minä ja kaverit on tultu helposti raskaaksi nelikymppisinä
Tätä ihmettelen, tunnen ihan todella monta aika helposti nelikymppisenä (plus miinus kaksi vuotta) raskaaksi tullut naista, toki muutaman hedelmöityshoitoihin turvautuneenkin. Eli mitähän hittoa taas, onko se puppua se myytti hedelmällisyyden laskusta 35-vuotiaana? Olemme toki perusterveitä, suht terveet elämäntavat omaavia keskiluokkaisia ihmisiä, ehkä se on yksi tekijä asiassa, mutta en usko että selittää koko asian. Ja muuten, tätini, isoäitini ja isoisoäitini ovat muuten myös saaneet lapsia +- 40-vuotiaana, eli on sitä ennenkin vähemmän terveillä elintavoilla (tai huonommalla terveydenhoidolla) onnistuttu.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40v:nä minulla on rippikouluikäinen lapsi..
Tämä on oikeasti hauska ikä, niin isoja eroja on elämäntilanteissa. Meillä on keväällä tuplajuhlat (minä 40, tytär 18) samoihin aikoihin kun ystävä saa ensimmäisensä.
Niin - mä ja kaverit ollaan vietetty railakasta nuoruutta ja paiskittu hommia, nyt on hyvä aika rauhoittua kotiin joksikin aikaa kun ei muutenkaan baarit ja palaverit vedä puoleensa eikä tunnu siltä että olisi jäänyt jostain paitsi...
-Ap
Hah ja häh. Minun railakas nuoruuteni sijoittui ikävuosien 17 ja 27 väliin ja se riitti. Sitten äidiksi. Nyt ehtii taas vähän mummotunneliin, kun lapset on isompia.
Niin - minä ja kaverit lähdettiin tuossa iässä tekemään uraa ulkomaille. Vaihdettiin miestä. Harrastettiin. Kaikkea on jo ehditty täälläkin, ihan kauheasti ei harmita nyt että ei pääse mummotunneliin. (Olin siellä kesällä, mun makuun tylsä paikka.)
Ap
Taas ne identtiset kaverit..teettekö mitään ihan itse? Ihme ikiteini.
Onko lapsilla sama isä?
Laskutaitosi perusteella, ette ainakaan laskupäätä tarvitse " urallanne".Miksi puutut keskusteluaiheen kannalta epäolennaisuuksiin? Ap:n elämäntapa ärsyttää? Joillain vain on tiiviit kaveripiirit.
Tiivis kaveripiiri on tässä tapauksessa karkeaa vähättelyä. Jo kosmoksen astraalitasolla toisensa löytäneet sielunsisaret lienee lähempänä totuutta tämän kymmenikön kohdalla. Ei se ole epäolennaista, koska se on tutkimusaineistoa tässä keskustelussa. Siihen ap viittaa niin pätevänä todisteena, että väestöliitto joutuu tarkistamaan tilastojaan.
Tieteelliseen näyttöön luottavaksi henkilöksi käytät ihmeen paljon henkilöön menevää argumentointia.
Kymmenen nelikymppistä naista maha pystyssä samaan aikaan tohtorin tutkintotodistukset roikkumassa taskusta, kansainvälisen johtajauran jälkeen, kelatkaa sitä...
Oikeastaan tämä on jo niin poikkeuksellista, että joku voisi tunnistaa tämän voimakymmenikön jostain. Puhutaan kuitenkin promillen kymmenyksien joukosta Suomessa.
Ihan normaalia se on aina ollut lisääntyä myös "vanhempana". Vain av:llä mahotutaan 25-vuotiaina, jolloin toki jo lapset tehty Jannicalla. Lapsia vähintään kahdelle miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen nelikymppistä naista maha pystyssä samaan aikaan tohtorin tutkintotodistukset roikkumassa taskusta, kansainvälisen johtajauran jälkeen, kelatkaa sitä...
Oikeastaan tämä on jo niin poikkeuksellista, että joku voisi tunnistaa tämän voimakymmenikön jostain. Puhutaan kuitenkin promillen kymmenyksien joukosta Suomessa.
Kyllä. Miksi tätä yhteiskunnan tukipilari kymmenikköä pimitetään julkisuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia se on aina ollut lisääntyä myös "vanhempana". Vain av:llä mahotutaan 25-vuotiaina, jolloin toki jo lapset tehty Jannicalla. Lapsia vähintään kahdelle miehelle.
Vain av:lla itseasiassa yritetään normaalisoida synnytysikä, jossa luonnollisempaa on alkaa tulla isoäidiksi.
Ap, mä luulen, että et saanut vihoja niskaasi ikäsi vuoksi vaan huonosti piilotettujen kuittiesi vuoksi, "mielummin nyt lapsi, kun se ja tää ja tuo kunnossa", "vanhat vanhemmat kasvattavat tasapainoisempia lapsia" "mulla on elämä nyt kunnossa, parikymppisillä ei, jokainen tyylillään" jne.
Ekat pari sivua ainakin oli aika passiivisagressiivista luetavaa sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan perustuukin suurempaan otantaan kuin kaveripiiriisi.
Joo kyllä varmasti. Mutta on oikeasti totta että ihan yleisesti annetaan ymmärtää että on suurinpiirtein ihme jos tulee raskaaksi 40-vuotiaana tai sitä vanhempana. Kyllä minäkin tunnen useita jotka ovat saaneet täysin terveitä lapsia yli 40-vuotiaina, itseni mukaan lukien. T.eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain av:lla itseasiassa yritetään normaalisoida synnytysikä, jossa luonnollisempaa on alkaa tulla isoäidiksi.
Normaalia on saada lapsia silloin kun luonto niitä antaa. Joillekin se on mahdollista +40 iässä. Ja onhan niitäkin jotka saa iltatähden samaan aikaan kun tulee isoäidiksi. Luonnon puolesta normaalia sekin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mä luulen, että et saanut vihoja niskaasi ikäsi vuoksi vaan huonosti piilotettujen kuittiesi vuoksi, "mielummin nyt lapsi, kun se ja tää ja tuo kunnossa", "vanhat vanhemmat kasvattavat tasapainoisempia lapsia" "mulla on elämä nyt kunnossa, parikymppisillä ei, jokainen tyylillään" jne.
Oisko ollut vastausta niihin asenteellisiin lällätyksiin joissa korostettiin miten upeaa on kun ei oo siinä iässä enää lapsia? Asenteellisuutta puolin ja toisin siis.
Vierailija kirjoitti:
Tismalleen!
Vierailija kirjoitti:
Hedelmällisyyden laskusta paasataan siksi, kun monilla se todella laskee varhain ja halutaan että he eivät menettäisi mahdollisuuttaan perheeseen.
Ja kuinka moni jaksaa enää 40 v. - ja entä jos ei ole tuolloin edes kumppania vielä...
Myös vammaisten lasten osuus kasvaa ja palautuminen raskaudestakin voi olla vaikeampaa, kun on kyse vanhemmista synnyttäjistä...
Vierailija kirjoitti:
Sama huomio. Muutenhan ei tuossa liene ongelmaa. Isovanhemmuudenkin ilot ehtii halutessaan kokea, 80 v. on uusi 50 v.
O_oNelkyt plusmiinus pari vuotta tarkoittaa että puolet on alle nelkyt O_o
Munasolureservi pienenee iän myötä ja munasolujen laatu heikkenee. Jos on vielä soluja paljon jäljellä neljänkympin tienoilla niin on todennäköisempää että joukossa on vielä hyvälaatuisiakin. Huonoja on aina vain enemmän mitä enemmän ikää. On todella yksilöllistä mikä tilanne kenelläkin nelikymppisenä on. Heikentynyttä hormonitoimintaa voidaan ehkä buustata lääkkeellisesti, mutta jos munasoluja ei ole niin sitten niitä ei ole. Fysiologiset faktat on mitä on vaikka kuinka lukisi tutkimuksia ja kääntäisi asiaa miten päin. Itsekin tunnen 40v. äidiksi tulleita mutta sitten on myös niitä joille lasta ei ole tullut edes rankoista hoidoista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmällisyyden laskusta paasataan siksi, kun monilla se todella laskee varhain ja halutaan että he eivät menettäisi mahdollisuuttaan perheeseen.
Ja kuinka moni jaksaa enää 40 v. - ja entä jos ei ole tuolloin edes kumppania vielä...
Mä en kyllä tajua tätä ainaista jaksamiskeskustelua. Kuinka raihnaisia, väsähtäneitä ja huonokuntoisia olette itse tai oletatte 40-vuotiaiden olevan? Jos oma pikkulapsiarki on jo takana niin ekä ajatus samasta rumbasta ei vain houkuta enää nelikymppisenä vaikka varmasti jaksaisikin. Miksi ylipäätään taivastella toisten jaksamista? Yksilöllistähän se on.
Vierailija kirjoitti:
Aloin vastailla passiivis-aggressiivisesti kun odotin keskustelua siitä että onko meitä lähes huijattu näillä hedelmällisyystilastoilla ja sain vastaukseksi jotain "mun lapset on jo rippikouluikäisiä", mitä sitten, kautta maailman sivun lapsia on syntynyt vanhemmille äideille... Tyhmää, tiedän, mutta provosoiduin. Taisi olla liian kovat odotukset AV:ta kohtaan.
Ap
Sille ei taida voida mitään että kaikki eivät pysty ajattelemaan boksin ulkopuolelta... plaah