Mikseivät ihmiset säästä ja sijoita?
Tässä muutama ketju ollut aiheesta palstalla, en voi ymmärtää miksi kaikki rahat pitää pistää haisemaan, eikä yritetä hankkia uusia tulonlähteitä.
Minun tämän vuoden pääomatuotot ovat tähän päivään mennessä 5164€ (netto) ja vielä on noin 250€ osintulot(nettona) tulossa. Tästä potista on noin 1000 euroa myyntivoittoja ja loput ovat osinkoja. Ihmettelen tätä väitettä että "ei niillä osingoilla ole mitään merkitystä". Kyllä ainakin minulle ylimääräinen kuukausipalkka kelpaisi, ja sillä olisi merkitystä.
Kommentit (330)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sijoita, koska minulla on vielä lähes 30000€ velkaa ja sijoitetulle pääomalle pitäisi saada yli 8% tuotto verojen jälkeen, että se olisi taloudellisesti kannattavampaa kuin lainan lyhentäminen.
Ehkä kannattaisi miettiä kuinka lainan saisi järjesteltyä halvemmaksi. Jos tuo pitää paikkaansa lainasi korko on noin 6%, joka on tässä tilanteessa tolkuttoman kova. Minun kalleimman lainani todellinen vuosikorko on vain 1,23%, joten mieluummin sijoitan kuin lyhennän lainojani yhtään ylimääräistä.
Mistä saa vakuudetonta lainaa noin edullisesti? Aivan. Ei mistään.
Miksi tarttee törsätä rahat turhuuksiin, vieläpä sellaisia rahoja joita ei ole ensinkään. Muutenhan vakuudetonta luottoa ei tarvitse ottaa. Velkaa jos ottaa vain asuntoihin, autoon, tulojen hankkimiseksi, on näille ainan helpoo saada edullista lainaa. 30 000 vakuudetonta lainaa tarkoittaa että on törsätty ja eletty reilusti yli varojensa.
Asuntolainan saa vain, jos on omia säästöjä tietty määrä. Jos kaikki tulot menevät elämiseen, ei oman osuuden säästäminen onnistu, vaikka entisen vuokra - oman vastike lyhentäisikin ihan mukavasti sitä lainaa sen saamisen jälkeen. Kaikilla ei ole mahdollisuutta takaajiin.
Auton ostaminen lainalla taas on kaikkea muuta kuin hyvä sijoitus.
Asuntolainaan ei hyväksytä henkilötakaajia. Ja jos ottaa korkeakorkoista kulutusluottoa kymmenillä tuhansilla niin ei varmasti saakaan omaa osuutta koskaan säästettyä.
Auton ostaminen ei ole koskaan sijoitus. Auto nimenomaan kannattaa hankkia HALVALLA velalla, ja pitää en pääomat tuottamassa.
Auton ostaminen on sijoitus esim silloin, kun työpaikalle pääsee käytännössä järkevästi vain omalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat pääomatuloni ovat 9000 e / vuosi. Lisäksi osinkoja tulee 1300 e vuodessa.
Olen sijoittanut nyt vuoden.Lisäksi säästötilillä on 24 000 e. Tavoite säästää n. 50 000 e. Saan vuodessa säästöön 10 000 e - 24 000 e. Palkkatuloni on 3000 e bruttona.
Olen 28-vuotias, 3 lapsen äiti. JOS saan kuukaudessa 2000 e säästöön ja sijoitan jatkuvasti osingot uudelleen esim. hyvin maksaviin osakeyhtiöihin.
Ja ps. Jos meitä on taloudessa 2 jakamassa ruokakulut, joihin menee kuukaudessa n. 400 e, jos sitäkään ja maksetaan se puoliksi ;)
Saan 2100 nettona käteen omasta työstäni ja vuokratuotosta maksan verot aina myöhemmin, joten saan kuukaudessa 750 e vuokratuottoa ja hyödynnän tietty aktiivisesti verovähennyksiä ;)
Jos olen valmistunut 21-vuotiaana ja tienannut siitä lähtien 3000 e / kk ja säästänyt 1200 e / kk esim. 5 vuotta.
Viiden hengen perheen ruoka/talousmenot alle 400€/kk? Mitä/miten syötte?
Miten itse syöt? Me syömme ainakin monipuolisesti ja terveellisesti, niinkuin kaikki tavalliset ihmiset :D
Syöttekö paljon karkkia, limua, kaljaa ja siideriä? Siihen saa kulumaan aika paljon rahaa? Meillä syödään viikonloppuisin herkkuja ja limua saa silloin, muuten perheessämme tehdään ruokaa itse, pakastetaan myös ruokaa ja joskis esim. tarjousleipää ja muita tuotteita, muttei kuitenkaan kytätä pakkomielteisesti tarjoustuotteita.
Kyllä minusta 100 e / viikko pitäisi riittää ruokaan :D
Niin, käymme Lidlissä? Sitäkö kysyit vielä :D
Ei se nyt ehkä ihan niinkään mene, että jos myy asuntonsa, ei ole asuntoa missä asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sijoita, koska minulla on vielä lähes 30000€ velkaa ja sijoitetulle pääomalle pitäisi saada yli 8% tuotto verojen jälkeen, että se olisi taloudellisesti kannattavampaa kuin lainan lyhentäminen.
Ehkä kannattaisi miettiä kuinka lainan saisi järjesteltyä halvemmaksi. Jos tuo pitää paikkaansa lainasi korko on noin 6%, joka on tässä tilanteessa tolkuttoman kova. Minun kalleimman lainani todellinen vuosikorko on vain 1,23%, joten mieluummin sijoitan kuin lyhennän lainojani yhtään ylimääräistä.
Mistä saa vakuudetonta lainaa noin edullisesti? Aivan. Ei mistään.
Miksi tarttee törsätä rahat turhuuksiin, vieläpä sellaisia rahoja joita ei ole ensinkään. Muutenhan vakuudetonta luottoa ei tarvitse ottaa. Velkaa jos ottaa vain asuntoihin, autoon, tulojen hankkimiseksi, on näille ainan helpoo saada edullista lainaa. 30 000 vakuudetonta lainaa tarkoittaa että on törsätty ja eletty reilusti yli varojensa.
Asuntolainan saa vain, jos on omia säästöjä tietty määrä. Jos kaikki tulot menevät elämiseen, ei oman osuuden säästäminen onnistu, vaikka entisen vuokra - oman vastike lyhentäisikin ihan mukavasti sitä lainaa sen saamisen jälkeen. Kaikilla ei ole mahdollisuutta takaajiin.
Auton ostaminen lainalla taas on kaikkea muuta kuin hyvä sijoitus.
Asuntolainaan ei hyväksytä henkilötakaajia. Ja jos ottaa korkeakorkoista kulutusluottoa kymmenillä tuhansilla niin ei varmasti saakaan omaa osuutta koskaan säästettyä.
Auton ostaminen ei ole koskaan sijoitus. Auto nimenomaan kannattaa hankkia HALVALLA velalla, ja pitää en pääomat tuottamassa.
Auton ostaminen on sijoitus esim silloin, kun työpaikalle pääsee käytännössä järkevästi vain omalla autolla.
Nimenomaan. Auto sijoitus omaan elämään tässä ja nyt. Osakkeet on sijoitus elämään sitten joskus myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat niin kateellisia eivätkä voi käsittää, että joku oikeasti voi säästää kuussa isojakin summia, kun ei pistä rahaa palamaan laskulla tilattuihin tavaroihin, lainoihin, joka päivä ulkona syömisiin, viikonloppuisiin baarireissuihin, salikortteihin tai merkkivaatteisiin.
Kun itse laitoin eräässä fb-ryhmässä kommentin, että laitan säästöön 1700 e kuussa, niin minua luultiin tyyliin lääkäriksi tai juristiksi.
Tienaan itse 2800 e kuukaudessa + vuotuiset osingot 1400 e + lapsilisät, jotka säästetään lapsille.Kaikki ei vaan tajua. Kaikki eivät edes halua tajuta, kun se on liian pelottavaa ymmärtää miten paljon ihmiset laittavat rahaa palamaan sellaiseen, jota ei edes tarvitse!
Itse säästän tällä hetkellä sähköautoon. 24 000 e on kasassa jo. Sen aion jossakin vaiheessa ostaa, sillä tosin ei ole kiire. Rahaa säästän tilille, jossa kasvavat korkoa muutaman tonnin vuodessa, niin eivät makaa turhaan tekemättä töitä.
Herää kysymus millähän tilillä niitä säilyttelet, kun parhaimmillaankin taitaa tilien korot jäädä alle prosentiin... Ja saadakseen tonneja 24 000€sta korkoina tonneja (oletan vähintään kaksi, kun monikossa) korkoprosentun verojen jälkeen pitäisi olla vähintään 12...
Oletko yllättynyt mikäli en usko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut nyt vuoden.Lisäksi säästötilillä on 24 000 e. Tavoite säästää n. 50 000 e. Saan vuodessa säästöön 10 000 e - 24 000 e. Palkkatuloni on 3000 e bruttona. Ja vuokraamani asunto on velaton, joten omistan myös jotain muutakin kuin pelkkää rahaa.
Olen 28-vuotias, 3 lapsen äiti.
Pelkästään omilla tuloillasi et ole voinut tuohon päästä. Joko olet perinyt tai joku muu maksaa elämisesi ainakin osittain.
Ööh, miksi en :D JOS saan kuukaudessa 2000 e säästöön ja sijoitan jatkuvasti osingot uudelleen esim. hyvin maksaviin osakeyhtiöihin.
Jos sun bruttotulot on 3000 ja laitat säästöön 2000, niin verojen jälkeen muuhun jää aika vähän.
Luetunymmärrys:
Saan 2100 e + 750 e kuukaudessa Käteen! Eli 2850 euroa. 850 euroa jää käytettäväksi sen jälkeen :D Siitä n. 200 e ruokakuluja, opintolainaa ei ole, lainanlyhennys omakotitalosta 300 e / kk. Jää 350 euroa, josta oma puhelinlasku 36 e, oma kuukausittainen vakuutus 25 e. Muita kuukausittaisia ei ole, paitsi tietty sähkö ja vesi, jotka maksetaan puoliksi.. eli minulle jää silti n. 300 euroa Ylimääräiseen, jotka ovat tarkoitettu juuri niihin äkillisiin, kuten vakuutuksiin jne.Oletteko koskaan olleet työttömiä? Miten je pärjäävät 850 eurolla kuukaudessa, jos minä ja mieheni ei pärjätä, kun mies laittaa tuohon vielä oman 850 euronsa? :D
Ainiin, tulee meille vielä lapsilisät 3 lapsesta, mutta ne menee lasten tileille..On kyllä piene ruokakulut. Meillä meni n. 800€ kuussa nelihenkisellä perheellä. Lisäksi lapset tarvitsevat vaatteita, harrastusvälineitä jne ja pitää kotiin muutakin ostaa kuin ruokaa.
Minulla on vaate- ja harrastusvaatelistat. Ostan kaiken etukäteen alemyynneistä ja kirppareilta :)
Miksi teette säästämisestä vaikeaa ;) Se ei ole sitä tosiaankaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt ehkä ihan niinkään mene, että jos myy asuntonsa, ei ole asuntoa missä asua.
Ei minunkaan mielestä. Voi muuttaa pienempään vaikka vuokralle ja alkaa nauttimaan niistä ihanista osinkotuotoista vasta myöhemmin, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat niin kateellisia eivätkä voi käsittää, että joku oikeasti voi säästää kuussa isojakin summia, kun ei pistä rahaa palamaan laskulla tilattuihin tavaroihin, lainoihin, joka päivä ulkona syömisiin, viikonloppuisiin baarireissuihin, salikortteihin tai merkkivaatteisiin.
Kun itse laitoin eräässä fb-ryhmässä kommentin, että laitan säästöön 1700 e kuussa, niin minua luultiin tyyliin lääkäriksi tai juristiksi.
Tienaan itse 2800 e kuukaudessa + vuotuiset osingot 1400 e + lapsilisät, jotka säästetään lapsille.Kaikki ei vaan tajua. Kaikki eivät edes halua tajuta, kun se on liian pelottavaa ymmärtää miten paljon ihmiset laittavat rahaa palamaan sellaiseen, jota ei edes tarvitse!
Itse säästän tällä hetkellä sähköautoon. 24 000 e on kasassa jo. Sen aion jossakin vaiheessa ostaa, sillä tosin ei ole kiire. Rahaa säästän tilille, jossa kasvavat korkoa muutaman tonnin vuodessa, niin eivät makaa turhaan tekemättä töitä.
Herää kysymus millähän tilillä niitä säilyttelet, kun parhaimmillaankin taitaa tilien korot jäädä alle prosentiin... Ja saadakseen tonneja 24 000€sta korkoina tonneja (oletan vähintään kaksi, kun monikossa) korkoprosentun verojen jälkeen pitäisi olla vähintään 12...
Eikö Norwegianilla ole 0,75 % tuotto? Laskepa paljon 24 000 e tuottaa vuodessa. Kyllä siitä ainakin tonni tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut nyt vuoden.Lisäksi säästötilillä on 24 000 e. Tavoite säästää n. 50 000 e. Saan vuodessa säästöön 10 000 e - 24 000 e. Palkkatuloni on 3000 e bruttona. Ja vuokraamani asunto on velaton, joten omistan myös jotain muutakin kuin pelkkää rahaa.
Olen 28-vuotias, 3 lapsen äiti.
Pelkästään omilla tuloillasi et ole voinut tuohon päästä. Joko olet perinyt tai joku muu maksaa elämisesi ainakin osittain.
Ööh, miksi en :D JOS saan kuukaudessa 2000 e säästöön ja sijoitan jatkuvasti osingot uudelleen esim. hyvin maksaviin osakeyhtiöihin.
Jos sun bruttotulot on 3000 ja laitat säästöön 2000, niin verojen jälkeen muuhun jää aika vähän.
Luetunymmärrys:
Saan 2100 e + 750 e kuukaudessa Käteen! Eli 2850 euroa. 850 euroa jää käytettäväksi sen jälkeen :D Siitä n. 200 e ruokakuluja, opintolainaa ei ole, lainanlyhennys omakotitalosta 300 e / kk. Jää 350 euroa, josta oma puhelinlasku 36 e, oma kuukausittainen vakuutus 25 e. Muita kuukausittaisia ei ole, paitsi tietty sähkö ja vesi, jotka maksetaan puoliksi.. eli minulle jää silti n. 300 euroa Ylimääräiseen, jotka ovat tarkoitettu juuri niihin äkillisiin, kuten vakuutuksiin jne.Oletteko koskaan olleet työttömiä? Miten je pärjäävät 850 eurolla kuukaudessa, jos minä ja mieheni ei pärjätä, kun mies laittaa tuohon vielä oman 850 euronsa? :D
Ainiin, tulee meille vielä lapsilisät 3 lapsesta, mutta ne menee lasten tileille..On kyllä piene ruokakulut. Meillä meni n. 800€ kuussa nelihenkisellä perheellä. Lisäksi lapset tarvitsevat vaatteita, harrastusvälineitä jne ja pitää kotiin muutakin ostaa kuin ruokaa.
Minulla on vaate- ja harrastusvaatelistat. Ostan kaiken etukäteen alemyynneistä ja kirppareilta :)
Miksi teette säästämisestä vaikeaa ;) Se ei ole sitä tosiaankaan?
Sulla on kokoajan joku puolustuskanta ja suunnitelma, miten sinä olet hyvä säästäjä ja muut ei tajuu. Veikkaan, että olet trolli, joka vain kokeilee teoreettisesti miten mainitsemasi perheenäiti tienaisi hyvin osakkeilla. Hyvä yritys ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tuon koron saa pankkitililtä niin en kyllä niitä sieltä repis minnekään, kaikista viimeiseksi autoon....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko yllättynyt mikäli en usko?Eikö Norwegianilla ole 0,75 % tuotto? Laskepa paljon 24 000 e tuottaa vuodessa. Kyllä siitä ainakin tonni tulee.
No eipä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko yllättynyt mikäli en usko?Eikö Norwegianilla ole 0,75 % tuotto? Laskepa paljon 24 000 e tuottaa vuodessa. Kyllä siitä ainakin tonni tulee.
24 000€ x 0,0075 =180 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut nyt vuoden.Lisäksi säästötilillä on 24 000 e. Tavoite säästää n. 50 000 e. Saan vuodessa säästöön 10 000 e - 24 000 e. Palkkatuloni on 3000 e bruttona.
Olen 28-vuotias, 3 lapsen äiti. JOS saan kuukaudessa 2000 e säästöön ja sijoitan jatkuvasti osingot uudelleen esim. hyvin maksaviin osakeyhtiöihin.
Ja ps. Jos meitä on taloudessa 2 jakamassa ruokakulut, joihin menee kuukaudessa n. 400 e, jos sitäkään ja maksetaan se puoliksi ;)
Saan 2100 nettona käteen omasta työstäni ja vuokratuotosta maksan verot aina myöhemmin, joten saan kuukaudessa 750 e vuokratuottoa ja hyödynnän tietty aktiivisesti verovähennyksiä ;)
Jos olen valmistunut 21-vuotiaana ja tienannut siitä lähtien 3000 e / kk ja säästänyt 1200 e / kk esim. 5 vuotta.
Miten itse syöt? Me syömme ainakin monipuolisesti ja terveellisesti, niinkuin kaikki tavalliset ihmiset :D
Syöttekö paljon karkkia, limua, kaljaa ja siideriä? Siihen saa kulumaan aika paljon rahaa? Meillä syödään viikonloppuisin herkkuja ja limua saa silloin, muuten perheessämme tehdään ruokaa itse, pakastetaan myös ruokaa ja joskis esim. tarjousleipää ja muita tuotteita, muttei kuitenkaan kytätä pakkomielteisesti tarjoustuotteita.
Niin, käymme Lidlissä? Sitäkö kysyit vielä :DTaitaa tuosta 100€ ruokakulusta jäädä työpaikkaruokailut ainakin pois, kun en kahteen ateriaan ja aamu sekä iltapalaan viidelle viikoksi oikein usko riittävän. Siitä jää himpun alle 2,86€ päivässä per lärvi.
Vierailija kirjoitti:
En mä kiellä, ettenkö olisi kateellinen sellaiselle, jolla on varaa laittaa säästöön omaa nettopalkkaani 400 euroa suurempi summa, mutta sitten taas toisaalta... katson ystäviäni, joista osa on asunut kadullakin ja itsekin olen ollut lähellä päätyä sinne, ja mietin, että olenpa ainakin saanut elää ja maistaa todellista elämää. Okei, ei se silloin naurattanut, mutta jälkeenpäin koen rikkautena, että olen kokenut miltä tuntuu elää se kolme päivää ennen sossun rahaa kahdella nuudelipussilla tyhjiä tölkkejä etsien.
Olin joskus harjoittelussa peruskoulussa ja pikkasen nauratti kuunnella sivistyneitä opettajia ja koulupsykologia, jotka itkivät aina viikko ennen palkkapäivää että rahat on lopussa.
Itse tienasin silloin kuitenkin 1200 e käteen ja sain säästöön 400 e kuussa.
Joskus on pahempi olla hyvätuloinen tulojensa korostaja: rahaa kuluu merkkilaukkuihin, otetaan lainaa kalliseen autoon ja taloon ihan vaan, koska pitää näyttää maailmalle, että on sivistynyt ja korkeasti koulutettu elämässään menestynyt ihminen :D
Mutta kaikki ei ole sitä miltä näyttää.
Lähtiessäni tuosta harjoittelupaikasta kuulin entiseltä työkaveriltani, kun he ihmettelivät miten meidän perheellä on varaa matkustaa, kun heillä menee kaikki rahat lainoihin ja ”jonnekin”.
Selvitä mikä on se sun ”rahareikä”, se on vastaus säätämisen alkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut joka kuukausi viimeiset 35v (olen 51v). Summat olleet muutamasta kympistä noin viiteensataan per kuukausi. Koossa on mukava potti ja pääomatuloja noin 20t vuodessa nettona. Miehellä vähän vähemmän.
Varallisuus jää lapsilleni minun kuoltuani, ellei ole pakko jostain syystä realisoida. En koe, että olisin joutunut elämään nuukasti, meillä on kiva koti, harrastukset, matkustelemme pari kertaa vuodessa ja vaatteet ovat ajanmukaiset ja järkevät. Kerskakulutus on aina jätetty välistä, sisustusta ei tarvitse muuttaa joka trendin mukaan ja kaupoilla kiertely ei kuulu perheemme hupeihin. Autoa ei tarvitse vaihtaa jatkuvasti jne. Kyllä sitä pystyy keskituloinen perhe elämään ja säästämään.
Tähän asti jaksoin lukea.
Minä olen tehnyt toisenlaisen ratkaisun. Olen sijoittanut lapsiin, kun he olivat nuoria. Jos olen yhtä pitkäikäinen, kuin vanhempani, elän n 90 vuotiaaksi. Joten lapseni olisivat silloin lähempänä seitsemääkymmentä. Minusta oli järkevämpää auttaa heitä rahallisesti, kun alkoivat omaa elämää rakentamaan.
Toinen tosiaan on se, että sotealalla työskentelevänä olen huomannut, että vanhukset, jotka ovat kituuttaneet vuosikymmeniä, menettävät rahansa muutamassa vuodessa, kun maksavat palveluistaan huikeita hintoja. Varaton vanhus saa ihan samat palvelut, kuin se,kenellä on säästössä talletuksia. Jokainen hoitajan käyntikin maksaa erikseen, saati sitten ruokapalvelut ja terveydenhoitajan käynnit.
Mutta tämä on siis ollut vain minun ratkaisuni ja olen tyytyväinen, että tein näin. Tulen kyllä toimeen vanhuuteni, vaikka minulla ei olekkaan sijoituksia turvana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, käymme Lidlissä? Sitäkö kysyit vielä :DTaitaa tuosta 100€ ruokakulusta jäädä työpaikkaruokailut ainakin pois, kun en kahteen ateriaan ja aamu sekä iltapalaan viidelle viikoksi oikein usko riittävän. Siitä jää himpun alle 2,86€ päivässä per lärvi.
Omat eväät on keksitty. Kaikkien ei tarvitse käydä lounailla ravintolassa kuluttamassa rahaa?
Mitäs te vielä keksisitte.
Uskokaa jo, ei se säästäminen niin vaikeaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tule.
Ihan omasta kokemuksesta (75000€ vajaan vuoden norskilla ja vedin pois protestiksi koronlaskulle 1,75->0,75 ja noin tonni ehti kertyä siis 1,75% korolla)
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää käteen ansiotyöstä 1750€/kk, olisi hieman hankalaa elää 50€/kk. Katuojassa ehkä ja syömättä onnistuisi.
On kyllä piene ruokakulut. Meillä meni n. 800€ kuussa nelihenkisellä perheellä. Lisäksi lapset tarvitsevat vaatteita, harrastusvälineitä jne ja pitää kotiin muutakin ostaa kuin ruokaa.