Mikseivät ihmiset säästä ja sijoita?
Tässä muutama ketju ollut aiheesta palstalla, en voi ymmärtää miksi kaikki rahat pitää pistää haisemaan, eikä yritetä hankkia uusia tulonlähteitä.
Minun tämän vuoden pääomatuotot ovat tähän päivään mennessä 5164€ (netto) ja vielä on noin 250€ osintulot(nettona) tulossa. Tästä potista on noin 1000 euroa myyntivoittoja ja loput ovat osinkoja. Ihmettelen tätä väitettä että "ei niillä osingoilla ole mitään merkitystä". Kyllä ainakin minulle ylimääräinen kuukausipalkka kelpaisi, ja sillä olisi merkitystä.
Kommentit (330)
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamisella on merkitystä paitsi omalle taloudelle, myös yhteiskunnan kannalta. Suomalaisten vauraus on pienempää kuin muissa Pohjoismaissa, mikä tekee meidän yhteiskuntamme paljon haavoittuvammaksi kuin esim ruotsin.
Kyllä, ja valitettavasti suomalaisia ei kannusteta ja opeteta sijoittamaan. Yksityissijoittajia on suhteellisen vähän, ja salkut ovat hyvin riskialttiita (vain muutamaa yhtiötä) ja arvoltaan pieniä. Ja tämä johtuu siitä että suomalaiset pitävät sijoittamista pelaamisena ja tuulipukusijoittajat näin toimivatkin. "Talvivaara on noussut jo 300%, mäkin haluun mukaan." All In- yhdellä kertaa yhteen yhtiöön ja jos riskit realisoituu niin seuraavat 20 vuotta huudetaan naamapunaisena että "ei sijoittaminen kannata minäkin laitoin talvivaaraan säästöni ja kaikki meni".
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut joka kuukausi viimeiset 35v (olen 51v). Summat olleet muutamasta kympistä noin viiteensataan per kuukausi. Koossa on mukava potti ja pääomatuloja noin 20t vuodessa nettona. Miehellä vähän vähemmän.
Varallisuus jää lapsilleni minun kuoltuani, ellei ole pakko jostain syystä realisoida. En koe, että olisin joutunut elämään nuukasti, meillä on kiva koti, harrastukset, matkustelemme pari kertaa vuodessa ja vaatteet ovat ajanmukaiset ja järkevät. Kerskakulutus on aina jätetty välistä, sisustusta ei tarvitse muuttaa joka trendin mukaan ja kaupoilla kiertely ei kuulu perheemme hupeihin. Autoa ei tarvitse vaihtaa jatkuvasti jne. Kyllä sitä pystyy keskituloinen perhe elämään ja säästämään.
Kyllä meidän ainakin tarvitsee vaihtaa autoa usein, uuteen. Ihan jo imagosyistä.
En sijoita, koska minulla on vielä lähes 30000€ velkaa ja sijoitetulle pääomalle pitäisi saada yli 8% tuotto verojen jälkeen, että se olisi taloudellisesti kannattavampaa kuin lainan lyhentäminen.
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki pitää saada heti. Ja vielä parempi, jos sitä ei vielä ole naapurilla.
Ajattelitko muuten ap ennen kuolemaasi kotiuttaa kaikki, nostaa pankista käteisenä ja sitten ottaa ne arkkuun mukaan? Voin kertoa, että siellä arkussa ei ihan hirveästi ylimääräistä tilaa ole, joten nosta isoina seteleinä, että kaikki mahtuu.
Toisaalta ennen kuolemaa sillä rahalla pääsee lääkäriin huomenna ja saa syöpähoitojen aikana kallista pahoinvointia estävää lääkitystä, jota yhteiskunta ei kustanna. Mieluummin sytostaattihoidon aikana ei koko ajan oksenna ja nykyisin tuon saa vain omalla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
En sijoita, koska minulla on vielä lähes 30000€ velkaa ja sijoitetulle pääomalle pitäisi saada yli 8% tuotto verojen jälkeen, että se olisi taloudellisesti kannattavampaa kuin lainan lyhentäminen.
Ehkä kannattaisi miettiä kuinka lainan saisi järjesteltyä halvemmaksi. Jos tuo pitää paikkaansa lainasi korko on noin 6%, joka on tässä tilanteessa tolkuttoman kova. Minun kalleimman lainani todellinen vuosikorko on vain 1,23%, joten mieluummin sijoitan kuin lyhennän lainojani yhtään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi miettiä kuinka lainan saisi järjesteltyä halvemmaksi. Jos tuo pitää paikkaansa lainasi korko on noin 6%, joka on tässä tilanteessa tolkuttoman kova. Minun kalleimman lainani todellinen vuosikorko on vain 1,23%, joten mieluummin sijoitan kuin lyhennän lainojani yhtään ylimääräistä.
Korjaanpa itseäni. eli korkosi onkin 8% eikä 6%, koska vaadit tuota nettotuottoa. no itse asia ei muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä muutama ketju ollut aiheesta palstalla, en voi ymmärtää miksi kaikki rahat pitää pistää haisemaan, eikä yritetä hankkia uusia tulonlähteitä.
Minun tämän vuoden pääomatuotot ovat tähän päivään mennessä 5164€ (netto) ja vielä on noin 250€ osintulot(nettona) tulossa. Tästä potista on noin 1000 euroa myyntivoittoja ja loput ovat osinkoja. Ihmettelen tätä väitettä että "ei niillä osingoilla ole mitään merkitystä". Kyllä ainakin minulle ylimääräinen kuukausipalkka kelpaisi, ja sillä olisi merkitystä.
Siksi koska osalle tämän palstan kävijöistä eläminen= kuluttaminen. Jos ei kuluta koko ajan ja joka paikassa, ei muka elä vaan kituuttaa. He eivät tajua että kuluttamisen ja nuukailun välissä on paljon eri tasoja. Aika paljon elämään mustavalkoisesti suhtautuvia ihmisiä jotka eivät näe napaansa pitemmälle ja haluavat kaiken tännemullehetinyt.
Ja kerrotko vielä, mitä vikaa tässä mielestäsi on? Onko se laitonta, moraalitonta, mitä? Mulle se oma napa on todellakin oma napa, tykkään nauttia elämästä. Ja kun siihen on varaakin, niin niin myös teen. Maailman sivu on täynnä kaltaisiasi ihmisiä, jotka kuvittelevat pitävänsä oikeutenaan sanoa, miten muiden tulisi elää. Kuole pois.
Nauttia elämästä == kuluttaminen? Mitä ihmettä. Minulle elämästä nauttiminen on paljon muutakin kuin tavaran ostamista. Ja nämä nautinnot eivät maksa välttämättä mitään. Toki osa harrastuksista on sellaisia että väistämättä tulee myös kuluttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa vakuudetonta lainaa noin edullisesti? Aivan. Ei mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarttee törsätä rahat turhuuksiin, vieläpä sellaisia rahoja joita ei ole ensinkään. Muutenhan vakuudetonta luottoa ei tarvitse ottaa. Velkaa jos ottaa vain asuntoihin, autoon, tulojen hankkimiseksi, on näille ainan helpoo saada edullista lainaa. 30 000 vakuudetonta lainaa tarkoittaa että on törsätty ja eletty reilusti yli varojensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarttee törsätä rahat turhuuksiin, vieläpä sellaisia rahoja joita ei ole ensinkään. Muutenhan vakuudetonta luottoa ei tarvitse ottaa. Velkaa jos ottaa vain asuntoihin, autoon, tulojen hankkimiseksi, on näille ainan helpoo saada edullista lainaa. 30 000 vakuudetonta lainaa tarkoittaa että on törsätty ja eletty reilusti yli varojensa.
Entäs 45000€?
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut joka kuukausi viimeiset 35v (olen 51v). Summat olleet muutamasta kympistä noin viiteensataan per kuukausi. Koossa on mukava potti ja pääomatuloja noin 20t vuodessa nettona.
Eli sulla täytyy olla noin 500 000€ osakesalkku että osinkotuloja olisi noin paljon. Ja siihen päästäksesi 420kuukaudessa (35*12) on pitänyt keskimäärin osaa varallisuutta lisää 1190€:lla/kk, 500€/kk ei riitä mitenkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut joka kuukausi viimeiset 35v (olen 51v). Summat olleet muutamasta kympistä noin viiteensataan per kuukausi. Koossa on mukava potti ja pääomatuloja noin 20t vuodessa nettona.
Eli sulla täytyy olla noin 500 000€ osakesalkku että osinkotuloja olisi noin paljon. Ja siihen päästäksesi 420kuukaudessa (35*12) on pitänyt keskimäärin osaa varallisuutta lisää 1190€:lla/kk, 500€/kk ei riitä mitenkään
Unohdat nyt arvonnousun kokonaan, sekä sen että jos on sijoittanut myös tuotot takaisin. Eli käytännössä hyvinkin äkkiä se sijoituksiin kuukausittain menevä summa kasvaa, vaikka palkkatuloista sijoittaisikin vain 500 euroa/kk. Minun salkkuni arvosta vain 20% on palkkarahoista sijoitettua, loput ovat arvonnousua ja tuottojen uudelleensijoituksia.
En säästä enkä sijoita. Asunnon olen itselleni maksanut ja haluan elää siinä loppuelämäni.
Loputrahani käytän matkusteluun ja itselleni kivoihin asioihin. Minua ei kuollessani lohduta se että tilillä on miljoona.
Arvonnuosua ei voi laskea tuotoksi ennenkuin osakkeet on myynyt. Laskennallinen tämän päivän arvo on vain tämän päivän arvo, huomenna laskennallinen arvo voi olla ihan muuta. Ja laskennallinen arvo ei anna pääomatuloja 20 000€/vuosi
Vierailija kirjoitti:
En säästä enkä sijoita. Asunnon olen itselleni maksanut ja haluan elää siinä loppuelämäni.
Loputrahani käytän matkusteluun ja itselleni kivoihin asioihin. Minua ei kuollessani lohduta se että tilillä on miljoona.
Minua lohduttaisi sillä se toisi juuri noihin matkusteluun ja itselle kivoihin asioihin "ilmaista rahaa" 5000 euroa kuukaudessa.
Toiset tuhoavat pääoman ja toiset tajuavat nauttia sen hedelmistä. Eli syötte siemenperunatkin. Toiset tajuavat laittaa ne siemenperunat talteen ja nauttivat perunoista ensi vuonnakin.
Osta pohjalla ja myy huipulla, ei kai se sen vaikeampaa ole. Moni vaan katsoo että vau tuo on hyvä kun käyrä noin korkeella ja tunkee rahansa sinne jääden ihmettelemään kun seuraavaksi osakkeet sukeltaakin.
Vierailija kirjoitti:
Arvonnuosua ei voi laskea tuotoksi ennenkuin osakkeet on myynyt. Laskennallinen tämän päivän arvo on vain tämän päivän arvo, huomenna laskennallinen arvo voi olla ihan muuta. Ja laskennallinen arvo ei anna pääomatuloja 20 000€/vuosi
Kun yhtiö nostaa osinkoa, se heijastuu osakkeen kurssiin nostavasti. Eli kyllä se arvonnousukin näkyy osinkotuotoissa. Tai paremminkin osinkotuotot näkyvät arvonnousuna.
Mun mielestä taas päinvastoin; täällähän kaikilla on satojen tuhansien osakesalkut, ollaan aktiivisia osakepelureita, kierretään kaikki pankit kaukaa ettei vaan mene mihinkään palvelumaksuihin rahaa jne. Kaikki sijoitukset tuottaa paljon enemmän kuin markkinat eikä kukaan koskaan mainitse että olisi tullut tehtyä epäonnistunutta sijoitusta. Ja jatkusta sijoittamisesta ja maailman markkonoiden aktiivisesta seuraamisesta huolimatta eletään mukavasti, harratetaan ja matkustetaan viiden tähden reissuja superhalvalla omatoimisesti
Kysymyksesi, ap, on sinänsä hyvä, mutta se olisi vain pitänyt muotoilla siten, että 'miksi NE ihmiset eivät säästä ja sijoita , joilla on siihen mahdollisuus' ?
Ihmisiähän ovat näet nekin, joilla rahat eivät aina riitä edes (jostain syystä esim. kunnan pakottamien) laskujen maksamiseen siitä työmarkkinatuestaan, josta pitäisi riittää ruokaankin.
Kysyisit mielummin, että miksi esim. ulosottotoimisto voi antaa 1800 euron maksusuunnitelman muutamaksi vuodeksi siitä hyvästä, jos on vienyt kaikki roskansa ja jätteensä itse asianmukaisiin paikkoihinsa ,markettien edessä seisoville kierrätyslavoille ja säiliöihin ja kompostoinut bio-jätteensä mullaksi, eikä siis ole kertakaikkiaan tarvinnut mitään jätekuljetuspalveluita.
Laki on kuitenkin sellainen ja niin muotoiltu , että joka omakotitalon kun periaatteessa kuuluu tehdä sopimus jonkun jätehuoltofirman kanssa, niin jos ei sitä tee, niin jätehuoltolautakunta voikin laskuttaa palveluista joita sen ei ole tarvinnut tehdä, ikäänkuin 'suojelurahan' tapaan vaikka 2 tonnia ihmiseltä, joka joutuu maksamaan sen sitten vaikka työmarkkinatuestaan, kun on ollut niin innokas kierrättäjä, etten ole heidän jätekuljetusautoaan ollenkaan kaivannut pihalleni.
Näin kävi minulle omakotitalon omistajana, kun yritin säästää jätemaksuissa omatoimisella kierrätyksellä. Nyt minut on pakotettu paitsi ostamaan uusi jätesäiliö heiltä (vanhanmallinen ei käy ja pitää olla standardi. ) myös tekemän jätehuoltosopimus sen sännöllisestä tyhjennyttämisestä heillä
( ympäristöystävällisesti dieselkäyttöisellä jätekuljetusautolla, entisen polkupyörällä ja sen perään kytketyllä maitokärrillä kuskaamiseni sijasta).
Maksukakkua riittää aina vuoteen 2022 saakka.
Lisäksi joudun maksamaan tietenkin uutta jätehuoltomaksua koko tältä vanhan pääoman kuolettamisen ajalta.
Opetus: älä ole liian omatoiminen kierrättäjä, jos satut omistamaan omakotitalon ja vaikka olisit yksinasuja. Kostoksi saat maksaa (minun tapauksessani täällä tälle paikalliselle) Etelä-Karjalan jätehuoltolautakunnalle tyhjästä ja tekemättömästä palvelustaan ja se on ulosottokelpoista vaikka työmarkkinatuesta tai kansaneläkkeestäänkin , että he saavat omansa.
Siinähän sitten säästelet-HEILLE ....
Olen sijoittanut joka kuukausi viimeiset 35v (olen 51v). Summat olleet muutamasta kympistä noin viiteensataan per kuukausi. Koossa on mukava potti ja pääomatuloja noin 20t vuodessa nettona. Miehellä vähän vähemmän.
Varallisuus jää lapsilleni minun kuoltuani, ellei ole pakko jostain syystä realisoida. En koe, että olisin joutunut elämään nuukasti, meillä on kiva koti, harrastukset, matkustelemme pari kertaa vuodessa ja vaatteet ovat ajanmukaiset ja järkevät. Kerskakulutus on aina jätetty välistä, sisustusta ei tarvitse muuttaa joka trendin mukaan ja kaupoilla kiertely ei kuulu perheemme hupeihin. Autoa ei tarvitse vaihtaa jatkuvasti jne. Kyllä sitä pystyy keskituloinen perhe elämään ja säästämään.