettuna mutta se oli  tuttua asiaa. 25 vuotta kun näitä hommia on tullut seurattua.

Huomaan kyllä että nuoremmille tämä tiedonhaku on vaikeampaa kuin vanhemmille vaikka on pelit ja vehkeet ja nettiin pääsee omasta vessastakin. Ajattele että ennen piti  tosiaan mennä kirjastoon hakemaan kirja sen sijaan että kyselisi vauvapalstalta kun laiskuus yllättää.

Edelleen suosittelen ostamaan wc-paperia koko rahalla jos tietotaito ei sijoittamiseen riitä. Mark Cuban suosittelee tätä kaikille joiden sijoittettava pääoma on alle 50 000 dollaria mutta minä kannustan hankkimaan tietoa, sijoittamaan pieniäkin summia eikä kuuntelemaan Cubania.

Pitää olla halua ja keskittymiskykyä perehtyä  sijoittamiseen. Ei se tieto ilmaiseksi aivoihin imeydy.Jos ei haluja ole, tullaan sitten tänne naureskelemaan ( kuten tämä y.o kommentoija jolle tämä on selkeästi rakettitiedettä) ) niille jotka ovat sen vaivan nähneet, oppineet ja soveltaneet oppimaansa. Jep.

Mielenkiintoista miten  oppimista osa väestä halveksuu. Autuaita ovat puupäät koska kelluvat?

PS.  Meklaroinnilla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Eli olet niin pihalla että olet naapurikorttelissa asti. Älähän jatkossa käytä itsellesi vieraita termejä tarkistamatta ensin niiden merkitystä.

Vierailija
162/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susannako siellä taas ihmettelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä rutiköyhä säästää ja sijoittaa?

Laita 10 e kk.

Tulee varmaan ihan uskomattomat osingot.

120 euroa vuodessakin on parempi  säästö kuin ei mitään. 5 vuodessa jo 600 euroa + mahdollinen arvonnousu.  400 eurolla saa jo  100 kpl Teliaa josta tulee osinkoa parikymppiä vuodessa.

Ihan turha lytätä pienen summan säästäjiä. Sentissä kun on edelleen miljoonan alku.

Vierailija
164/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sijoittanut joka kuukausi viimeiset 35v (olen 51v). Summat olleet muutamasta kympistä noin viiteensataan per kuukausi. Koossa on mukava potti ja pääomatuloja noin 20t vuodessa nettona.

Eli sulla täytyy olla noin 500 000€ osakesalkku että osinkotuloja olisi noin paljon. Ja siihen päästäksesi 420kuukaudessa (35*12) on pitänyt keskimäärin osaa varallisuutta lisää 1190€:lla/kk, 500€/kk ei riitä mitenkään

Unohdat nyt arvonnousun kokonaan, sekä sen että jos on sijoittanut myös tuotot takaisin. Eli käytännössä hyvinkin äkkiä se sijoituksiin kuukausittain menevä summa kasvaa, vaikka palkkatuloista sijoittaisikin vain 500 euroa/kk.  Minun salkkuni arvosta vain 20% on palkkarahoista sijoitettua, loput ovat arvonnousua ja tuottojen uudelleensijoituksia.

Noniin, taas päästään tähän. Säästänyt 35 vuotta ja säästänyt myös kaikki tuotot. Jos ei ole paljoa ylimääräistä, niin se tarkoittaa, että 35 vuotta on kituutettu. En itsekään ole sillä kannalla, että kaikki_mulle_heti, mutta kyllä tämä yksi elämä, jonka elämme, on muutakin kuin säästämistä varten. Jotkut saavat tyydytystä siitä, että venyttävät penniä ja ihailevat osakesalkkunsa kasvua, mutta on myös toisenlaisiakin tapoja elää.

Kahden keskituloisen vanhemman perheessä täysin mahdollista, jos lapsia ei ole kuin 1-3. En itse koe että meillä olisi koskaan kituutettu, vaikka on mukavat osakesalkut kerätty ja lapsillekin vähän säästetty. Omat tulot ovat olleet noin 3500-4000 käytännössä koko ajan, miehellä jokseenkin sama, tosin vaihdellut enemmän.

Kuten tuossa joku mainitsi, niin 500€/kk ei riitä mihinkään. Eli oletetaan, että se riittää kun siihen lisätään kaikki arvonnousut ja uudelleensijoitukset. Silti minä en eläisi 35 vuotta elämäni parasta aikaa niin, että laitan 500€/kk säästöön sen lisäksi että maksan asuntolainaa ja muita perusmenoja. Kyllä se on elämistä rahan säästämistä varten.

Asuntolainakin on säästöä. Ja kyllä se 500 e/kk riittää kun aloittaa riittävän aikaisin, miettii miten ja mihin kuluttaa ja tienaa sopivasti. Ei todellakaan ole mikään normi  matkailla 2 kertaa vuodessa tai vaihtaa autoa 3 vuoden välein.

Sä et vaan osaa ja halua.

Nimenomaan asuntolainakin on säästöä. Sen LISÄKSI laittaa kurinalaisesti 500€/kk 35 vuotta putkeen osakkeisiin. Juu, ei kiinnosta. Kuten sanoin, se rajoittaisi tätä varsinaista elämääni liikaa. Eli en elä rahaa varten, eli säästämistä varten, vaan tarvitsen myös käyttörahaa. Asuntolaina saa riittää säästämiseksi.

Taas joku laskutaidoton!

Riippuen valitusta lyhennystavasta pienenee se asuntolainaan menevä  summa pikkuhiljaa samalla kuin  sijoitettu pääoma alkaa tuottaa osinkovirtaa. Lisätään tähän yhtälöön vielä  palkankorotukset jotka nostavat  käteen jääviä tuloja samalla kuin lainaan menevä summa pienenee ja osinkotulot kasvattavat osaltaan tulojajoita voi käyttää siihen säästämiseen palkkatulojen sijaan. Näin ajatelleen ei ole temppu eikä mikään laittaa  se 500 euroa osakkeisiin joka kk ja silti nauttia siitä että kulutukseen jäävä summa kasvaa.

Mut jos sulla on tasaerälyhennys eli maksat samaa erää ikuisesti laina-ajan loppuun asti, palkankorotuksia ei tule ikinä eivätkä ne firmat joihin sijoitat koskaan maksa osinkoa jota voisi käyttää  osana sitä 500 euron kuukausittaista säästösummaa niin skenaario on tuo kuvailemasi. Varmasti rajoittaa, juu.Varsinkin asuntolainat ovat luokkaa 20 vuotta. Et lainkaan ota huomioon sitä että sijoitusajan loppupäässä se 500 euroa kuukaudessa tullee  lähinnä osingoista joten palkan voi hummata just miten tahtoo.

Väitänpä siksi ettei argumentointisi kestä vettä.

Tärkeää on se alkupään valinta, käyttääkö kaiken makeaan elämään, vai ohjaako osan tulevaisuutta varten. Jos alussa keskituloisena laittaa vaikka sata euroa kuussa sivuun, se ei vielä paljon muuta elintasoa. Tämän jälkeen ohjaa aina tulojen noususta vaikka 30 % säästöraiteelle ja loput 70% sinne makeaan elämään. Alussa kestää toki kauan, että mitään vaikutusta näkyy. Kuitenkin keski-iässä huomaa, että ei ole luopunut juuri mistään, ja silti on paljon varakkaampi kuin ne, joilla kaikki meni ”elämiseen”.

Vierailija
165/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sijoittanut joka kuukausi viimeiset 35v (olen 51v). Summat olleet muutamasta kympistä noin viiteensataan per kuukausi. Koossa on mukava potti ja pääomatuloja noin 20t vuodessa nettona.

Eli sulla täytyy olla noin 500 000€ osakesalkku että osinkotuloja olisi noin paljon. Ja siihen päästäksesi 420kuukaudessa (35*12) on pitänyt keskimäärin osaa varallisuutta lisää 1190€:lla/kk, 500€/kk ei riitä mitenkään

Unohdat nyt arvonnousun kokonaan, sekä sen että jos on sijoittanut myös tuotot takaisin. Eli käytännössä hyvinkin äkkiä se sijoituksiin kuukausittain menevä summa kasvaa, vaikka palkkatuloista sijoittaisikin vain 500 euroa/kk.  Minun salkkuni arvosta vain 20% on palkkarahoista sijoitettua, loput ovat arvonnousua ja tuottojen uudelleensijoituksia.

Noniin, taas päästään tähän. Säästänyt 35 vuotta ja säästänyt myös kaikki tuotot. Jos ei ole paljoa ylimääräistä, niin se tarkoittaa, että 35 vuotta on kituutettu. En itsekään ole sillä kannalla, että kaikki_mulle_heti, mutta kyllä tämä yksi elämä, jonka elämme, on muutakin kuin säästämistä varten. Jotkut saavat tyydytystä siitä, että venyttävät penniä ja ihailevat osakesalkkunsa kasvua, mutta on myös toisenlaisiakin tapoja elää.

Kahden keskituloisen vanhemman perheessä täysin mahdollista, jos lapsia ei ole kuin 1-3. En itse koe että meillä olisi koskaan kituutettu, vaikka on mukavat osakesalkut kerätty ja lapsillekin vähän säästetty. Omat tulot ovat olleet noin 3500-4000 käytännössä koko ajan, miehellä jokseenkin sama, tosin vaihdellut enemmän.

Kuten tuossa joku mainitsi, niin 500€/kk ei riitä mihinkään. Eli oletetaan, että se riittää kun siihen lisätään kaikki arvonnousut ja uudelleensijoitukset. Silti minä en eläisi 35 vuotta elämäni parasta aikaa niin, että laitan 500€/kk säästöön sen lisäksi että maksan asuntolainaa ja muita perusmenoja. Kyllä se on elämistä rahan säästämistä varten.

Asuntolainakin on säästöä. Ja kyllä se 500 e/kk riittää kun aloittaa riittävän aikaisin, miettii miten ja mihin kuluttaa ja tienaa sopivasti. Ei todellakaan ole mikään normi  matkailla 2 kertaa vuodessa tai vaihtaa autoa 3 vuoden välein.

Nimenomaan asuntolainakin on säästöä. Sen LISÄKSI laittaa kurinalaisesti 500€/kk 35 vuotta putkeen osakkeisiin. Juu, ei kiinnosta. Kuten sanoin, se rajoittaisi tätä varsinaista elämääni liikaa. Eli en elä rahaa varten, eli säästämistä varten, vaan tarvitsen myös käyttörahaa. Asuntolaina saa riittää säästämiseksi.

Taas joku laskutaidoton!

Riippuen valitusta lyhennystavasta pienenee se asuntolainaan menevä  summa pikkuhiljaa samalla kuin  sijoitettu pääoma alkaa tuottaa osinkovirtaa. Lisätään tähän yhtälöön vielä  palkankorotukset jotka nostavat  käteen jääviä tuloja samalla kuin lainaan menevä summa pienenee ja osinkotulot kasvattavat osaltaan tulojajoita voi käyttää siihen säästämiseen palkkatulojen sijaan. Näin ajatelleen ei ole temppu eikä mikään laittaa  se 500 euroa osakkeisiin joka kk ja silti nauttia siitä että kulutukseen jäävä summa kasvaa.

Mut jos sulla on tasaerälyhennys eli maksat samaa erää ikuisesti laina-ajan loppuun asti, palkankorotuksia ei tule ikinä eivätkä ne firmat joihin sijoitat koskaan maksa osinkoa jota voisi käyttää  osana sitä 500 euron kuukausittaista säästösummaa niin skenaario on tuo kuvailemasi. Varmasti rajoittaa, juu.Varsinkin asuntolainat ovat luokkaa 20 vuotta. Et lainkaan ota huomioon sitä että sijoitusajan loppupäässä se 500 euroa kuukaudessa tullee  lähinnä osingoista joten palkan voi hummata just miten tahtoo.

Useimmat osakesäästämisestä puhuessaan eivät katso pääomatulojaan säästämiseksi, vaan ne menevät jo oletuksena suoraan takaisin sijoituksiin, ellei jotain akuuttia hätää ole. Säästö on sit muista tuloista.

Mikäli osingot laskee säästöiksi jää pääoman kasvu melko laimeaksi, elleivät kurssit nouse kohisten.

Niin tietenkin menee jos akuuttia hätää ei ole, Mutta niillä tuotoilla voi joko osin tai kokonaan helpottaa sitä arjen  tilannettakin, väliaikaisesti tai pysyvästi. Kun jo se 10 euroakin lisää sitä taloudellista liikkumavaraa.

Vierailija
166/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan sokeria veikkaan että 10 vuoden päästä hinta on tuplat. Osan olen laittanut dogecoiniin, siinä on tulevaisuus.

Vierailija
167/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas joku laskutaidoton!

Useimmat osakesäästämisestä puhuessaan eivät katso pääomatulojaan säästämiseksi, vaan ne menevät jo oletuksena suoraan takaisin sijoituksiin, ellei jotain akuuttia hätää ole. Säästö on sit muista tuloista.

Mikäli osingot laskee säästöiksi jää pääoman kasvu melko laimeaksi, elleivät kurssit nouse kohisten.

Totta, mutta tuloillakin tapana kasvaa ja lainaerän pienentyä, riippuen valitusta lyhennystavasta. Eihän monet katso edes asuntolainan maksamista säästöksi.

Vierailija
168/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edesmenneellä isälläni on Nokian osakkeita ostettu hyvinä aikoina, nythän ne pn laskeneet huimasti. En tiedä yhtään mitä niille pitää tehdä, JOS perin niitä...

Edesmenneellä ? ja JOS perit. Sinähän olet jo perinyt, jos isäsi on kuollut.

Kuulostaa jakamattomaltq kuolinpesältä, johon leskellä hallint. Ihan mahdollista, jopa yleistä.

Vierailija
169/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan sokeria veikkaan että 10 vuoden päästä hinta on tuplat. Osan olen laittanut dogecoiniin, siinä on tulevaisuus.

*kahvit näppiksellä* TÄNKS:P

Vierailija
170/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat pääomatuloni ovat 9000 e / vuosi. Lisäksi osinkoja tulee 1300 e vuodessa.

Olen sijoittanut nyt vuoden.

Lisäksi säästötilillä on 24 000 e. Tavoite säästää n. 50 000 e. Saan vuodessa säästöön 10 000 e - 24 000 e. Palkkatuloni on 3000 e bruttona. Ja vuokraamani asunto on velaton, joten omistan myös jotain muutakin kuin pelkkää rahaa.

Olen 28-vuotias, 3 lapsen äiti.

Pelkästään omilla tuloillasi et ole voinut tuohon päästä. Joko olet perinyt tai joku muu maksaa elämisesi ainakin osittain.

Vierailija
171/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas joku laskutaidoton!

Niin tietenkin menee jos akuuttia hätää ei ole, Mutta niillä tuotoilla voi joko osin tai kokonaan helpottaa sitä arjen  tilannettakin, väliaikaisesti tai pysyvästi. Kun jo se 10 euroakin lisää sitä taloudellista liikkumavaraa.

Niinhän se tekee, vaikka moni mullekkin on töissä sanonut, että mitä sä vuodessa niillä muutamalla kympillä, mitä tonnin sijoituksesta saa. Eivät vain laske sitä, että kymmenen vuoden päästä niitä tonnin sijoituksia on tehty jo kymmeniä ja toivottavasti aiempien sijoitusten tuototkin hieman nousseet :)

Vierailija
172/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette oppineet säästämään ja sijoittamaan? Mistä lähden hakemaan tietoa? Pankista yritin kysyä rahastoista, mutta Suomesta vastattiin etteivät voi neuvoa koska asun ulkomailla. Ja asuinmaassani en saa tietoa kielellä jota ymmärtäisin. En siis todella tiedä, miten voisin esim. ostaa osakkeita. Haluaisin alkaa suunnitella edes vähän tulevan varalle, etenkin koska tulen elämään koko elämäni yksin.

Vierailija
173/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edesmenneellä isälläni on Nokian osakkeita ostettu hyvinä aikoina, nythän ne pn laskeneet huimasti. En tiedä yhtään mitä niille pitää tehdä, JOS perin niitä...

Edesmenneellä ? ja JOS perit. Sinähän olet jo perinyt, jos isäsi on kuollut.

Heillä oli keskinäinen tai hallintatestamentti, en muista nyt kumpi. Perin äitini kuoltua.

Vierailija
174/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olette oppineet säästämään ja sijoittamaan? Mistä lähden hakemaan tietoa? Pankista yritin kysyä rahastoista, mutta Suomesta vastattiin etteivät voi neuvoa koska asun ulkomailla. Ja asuinmaassani en saa tietoa kielellä jota ymmärtäisin. En siis todella tiedä, miten voisin esim. ostaa osakkeita. Haluaisin alkaa suunnitella edes vähän tulevan varalle, etenkin koska tulen elämään koko elämäni yksin.

Miten oikein pärjäät siellä maassa, jos et ymmärrä mitään kieliä?

Vierailija
175/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facebookissa on hyviä ryhmiä, esim sijoituskerho ja vauras nainen. Lisäksi olen lukenut kirjoja.

Vierailija
176/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat 500€ kuussa elämiseen, miksi et säästä 1000€ kuussa? Olisi sitten hyvin pesämunaa kun työttömyys päättyy. 

Vierailija
177/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat pääomatuloni ovat 9000 e / vuosi. Lisäksi osinkoja tulee 1300 e vuodessa.

Olen sijoittanut nyt vuoden.

Lisäksi säästötilillä on 24 000 e. Tavoite säästää n. 50 000 e. Saan vuodessa säästöön 10 000 e - 24 000 e. Palkkatuloni on 3000 e bruttona. Ja vuokraamani asunto on velaton, joten omistan myös jotain muutakin kuin pelkkää rahaa.

Olen 28-vuotias, 3 lapsen äiti.

Pelkästään omilla tuloillasi et ole voinut tuohon päästä. Joko olet perinyt tai joku muu maksaa elämisesi ainakin osittain.

Ööh, miksi en :D JOS saan kuukaudessa 2000 e säästöön ja sijoitan jatkuvasti osingot uudelleen esim. hyvin maksaviin osakeyhtiöihin.

Vierailija
178/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan tuloista ei yksinkertaisesti pysty säästämään mitään. Itseasiassa velkaa on joutunut tekemään. Sijoitus kai sekin sitten.

Vierailija
179/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se oikeasti ole vaikeaa. blogeja löytyy valtavasti mutta tärkeimmät asiat kuitenkin on että miettii kulutustaan eli .

1. kuluta vähemmän kuin tienaat.

Sijoituksissa ei säästäjän kannata alkaa spekuloimaan liikaa ja koittaa hakea pikavoittoja. Mieluummin vakaampi tuotto kuin koittaa maksimoida tuotot huippujen ja pohjien ennustamisella ja koittaa ennakoida hypejä.

Vierailija
180/330 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sijoita, koska minulla on vielä lähes 30000€ velkaa ja sijoitetulle pääomalle pitäisi saada yli 8% tuotto verojen jälkeen, että se olisi taloudellisesti kannattavampaa kuin lainan lyhentäminen.

Ehkä kannattaisi miettiä kuinka lainan saisi järjesteltyä halvemmaksi. Jos tuo pitää paikkaansa lainasi korko on noin 6%, joka on tässä tilanteessa tolkuttoman kova. Minun kalleimman lainani todellinen vuosikorko on vain 1,23%, joten mieluummin sijoitan kuin lyhennän lainojani yhtään ylimääräistä.

Mistä saa vakuudetonta lainaa noin edullisesti? Aivan. Ei mistään.

Miksi tarttee törsätä rahat turhuuksiin, vieläpä sellaisia rahoja joita ei ole ensinkään. Muutenhan vakuudetonta luottoa ei tarvitse ottaa. Velkaa jos ottaa vain asuntoihin, autoon, tulojen hankkimiseksi, on näille ainan helpoo saada edullista lainaa. 30 000 vakuudetonta lainaa tarkoittaa että on törsätty ja eletty reilusti yli varojensa.

Asuntolainan saa vain, jos on omia säästöjä tietty määrä. Jos kaikki tulot menevät elämiseen, ei oman osuuden säästäminen onnistu, vaikka entisen vuokra - oman vastike lyhentäisikin ihan mukavasti sitä lainaa sen saamisen jälkeen. Kaikilla ei ole mahdollisuutta takaajiin.

Auton ostaminen lainalla taas on kaikkea muuta kuin hyvä sijoitus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi