Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minä ja kaverit on tultu helposti raskaaksi nelikymppisinä

Vierailija
09.11.2018 |

Tätä ihmettelen, tunnen ihan todella monta aika helposti nelikymppisenä (plus miinus kaksi vuotta) raskaaksi tullut naista, toki muutaman hedelmöityshoitoihin turvautuneenkin. Eli mitähän hittoa taas, onko se puppua se myytti hedelmällisyyden laskusta 35-vuotiaana? Olemme toki perusterveitä, suht terveet elämäntavat omaavia keskiluokkaisia ihmisiä, ehkä se on yksi tekijä asiassa, mutta en usko että selittää koko asian. Ja muuten, tätini, isoäitini ja isoisoäitini ovat muuten myös saaneet lapsia +- 40-vuotiaana, eli on sitä ennenkin vähemmän terveillä elintavoilla (tai huonommalla terveydenhoidolla) onnistuttu.

Kommentit (137)

Vierailija
1/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei ole tarkoitus syyllistää ketään tai aiheuttaa pahaa mieltä, ymmärrän että lapsettomuus voi koskettaa missä iässä tahansa. Ihmettelen vaan tuota tilastoväittämää...

-Ap

Vierailija
2/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan perustuukin suurempaan otantaan kuin kaveripiiriisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainenhan voi tulla raskaaksi niin kauan kuin on hedelmällinen, eli useimmilla 40-45 vuotta. Ei kannata uskoa näitä ylipaisuneita uskomuksia, kun joku ylipopularisoitu tieteellinen tai pseudotieteellinen artikkeli on joskus näin sanonut ja alkaa elämään omaa elämäänsä keskimäärin tyhmässä kansassa. Elämä voittaa, jos se niin katsoo tarpeelliseksi.

Vierailija
4/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puole raskatuu nelikymppisenä ihan normaalisti nelikymppisenä

Vierailija
5/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan perustuukin suurempaan otantaan kuin kaveripiiriisi.

Aivan, mutta miten voi olla että juuri minä tunnen n 10 40-vuotiaana raskautunutta naista? Luulisi että samat prosentit pätisivät meidänkin porukassa tai olemme aika tilastokummajainen. Ja toki tunnen vielä enemmän 35-37-vuotiaina lapsen saaneita, kun 35-v:na "hedelmällisyyden pitäisi romahtaa."

-Ap

Vierailija
6/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainenhan voi tulla raskaaksi niin kauan kuin on hedelmällinen, eli useimmilla 40-45 vuotta. Ei kannata uskoa näitä ylipaisuneita uskomuksia, kun joku ylipopularisoitu tieteellinen tai pseudotieteellinen artikkeli on joskus näin sanonut ja alkaa elämään omaa elämäänsä keskimäärin tyhmässä kansassa. Elämä voittaa, jos se niin katsoo tarpeelliseksi.

Tämä uskomus on todella ylipaisunut. Ja tällä nuoria naisia kovasti pelotellaan! Itsekin olisin halunnut elää ilman sitä ahdistusta heti 30 vuotta täytettyäni.

Vierailija
7/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, keskiluokkaisuus selvästi syynä.

Vierailija
8/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, on minunkin isomummo synnyttänyt minun mummoni ollessaan 48v.

Minä taas olen saanut lapset 20 ja 22v. Sen jälkeen ei olla lisää saatu toiveista huolimatta, ikää mulla nyt 36v. Silti se ei todista mitään suuntaanntai toiseen.

Kyllähän tuo hedelmällisyyden lasku

35v-> on aika paljon isommalta otannalta tutkittu, kuin jonkun lähipiiristä.

Vierailija
9/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen on hedelmällinen siihen asti kunnes vaihdevuodet alkaa, niin sittenhän se on ennemminkin siihen viiskymppiseks asti. Hyvin hyvin harvalla taitaa vaihdevuodet vielä nelikymppisenä iskeä...

Vierailija
10/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tunnen monia helposti raskaaksi (jopa ehkäisystä huolimatta) tulleita nelikymppisiä enkä yhtään nelikymppistä yrittäjää. Lisäksi tunnen monia 20-30-vuotiaita pitkään, pitkään yrittäneitä. Mitä tästä voi päätellä? Ei mitään.

Vierailija
11/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen on hedelmällinen siihen asti kunnes vaihdevuodet alkaa, niin sittenhän se on ennemminkin siihen viiskymppiseks asti. Hyvin hyvin harvalla taitaa vaihdevuodet vielä nelikymppisenä iskeä...

Kyllä se kierto alkaa useilla naisilla heittelee 45-vuotiaana. Tosin se ei tarkoita etteikö voisi raskautua. Eli ehkäusy pitää muistaa.

Vierailija
12/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, on minunkin isomummo synnyttänyt minun mummoni ollessaan 48v.

Minä taas olen saanut lapset 20 ja 22v. Sen jälkeen ei olla lisää saatu toiveista huolimatta, ikää mulla nyt 36v. Silti se ei todista mitään suuntaanntai toiseen.

Kyllähän tuo hedelmällisyyden lasku

35v-> on aika paljon isommalta otannalta tutkittu, kuin jonkun lähipiiristä.

Ei vaan jos tuo prosentti pätee, niin minunkin lähipiirissä sen pitäisi päteä aika hyvin - ja nyt meidän tilanteen todennäköisyyttä voisi ehkä verrata lottovoiton saamisen todennäköisyyteen.

-Ap

Vierailija
13/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ainakin keskiluokkaista työtä tekevä (istuu tietokoneen ääressä koko työpäivän, etätyötä jne) jaksaa hoitaa lasta paremmin kuin raskasta ruumiillista työtä tekevä...jaksaa valvoa jne.

Vierailija
14/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan vaikuttaa myös kuinka hyvälaatuista lastia sisäänsä saa.

Vierailija
15/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

40v:nä minulla on rippikouluikäinen lapsi..

Vierailija
16/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin vain sitä että olemme "terveitä", käsittääkseni "luokka" usein korreloi, ei ollut tarkoitus brassailla. Ehkä tulojemme puolesta alempaa keskiluokkaa.

-Ap

Vierailija
17/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikeasti hauska ikä, niin isoja eroja on elämäntilanteissa. Meillä on keväällä tuplajuhlat (minä 40, tytär 18) samoihin aikoihin kun ystävä saa ensimmäisensä.

Vierailija
18/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikeasti hauska ikä, niin isoja eroja on elämäntilanteissa. Meillä on keväällä tuplajuhlat (minä 40, tytär 18) samoihin aikoihin kun ystävä saa ensimmäisensä.

Niin - mä ja kaverit ollaan vietetty railakasta nuoruutta ja paiskittu hommia, nyt on hyvä aika rauhoittua kotiin joksikin aikaa kun ei muutenkaan baarit ja palaverit vedä puoleensa eikä tunnu siltä että olisi jäänyt jostain paitsi...

-Ap

Vierailija
19/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraatteko kohtuanne vai aiotteko aikuisten oikeesti hankkiutua äidiksi noin vanhana?

Vierailija
20/137 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin - mä ja kaverit ollaan vietetty railakasta nuoruutta ja paiskittu hommia, nyt on hyvä aika rauhoittua kotiin joksikin aikaa kun ei muutenkaan baarit ja palaverit vedä puoleensa eikä tunnu siltä että olisi jäänyt jostain paitsi...

-Ap

Ei varmaan vedä. Mä olen jo puoliksi ulkona pyörästä, tavoitteena on siis nuoresta saakka ollut taloudellinen riippumattomuus, mutta puolison sairastuminen on hidastanut aikataulua. Siinä lasta kasvatellessa ehti kyllä paiskia hommia, kun oli pakko viettää suht säännöllistä ja paikallaanpysyvää elämää. Sitä kohti, mitä tahtoo, kukin tyylillään, eikö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi