minä ja kaverit on tultu helposti raskaaksi nelikymppisinä
Tätä ihmettelen, tunnen ihan todella monta aika helposti nelikymppisenä (plus miinus kaksi vuotta) raskaaksi tullut naista, toki muutaman hedelmöityshoitoihin turvautuneenkin. Eli mitähän hittoa taas, onko se puppua se myytti hedelmällisyyden laskusta 35-vuotiaana? Olemme toki perusterveitä, suht terveet elämäntavat omaavia keskiluokkaisia ihmisiä, ehkä se on yksi tekijä asiassa, mutta en usko että selittää koko asian. Ja muuten, tätini, isoäitini ja isoisoäitini ovat muuten myös saaneet lapsia +- 40-vuotiaana, eli on sitä ennenkin vähemmän terveillä elintavoilla (tai huonommalla terveydenhoidolla) onnistuttu.
Kommentit (137)
Kyllä se iän vaikutus on tieteellinen fakta. Suurin osa ihmisistä tulee helposti raskaaksi, mutta ongelmien todennäköisyys kasvaa merkittävästi kun ikää tulee lisää.
Nelikymppisistä suuremmalla osalla on vaikeuksia tulla raskaaksi kuin nuoremmilla. Myös raskauksissa on enemmän komplikaatioita ja vauvan kromosomeissa on useammin vikoja. Keskenmenoja on enemmän.
Nelikymppisellä tulee kiire, jos lapsen hankinnassa on ongelmia. Julkisella puolella 40 vuoden ikäraja johtuu ihan siitä, että omin munasoluin onnistuvan raskauden todennäköisyys on niin pieni, etteivät hoidot ole järkeviä.
Käyttäjä24633 kirjoitti:
Kiinnostava aihe ja olen tätä itsekin pohtinut, sillä lähipiirissä ne jotka ovat hoitoihin joutuneet ovat yleensä niitä, joilla ongelma on ollut miehessä ei naisessa.
Mutta vielä kysymys, et mikä on ap:n aika määre sille et tulee helposti raskaaksi? Pari kk yrittämistä vai vuosi vai mikä?
Itse olen "vasta" 30 ja lähipiirissä lähinnä saman ikäluokan ihmisiä ja osa näyttää tulevan helposti eli ihan 1-4 kk sisällä raskaaksi, ja sit on niitä joilla menee vuosikin tai sitten nää pari esimerkkiä niistä joilla hoidot aloitettu nuoresta iästä huolimatta.
Mun veikkaus on, että hedelmällisyyden laskun syynä on ennemminkin miesten sperman laadun heikentyminen kemikaalien ja huonojen elämäntapojen takia kuin naisten ikä.
Aikamääreenä max muutama kk! Osan tapauksissa kohdalla on ollut puhetta noin parista kuukaudesta.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainenhan voi tulla raskaaksi niin kauan kuin on hedelmällinen, eli useimmilla 40-45 vuotta. Ei kannata uskoa näitä ylipaisuneita uskomuksia, kun joku ylipopularisoitu tieteellinen tai pseudotieteellinen artikkeli on joskus näin sanonut ja alkaa elämään omaa elämäänsä keskimäärin tyhmässä kansassa. Elämä voittaa, jos se niin katsoo tarpeelliseksi.
Jos nainen on hedelmällinen siihen asti kunnes vaihdevuodet alkaa, niin sittenhän se on ennemminkin siihen viiskymppiseks asti. Hyvin hyvin harvalla taitaa vaihdevuodet vielä nelikymppisenä iskeä...
Naisille yleensä (ennen ja nykyaikaina) syntyy viimeiset lapset noin kymmenen vuotta ennen vaihdevuosia. Vaihdevuosiin asti on jokin tilastollinen mahdollisuus tulla raskaaksi, mutta yleensä hedelmällisyys on jo niin vähäistä sen ~10 vuotta ennen vaihdevuosia, ettei silloin enää lapsia siunaudu.
Jokainen arvioi lapsettomuuden ja sikiön kehityshäiriöiden riskin omalla kohdallaan ja voi tehdä päätöksiä sen mukaan. Voit vaikka googlettaa risk of trisomia by maternal age chart, ja pohtia millä riskillä haluaa venyttää raskautta > 40 v. On myös kiistatonta tutkimusnäyttöä, että raskaudessa on enemmän riskejä ja suurempi todennäköisyys keskenmenoon kun äiti on iäkäs. Kyllähän mm.omien isovanhempieni aikaan 1900-luvun alussakin saatiin lapsia vanhoina, ei se mikään uusi ilmiö ole. Elintaso tai joku muu nykyajan tekijä päinvastoin on tutkimusten mukaan vaikuttanut mm.nuorten 80-90-luvulla syntyneiden sperman laatuun heikentävästi.
Eli hienoa, että ihmiset tulevat raskaaksi aikana jolloin syntyvyys laskee kuin lehmän häntä. Esikoisen yritystä venyttävä vaan ei koskaan tiedä olisiko juuri itsellä kiire asian kanssa ja on aika surullista, jos tuudittautuu turvallisuuden tunteeseen, että kun kaverikin sai vauvan, niin kai nyt minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen arvioi lapsettomuuden ja sikiön kehityshäiriöiden riskin omalla kohdallaan ja voi tehdä päätöksiä sen mukaan. Voit vaikka googlettaa risk of trisomia by maternal age chart, ja pohtia millä riskillä haluaa venyttää raskautta > 40 v. On myös kiistatonta tutkimusnäyttöä, että raskaudessa on enemmän riskejä ja suurempi todennäköisyys keskenmenoon kun äiti on iäkäs. Kyllähän mm.omien isovanhempieni aikaan 1900-luvun alussakin saatiin lapsia vanhoina, ei se mikään uusi ilmiö ole. Elintaso tai joku muu nykyajan tekijä päinvastoin on tutkimusten mukaan vaikuttanut mm.nuorten 80-90-luvulla syntyneiden sperman laatuun heikentävästi.
Eli hienoa, että ihmiset tulevat raskaaksi aikana jolloin syntyvyys laskee kuin lehmän häntä. Esikoisen yritystä venyttävä vaan ei koskaan tiedä olisiko juuri itsellä kiire asian kanssa ja on aika surullista, jos tuudittautuu turvallisuuden tunteeseen, että kun kaverikin sai vauvan, niin kai nyt minäkin.
Itselleni asia ei ollut kynnyskysymys, joten saatoin ottaa tämän "tietoisen" riskin elämässäni. Olin kyllä pohtinut asiaa jo nuorempana.
-Ap
Eräs kaverini oli yllättynyt, kun gynekologi alkoi hoputtamaan lastenhankintaan kun ikää oli 35. Korkeasti koulutettu kaverini ei muka ollut ajatellut, että olisi korkea aika yrittää, koska niin moni tuttu oli ssaanut lapsia myöhemmällä iiällä.
Tällä kaverilla oli vaikeuksia tulla raskaaksi ja nyt näyttää siltä, että toista lasta ei ehdi tulla. Hän on kuitenkin innokkaasti kehumassa, miten hyvä oli saada lapsi vähän vanhempana. Ihmisillä on taipumus aina puolustella omia valintojaan.
Voisitko yrittää saada julkaistua kaveripiiristäsi tekemäsi havainnot johonkin tunnettuun kansainväliseen tiedejulkaisuun? Tietosi voisivat mullistaa hedelmällisyystutkimuksen ja lyödä alan tutkijat ällikältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40v:nä minulla on rippikouluikäinen lapsi..
Tämä on oikeasti hauska ikä, niin isoja eroja on elämäntilanteissa. Meillä on keväällä tuplajuhlat (minä 40, tytär 18) samoihin aikoihin kun ystävä saa ensimmäisensä.
Niin - mä ja kaverit ollaan vietetty railakasta nuoruutta ja paiskittu hommia, nyt on hyvä aika rauhoittua kotiin joksikin aikaa kun ei muutenkaan baarit ja palaverit vedä puoleensa eikä tunnu siltä että olisi jäänyt jostain paitsi...
-Ap
Ei varmaan vedä. Mä olen jo puoliksi ulkona pyörästä, tavoitteena on siis nuoresta saakka ollut taloudellinen riippumattomuus, mutta puolison sairastuminen on hidastanut aikataulua. Siinä lasta kasvatellessa ehti kyllä paiskia hommia, kun oli pakko viettää suht säännöllistä ja paikallaanpysyvää elämää. Sitä kohti, mitä tahtoo, kukin tyylillään, eikö?
Aivan, täällä joku muu tuli keulimaan rippikouluikäisellä lapsellaan kun aiheena oli tämä biologinen todellisuus! Joka ei tunnu vastaavaan yleistä totuutta asiasta. Mulle sopii oikein hyvin tämä 4-kymppisenä vanhemmaksi tulo, ura, talous ja oma nuppi ovat kunnossa, joten esimerkiksi nyt on lapselle hyvin aikaa ja tilaa elämässä, ei kiinnosta jos joku muu on saanut ipanan parikymppisenä - silloin mulla oli ihan eri kiinnostuksen kohteet.
-Ap
Olettepa te kaveripiirissä kuin yksi yhteinen mieli jakautuneepa 10 entiteetiksi. Käteväähän se on. Voi valita yhden puhenaisen edustamaan kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikeasti hauska ikä, niin isoja eroja on elämäntilanteissa. Meillä on keväällä tuplajuhlat (minä 40, tytär 18) samoihin aikoihin kun ystävä saa ensimmäisensä.
Niin - mä ja kaverit ollaan vietetty railakasta nuoruutta ja paiskittu hommia, nyt on hyvä aika rauhoittua kotiin joksikin aikaa kun ei muutenkaan baarit ja palaverit vedä puoleensa eikä tunnu siltä että olisi jäänyt jostain paitsi...
-Ap
Ei varmaan vedä. Mä olen jo puoliksi ulkona pyörästä, tavoitteena on siis nuoresta saakka ollut taloudellinen riippumattomuus, mutta puolison sairastuminen on hidastanut aikataulua. Siinä lasta kasvatellessa ehti kyllä paiskia hommia, kun oli pakko viettää suht säännöllistä ja paikallaanpysyvää elämää. Sitä kohti, mitä tahtoo, kukin tyylillään, eikö?
Aivan, täällä joku muu tuli keulimaan rippikouluikäisellä lapsellaan kun aiheena oli tämä biologinen todellisuus! Joka ei tunnu vastaavaan yleistä totuutta asiasta. Mulle sopii oikein hyvin tämä 4-kymppisenä vanhemmaksi tulo, ura, talous ja oma nuppi ovat kunnossa, joten esimerkiksi nyt on lapselle hyvin aikaa ja tilaa elämässä, ei kiinnosta jos joku muu on saanut ipanan parikymppisenä - silloin mulla oli ihan eri kiinnostuksen kohteet.
-Ap
Musta on mielenkiintoista, kuinka erilaisia elämänpolkuja ihmisillä on, jotenkin tässä iässä niiden erot tuntuvat hurjan suurilta verrattuna esimerkiksi aikaan parikymmentä vuotta sitten, kun oltiin vielä suunnilleen samoilla viivoilla. Tämä hajatelma syntyi tänään kun Suomi-filmissä laulettiin Gaudeamusta. :) Tiedä sitten mikä on fiilis toisten 20 vuoden kuluttua, odotan mielenkiinnolla.
Onnea vauvapuuhiin!
Ainakin tietää että 40 vuoden päästä suurin osa on kuolleita kuin kivet ja siten jälleen samalla viivalla..
Luin joskus jonkun tiedeartikkelin jossa kirjoitettiin että 40-vuotiaan munasolu hedelmöittyy lähes yhtä helposti kuin nuorempien mutta iäkkäämmillä on niitä huonompilaatuisia munasoluja enemmän joten siksi menevät kesken helpommin ja siitä johtuisi se että raskaana pysyminen on vaikeampaa. Sun kavereille on sitten sattunut hyvä munasolu? En tiedä. On mullaki sukulaisia jotka ovat vasta lähes 4-kymppisenä saaneet vauvoja. Olisi mielenkiintoista tietää miten hedelmällisyys 4-kymppisenä omalla kohdallani on säilynyt (aiemmat raskaudet alkaneet heti kerrasta) mutta en missään nimessä halua enää vauvoja kun lapset on 14v ja 12v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
-Ap
Et sinä ainakaan kovin pitkälle opiskellut. 40v-15v ( rippikouluikä)=25v.
Tästä on tällä palstalla keskusteltu moneen otteeseen. Se hedelmällisyyden romahdus tapahtuu, mutta pikemminkin 42-vuotiaana kuin 35-vuotiaana. Tässä on kuitenkin suuria yksilöllisiä eroja, ja niinpä 35-vuotiaita naisia on syytä herätellä siihen tosiseikkaan, että on syytä alkaa toimia, varsinkin jos toiveissa on 2-3 lasta.
Moni (minäkin) on kokenut iloisen yllätyksen, kun raskaaksi tulo neljänkympin kieppeillä onkin ollut helppoa. Eli siinä suhteessa valistus on täyttänyt tehtävänsä.
Tämän palstan keskusteluihin on säännöllisesti linkitetty lähteiksi yksityisten hedelmällisyysklinikoiden markkinointisivuja. Luonnollisestikin hedelmällisyysklinikat tahtovat asiakkaita, joten niiden sivuilla faktat esitetään negatiivisempina kuin ne ovatkaan. Tosiasiassa nelikymppisistä noin puolet tulee vuoden sisällä raskaaksi luomukeinoin. Se puolikas, joka ei tule, kärsii usein muutenkin aineenvaihdunnan sairauksista, ylipainosta ym. Naisten kehoissa on tuossa iässä suuria eroja, ja ne jotka kokevat jaksavansa kasvattaa lapsen, ovat yleensä niitä terveempiä.
Kaverini tuli 45-vuotiaana raskaaksi, koska huudahti aamulla katsoessaan peilistä "ah ihanaa, hehkut onnea, olkoon onni kanssasi".
Lisäksi kaverini on mies, joten kyllä missä tahansa iässä periaatteessa voi tulla raskaaksi riippumatta sukupuolesta, uskonnosta tai etnisestä taustasta :)
Vierailija kirjoitti:
Voisitko yrittää saada julkaistua kaveripiiristäsi tekemäsi havainnot johonkin tunnettuun kansainväliseen tiedejulkaisuun? Tietosi voisivat mullistaa hedelmällisyystutkimuksen ja lyödä alan tutkijat ällikältä.
Ja kun ap ja kaverinsa ovat vielä uraatehneitä tiede/asiantuntija väkeä, voivat he väitellä tohtoreiksi, kaikki yhtäaikaa tietysti ja kaikki 10 esiintyä televisiossa paneelikeskusteluissa.
Kyllä 15v lapsesta on mukavempaa kun isä/äiti on 40v kuin 55v.
Kuulostaa epäuskottavalta monestakin syystä. Kaikista synnyttäjistä yli 40-vuotiaita on vain pari prosenttia, heistä suurin osa ei ensisynnyttäjiä. Miten kaikki 10 ap: n kaveria onkin synnyttäneet esikoisen siinä iässä?
Omassa tuttavapiirissä on yksi 40-vuotias ensisynnyttäjä ja hänkin tuli raskaaksi hoidoilla, muut iäkkäämmät synnyttäjät ovat saaneet toisen tai kolmannen lapsensa.
Miten ap:lla on noin monta kaveria, jotka avoimesti kertovat kuinka kauan lasta yritettiin? Harvalla on kymmentä niin läheistä ystävää ylipäätään saati että he KAIKKI kuuluvat siihen harvinaiseen joukkoon, joka saa esikoisen nelikymppisenä. Täytyy olla jonkinlainen Suomen ennätys.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä useimmat nelikymppiset synnyttäjät ovat uudelleensynnyttäjiä.
Sitä vähän epäilen, että ap:lla olisi paljon ystäviä, jotka olisivat saaneet useamman lapsen yli nelikymppisenä. Jos siinä iässä aloittaa, lapsi jää todennäköisesti ainoaksi. Ainakin aika harvinaista olisi, että tuttavapiiriin kuuluisi 10 naista joista kaikilla olisi saatuna enemmän kuin 1 lapsi tuossa iässä.
En usko että on harvinaista. Oma tuttavapiirini on samanlainen. Akateemisesti koulutettuja naisia kaikki, joille nuorena lapset ei ole ollut ykkösasia elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaihdevuodet on edes vähänkään perinnöllisiä.. siis että menee suunnilleen samoin kun äidillä tai mummolla, niin mullakin jäisi kuukautiset vähän päälle 40v. pois. En tieten tahtoen halunnut ottaa sitä riskiä, että odottelisin muuten vaan nuoruuden ohi ja jäisinkin ilman lapsia. Sitä kun ei omalta kohdalta tiedä etukäteen, että milloin on myöhäistä.
Nyt siis tarkoitan niin, että jos on valmis ja mahdollisuus vanhemmaksi, mutta lykkäisi silti lasten "hankintaa". Minun mielestäni lapset saadaan.
Mulle taas lapset ei koskaan ole ollut asia, jonka olisin kokenut "must have "- jutuksi. Mutta kun sopiva suhde 4-kymppisenä osui kohdalle ja toinen tahtoi yrittää, ajattelin, että miksipä ei.
Oma äitini saanut lapset 36:n, 40:n ja 45:n iässä. Vaihdevuodet 55:n vuoden iässä. Pisteenä Iin päällä älyttömän helpot synnytykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä useimmat nelikymppiset synnyttäjät ovat uudelleensynnyttäjiä.
Sitä vähän epäilen, että ap:lla olisi paljon ystäviä, jotka olisivat saaneet useamman lapsen yli nelikymppisenä. Jos siinä iässä aloittaa, lapsi jää todennäköisesti ainoaksi. Ainakin aika harvinaista olisi, että tuttavapiiriin kuuluisi 10 naista joista kaikilla olisi saatuna enemmän kuin 1 lapsi tuossa iässä.
En usko että on harvinaista. Oma tuttavapiirini on samanlainen. Akateemisesti koulutettuja naisia kaikki, joille nuorena lapset ei ole ollut ykkösasia elämässä.
Ihan samanlaista on oma kaveripiirini, korkeasti koulutettuja. Siitä huolimatta 40-vuotiaana saadut esikoiset ovat harvinaisia.
Peruna on pyöreä, peruna on soikea, peruna on ruoka ihan oikea....