Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minä ja kaverit on tultu helposti raskaaksi nelikymppisinä

Vierailija
09.11.2018 |

Tätä ihmettelen, tunnen ihan todella monta aika helposti nelikymppisenä (plus miinus kaksi vuotta) raskaaksi tullut naista, toki muutaman hedelmöityshoitoihin turvautuneenkin. Eli mitähän hittoa taas, onko se puppua se myytti hedelmällisyyden laskusta 35-vuotiaana? Olemme toki perusterveitä, suht terveet elämäntavat omaavia keskiluokkaisia ihmisiä, ehkä se on yksi tekijä asiassa, mutta en usko että selittää koko asian. Ja muuten, tätini, isoäitini ja isoisoäitini ovat muuten myös saaneet lapsia +- 40-vuotiaana, eli on sitä ennenkin vähemmän terveillä elintavoilla (tai huonommalla terveydenhoidolla) onnistuttu.

Kommentit (137)

Vierailija
101/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40v:nä minulla on rippikouluikäinen lapsi..

Tämä on oikeasti hauska ikä, niin isoja eroja on elämäntilanteissa. Meillä on keväällä tuplajuhlat (minä 40, tytär 18) samoihin aikoihin kun ystävä saa ensimmäisensä.

Niin - mä ja kaverit ollaan vietetty railakasta nuoruutta ja paiskittu hommia, nyt on hyvä aika rauhoittua kotiin joksikin aikaa kun ei muutenkaan baarit ja palaverit vedä puoleensa eikä tunnu siltä että olisi jäänyt jostain paitsi...

-Ap

Hah ja häh. Minun railakas nuoruuteni sijoittui ikävuosien 17 ja 27 väliin ja se riitti. Sitten äidiksi. Nyt ehtii taas vähän mummotunneliin, kun lapset on isompia.

Näin iäkkään äidin lapsena täytyy sanoa että lapsuudenkaverini, jolla oli nuori äiti, häpesi tavattomasti teininä äitiään, joka löysi uudelleen vapautensa kun lapset oli isompia. :) Minä en hävennyt, olihan äiti jo ennen minua saanut elää villit vuotensa eikä niitä kaivannut.

Vierailija
102/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällaisellakin asialla pitää "prassailla", voi hyvää päivää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas tiedän useamman perheen, jossa ensimmäinen lapsi saatiin siinä 35-40v, mutta toista tai kolmatta ei enää saatu. Eli pienen perheen voikin ehtiä saamaan, mutta isompaa ei. Tai sitten tosi lyhyillä ikäeroilla, mikä kuormittaa perhettä eri tavalla.

Vierailija
104/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin kolmissa kymmenissä raskaaksi kahdesti ekasta yrityskierrosta. Nyt yli nelikymppisenä pitää olla tosi tarkka ehkäisystä, koska raskaus olisi ihan kamalaa ja ei-toivottu vahinko. En todellakaan haluaisi enää vauvaa. Se aika meni jo, nyt on ihana vapaus, kun lapset ovat kasvaneet.

Vierailija
105/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin halunnut kypsän äidin. Köyhä miesten perässä juoksva yh oli lapselle aika karua.

Vierailija
106/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö...

Miksi ylipäänsä kerrot tämän ?

Kaikella sitä täytynee päästä "prassailemaan".

En minä halunnut päästä brassailemaan, halusin herätellä keskustelua siitä että onkohan se todella niin että nykyäänkin hedelmällisyys laskee 35-vuotiaana. Mutta näköjään ajatus oli tuhoon tuomittu kun minun valinta näin kovasti herättää vihaa ja vastustusta. Huom en ole ihminen jonka olisi ollut ihan pakko saada lapsia, eli minä en stressannut asiasta kovasti nuorempana.

Ap

Vierailija
107/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikeasti hauska ikä, niin isoja eroja on elämäntilanteissa. Meillä on keväällä tuplajuhlat (minä 40, tytär 18) samoihin aikoihin kun ystävä saa ensimmäisensä.

Niin - mä ja kaverit ollaan vietetty railakasta nuoruutta ja paiskittu hommia, nyt on hyvä aika rauhoittua kotiin joksikin aikaa kun ei muutenkaan baarit ja palaverit vedä puoleensa eikä tunnu siltä että olisi jäänyt jostain paitsi...

-Ap

Hah ja häh. Minun railakas nuoruuteni sijoittui ikävuosien 17 ja 27 väliin ja se riitti. Sitten äidiksi. Nyt ehtii taas vähän mummotunneliin, kun lapset on isompia.

Niin - minä ja kaverit lähdettiin tuossa iässä tekemään uraa ulkomaille. Vaihdettiin miestä. Harrastettiin. Kaikkea on jo ehditty täälläkin, ihan kauheasti ei harmita nyt että ei pääse mummotunneliin. (Olin siellä kesällä, mun makuun tylsä paikka.)

Ap

Vierailija
108/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni tuli luontaisesti raskaaksi 53-vuotiaana, mutta se ei ole yleistettävissä koko populaatioon. Jos ap:n tuttavapiirissä on näin, todennäköisesti häneltä jää vain havainnoimatta se paljon isompi naisjoukko, jolla on suuria vaikeuksia raskaaksi tulossa jo 35 vuoden jälkeen.

Epäilen valikoivaa havainnointia ja puuttuvaa korkea-asteen tutkintoa.

Vierailija
109/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummoni tuli luontaisesti raskaaksi 53-vuotiaana, mutta se ei ole yleistettävissä koko populaatioon. Jos ap:n tuttavapiirissä on näin, todennäköisesti häneltä jää vain havainnoimatta se paljon isompi naisjoukko, jolla on suuria vaikeuksia raskaaksi tulossa jo 35 vuoden jälkeen.

Epäilet puuttuvaa tutkintoa vaikka olen tarjonnut tutkimusta tähän tueksi https://www.bbc.com/news/magazine-24128176 ja olen vihjaillut olevani uranainen :D Lol, alkaa jo naurattaa tämä ketju ja tahalliset väärinymmärrykset... I rest my case.

Vierailija
110/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö...

En minä halunnut päästä brassailemaan, halusin herätellä keskustelua siitä että onkohan se todella niin että nykyäänkin hedelmällisyys laskee 35-vuotiaana. Mutta näköjään ajatus oli tuhoon tuomittu kun minun valinta näin kovasti herättää vihaa ja vastustusta. Huom en ole ihminen jonka olisi ollut ihan pakko saada lapsia, eli minä en stressannut asiasta kovasti nuorempana.

Ap

Tottakai hedelmällisyys laskee. Jos 9/10 tulee parikymppisenä helposti raskaaksi, ja 7/10 yli kolmevitosena, niin onhan se selvä lasku. Mutta ei se silti tarkoita sitä, etteikö suurin osa tulisi raskaaksi silloinkin.

Oikeasti enemmistöllä raskaaksi tulo vaikeutuu kun ollaan lähempänä neljääkymmentäviittä. Senkin jälkeen joku yksittäinen saa luomuvauvan, tiedän muutaman 47-48v äidin. Mutta se on jo sitten oikeasti harvinaisempaa.

Vierailija
111/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö...

Ap

Tottakai hedelmällisyys laskee. Jos 9/10 tulee parikymppisenä helposti raskaaksi, ja 7/10 yli kolmevitosena, niin onhan se selvä lasku. Mutta ei se silti tarkoita sitä, etteikö suurin osa tulisi raskaaksi silloinkin.

Oikeasti enemmistöllä raskaaksi tulo vaikeutuu kun ollaan lähempänä neljääkymmentäviittä. Senkin jälkeen joku yksittäinen saa luomuvauvan, tiedän muutaman 47-48v äidin. Mutta se on jo sitten oikeasti harvinaisempaa.

No, jotain tällaista uumoilisin itsekin. En epäile sitä laskua per se (<- tuo on latinaa :D) mutta kun nykyään pelotellaan sillä romahtamisella 35-v.

-Ap

Vierailija
112/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä peloitellaan siksi, että kukaan ei voi etukäteen tietää, kuuluuko siihen porukkaan, jonka hedelmällisyys heikkenee varhain. Ja joillekin se voi olla hyvin kipeä asia.

Vierailija
113/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa vielä mummoikäisenä lapsia.

Ne, jotka eivät ole vielä silloin mummoikäisiä. Tätäkään ei saisi sanoa, mut niissä ryhmissä, joissa teiniäitiys (tai lasten saaminen muuten nuorena ja yleensä suunnittelematta), neli-viiskymppiset ovat aika vanhoja. Jossain muualla ei.

Eli tunnet siis itsesi vanhaksi?

Vierailija
114/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Niin - minä ja kaverit lähdettiin tuossa iässä tekemään uraa ulkomaille. Vaihdettiin miestä. Harrastettiin. Kaikkea on jo ehditty täälläkin, ihan kauheasti ei harmita nyt että ei pääse mummotunneliin. (Olin siellä kesällä, mun makuun tylsä paikka.)

Ap

Taas ne identtiset kaverit..teettekö mitään ihan itse? Ihme ikiteini.

Onko lapsilla sama isä?

Laskutaitosi perusteella, ette ainakaan laskupäätä tarvitse " urallanne".

Vierailija
115/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilet puuttuvaa tutkintoa vaikka olen tarjonnut tutkimusta tähän tueksi https://www.bbc.com/news/magazine-24128176 ja olen vihjaillut olevani uranainen :D Lol, alkaa jo naurattaa tämä ketju ja tahalliset väärinymmärrykset... I rest my case.

Yhden artikkelin linkkaaminen nyt ei mitään todista yhtään mistään. Yksinkertainen ajattelu- ja päättelytapasi sekä kirjoitustyylisi suhteutettuna ikääsi eivät kyllä tue ajatusta korkeasta koulutustasosta. Sori vaan.

Vierailija
116/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö hedelmällisyys jotenkin päältä? Siis naisen ihosta, hiuksista, muodoista yms Täytän kohta nelkyt ja haluaisin ainakin yhden lapsen vielä, mutta mietityttää, miten onnistuu.

Vierailija
117/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ei ole tarkoitus syyllistää ketään tai aiheuttaa pahaa mieltä, ymmärrän että lapsettomuus voi koskettaa missä iässä tahansa. Ihmettelen vaan tuota tilastoväittämää...

-Ap

Olepa sitten onnellinen, itse aloitin lasten 'teon' alle kolmekymppisenä ja vasta nyt, kolmen vuoden yrittämisen ja lapsettomuushoitojen jälkeen olen raskaana.

Vierailija
118/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö...

Ap

No, jotain tällaista uumoilisin itsekin. En epäile sitä laskua per se (<- tuo on latinaa :D) mutta kun nykyään pelotellaan sillä romahtamisella 35-v.

-Ap

Valistus kai on tapana vetää överiksi. Nuorten valmistuksessa taas liioitellaan sitä riskiä tulla raskaaksi...tyyliin kerta laakista kuukautistenkin aikaan on 99% riskin. Itse kävin 40+ iässä gynellä tsekkuuttamassa tilanteen kun alettiin yrittää lasta. Gyne sanoi että ikä on mun ainoa riski... kun taas veriarvot, ei sairastettuja sukupuolitauteja, ei tupakkaa (koskaan), ei alkoholinkäyttöä, äidin hyvä hedelmällisyys myöhäisellä iällä, normaalipaino ja kumppanin ikä (nuorempi mies jolla terveelliset elämäntavat) plussaa.

Tosin luulisi niin että tutkimuksissakin nuo asiat huomioidaan...että jotenkin vakioitaisi noiden muiden asioiden vaikutus hedelmällisyyden niin että lasku olisi just siitä iästä johtuvaa eikä muiden iän mukana usein tulevien asioiden aiheuttamaa. Mut mene ja tiedä.

Vierailija
119/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Ap

Onko lapsilla sama isä?

Miksi puutut keskusteluaiheen kannalta epäolennaisuuksiin? Ap:n elämäntapa ärsyttää? Joillain vain on tiiviit kaveripiirit.

Vierailija
120/137 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Ap

Onko lapsilla sama isä?

Miksi puutut keskusteluaiheen kannalta epäolennaisuuksiin? Ap:n elämäntapa ärsyttää? Joillain vain on tiiviit kaveripiirit.

Tiivis kaveripiiri on tässä tapauksessa karkeaa vähättelyä. Jo kosmoksen astraalitasolla toisensa löytäneet sielunsisaret lienee lähempänä totuutta tämän kymmenikön kohdalla. Ei se ole epäolennaista, koska se on tutkimusaineistoa tässä keskustelussa. Siihen ap viittaa niin pätevänä todisteena, että väestöliitto joutuu tarkistamaan tilastojaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi